Gå til innhold

Fra Drammen til Fornebu


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg lurer på om noen vet om en smart måte jeg kan komme meg til Fornebu fra Drammen. Altså jeg betaler for månedskort (brakar buss) her i Drammen. Tror dette kortet gjelder for alle soner i Buskerud? Jeg har hørt at man kan komme seg helt til Lier med dette kortet. Kan jeg da kjøpe togbillett fra Lier til Lysaker og bruke samme togbillett fra Lysaker til Fornebu med buss? Og hvordan blir det tilbake igjen? Fra Fornebu til Lysaker, og deretter til Drammen? Dersom jeg må kjøpe bussbillett på bussen i Lysaker (31 Fornebu), for like soner gjelder denne billetten da?

 

Takker på forhånd!

 

PS: visste ikke hvor ellers jeg skulle poste dette innlegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at prisen øker så snart du kjører gjennom lier-tunnelen (tog) eller tilsvarende - det er nesten alltid rimeligere å "skjøte" mellom nsb/brakar og ruter enn å kjøpe billett hele veien med nsb/brakar.

Retning asker kan du jo evt bare sitte på bussen litt ekstra, men tilbake igjen må du jo ha gyldig billett (og på toget er det kontroller)

 

Men, dersom du kjøper ruterbillett fra asker eller grensen til akershus så gjelder denne helt til fornebu - da kan du f.eks ta bussen til asker, hoppe på toget til lysaker der og ta buss fra lysaker til fornebu - problemet her togmessig er at lier er siste stasjon i buskerud og asker første i akershus, så billetter kjøpt på tog/nsb i lier kan ikke brukes på ruter sine busser, mens billetter kjøpt på tog/nsb i asker kan brukes på ruter.

 

Uten å ha sjekket priser så vil jeg kanskje anta at det rimeligste blir nsb månedskort fra drammen til asker, og så ruter månedskort fra asker til lysaker(fornebu) - men ps. - Du får egentlig ikke lov å "skjøte" billetter slik - men det får de ikke så lett kontrollert.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at prisen øker så snart du kjører gjennom lier-tunnelen (tog) eller tilsvarende - det er nesten alltid rimeligere å "skjøte" mellom nsb/brakar og ruter enn å kjøpe billett hele veien med nsb/brakar.

Retning asker kan du jo evt bare sitte på bussen litt ekstra, men tilbake igjen må du jo ha gyldig billett (og på toget er det kontroller)

 

Men, dersom du kjøper ruterbillett fra asker eller grensen til akershus så gjelder denne helt til fornebu - da kan du f.eks ta bussen til asker, hoppe på toget til lysaker der og ta buss fra lysaker til fornebu - problemet her togmessig er at lier er siste stasjon i buskerud og asker første i akershus, så billetter kjøpt på tog/nsb i lier kan ikke brukes på ruter sine busser, mens billetter kjøpt på tog/nsb i asker kan brukes på ruter.

 

Uten å ha sjekket priser så vil jeg kanskje anta at det rimeligste blir nsb månedskort fra drammen til asker, og så ruter månedskort fra asker til lysaker(fornebu) - men ps. - Du får egentlig ikke lov å "skjøte" billetter slik - men det får de ikke så lett kontrollert.

Takk!

 

Jeg skal ikke dit så ofte at jeg trenger månedskort. Det jeg gjorde forrige gang jeg skulle dit var at jeg betalte for vanlig togbillett fra drammen til lysaker og tok 31 Fornebu-bussen med samme billett. Men jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre tilbake igjen. Kjøper man billett på bussen? Eller kan man kjøpe vanlig billett et annet sted? Fikk høre at det blir dyrere å kjøpe på bussen og at med den billetten jeg kjøper på bussen kan jeg komme meg helt til asker, og ta toget fra asker til drammen igjen. Jeg vil helst bruke billettene for det de er verdt, hvis du skjønner  :hm:

Lenke til kommentar

Det mest økonomiske for deg vil være å sette deg på toget i drammen eller lier (etter hva som er nærmest deg, du sparer 11 kr på å gå på i lier) og betale for billett til asker. Samtidig kjøper du billett for sone 1 hos ruter (30 kr). Totalt for én vei vil det koste deg fra 76-87 kr avhengig av hvilken stasjon du starter på/går av på i Buskerud. Tilbake blir det samme prinsipp. Kun togbillett fra asker -> der du skal av.

 

Anbefaler deg å bruke appene, ettersom det f.eks blir tungvint å gå av toget i asker for å kjøpe ny billett eller måtte betale hos konduktør. Tar deg 5 min å sette opp på telefonen. Der får du jo også opp alt av rutetider, avganger osv.

 

Edit: Det er faktisk én løsning til som er billigere. Ta bussen til Spikkestad, Røyken eller Heggedal og kjøp billett der. De stasjonene er innlemmet i storoslo (ruter) og du betaler 70 for en billett som gjelder både for toget + ruter. Nedsiden er jo at det tar fantastisk mye lenger tid enn å ta toget fra Drammen :p

 

Edit2: Vil også presisere at det å skjøte NSB enkeltbillett med Ruter enkeltbillett på den første måten er "ulovlig" (NSBs eget utsagn) og du kan være uheldig og få trøbbel med kontrollørene hvis det blir kontroll ettersom det å reise på to forskjellige billetter egentlig krever at du fysisk går av og på toget i Asker :p

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest økonomiske for deg vil være å sette deg på toget i drammen eller lier (etter hva som er nærmest deg, du sparer 11 kr på å gå på i lier) og betale for billett til asker. Samtidig kjøper du billett for sone 1 hos ruter (30 kr). Totalt for én vei vil det koste deg fra 76-87 kr avhengig av hvilken stasjon du starter på/går av på i Buskerud. Tilbake blir det samme prinsipp. Kun togbillett fra asker -> der du skal av.

 

Anbefaler deg å bruke appene, ettersom det f.eks blir tungvint å gå av toget i asker for å kjøpe ny billett eller måtte betale hos konduktør. Tar deg 5 min å sette opp på telefonen. Der får du jo også opp alt av rutetider, avganger osv.

 

Edit: Det er faktisk én løsning til som er billigere. Ta bussen til Spikkestad, Røyken eller Heggedal og kjøp billett der. De stasjonene er innlemmet i storoslo (ruter) og du betaler 70 for en billett som gjelder både for toget + ruter. Nedsiden er jo at det tar fantastisk mye lenger tid enn å ta toget fra Drammen :p

 

Edit2: Vil også presisere at det å skjøte NSB enkeltbillett med Ruter enkeltbillett på den første måten er "ulovlig" (NSBs eget utsagn) og du kan være uheldig og få trøbbel med kontrollørene hvis det blir kontroll ettersom det å reise på to forskjellige billetter egentlig krever at du fysisk går av og på toget i Asker :p

Tusen takk!

 

Dersom jeg kjøper en vanlig togbillett fra Drammen (eller Lier/Asker) til Lysaker, kan jeg bruke denne billetten på bussen fra Lysaker til Fornebu? Er den gyldig da?

 

Edit: problemet mitt med disse appene er at jeg er under 18 år, og derfor kan jeg ikke bruke dem, med mindre foreldrene mine betaler. Og jeg betaler for student når jeg reiser.

Endret av Fallacious
Lenke til kommentar

Billetten du kjøper i Drammen gir deg ikke mulighet til å ta bussen videre fra lysaker, nei. Det er kun togbilletter som er kjøpt i en av ruters soner (som starter i asker) som har overgang til annen kollektivtrafikk.

 

Hvis du ikke kan bruke app blir det dessverre litt komplisert å minimere prisen. Ett alternativ er å bruke et reisekort fra ruter med reisepenger. Dette kan fylles på kontant. Med dette kan du kjøpe enkeltbilletter, f.eks på bussen.

 

Du kan da:

1. Kjøpe billett fra drammen -> lysaker. Så kjøper du en enkeltbillett på lysaker stasjon (enten en nsb terminal, eller ruter (jeg tror det skal stå en slik der et sted)) som gjelder for bussen ut til fornebu. Med reisekort med reisepenger kan du ta bussen tilbake uten å måtte betale ombordtillegg (du "bipper" bare kortet når du går på bussen, da aktiveres en enkeltbillett i selve kortet). Denne billetten vil da også gjelde helt til asker på toget. Før du går på toget på lysaker kjøper du en billett fra asker -> drammen på stasjonen. Totalt vil denne reisen koste deg ca. 173 kr tur/retur. Det er desverre ingen student/ungdomsrabatt på ruters enkeltbilletter, kun 7 og 30-dagers.

 

La nå merke til at du skrev student. Da vil prisen for å reise med månedskort være 929 (nsb student) + 340 (ruter ungdomsbillett siden du er under 19) = 1269 pr. måned.

 

Kan nevne at månedskort hos de respektive er ca. 800 kr rimeligere enn for en voksen fullpris. Og siden rabattene for studenter er veldig liten på enkeltbilletter (17 kr hos nsb, ingenting hos ruter) så skal du faktisk ikke ta mange turene, faktisk ikke fler enn ca. 7-8 pr. måned før det vil lønne seg med månedskort.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...