Gå til innhold

Valgets kval: i7 4970k eller i5 6600k


slimer

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg er på nyppet til å kjøpe nytt HW og usikker hva jeg skal gå for:

 

Sky Lake ble jo lansert igår men ytelse forskjellen er liten pr idag.

 

Jeg vurderer følgende CPU:

I6600K med 1151 sokkel

eller

i7 4790K(tilbud på dustin til 3100kr nå).

 

 

Men tanke på at hovedkort og ram er dyrere for S1151 så kommer disse med tilhørende HK og Ram på nokså samme pris.

 

Er rimelig sikker på at i7 vil yte 10-15% bedre(utifra testene jeg har sett) men så er s1151 og DDR4 ram mer fremtidsrettet igrunn.

 

tredje alternativ er jo i i5 4690 som igjen gir mye for pengene og er ca 1000kr billigere.

 

Det står ikke som mye om pengene igrunn men heller fornuft.

 

Maskinen vil bli brukt til normale oppgaver samt noe videoredigering og spilling iblant.

GK ser jeg på i neste omgang igrunn.

 

Hva syns dere?

 

Hoppe over Sky Lake helt og bytte ut alt igjen om 3-4 år eller gå for Sky lake og oppdatere kontinuellig(soim er normalt).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo se på LGA 2011-3 som siste alternativ, særlig om du vil ha det råeste.

 

LGA 1151 er fremtiden. Hvis du ikke skal handle LGA 1150 brukt.

 

takk for det.

Har ikke så veldig sans for å handle brukt igrunn...også fordi det er myeee overpriset der ute.

Skal kikke LGA2011 ila dagen.

 

takker

Lenke til kommentar

 

Du kan jo se på LGA 2011-3 som siste alternativ, særlig om du vil ha det råeste.

 

LGA 1151 er fremtiden. Hvis du ikke skal handle LGA 1150 brukt.

 

takk for det.

Har ikke så veldig sans for å handle brukt igrunn...også fordi det er myeee overpriset der ute.

Skal kikke LGA2011 ila dagen.

 

takker

 

Ang. LGA1151, tror dere Intel kommer med ny socket neste generasjon skifte også?dvs om 1-2 år?

Eller har de en tendens å drøye denne?

 

LGA 1150 har vel vært på markedet siden 2011?

Endret av slimer
Lenke til kommentar

Ang. LGA1151, tror dere Intel kommer med ny socket neste generasjon skifte også?dvs om 1-2 år?

 

Eller har de en tendens å drøye denne?

 

LGA 1150 har vel vært på markedet siden 2011?

 

En socket er bare festemekanismen og har på en måte ikke noen praktisk betydning for maskinvaren, forskjellen ligger i antall pins. Leverer de ikke noen CPU'er som har bruk for fler pins så er det ikke noen vits å bytte/ lage ny sokkel. Alt annet på hovedkortet er uavhengig av sokkelen. Litt forenklet forklart selvfølgelig :)

 

De kommer antagelig ikke til å bytte sokkel i løpet av de nærmeste årene siden de har byttet/ oppgradert nå. Hvis de bytter sokkel for ofte så selger de mindre da folk også må bytte ut HK etc noe som gjør at folk som ikke har mye penger tar seg råd til å bytte. Entusiastene med lommebok kjøper jo uansett :p

 

Første som kommer nå er vel maskinvare som drar 100% ut av PCIE 3.0, ny RAM teknologi og HDD'er. Du må selvfølgelig kjøpe alt nytt da, men jeg tror ikke de vil lansere det enda siden dagens maskinvare er "god nok". De lanserer ikke store ting for ofte, det tjener de ikke penger på :p

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

 

Ang. LGA1151, tror dere Intel kommer med ny socket neste generasjon skifte også?dvs om 1-2 år?

 

Eller har de en tendens å drøye denne?

 

LGA 1150 har vel vært på markedet siden 2011?

 

En socket er bare festemekanismen og har på en måte ikke noen praktisk betydning for maskinvaren, forskjellen ligger i antall pins. Leverer de ikke noen CPU'er som har bruk for fler pins så er det ikke noen vits å bytte/ lage ny sokkel. Alt annet på hovedkortet er uavhengig av sokkelen. Litt forenklet forklart selvfølgelig :)

 

De kommer antagelig ikke til å bytte sokkel i løpet av de nærmeste årene siden de har byttet/ oppgradert nå. Hvis de bytter sokkel for ofte så selger de mindre da folk også må bytte ut HK etc noe som gjør at folk som ikke har mye penger tar seg råd til å bytte. Entusiastene med lommebok kjøper jo uansett :p

 

Første som kommer nå er vel maskinvare som drar 100% ut av PCIE 3.0, ny RAM teknologi og HDD'er. Du må selvfølgelig kjøpe alt nytt da, men jeg tror ikke de vil lansere det enda siden dagens maskinvare er "god nok". De lanserer ikke store ting for ofte, det tjener de ikke penger på :p

 

Selvfølgelig:)

 

hva med chipset, dagens kontra de som kommer.

Regner med at selv om jeg går for dagens 1151 med dagens chipset så kommer det vel andre bedre med mer funksjonalitet de neste årene og det vil være fordelaktiv å bytte HK uansett.

hmm..

Lenke til kommentar

Tja det finnes noe som er negativ med sokkel 2011 og nyere.

 

  • For det første, så trekker cpuene mere strøm per klokkefrekvens og er fysisk større
  • Mye lettere å bøye pins på hovedkortet om man er uforsiktig eller flytter cpuen ved å dytte den frem og tilbake i sokkelen
  • Prisen på hovedkort er mye dyrere for sokkel 2011 og nyere

De 3 tingene er nok grunn for flere går for LGA 1151.

Lenke til kommentar

Tja det finnes noe som er negativ med sokkel 2011 og nyere.

 

  • For det første, så trekker cpuene mere strøm per klokkefrekvens og er fysisk større
  • Mye lettere å bøye pins på hovedkortet om man er uforsiktig eller flytter cpuen ved å dytte den frem og tilbake i sokkelen
  • Prisen på hovedkort er mye dyrere for sokkel 2011 og nyere

De 3 tingene er nok grunn for flere går for LGA 1151.

 

:lol: 

Ingen av de punktene er noe negative. 2011 er dyrere, fordi man får mere. 2011 er lettere å kjøle, pga større overflate og "heatsprederen" er loddet på. Bøyde pins?  :shrug:  Noen 2011 hk er kommet med bøyde pins, men bøyer man pins ved bytte av cpu, så er  man jammen med noob :p

Lenke til kommentar

 

Tja det finnes noe som er negativ med sokkel 2011 og nyere.

 

  • For det første, så trekker cpuene mere strøm per klokkefrekvens og er fysisk større
  • Mye lettere å bøye pins på hovedkortet om man er uforsiktig eller flytter cpuen ved å dytte den frem og tilbake i sokkelen
  • Prisen på hovedkort er mye dyrere for sokkel 2011 og nyere

De 3 tingene er nok grunn for flere går for LGA 1151.

 

:lol: 

Ingen av de punktene er noe negative. 2011 er dyrere, fordi man får mere. 2011 er lettere å kjøle, pga større overflate og "heatsprederen" er loddet på. Bøyde pins?  :shrug:  Noen 2011 hk er kommet med bøyde pins, men bøyer man pins ved bytte av cpu, så er  man jammen med noob :p

 

er det ikke like lett å bøye pins på 2011-3 som 1151? :hmm:  De de vel ikke konstruert noe forskjellig, utenom mengde pins?

 

LMH1: Hva mener du? Har du noen gang sett en cpu i 2011 socket? De sitter jo ikke løst i det hele tatt, du får ikke dyttet de fram og tilbake så pinnene blir bøyde akkurat.... :no:

Lenke til kommentar

Nope, det er riktig sokkel 2011 er mere sårbar siden flere pins og større cpu.

Hvordan risikoen er for bøyde prins varier.

 

Vet godt hvordan sokkel 2011 ser ut:

sockets.JPG

Du har vel en 17 tommer pc skjerm også da? Siden de er mindre og dermed mindre sårbare for å bli skadet, eller dyttet borti enn enn større pc skjerm. :rofl:

 

Ps: jeg sa aldri at den ikke hadde flere pins, eller at cpuen var like stor, du sa at prossesoren i socket 2011 satt løst så pinnene ble bøyd.

Lenke til kommentar

 

Mye lettere å bøye pins på hovedkortet om man er uforsiktig eller flytter cpuen ved å dytte den frem og tilbake i sokkelen.

 

Sa ikke at prosessoren var løst i bruk det hadde ikke gått siden det risikerer å kortslutte hovedkortet i verstefall, men beveger man mye på prosessoren før man fester den eller setter den skrått inn før man fester den så skal det fint lite til før sokkel 2011 får bøyde pins.

 

Her er det langt flere som er trøtte en meg.

Lenke til kommentar

 

 

Mye lettere å bøye pins på hovedkortet om man er uforsiktig eller flytter cpuen ved å dytte den frem og tilbake i sokkelen.

 

Sa ikke at prosessoren var løst i bruk det hadde ikke gått siden det risikerer å kortslutte hovedkortet i verstefall, men beveger man mye på prosessoren før man fester den eller setter den skrått inn før man fester den så skal det fint lite til før sokkel 2011 får bøyde pins.

 

Her er det langt flere som er trøtte en meg.

 

Ja, man kan fint bøye pins på 2011, men det er like lett på 1151 også... 

1151 socket'en er jo ikke laget av noe supermateriale.

Lenke til kommentar

 

men beveger man mye på prosessoren før man fester den eller setter den skrått inn før man fester den så skal det fint lite til før sokkel 2011 får bøyde pins.

Tror du det kun gjelder 2011(-3)?

 

Artig å se at det blir diskutert alt annet enn det jeg spør om:)

Lenke til kommentar

 

 

men beveger man mye på prosessoren før man fester den eller setter den skrått inn før man fester den så skal det fint lite til før sokkel 2011 får bøyde pins.

Tror du det kun gjelder 2011(-3)?

 

Artig å se at det blir diskutert alt annet enn det jeg spør om:)

 

Sånn går det når TS ikke leder oss riktig vei  :tease:

 

Har du kikket på 2011-3 (x99)? Ville anbefalt det, eller  z97 og 4690k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...