Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Primera (98) nøkker voldsom + ujevn tomgang etter motorvask


Anbefalte innlegg

Hei, er eier av en Nissan Primera 98-mod SRI (bensiner) som jeg har hatt voldsomme problemer med nøkking og svært ujevnt tomgang etter at motoren har fått kjøre seg varm.

Den lugger dersom man kjører på lavt turtall med lavt gir (dvs. 1-3) og man slipper opp gassen. Det er liksom som at motoren ikke går ned umiddelbart på turtallet idet man slipper gassen, og begynner umiddelbart å lugge og "hoppe avgårde" en 2-3 ganger før turtelleren "synkroniserer" seg med resten av bilen. 

Også når bilen har kjørt seg varm å jeg lar den stå på tomgang så går den svært lavt ned på turtallet(8-500x), til den nesten kveles før den ruser seg godt opp igjen. Dersom jeg ruser motoren og venter så tar det kort tid igjen før den faller ned på turtallet igjen.

 

Disse symptomene mener jeg bestemt oppstod da jeg (var så dum) å skulle vaske motorrommet og brukte høytrykksspyleren (etter anbefaling). Holdt avstand på 1 meter + men siden da har dette problemet eksistert.

Vil ikke si at problemet virker direkte "mekanisk" (dvs. motorfeste o.l). Har byttet plugger og "gnist fordeleren" (som var slitt) uten nytte. 

Har lest meg opp på symptomer på falsk luft og føler dette stemmer godt overens med det jeg opplever. Ser at folk anbefaler å lete etter lekkasjer med knallgass, har dere noen erfaringer rundt dette?

 

Fant en trådstarter som opplever akkurat samme sympotmer jeg beskriver. Verdt å ta en titt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1348809

 

Håper noen tar seg bryet med å komme med sine tanker/erfaringer  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en temperatursensor har kortsluttet eller er defekt kan motorstyringen tro at motoren alltid er kald, og pøse på med ekstra bensin som om den er det. Resultat: Den går elendig når den er varm. Bare et eksempel...

Takk for svar! :) Tror kanskje ikke det er tilfelle da når bilen er kald så går den på et høyere turtall, rundt 1500 og holder seg forsåvidt jevnt der fram til den blir varm. 

Lenke til kommentar

Ja. Selvfølgelig. Det er slik en chocke fungerer. Gir ekstra bensin når den er kald, dermed høyere turtall. Hvis den ikke SLUTTER å gi ekstra bensin når motoren blir varm, blir det krøll. Uansett var det bare et eksempel. Det kan like gjerne være luftmengdemåleren. Den ville jeg ha plukket av og la ligge og tørke innendørs i et par dager. De tåler gjerne ca. ingenting.

Lenke til kommentar

Ja. Selvfølgelig. Det er slik en chocke fungerer. Gir ekstra bensin når den er kald, dermed høyere turtall. Hvis den ikke SLUTTER å gi ekstra bensin når motoren blir varm, blir det krøll. Uansett var det bare et eksempel. Det kan like gjerne være luftmengdemåleren. Den ville jeg ha plukket av og la ligge og tørke innendørs i et par dager. De tåler gjerne ca. ingenting.

Ja skjønner. Har åpnet opp og renset og tørket opp luftmåleren, men kanskje la den ligge inne noen dager å la seg tørke altså? Er det mulig å se etter feil visuelt på en slik? Ref. til bildet, denne du tenker på?

280218005-0280-218-005-1.jpg

Lenke til kommentar

 

Er vel mulig å lese av feilkoder på disse? I såfall hadde du spart deg for mye styr...

Nei tror ikke det. Men om ingenting hjelper så får man høre med Nissan. 

 

 

Tro er ikke noe greit når det gjelder bil.

 

http://www.justanswer.com/uk-nissan/3e673-1998-nissan-primera-engine-management-light.html

 

Og nei, du ser ikke nødvendigvis feil på en luftmengdemåler. Derfor diagnose.

Lenke til kommentar

Da har man sjekket og re-sjekket pluggkabler uten å se tegn til at disse skal være slitte. Har tatt opp luftmengdemåleren og gitt denne en god tørk, dersom det skulle være fukt. Problemet er fremdeles tilstede, så tenker jeg stikker innom Nissan for litt konsultasjon.

 

Har også funnet kontakten for feilkode så jeg tenker får de til å se på dette. 

 

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...