Gå til innhold

Valgets kval: i7 4970k eller i5 6600k


slimer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X99 , ddr4 og 5960X er helt klart serien man kjøper. 

Dvs 1366 (i 2008) , 2011 ( i 2011) og nå 2011-3 ( i 2014), så kjøper man neste utgave av den serien hver gang den kommer, mens 11xx-seriene får leve sitt eget liv ved å legge til eller trekke fra 2-3 pinner hvert år  :rofl:

 

Hvert 3 år ca kommer det ny hi-end og ved å gå for topp-cpuen i den socketen hele tiden har du er knallgod maskin i 3 år hele tiden. 

Lenke til kommentar

Hei.

 

jeg er på nyppet til å kjøpe nytt HW og usikker hva jeg skal gå for:

 

Sky Lake ble jo lansert igår men ytelse forskjellen er liten pr idag.

 

Jeg vurderer følgende CPU:

I6600K med 1151 sokkel

eller

i7 4790K(tilbud på dustin til 3100kr nå).

 

 

Men tanke på at hovedkort og ram er dyrere for S1151 så kommer disse med tilhørende HK og Ram på nokså samme pris.

 

Er rimelig sikker på at i7 vil yte 10-15% bedre(utifra testene jeg har sett) men så er s1151 og DDR4 ram mer fremtidsrettet igrunn.

 

tredje alternativ er jo i i5 4690 som igjen gir mye for pengene og er ca 1000kr billigere.

 

Det står ikke som mye om pengene igrunn men heller fornuft.

 

Maskinen vil bli brukt til normale oppgaver samt noe videoredigering og spilling iblant.

GK ser jeg på i neste omgang igrunn.

 

Hva syns dere?

 

Hoppe over Sky Lake helt og bytte ut alt igjen om 3-4 år eller gå for Sky lake og oppdatere kontinuellig(soim er normalt).

Dersom det er fornuft du er mest opptatt av er nok 4790 i7 prosessoren det beste valget til ditt bruk. dersom du vil ha noe mer fremtidsrettet så har mange av 1151 hovedkortene usb-c og usb 3,1 og skylake prosessoren genererer mindre varme, jeg ville styrt unna 2011 plattformen, med unntak av 5820k prosessoren som gir mye for pengene. ulempen med socket 2011 er pris og betydelig mer varme, og dermed må du ha bedre kjøling som genererer mer støy. (du kommer inn i en vond sirkel med andre ord  :D )

Lenke til kommentar

Sunn fornuft tilsier å kjøpe i7 5820k. Du får DDR4 sammen med hele 6 kjerner i stedet for 4. Totaltsett vil ikke dette koste noe særlig mer. Når det kommer til å kjøle ned denne CPUen så bruker man bare en god kjøler også vil du slippe noe som helst av støy.

Nettopp du bør ha kraftigere strømforsyning større kjøler osv strømforbruk på en pc med 5820k genererer ca 350w

I7 skylake ligger på 200w, så her er det ekstra varme som skal transporteres bort.

Jeg mener hvilket bruk av pcèn som bør avgjøre hvilken pc man velger.

2011-3 med x99 chipset koster flesk.

Lenke til kommentar

 

Sunn fornuft tilsier å kjøpe i7 5820k. Du får DDR4 sammen med hele 6 kjerner i stedet for 4. Totaltsett vil ikke dette koste noe særlig mer. Når det kommer til å kjøle ned denne CPUen så bruker man bare en god kjøler også vil du slippe noe som helst av støy.

Nettopp du bør ha kraftigere strømforsyning større kjøler osv strømforbruk på en pc med 5820k genererer ca 350w

I7 skylake ligger på 200w, så her er det ekstra varme som skal transporteres bort.

Jeg mener hvilket bruk av pcèn som bør avgjøre hvilken pc man velger.

2011-3 med x99 chipset koster flesk.

 

 

Nei, det koster 6984kr :D

 

 

Se butikkoversikt »

6984,

 

https://prisguiden.no/liste/152460

 

Man vil ikkje ha noe makkverk av 4kjerner cpu. Minst 6 kjerner vettu :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Sunn fornuft tilsier å kjøpe i7 5820k. Du får DDR4 sammen med hele 6 kjerner i stedet for 4. Totaltsett vil ikke dette koste noe særlig mer. Når det kommer til å kjøle ned denne CPUen så bruker man bare en god kjøler også vil du slippe noe som helst av støy.

Nettopp du bør ha kraftigere strømforsyning større kjøler osv strømforbruk på en pc med 5820k genererer ca 350w

I7 skylake ligger på 200w, så her er det ekstra varme som skal transporteres bort.

Jeg mener hvilket bruk av pcèn som bør avgjøre hvilken pc man velger.

2011-3 med x99 chipset koster flesk.

 

5820k har en TDP på 135 W elns mot 6700k sine 90W.

 

Om du så overklokker så vil ikke forskjellen tilsi at du trenger større PSU eller ei, da man er lur å kjøper en som takler 2 skjermkort.

Lenke til kommentar

Overklokket er forskjellen større en som så..

194w vs 322w

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/intel-core-i7-6700k-i5-6600k-skylake-cpu-review/9/

 

2 skjermkort til gaming gir som regel flere ulemper en fordeler.

Med mindre du kjøper 2 billige skjermkort for å "spare" penger så stemmer ikke dette. Har selv eid 2x 7970 i nesten 4 år og det er ikke ofte det er så mange problemer. Og når ett toppkort ikke er kraftig nok så vil jeg si at 2 skjermkort gir mange flere fordeler enn ulemper.

 

Ja, hvis du kjører på med knallhard OC på både GPU og CPU så kan det fort trekke en del. Har selv målt meg til 1000 W ifra stikkkontakten med bare 2 skjermkort, men det betyr også at du trenger custom vannkjøling for å overleve støynivået.

Lenke til kommentar

Der er vi uenig, har selv brukt 2x 680gtx og dette medførte terings, flickering, høy varme og mye støy.
Med et 970 eller 980 kort er disse forstyrrelsene borte, pc'en er langt kjøligere og kortet har støtte for dx12.
Jeg bruker g-sync som forbedrer grafikken ytterligere.
Jeg trenger ikke velge hovedkort og strømforsyning til 2 skjermkort. Ved oppgradering, har jeg bare ett skjermkort som skal byttes, så økonomisk så tror jeg resultatet blir mye det samme.

Endret av macverk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...