Gå til innhold

Hvor mye lovlig jobb ved timer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har 2 jobber fra forskjellige arbeidsgivere. En turnus og en deltid. Hvor mye har jeg lov å jobbe i uken? Kan jeg for eksempel jobbe 30 timer hos ene og 30 timer hos andre? (Får ikke overtid siden det er hos forskjellige arbeidsgivere). Da jobber jeg 60 timer i snitt. Siden jeg har turnus kommer jo enkelte uker fort opp i 70-80 betalt. Har jeg lov til det? Hvis jeg jobbet akkurat under det som et maks før ovetid hos den ene, kan jeg da også jobbe hos den andre arbeidsgiveren? Er student i utlandet og fikk en saftig valutasmell, så jeg driter egentlig i loven(arbeidsmiljøloven), men har jo ikke lyst at arbeidsgiver skal få refs av noe slag. De to arbeidsgiveren vet forresten ikke om hverandre, men jeg er vel ikke nødt til å informere om de til hverandre? (Har litt dårlig dekning her, så bare å flytte tråd om den kom litt feil)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har 2 jobber fra forskjellige arbeidsgivere. En turnus og en deltid. Hvor mye har jeg lov å jobbe i uken? Kan jeg for eksempel jobbe 30 timer hos ene og 30 timer hos andre? (Får ikke overtid siden det er hos forskjellige arbeidsgivere). Da jobber jeg 60 timer i snitt. Siden jeg har turnus kommer jo enkelte uker fort opp i 70-80 betalt. Har jeg lov til det? Hvis jeg jobbet akkurat under det som et maks før ovetid hos den ene, kan jeg da også jobbe hos den andre arbeidsgiveren? Er student i utlandet og fikk en saftig valutasmell, så jeg driter egentlig i loven(arbeidsmiljøloven), men har jo ikke lyst at arbeidsgiver skal få refs av noe slag. De to arbeidsgiveren vet forresten ikke om hverandre, men jeg er vel ikke nødt til å informere om de til hverandre? (Har litt dårlig dekning her, så bare å flytte tråd om den kom litt feil)

Så lenge de ikke har noen interne regler om det så er det ikke noe problem nei.

Skrevet

Arbeidsmiljølova er til for å verne arbeidstakaren mot å bli pålagt å jobbe for mykje, men ein kan fritt velge å jobbe meir gjennom å ta på seg arbeid for fleire arbeidsgiverar. På samme måten som at du kan ha ein vanlig 8-16 jobb og reise heim for å lempe stein fram til midnatt på fritida om ein vil.

Men det er verdt å merke seg at enkelte arbeidsgivera har lagt til ein klausul som begrense dine muligheiter til å ha fleire jobbar.

Det er vanligast at denne klausulen er formulert slik at det er primærarbeidsgivaren som har fyrsteretten til at du møter utkvilt på jobb.

Det er ikkje vanlig å eksplisitt forby ekstraarbeid, men det er forholdsvis vanlig å ha bestemmelser i arbeidsavtalen som gjer at det ikkje blir tolerert at du kjem utslitt og trøtt på jobb.

Av denne grunnen er det meir vanlig med slike klausular i arbeidsforhold der det kan være farlig dersom du ikkje er utkvilt, som f.eks jobbar der du er i nærheita av store maskiner (fabrikkarbeidar), eller jobbar som krever stor konsentrasjon og nøyaktigheit (kvalitetskontrollør), eller jobbar der du må være i stand til å takkle plutselige hendelsar (vekter).

Du bør derfor sjekke over arbeidsavtalane dine for å være heilt sikker på at det ikkje er avtalt noke som hindrer deg i å ta fleire jobbar.

Skrevet

som sagt det er ikkke noe i loven som hindrer deg og jobbe 2 jobber , men det er ofte arbeidsgivere har klausuler i kontraktene om forhold rundt dette , min forige arbeidsgiver hadde en klausul om at de krevde at alle andre jobber skulle godkjendes av de , samt jeg ikke kunne jobbe innen samme yrke en annen plass og at de hadde prioritet på min arbeidskapasitet ( dvs tid til overtid osv ) så det skulle mye til for at du skulle kunne jobbe en annen plass ( og ikke så jeg hvordan jeg skulle kunne hattt tid til det :p )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...