Gå til innhold

BETALT INNHOLD: Dette bør du vite før du kjøper Samsungs nye topptelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den billige telefonen har alle funksjonene man er ute etter og den dyre ikke kan skilte med noen andre funksjoner som man vil ha, så er jo ikke den dyre telefonen bedre. Samsung lasser telefonene opp med ubrukelige funksjoner, bare så de kan kalle det en topp-modell. Hvem i all verden trenger pulsmåler på telefonen liksom..

Lenke til kommentar

Hvis den billige telefonen har alle funksjonene man er ute etter og den dyre ikke kan skilte med noen andre funksjoner som man vil ha, så er jo ikke den dyre telefonen bedre. Samsung lasser telefonene opp med ubrukelige funksjoner, bare så de kan kalle det en topp-modell. Hvem i all verden trenger pulsmåler på telefonen liksom..

 

Logikken din her blir ganske mangelfull. For det første "hvis den billige telefonen". Billige telefoner tilbyr jo grunnleggende funksjonalitet, og slik som det er nå kan du komme ganske langt med de. Du vil lett finne at de er helt greie til all slags.

 

Jeg ser derimot det du har under når du skriver. En i7 3930K overklokket. 1200W AX fra Corsair, SSDer, HDD overklokket 980 Ti med en ROG Swift. Du kunne lett klart deg med en i3 + et GTX 960 og en FullHD monitor. Den har den samme funksjonaliteten, men den er klart dårligere. Det er en grunn til at du har PCen du har og ikke en billigere. Så jo, i tilfeller med de vanlige dyre telefonene vil de alltid være betraktelig bedre.

 

Du sier at Samsung har toppmodell fordi de har pulsmåler. Produserer da ikke de andre produsentene toppmodeller? Jeg skal fortelle deg hva som gjør Galaxy S6 til en toppmodell. Selve telefonen, utseende, designet komponentene inni osv. Ellers er pulsmåler langt ifra en unyttig funksjon å ha på mobilen, selv om den ikke passer for deg. Likevel skal jeg love deg at pulsmåler aldri har hatt noen betydning i en eneste test, og har ingenting med om den blir toppmodell eller ikke.

 

Les denne: http://www.techspot.com/review/1034-moto-e-galaxy-s6-real-world-comparison/

 

Så håper jeg at dere stopper å påstå at du ikke får noe for pengene. Det stemmer faktisk ikke. Hvis folk ikke synes det er verdt det med en telefon til 6000-7000 kr er de uansett ikke i segmentet den er beregnet på. Hvis du altså ikke forstår hverken modellen eller kjøpergruppen så er det best å la være å kommentere, istedenfor å bare si noe.

 

@kjetil Lura Hva er forskjellen mellom en bil fra 2000 og en fra 2015? gammel og ny teknologi. Du kan si det om alt. Det at du sitter på gammel teknologi er jo en svært god grunn til å oppgradere. Jeg vet ikke helt hva du forventer deg skal skje? Vil du at mobilen skal lage kaffe?

 

Jeg lurer på hvorfor folk ikke bare har beholdt sine CPUer fra 20 år tilbake. Alt som er endret er jo bare ny teknologi. Ingen grunn til å oppgradere altså. Merker helt sikkert ikke forskjell i bruk heller, siden funksjonaliteten er lik....

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har de komponentene jeg har er fordi mitt bruk er å spille spill i 144 fps med høye innstillinger. Så da vil ikke en i3 og GTX 960 holde for mitt bruk. Funksjonaliteten jeg er ute etter er smoothness.

En bedre sammenligning er å se på Titan X og 980ti, hvor Titan X er ~40% dyrere for 5% høyere ytelse samt ekstra VRAM. Da er det vanskelig å si at Titan X er mye bedre, selv om den koster også mer.

 

Samme kan sies om mobilmarkedet. Det har stagnert på mange måter, hvor nye og dyre modeller ikke gir nevneverdig ekstra for pengene man faktisk bruker på mobilen. Siden jeg ikke får angst av å ikke ha nyeste toppmodell valgte jeg meg en z3 compact da dette ga meg alle funksjonene jeg trengte til en veldig hyggelig pris.

Om en person trenger/vil ha funksjonene en toppmodell har så kjør på. Poenget her har hele tiden vært at forskjellen mellom nye toppmodeller og ett par år gamle toppmodeller er nesten ikke-eksisterende. Hvorfor kjøpe z3+ når man kan kjøpe z3 til vesentlig lavere pris? Hvorfor kjøpe note 5 hvis note 4 er vesentlig billigere?

Lenke til kommentar

Smoothness er ikke en funksjonalitet..... Det handler om kraft. En toppmodell er langt kraftigere enn en billig modell. Alle operasjoner vil gå raskere, det vil og bli mer smooth spille spill. Helt ærlig usikker på hvordan høy fps er en funksjon.....

 

Det er en elendig sammenligning. Titan X er ikke egentlig et forbrukerkort. Det er ikke i samme kategori som GTX serien ellers. Det er likere Quadro kortene til NVIDIA. Siden compute delen er så redusert i denne varianten kunne de like godt bare sluttet å produsere det etter 980 Ti.

 

Lykke til medå klare å bevise at CPU, GPU, NAND, RAM, skjerm, kamera osv osv osv osv har stagnert. Det blir bedre i like høyt tempo som før, og det går raskt.

 

Du bryr deg ikke om toppmodell, men kjøper en toppmodell.....

 

Z3+ er bare et forsøk fra sony sin side om å selge mer. De er egentlig ikke klar med en skikkelig oppgradering.  Note 5 kommer til å ha massevis av forbedringer i forhold til Note 4.

 

Hvis du ikke klarer å se de helt åpenbare og helt innlysende fordelene med nye telefoner, og dyrere telefoner så er det ingenting jeg kan vise som kan overbevise deg. Du får bare sitte med din toppmodell, og være overbevist om at de ekstra kronene er direkte donasjon til produsenten. Merkelig at toppmodeller selger så utrolig mye da. Jeg har hørt at det tom er et selskap bare basert på dette (Apple) ! Jeg lurer også på hvorfor andelen toppmodeller øker med inntekt.

Lenke til kommentar

Det blir nå opp til hver enkelt hva man prioriterer av ting og tang.

Selv er jeg stort sett interessert i PC-bygging og syns mobiler er temmelig kjedelige greier. Det blir nå mye for å vise frem til andre syns jeg, og det bryr jeg meg rett og slett ikke om. Har ikke som mål å ha hue planta nedi en mobilskjerm i alle dagens situasjoner.

Lenke til kommentar

Du sier først at Titan X ikke er ett gamingkort, men sier etterpå at det er ett 980ti med 12gb vram.. Du trenger ikke å belære meg i hva Titan X er eller ikke, jeg følger med på utviklingen av PC HW. Det er en grunn til at jeg dro frem akkurat det eksemplet. Grunnen til at jeg kjøper en toppmodell er fordi at jeg trenger kraften, det er ett bedre kjøp enn 2x 970 da jeg får 50% mer VRAM og samme ytelse i ett kort til samme pris, og jeg har muligheten til å utvide med ett kort til senere.

Lykke til med å bevise at CPU og GPU har stagnert? Har du følgt med på utviklingen de siste 5 årene? Det blir vanskeligere og vanskeligere å krympe transistorene. Dette har en massiv påvirkning på utviklingen av NAND, CPU, GPU osv.

 

Jeg kan lett forklare hva jeg trenger kraften som er i 980ti til, men kan du være vennlig å vise meg den enorme forskjellen på note 4 og 5 feks?

 

EDIT: Kremt hadde ett veldig godt poeng. "Det blir nå for mye å vise frem til andre". Dette oppsummerer den største endringen i toppmodellene den siste tiden.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

Folkens! Når det gjelder kjøp av gode modeller versus toppmodeller så er forskjellen den at de gamle har begrensninger. Med de nyeste med hele 32 GB så kan du lagre så mange bilder og filmer som du vil. Og det er også bedre funksjoner i kameraene.

 

Jeg selv går aldri for de beste modellene. Tar aldri en drøss med bilder eller ønsker å ha en diger skjerm til spill som jeg ikke er interessert i. Men billigmodellene kan jeg spare meg for. Der har jeg brent meg før. For lite minne til annet et par apper og gjorde jeg et forsøk på å oppgradere så fikk jeg beskjed om at jeg hadde for lite plass.

 

Så det at en langt dyrere modell er bedre så er spørsmålet om hva en skal bruke den til. En som ikke har de behovene ser ikke hvorfor den dyrere er bedre enn den som ble utgitt i fjor.

Lenke til kommentar

Det blir nå opp til hver enkelt hva man prioriterer av ting og tang.

Selv er jeg stort sett interessert i PC-bygging og syns mobiler er temmelig kjedelige greier. Det blir nå mye for å vise frem til andre syns jeg, og det bryr jeg meg rett og slett ikke om. Har ikke som mål å ha hue planta nedi en mobilskjerm i alle dagens situasjoner.

Og da vil jo en rimeligere modell til rundt 3000 kr passe mye bedre for deg. Det finnes masse tilfeller der det er like greit å kjøpe en telefon til 3000 kr. Det at det finnes tilfeller der du like godt kan kjøpe en billigere modell betyr derimot ikke at en dyrere modell er bortkastet, og at du ikke får noe ekstra for pengene.

 

Du sier først at Titan X ikke er ett gamingkort, men sier etterpå at det er ett 980ti med 12gb vram.. Du trenger ikke å belære meg i hva Titan X er eller ikke, jeg følger med på utviklingen av PC HW. Det er en grunn til at jeg dro frem akkurat det eksemplet. Grunnen til at jeg kjøper en toppmodell er fordi at jeg trenger kraften, det er ett bedre kjøp enn 2x 970 da jeg får 50% mer VRAM og samme ytelse i ett kort til samme pris, og jeg har muligheten til å utvide med ett kort til senere.

Lykke til med å bevise at CPU og GPU har stagnert? Har du følgt med på utviklingen de siste 5 årene? Det blir vanskeligere og vanskeligere å krympe transistorene. Dette har en massiv påvirkning på utviklingen av NAND, CPU, GPU osv.

 

Jeg kan lett forklare hva jeg trenger kraften som er i 980ti til, men kan du være vennlig å vise meg den enorme forskjellen på note 4 og 5 feks?

 

EDIT: Kremt hadde ett veldig godt poeng. "Det blir nå for mye å vise frem til andre". Dette oppsummerer den største endringen i toppmodellene den siste tiden.

 

Det jeg ser av hva du skriver viser meg at det ikke vil være noe poeng i å vise deg forskjellen mellom note 4 og note 5. Det er svært sjeldent at folk som diskuterer innrømmer feil, selv presentert med fakta som sier "du har feil".

 

Du begynner for det første med å vri spørsmålet, en klassiker. Plutselig er det forskjellen på Note 4 og Note 5, ikke en mobil til 2000 kr mot en til 7000-8000 kr.

 

Du velger og å ignorere ting som blir pekt på. Som at Z3C faktisk er en toppmodell, og at du har kjøpt noe du selv argumenterer for at er ubrukelig....

 

Deretter begynner du med å skrive at jeg har skrevet ting som jeg aldri har skrevet. RETT etter innlegget mitt. Det er så utrolig åpenbart at du bare har diktet det opp. Jeg har aldri sagt at GTX Titan X er et 980Ti med 12 GB VRAM.

 

Jeg prøvde aldri å belære deg på noen måte. Virker likevel som det muligens må til? Hvis du vet hva Titan X er så vet du at det er en annen kategori, det er et annet produkt. Det er ment til å gjøre en annen jobb.

 

Du trenger altså mer kraft, men du har ikke tenkt på at folk vil ha mer på mobilene sine også?

 

For det første transistorkrymping har fulgt Moores lov. Det eneste stedet det har vært forsinkelser er Intel sin Broadwell. På mobil-siden har 14 nm kommet langt tidligere enn forventet. Det finnes også allerede for SSD. 30-40% økning i ytelse per generasjon er normalen. NVIDIA og AMD har klart veldig store ytelsesforbedringer uten å krympe i flere generasjoner. Hold de latterlige påstandene for deg selv. Det hjelper lite å si at du har fulgt med, når det du sier ikke stemmer med virkeligheten.

 

 

Folkens! Når det gjelder kjøp av gode modeller versus toppmodeller så er forskjellen den at de gamle har begrensninger. Med de nyeste med hele 32 GB så kan du lagre så mange bilder og filmer som du vil. Og det er også bedre funksjoner i kameraene.

 

Jeg selv går aldri for de beste modellene. Tar aldri en drøss med bilder eller ønsker å ha en diger skjerm til spill som jeg ikke er interessert i. Men billigmodellene kan jeg spare meg for. Der har jeg brent meg før. For lite minne til annet et par apper og gjorde jeg et forsøk på å oppgradere så fikk jeg beskjed om at jeg hadde for lite plass.

 

Så det at en langt dyrere modell er bedre så er spørsmålet om hva en skal bruke den til. En som ikke har de behovene ser ikke hvorfor den dyrere er bedre enn den som ble utgitt i fjor.

Stemmer veldig godt. De som ikke har behovene klarer ikke å se hvorfor den dyrere er bedre.

Lenke til kommentar

Ikke USB C-plugg...

 

OnePlus 2 eller Letv x800 og x600 har dette, og mye annet. Snapdragon 810 cpu, 1440p display. Og koster halvparten av en s6.

 

Fra en annen tråd:

 

 

 

Ellers er det like greit for meg at de styrer unna USB Type-C. OnePlus 2 har det, men har verken Quickcharge eller USB 3.0 standard --som dermed gjør det hele verdiløst (for nå).

Du får altså pluggen på bekostning av en del over dobbel ladetid. Samsung sine USB kable er og alltid veldig godt merket med retning, og micro USB er standard for alle telefoner og nettbrett unntatt Apple, så pluggen i seg selv er ikke en fordel enda.

 

Snapdragon 810 er en forferdelig SoC. Det er det dårligste Qualcomm har lagd på utrolig mange år. Den er ikke bare svakere, den blir og langt varmere, klokker ned og bruker mye strøm. Den burde styres UNNA. LG valgte å droppe 810 til fordel for 808 i deres toppmodell. Exynos 7420 som sitter i Samsung sine troner alene på toppen som beste SoC.

 

Piksler != god skjerm

 

LG G3 har 1440p og er en av de dårligste skjermene i sin generasjon. Samsung sin AMOLED er helt klart bedre enn alt annet du får.

 

Hvis du bare bryr deg om specs er Samsung sine S6/S6 egde/S6 egde +/Note 5 de klart beste telefonene på markedet. Det er ingen som kommer i nærheten på dette området. Det er heller ikke målet til One Plus. De vet godt at de aldri kan lage en bedre telefon enn Samsung. Slik som markedet er i dag er det ekstremt vanskelig å lage en telefon som har bedre HW enn Samsung. Da må du egentlig satse på at Samsung lager noe dårlig.

 

 

Hvis du skal sammenligne One plus må det være med Xiaomi/Huawei osv. Eventuelt A5/A7, men de gir jo på ingen måte mye HW for pengene og er egentlig ikke konkurrent til One Plus.

Lenke til kommentar

 

Ikke USB C-plugg...

 

OnePlus 2 eller Letv x800 og x600 har dette, og mye annet. Snapdragon 810 cpu, 1440p display. Og koster halvparten av en s6.

 

Fra en annen tråd:

 

 

 

Ellers er det like greit for meg at de styrer unna USB Type-C. OnePlus 2 har det, men har verken Quickcharge eller USB 3.0 standard --som dermed gjør det hele verdiløst (for nå).

Du får altså pluggen på bekostning av en del over dobbel ladetid. Samsung sine USB kable er og alltid veldig godt merket med retning, og micro USB er standard for alle telefoner og nettbrett unntatt Apple, så pluggen i seg selv er ikke en fordel enda.

 

Snapdragon 810 er en forferdelig SoC. Det er det dårligste Qualcomm har lagd på utrolig mange år. Den er ikke bare svakere, den blir og langt varmere, klokker ned og bruker mye strøm. Den burde styres UNNA. LG valgte å droppe 810 til fordel for 808 i deres toppmodell. Exynos 7420 som sitter i Samsung sine troner alene på toppen som beste SoC.

 

Piksler != god skjerm

 

LG G3 har 1440p og er en av de dårligste skjermene i sin generasjon. Samsung sin AMOLED er helt klart bedre enn alt annet du får.

 

Hvis du bare bryr deg om specs er Samsung sine S6/S6 egde/S6 egde +/Note 5 de klart beste telefonene på markedet. Det er ingen som kommer i nærheten på dette området. Det er heller ikke målet til One Plus. De vet godt at de aldri kan lage en bedre telefon enn Samsung. Slik som markedet er i dag er det ekstremt vanskelig å lage en telefon som har bedre HW enn Samsung. Da må du egentlig satse på at Samsung lager noe dårlig.

 

 

Hvis du skal sammenligne One plus må det være med Xiaomi/Huawei osv. Eventuelt A5/A7, men de gir jo på ingen måte mye HW for pengene og er egentlig ikke konkurrent til One Plus.

 

 

Galaxy S6 Edge plus vil koste over 8000kr i Norge, til den prisen ville jeg forventet USB C plugg.

 

Letv X800 og X900 (One Pro og Max) har quick charge 2.0, men OnePlus-mobilene har det ikke.

 

 

Jeg syntes denne reklameartikkelen kunne fokusert mer på hva edge plus kan, som andre telefoner ikke kan. Altså om du kjøper en mobil til 8000kr istedenfor 3000kr, hvilke fordeler får du?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

De kunne vel ikke komme på noe denne kan som de billigere telefonene ikke kan. Den har jo forsåvidt gode spesifikasjoner, men når alt kommer til alt, så er det vel knapt noe du kan gjøre med denne, som du ikke kan gjøre med en Huawei telefon til 2.500 kr.

 

Her betaler du rett og slett grådig mye for navnet Samsung og en edge-gimmick.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Telefoner fra selskaper som One Plus og Xiaomi osv vil være umulig å konkurrere mot på pris for andre selskaper. De selger disse telefonene til en pris hvor selskapene såvidt går i pluss. Xiaomi har veldig stor omsetning, men de har nesten ikke-eksisterende profitt. Sammenligner du det med Apple, så har de langt høyere nivå for profitt i forhold til omsetning.

 

Ellers så er sammenligningen mellom S6 egde+ og onepplus 2 irrelevant. Den må åpenbart sammenligne med Galaxy S6 til såvidt over 5000 kr, for 32 GB. Den er BETYDELIG tynnere, og veier og betydelig mindre. Den har kun 800 mAh større batteri. Det vil si at du vil få bedre batteritid med Galaxy S6, siden den har en litt mindre og mer effektiv skjerm.Samme gjelder i stor grad SoC og RAM.

 

Sony Z3+ har 130 mAh mindre batteri enn Z3, men pga SD 810 faller endurance rating hos GSMArena fra 85h til 65h (!!)

One Plus One begynner på 66h i endurance rating, mot Galaxy S6 sine 73h. Hvor mye vil den falle?

 

Galaxy S6, og forsåvidt andre telefoner som Z3, er helt klart bedre lagd. De har langt bedre komponenter, selv om det ikke viser like godt i antutu f.eks. De klarer blant annet en del bedre batteritid til tross for at de er utrolig mye slankere og veier langt mindre. Galaxy S6 kommer også med ting som verdensledende kamera, lynrask intern lading. Trådløs lading som lager like raskt som vanlige mobiler, og svært rask hurtiglading. Listen er lang. Er One plus 2 et godt produkt for prisen? Sannsynligvis er det det. Et det et produkt som kan regnes som bedre eller neste like god som galaxy S6? Ikke i nærheten. Samme gjelder andre telefoner som LG G4, Sony Z3. Det er ikke Oneplus sitt mål å lage noe som skal være det beste heller. De vil ha noe som er ganske bra, har specs som hvertfall ser bra ut på arket, sånn at folk kjøper (wow, den har en fullHD LCD skjerm, eller 1440p, den MÅ være god.. helt til du sammenligner med en iPhone/Sony/LG LCD skjerm (vel to av skjermene her er LG)). Og det klarer de jo strålende.

Lenke til kommentar

Jah, En gang til. Hva er forskjellen mellom s4(som jeg har) og s6. Hva kan min ikke gjøre som s6 kan?

Hei Kjetil,
 
Godt spørsmål! Det er definitivt to gode telefoner, men Galaxy S6 er generelt sett en god del sprekere på flere fronter, rett og slett fordi det er en nyere mobil med nyere og bedre teknologi innabords.
 
Her har vi prøvd å oppsummert et par konkrete eksempler på spørsmålet ditt:
- S6 er konstruert i metall, så den tåler mer. I tillegg mener i alle fall vi at metallet får den til å se bedre ut, men det er smak og behag
- S6 Edge har buede skjermkanter, og i selve buen kan du få smarte varsler og funksjoner. Dette er rett og slett praktisk når telefonen ligger på bordet 
- I tillegg til å være buet er skjermen sylskarp, med så mange piksler per kvadratcentimeter at detaljene i bildet virkelig står frem
- S4 vil nok etterhvert få mye av den samme programvaren som i dag er på S6, men husk at S6 har en langt kraftigere maskinvare. Det gjør at du vil oppleve funksjonene som mye mer effektive og smidigere i bruk enn på S4. 
- S6 har altså en langt kvikkere prosessor enn S4
- S6 har også et vesentlig bedre kamera, med bildestabilisering.
- Raskere trådløs lading, som i alle fall vi synes er temmelig hendig! 
 
Hilsen djuice
Endret av djuice native
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...