Gå til innhold

Augustfest 2015 - Jorun T - Blanda drops


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5. august - Cistus monspeliensis fruktkapsel

 

I begynnelsen syntes jeg det stygt med alt som ble brunt om sommeren, særlig alle de brune fruktkapslene som nesten heldekker disse busken etter blomstringen, men i dag synes jeg det er naturlig og slik det skal være her om sommeren. Det er enorme mengder av disse buskene, om våren er de dekket av små, enkle, hvite blomster. De tilhører solrosefamilien og hører hjemme rundt Middelhavet.

 

19703187263_2121111ba7_z.jpg

P8050507-Edit Cistus monspeliensis seedheads.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Hvis noen lurer på hvordan de ser ut når de blomstrer, så kan de jo ta en titt på bildet i spoileren 

 

20316415122_e8a71375d1_z.jpg
_DSC3290Cistus monspeliensis by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Ikke alt er brunt her, bougainvillaen blomstrer villig vekk, om den bare får litt vann. Blomstene er de små hvite i midten, omgitt av lilla høyblad, som er det du helst legger merke til
19701436154_99d179d526_z.jpg
P8050478 Bougainvillea.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Lenke til kommentar

Dette er jo rene kunstverket - delikate brunfarge-toner. :yes:

 

4. august; noen delikate "basuner", det der....  :)

5. august: fin bokeh..  (virkelig flott i blomstring, kfr. spoilerbilder)...  :)

 

Fin blomstermakro. Fin bokhe. Det er ikke alltid "blomstrende" blomsterbilder er av de mest interessente - og det viser du fint her.

Takker alle tre, er enig i at ikke alt må være full guffe av farger for å være severdig, er glad for at dere også likte de  brune fruktkapslene, men jeg er jo enig i at vårblomstringen er mer spektakulær.

Lenke til kommentar

6. august - Bønnesuppe på Metamorfosi Sotiros

 

Panegyrier - helgenfester - feires overalt i Hellas. Den nærmeste landsbyen, Metaggitsi, har ca 800 innbyggere og 6 kirker, den ene, Metamorfosi Sotiros, ligger på en høyde ca 400 m.o.h., og vi ble invitert til å være med på den årlige feiringen her i formiddag. Den ligger ca 2-3 km fra oss i luftlinje,  det tok oss 1 1/2 time før vi klarte å finne fram på de små grusveiene, men vi ble hjertelig mottatt og måtte sitte sammen med stedets unge prest, som viste seg å være en meget hyggelig fyr og visste utrolig mye om Norge. Det ble servert bønnesuppe (veldig god), som et par av landsbyens kvinner hadde startet å koke klokken 4 i dag tidlig.

 

20346534935_a6a7859cb9_z.jpg

P8060542 Fasolada at Metamorfosi Sotiras.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

Herfra er det en fantastisk utsikt i alle retninger, vi ble anbefalt av en av psaltistene (forsangerne i landsbyens kirker).å komme hit med gode venner og en flaske tsipouro når det er fullmåne

20158587928_1da60168c2_z.jpg
P8060546 View from Metamorfosi Sotiras.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

20346679755_15e52a9d60_z.jpg
P8060548.View from Metamorfosi Sotirasjpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Lenke til kommentar

En fin dag, høres det ut som - og der var det engasjement rundt suppen ja. (Flott utsikt i spoileren)

 

6. august - interessant tekst, med dertil veldig fortellende og bra bilde!  :)  Fine utsiktsbilder, i spoileren, forresten...  

Takk, det var en interessant formiddag, ja, ikke hver dag jeg spiser suppe og konverserer med greske prester. Utsikten derfar er upåklagelig.

Lenke til kommentar

7. august - Solanum elaeagnifolium

 

Det er tredje uken med temperaturer godt over 35 grader og utfluktene for å finne motiver blir ikke så lange og jeg holder meg i nærområdet. Det er ikke mye ville blomster på denne tiden av året, men denne innvandreren, fra Amerika, er det en del av i veikantene. Den er i samme slekten som potet og tomat, blomstene er blålilla og endel  større.enn potetblomster, hele planten er er giftig.

 

19752038254_cb7bd213f5_z.jpg

P8070642-Edit Solanum elaeagnifolium.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Flott plante,Solanum - og flott fotografert også - så den på Flickr, jeg hadde en lignende, men med annet "etternavn" - søtvier.

Takk, Randi, den var egentlig ikke så enkel å finne rette vinkelen på, dessuten blåste det kraftig, så jeg røsket opp planten og satte den i en vase i skyggen og i le. Den er ikke utrydningstruet, tvert imot, men den pynter godt i veikanten.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Fint situasjonsbilde fra suppekjelen. Fint at alle ser har fokus på kjelen. Fin blomst.

Takk, jeg forsøker å ta bilder når folk ikke er klar over det, kan ikke fordra oppstilte bilder. Her er det en stor fordel med dette kameraet framfor Nikon D800, som folk ikke så lett overser.

Lenke til kommentar

8. august - Vind i seilet

 

Vi trengte skygge for bilen og har rigget til et solseil. De siste dagene har det blåst voldsomt, så det har ramlet ned et par ganger, men nå tror vi det skal stå. Det blir ganske fine linjer når vinden får tak i det.

 

20397973052_2feb6953dd_z.jpg

P8080645 Windy.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

De som tror at Hellas bare er brunsvidd om sommeren, må tro om igjen, den delen vi er i er utrolig grønn og frodig, med buskvegetasjon så tett at det er umulig å ta seg fram unntatt på traktorveiene inn til olivenlundene. I dette området er det mye villsvin

20218884958_a58b850fa9_z.jpg

P8080671 Green.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Stilig. Bilen kledde det flotte taket.

Fin garage. Helt sikkert fint å ha bilen i skyggen.

Takker, jeg var mest interessert i å se hvordan vinden laget bølger i seilet, både vi og bilen setter pris på skyggen 

Mye bra siden sist jeg var innom, suppedamene var jo herlige. Og veldig pen Solanum elaeagnifolium (takk og lov for kopier - lim inn)

 Hyggelig at du likte suppedamene, skjønner godt at du bruker klipp og lim, det gjør jeg også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...