Gå til innhold

Rettigheter ved bedriftkjøp?


Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er feil sted å poste, men fant ikke noe bedre.

 

Bedriften jeg jobber i handlet kabel fra en annen bedrift. Kabelen er rettningsbestemt og hadde i den ene ende en klistrelapp med skriften "connect to display". Etter at vi hadde montert kabelen så fungerte den ikke. Det viste seg at lappen var montert på feil ende av kabelen.

 

Det koster oss en del tid å snu denne kabelen slik at den går riktig.

Har vi da lov som bedrift å fakturere selger for denne tiden?

Og hvor finner jeg eventuelt det som understreker dette?

 

Har snakket med selger, og han hevder at slike kabler er vårt ansvar å teste før montering.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hade ni skrivit ett avtal innan köp av kabeln att "visar det sig att produktet inte fungerar efter specifikationer kan vi fakturera er för nedetid och eventuella kostnader detta medför oss att utföra" (bara som ett exempel) och att säljare hade godtagit detta hade det inte varit några problem. Då är de juridiskt bundna till att ordna detta. Posten, Bring, Statoil, Reinertsen med flera är experter på liknande krav/avtaler på projekt.

 

Hade ni köpt produktet med montering hade ni nog haft större rättigheter.

 

Desvärre är det nog inköparen på din firma som får höra vad han heter en stund. Inte att det är hans fel att produktet inte stämmer, men att han har köpt en vara från en säljare man inte bör handla från. (de har uppenbart inte testat produktet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, men produsenten har fortsatt sitt på det tørre i og med de skriver i kjøpsbetingelsene at de kun har ansvar for tap hvis det er bevist feil på varen.

Det virker som om produsenten ikke har vært tydelige på at det er deres ansvar å teste kabelen før montering.

Jeg er naturligvis helt enig i at det er utrolig surt og gå på en slik smell når kabelen er merket. Kan man da stole på at selve kabelen er av god kvalitet, ettersom de har slurvet med merkingen?

 

Er dette et firma dere bestiller en del utstyr fra? I så fall ville jeg vurdert å se etter en annen leverandør hvis det finnes. Da mister firmaet dere som kunde og taper nok mer på det enn de ville tapt på å ordne opp i denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...