Gå til innhold

[Løst] Hva sparer man egentlig på å bygge gaming pc selv?


Anbefalte innlegg

Jeg er i en prosess av å kjøpe min første gamingpc siden min gamle takket for seg 7 år siden og prioriteringene i livet ikke var en spill PC.

Jeg bygde pcn min selv den gang og skal nok få det til igjen. Men jeg lurer på hva man i realiteten sparer på å bygge selv vs å kjøpe en ferdigbygd pc som de på Komplett?

Her får man en garantert funksjonell Pc, samtidig som man har 3 års service. Om jeg bygger min egen risikerer jeg når noe går feil at jeg må betale mye for å få noen til å feilsøke maskinen, samtidig som jeg muligens ikke kan fikse problemet.

Derav spørsmålet, hva sparer man egentlig?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får velge delene selv, alle sammen!

 

Hos komplett så velger de ofte litt "rare" deler som de sliter med å selge også koster det mye å ha bedre deler i PCen de bygger!

Selvfølgelig gjør de det... Takk for tipset!

 

 

Hvis du greier bygge en maskin har du basiskunnskap nok til å kunne lære deg OK feilsøking. Lønner seg ofte å ha noe "billig drit" liggende som du kan bruke til å f.eks. teste skjermkort og minnebrikker i, også. Slik sparer du også mye tid når du opplever problemer, selv om du må gjøre jobben selv.

Hva slags verktøy trenger man eventuelt til slik feilsøking?

 

Lenke til kommentar

 

Du får velge delene selv, alle sammen!

 

Hos komplett så velger de ofte litt "rare" deler som de sliter med å selge også koster det mye å ha bedre deler i PCen de bygger!

Selvfølgelig gjør de det... Takk for tipset!

 

 

Hvis du greier bygge en maskin har du basiskunnskap nok til å kunne lære deg OK feilsøking. Lønner seg ofte å ha noe "billig drit" liggende som du kan bruke til å f.eks. teste skjermkort og minnebrikker i, også. Slik sparer du også mye tid når du opplever problemer, selv om du må gjøre jobben selv.

Hva slags verktøy trenger man eventuelt til slik feilsøking?

 

 

 

feilsøking går ut på å bytte ut kompononter i pcn som er ødelagt med komponenter som man vet virker. når du får pcn til å virke med komponentene man har liggende så vet man hva som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så sparer du ca 1500-2000,- på å bygge en PC til 15.000,- selv. Kjøper du det samme ferdig koster det da +/- 17.000,-. Dette inkluderer Windows :)

 

MEN, som du sier, så har du service og de greiene på en ferdigbygget. Er du mindre interresert i PC og eventuell feilsøking så er det nesten like greit å ta en ferdigbygget. Skal du bygge selv og noe går istykker så må du finne delen som er defekt, skru ut delen og sende den inn alene. Tar du en ferdigbygget så sender du bare inn hele skiten uten feilsøking og "surring" :p

 

Edit; De finnes mange bra pris/ ytelse PC'er der ute som er like bra som "hjemmelaget", men da må du ta deg tid til å jakte på tilbud :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

For min del er fordelen at jeg kan velge delene selv.

 

F.eks vil jeg ha et hovedkort fra gigabyte (grunnet gode erfaringer gjennom MANGE år), en strømforsyning som er produsert av seasonic eller tilsvarende kvalitesprodusent, et kabinett som passer MEG, et skjermkort med god kjøling og lavt støynivå, gjerne fra asus, MSI eller gigabyte. XFX og EVGA har jeg hatt dårlige erfaringer med når det kommer til støynivå og coilwhine så de er utelukket f.eks.

 

Det er ikke alltid at besparelsen i kroner er så stor, men å få delene JEG vil ha er mye viktigere. Det er omtrent aldri mulig å gjøre alle valgene jeg vil i f.eks komplett sin pcbygger.

Lenke til kommentar

Ja og gleden ved å få en HAUG med esker å åpne/pakke ut når man bygger. Bedre enn julaften gitt -  den byr jo bare på boxere og sokker ;)

 

Bygde min første maskin høsten 1995 (med deler bestilt per telefon fra PS-Data, plukket ut fra en liste jeg hadde skrevet ut fra nettsiden, som den gang kun inneholdt kontaktinfo og en prisliste man kunne åpne i word, ikke noe annet), så burde egentlig bygge en ny maskin til høsten som 20 års jubileum.

 

Eneste problemet jeg støtte på som førstegangsbygger var å finne ut at det skulle være avstandsstykker mellom hk og kabinett. Brukte vel 30 min på å finne ut at de kobberfargede pinnene i posen med skruer skulle være mellom hk og kabinett. Så fort HK passet gikk alt fint og ingen problemer, alt fungerte. Mestringsfølelsen var stor!

Lenke til kommentar

Her får man en garantert funksjonell Pc, samtidig som man har 3 års service. Om jeg bygger min egen risikerer jeg når noe går feil at jeg må betale mye for å få noen til å feilsøke maskinen, samtidig som jeg muligens ikke kan fikse problemet.

Komplett har 3 års garanti på PC-ane dei bygger, men eg klarer ikkje å finne ut kva denne garantien faktisk inneber ut over forbrukarrettane du har i lovverket. Service er ikkje det same som garanti, Komplett tek ikkje i mot PC-en din ein gong i året for å kontrollere at alt er som det skal, som om det var ein ny bil. For meg ser det ikkje ut til at du får noko meir enn reklamasjonsretten du har frå før, som gjeld i fem år.

 

Skilnaden på å kjøpe delar og å kjøpe PC er kva du kan reklamere på. Kjøper du delar har du reklamasjonsrett på delane, og som du seier må du sjølv prøve å finne ut kva for del som er årsak til ein feil. Kjøper du ein PC har du reklamasjonsrett på PC-en, og virkar den ikkje kan du la Komplett finne ut av problemet. Reklamasjonsretten varer uansett i fem år (gitt normal bruk), sidan ein PC er meint å vare lenger enn to år må PC-delar nødvendigvis òg vare lenger enn to år. "3 års garanti" (som tilsynelatande er verdilaus) betyr ikkje at reklamasjonsretten på PC-en går over til delane etter tre år, du har kjøpt PC-en, og har reklamasjonsrett på PC-en (men ikkje delane).

 

Eg ville brukt litt tid på å leite opp trådar med andres erfaringar med Komplett-bygde PC-ar. Bygginga der går ganske kjapt for seg, og eg har lest nokre trådar som viser at Komplett gjer minst like mange feil som mannen i gata. Kablar som ikkje er kobla til, dårleg kabelorganisering, festar to eller tre av fire skruar osb. Alle kan bygge ein PC, manualane som følgjer med delane dekker alt du må vere obs på (som å ikkje skru hovudkortet rett i kabinettet, men bruke hovudkortfeste som følgjer med - det overraskar meg kor mange som faktisk klarer å gjere denne feilen). Det forutset sjølvsagt at du les dei.

 

I tillegg må du rekne med å gjere ein del feilsøking uansett om du får problem. Igjen, leit etter andres erfaringar, både med feil på PC generelt og reklamasjon hjå Komplett. Du kan ikkje sende den frå deg så fort du får ein blåskjerm, for med mindre blåskjermen kjem ved oppstart og det er umogleg å reinstallere operativsystemet kjem ikkje teknikarane til å oppdage det, og sender PC-en i retur med ein faktura på tida dei har brukt. Du må finne ut korleis du kan framprovosere problemet, og gjere ein god jobb med å dokumentere problemet og korleis Komplett kan framprovosere det.

 

Det som derimot skal seiast om Komplett er at om du faktisk gjer ein grundig jobb med feilsøking har dei som oftast ein ganske smertefri reklamasjon. Eg reklamerte på eit skjermkort i fjor, som då var 4,5 år gamalt (minnefeil, artifacts, og blåskjerm før eller seinare). Eg testa kortet i to separate PC-ar og skjermar, tok bilete som viste problemet på begge to, testa dei same PC-ane med eit anna skjermkort, la ved loggar frå diverse testverktøy som stadfesta problemet, og brukte ein del tid på å dokumentere problemet og kva eg hadde gjort. Dette var nødvendig fordi problemet ikkje viste seg før skjermkortet fekk noko å jobbe med, ti minutt på Windows-skrivebordet gjekk fint. Eg sendte inn den relativt lange rapporten, fekk RMA-nummer og sendte inn kortet, og hadde nytt kort i maskina ei veke etterpå (tenk på at postgang begge vegar er inkludert). Det er fleire butikkar som ville protestert på å bytte ut eit så gamalt kort, men det var ingen diskusjon frå Komplett.

 

Edit: I Butikker og verksteder og Forbrukerrett kan du finne trådar med andres erfaringar.

Endret av enixitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilsøkning virker som en veldig dyr affære ved egenkjøp, men det å sitte å plukke, og til slutt skape noe på egenhånd virker veldig fristende. 

Veldig interresant svar fra Enixitan, jeg så for meg at service var gratis i den sammenheng, men det er det altså ikke. 

Det å igjen lære seg hvilke deler som passer med hverandre, og hva som skaper et stabilt build blir en interessant utfordring å begi seg ut på igjen. 

Tusen takk for svar, tråden vurdert som løst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...