Gå til innhold

Hva er meningen bak karuselldører?


rtoevik

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid gått å lurt på hva som er meningen bak konseptet roterende dører?

 

Disse dørene ser ofte ut å være underdimensjonert i forhold til antall personer som skal gjennom.

Da jeg å kjerringa sammen med de to små skulle inn på Elkjøp her en dag, møtte vi på kilden til frustrasjon. Døren hadde tydeligvis ikke plass til alle i en "kvadrant", "seksjon" eller hva man skal kalle inndelingen. Er korrekt etikette at man da sender gjennom fruen først? Eller skal man gå igjennom først for så å vente på kone å barn?

 

Barne blir lett forvirret hvis de må gå alene gjennom døren og man risikerer at de tar en 360* tur og kommer ut igjen der de gikk inn.

 

Hvorfor må så mange bygg bruke disse dørene? Er det noen åpenbar årsak jeg ikke har forstått eller installerer de slike dører for å gjøre kundene usikker og redd før se kommer inn i butikken?

 

Aner et plott fra handelsnæringen vi vanlige folk ikke forstår. Kanskje de har kamera montert slik at de kan le av de mange pinlige situasjonene som oppstår.

 

Noen som har samme bekymring som meg?

post-222484-71474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må så mange bygg bruke disse dørene? Er det noen åpenbar årsak jeg ikke har forstått eller installerer de slike dører for å gjøre kundene usikker og redd før se kommer inn i butikken?

 

Mindre luft som kommer inn i bygget enn en dør som går opp og igjen hele tiden.

Eller står åpen hele tiden, siden disse som oftest er installert i større bygg med mye trafikk, type kjøpesentre som har så mye trafikk at du ikke kan få lukket dører imellom folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, mye mindre. På f.eks kjøpesentere og flyplasser der det er konstant trafikk vil en vanlig skyvedør stå oppe nesten hele tiden, man vil da få stor utskifting av luft når det blåser bare litt. Med roterende dør kommer ikke vinden gjennom døren, riktignok blir noe luft fortsatt skiftet ut, men langt ifra så mye som når det står helt åpent. Luften i de roterende dørene er mer eller mindre stillestående også, mye av luften som kommer utenifra blir med rundt.

 

 

Men ja, det er likt en veldig, veldig, veldig treg vifte, men det er bedre enn helt åpent :)

Lenke til kommentar

Men er det ikke bedre å lage en luftsluse? En gang med dør i hver ende vil da løse problemet!

 

En karuselldør vil så langt jeg vet, virke på tilsvarende måte som en impeller i et impellerhus!

Altså skuffe på med luft!!!

 

Karuselldører er dødsfeller som burde forbys ved lov jo før jo heller.

Lenke til kommentar

Impeller, ja, og nei, absolutt ikke. Det er ikke på langt nær så effektivt. Tror  du virkelig det vil være bedre å bare ha det åpent i stedet?

 

Gang  med to dører funker greit, men du trenger mye mer plass, du må ha en viss avstand mellom dørene for at den ene skal lukke seg før den andre åpnes.

Og fortsatt hvis det er mye trafikk  som det gjerne er de stedene de  har disse dørene så vil det ikke funke,  for da  vil begge dørene hele tiden stå åpne.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Ja... Nå er det vel ikke slik at de byggene som har slike dører sliter med for lite plass!! Så argumentet med plassbesparelse faller bort.

 

Under ser dere bilde av en stakkar som har blitt fanget i en karuselldør.

post-222484-1403025_thumb.jpg

Endret av rtoevik
Lenke til kommentar

Ja... Nå er det vel ikke slik at de byggene som har slike dører sliter med for lite plass!! Så argumentet med plassbesparelse faller bort.

 

Nei, det gjør det ikke. Enten så må de da bygge ut, eller bygge inn. Begge deler er ganske mye dyrere enn en roterende dør. Går det inn så tar det verdifull plass som i f.eks. kjøpesentre kunne vært leid ut til blodpris til butikker.

Bygger  det ut så må du ha større inngangsparti, og det må også godkjennes i planene, kan tenke meg at det er vansklig å få tillatelse til å bygge på en utstikkende gang i forhold til en roterende dør hvis dette skal bygges på eksisterende bygg.

I tillegg  så er  det ikke sikkert at dette er grunn de selv eier, da spesielt i byer med kjøpesentre har disse roterende dørene helt ute ved fortauet.

 

Men whatever, virker som du bare er ute etter å kverulere i stedet for å ta imot seriøse svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja... Nå er det vel ikke slik at de byggene som har slike dører sliter med for lite plass!! Så argumentet med plassbesparelse faller bort.

 

Under ser dere bilde av en stakkar som har blitt fanget i en karuselldør.

Jeg ser også zombiene inni byggningen...

 

Men, du får holde deg unna byggninger med sånn dør da, værre er det ikke. Verden tilpasser seg ikke deg, du må tilpasse deg verden.

Evt. flytte til ett sted der det ikke er slike dører, er sikkert mange tett-steder som ikke har slike :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...