Gå til innhold

SSD: Diskpart clean all = secure erase?


Pey'J

Anbefalte innlegg

Siden jeg skulle installere Windows 8 Pro (kan kjøpes for 249kr på Windows.com), tenkte jeg at jeg samtidig kunne kjøre en secure erase av SSD-en. Vet at det er flere her på forumet som anbefaler en secure erase innimellom for å få tilbake (nesten) samme ytelse som ny. Men så kom jeg over denne how-to artikkelen ang. re-installering av Windows 7. Jeg var spent på om dette også ville fungere under Windows 8 setup. Det gjorde det!

 

I steget hvor man velger hvor Windows 8 skal installeres, trykte jeg SHIFT + F10 og fikk opp et kommandovindu. Skrev så følgende kommandoer og trykket ENTER etter hver:

 

DISKPART

LIST DISK (i mitt tilfelle var SSD-en listet som DISK 0)

SELECT DISK 0

CLEAN ALL ("nullstiller" SSD-en, tar noen minutter avhengig av kapasitet)

EXIT

EXIT

 

Trykte så Refresh og SSD-en kom opp som blank (inneholdt to partisjoner opprinnelig; 100MB recovery partisjonen og Windows 7 installasjon på resten).

 

Kjørte så videre uten å opprette noen partisjoner, lot setup gjøre dette selv. Endte da opp med en 350MB recovery partisjon og resten til Windows 8.

 

post-4862-0-66092400-1351365806_thumb.png

 

Deretter Windows Update og drivere. Kjørte så ATTO for å bekrefte korrekt oppsett og fikk høyere tall enn før installasjonen.

 

post-4862-0-78036400-1351365963_thumb.png post-4862-0-30664700-1351365964_thumb.png

 

Windows 8 sin WEI-score (Windows Experience Index) er nå økt til 9.9 og min SSD fikk 8.1 poeng.

 

post-4862-0-93730500-1351365856_thumb.png

 

Jeg har en ett år gammel Kingston HyperX 120GB (SandForce 2281 kontroller) som jeg nylig oppdaterte til nyeste firmware (503). Denne er koblet til native Intel Z68 SATA 6Gbps port.

 

Hvis dette er gammelt nytt, så er det i hvert fall en bekreftelse på at metoden fungerer også i Windows 8.

 

(Har også diverse bencher fra Anvil hvis det er interessant.)

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan det jo også ha en sammenheng med at med den nyeste firmware, så fungerer faktisk TRIM skikkelig. Det gjorde den ikkje før den nye firmwaren :) Dette var generelt med sandforce ssder.

 

Aha! Det kan da selvfølgelig også være en av grunnene til at ytelsen kom tilbake ja. Takk for info :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg fant et program en gang som jeg klarte å lage en Boot-CD med den eksekverbare filen lagt til. Heter slate.com, og er en kommando som kjører under MS-DOS. Det litt rare var at den boot'et til stasjon A: når det var en CD, men det betyr jo ingenting, så lenge det fungerer. Boot-medie som er kompatibelt med DOS-generasjonen denne filen kan kjøre på må du finne utenom. Tror jeg brukte Nero Burning ROM tidllig når Win2000 var i bruk til dette. Tipper det funker med FreeDOS, uten at jeg har testet selv, men det er jo sikker overkill, når man kun trenger det bootbare fra DOS lagt til boot-mediet.

 

 

SLATE.COM

 

Dette sletter MBR på strak arm. Syntax får man fram ved å bruke DOS sin HELP eller /? som parametere etter slate

 

Og syntaksen er ganske rett fram. Altså slate 0 tror jeg, så slate 1 også videre for respektive fysisk disk 1 og fysisk disk 2 etc.. Det tryggeste er å trekke ut alle andre harddisker enn den du skal slette MBR på.

 

Slettetiden er knappe sekundet tror jeg. Maks noen få sekunder:

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...