Gå til innhold

Hvor mye lovlig jobb ved timer?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har 2 jobber fra forskjellige arbeidsgivere. En turnus og en deltid. Hvor mye har jeg lov å jobbe i uken? Kan jeg for eksempel jobbe 30 timer hos ene og 30 timer hos andre? (Får ikke overtid siden det er hos forskjellige arbeidsgivere). Da jobber jeg 60 timer i snitt. Siden jeg har turnus kommer jo enkelte uker fort opp i 70-80 betalt. Har jeg lov til det? Hvis jeg jobbet akkurat under det som et maks før ovetid hos den ene, kan jeg da også jobbe hos den andre arbeidsgiveren? Er student i utlandet og fikk en saftig valutasmell, så jeg driter egentlig i loven(arbeidsmiljøloven), men har jo ikke lyst at arbeidsgiver skal få refs av noe slag. De to arbeidsgiveren vet forresten ikke om hverandre, men jeg er vel ikke nødt til å informere om de til hverandre? (Har litt dårlig dekning her, så bare å flytte tråd om den kom litt feil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har 2 jobber fra forskjellige arbeidsgivere. En turnus og en deltid. Hvor mye har jeg lov å jobbe i uken? Kan jeg for eksempel jobbe 30 timer hos ene og 30 timer hos andre? (Får ikke overtid siden det er hos forskjellige arbeidsgivere). Da jobber jeg 60 timer i snitt. Siden jeg har turnus kommer jo enkelte uker fort opp i 70-80 betalt. Har jeg lov til det? Hvis jeg jobbet akkurat under det som et maks før ovetid hos den ene, kan jeg da også jobbe hos den andre arbeidsgiveren? Er student i utlandet og fikk en saftig valutasmell, så jeg driter egentlig i loven(arbeidsmiljøloven), men har jo ikke lyst at arbeidsgiver skal få refs av noe slag. De to arbeidsgiveren vet forresten ikke om hverandre, men jeg er vel ikke nødt til å informere om de til hverandre? (Har litt dårlig dekning her, så bare å flytte tråd om den kom litt feil)

Så lenge de ikke har noen interne regler om det så er det ikke noe problem nei.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljølova er til for å verne arbeidstakaren mot å bli pålagt å jobbe for mykje, men ein kan fritt velge å jobbe meir gjennom å ta på seg arbeid for fleire arbeidsgiverar. På samme måten som at du kan ha ein vanlig 8-16 jobb og reise heim for å lempe stein fram til midnatt på fritida om ein vil.

 

Men det er verdt å merke seg at enkelte arbeidsgivera har lagt til ein klausul som begrense dine muligheiter til å ha fleire jobbar.

Det er vanligast at denne klausulen er formulert slik at det er primærarbeidsgivaren som har fyrsteretten til at du møter utkvilt på jobb.

Det er ikkje vanlig å eksplisitt forby ekstraarbeid, men det er forholdsvis vanlig å ha bestemmelser i arbeidsavtalen som gjer at det ikkje blir tolerert at du kjem utslitt og trøtt på jobb.

Av denne grunnen er det meir vanlig med slike klausular i arbeidsforhold der det kan være farlig dersom du ikkje er utkvilt, som f.eks jobbar der du er i nærheita av store maskiner (fabrikkarbeidar), eller jobbar som krever stor konsentrasjon og nøyaktigheit (kvalitetskontrollør), eller jobbar der du må være i stand til å takkle plutselige hendelsar (vekter).

 

Du bør derfor sjekke over arbeidsavtalane dine for å være heilt sikker på at det ikkje er avtalt noke som hindrer deg i å ta fleire jobbar.

Lenke til kommentar

som sagt det er ikkke noe i loven som hindrer deg og jobbe 2 jobber , men det er ofte arbeidsgivere har klausuler i kontraktene om forhold rundt dette , min forige arbeidsgiver hadde en klausul om at de krevde at alle andre jobber skulle godkjendes av de , samt jeg ikke kunne jobbe innen samme yrke en annen plass og at de hadde prioritet på min arbeidskapasitet ( dvs tid til overtid osv ) så det skulle mye til for at du skulle kunne jobbe en annen plass ( og ikke så jeg hvordan jeg skulle kunne hattt tid til det :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...