Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rykker når man slipper gassen


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte for ca. 4 veker siden ein 97-modell Honda Accord. Den er i stort sett grei stand, men i hastigheter under 60 km/t så rykker/hopper bilen fremover når eg slipper gassen. Dette er veldig irriterende og eg har lest litt rundt på nettet og fant ut at det kan være mange årsaker til dette. Alt fra motorfeste til plugger. Men tenkte at eg like gjerne kunne spørre dere her som kan mykje meir om bil enn meg om kva problemet kan være?

 

Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start motoren. Få en kompis til å holde inne bremsen og slippe ut clutchen i 1. gir, mens du observerer hvor mye motoren beveger seg. Jeg har selv hatt dette problemet, men det hadde flere årsaker. Jeg byttet øvre motorfeste, tennplugger og diverse vakuumslanger, samt renset gasspjeldet for å få orden på det. Derimot kan ditt problem være relatert til helt andre deler,så undersøk før du begynner å handle inn.

Lenke til kommentar

Skal prøve å gå meir i detalj.. Bilen rykker/napper når man slipper gassen. Da hopper bilen 2-3 gonger før den fortsetter som normalt. Dette er veldig merkbart i 1-3. gir i hastigheter under 40 km/t, men man merker det også når man kjører i 60 km/t.

 

Dette gjelder også når man skal skifte gir, spesielt fra 1. til 2. gir. Da hopper bilen ved mindre man tar ut clutchen veldig sakte. Fra 2. til 3. gir går det som oftest fint, men det hender at man merker rykkingen her også.

 

Motoren i seg sjølv er ganske skitten, om det har noko å si veit eg ikkje. Luftfilteret er meget skittent (King Dragon Racing åpent filter), dette har eg planer om å bytte i nærmeste framtid. Ellers så var eg litt uheldig når eg skulle fulle olje og endte opp med å søle. Det kan se ut som at oljen har kommet i kontakt med eine tennpluggen. Ellers er det lite å utsette på motoren så vidt eg kan sjå.

Lenke til kommentar

Synes dette høres veldig ut som motorfeste. Har hatt samme problem på min. Hvis du kjører i 1.gir i ca 30km/t, og brått slipper gassen, hva skjer da? Det skal rykke veldig i bilen hvis det er motorfeste.

 

Som sagt over så må du få en til å sitte inne i bilen, med håndbrekk, og løse bilen. Du må se hvor motoren vrir seg.

Pleier ofte å være fester på høyre side, bak og under motor, samt et eller to på girkassen.

 

Hvis du ser mye rotasjon er det bare å skru ut og studere festene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også dette problemet! Det jeg gjorde var å stramme inn gassvaieren, for det var litt slakke i denne. Etter det fungerte det bra uten noe "hakking" i et par dager. Men etter 2 dager begynte det igjen. Mulig vaieren er løs igjen, skal sjekke imorgen :) Men mulig du har samme problem som meg, bare en tanke ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes dette høres veldig ut som motorfeste. Har hatt samme problem på min. Hvis du kjører i 1.gir i ca 30km/t, og brått slipper gassen, hva skjer da? Det skal rykke veldig i bilen hvis det er motorfeste.

Det er nettopp dette som skjer. Bilen rykker frem og tilbake når eg slepper gassen. Men eg har fått motorfestene sjekket og det var ikkje noko galt med dei :hmm:

 

Det har også oppstått eit nytt problem.. Bilen går ekstremt ujevnt på tomgang. Bilen holder seg mellom 100-1000 RPM, og det høres ut som om den kveles, men den klarer å hente seg inn igjen. Men i det siste har den begynt å kvele seg når eg kjører i lave hastigheter (under 10 km/t). Når eg skal svinge inn på ein parkeringsplass med full sving så kveler motoren seg...

 

Har fått time hos ein Honda forhandler som skal ta ein titt på problemet. Forhåpentligvis ender eg opp litt klokere..

Lenke til kommentar

Falskluft? Bilen kan gjerne bli litt mongo og fortsette etter du har sluppet gassen, evt bli veldig rykkete. Har du falskluft vil den gå for magert, og bli helt jojo på tomgang. Har du skrudd ut pluggene å sett på de i det siste?

Veit ikkje kva du meiner med falskluft... men har montert eit nytt sportsfilter. Det var eit sportsfilter fra når eg kjøpte bilen, men det var alt for skittent til å rengjøres og brukes på nytt så derfor blei det byttet ut.

 

Tennpluggene var skiftet for eit par veker siden. Det hadde null effekt på dette problemet. Rykkingen er like voldsom.

Lenke til kommentar

Heisann. Hva skjer hvis du prøver å gli bortover på 1.gir? Altså sett bilen i gir og kjør framovr uten å bruke gassen. Hvis den driver og nykker er det stor sjanse for at det er tennplugger\ledninger.

 

edit: leste alle postene utenom sistepost, det straffet seg :p For mye luft kan gi problemer med nykking. Kjøp startgass og spray litt rundt og se om den suger luft en plass den ikke skal. Hvis du har sportsfilter må du ha litt avstand mellom filteret og luftmengdemåleren, altså montere på et rør imellom. Jeg har ingen erfaring med japanske motorer, så aner ikke hvor de forskjellige tingene er.

Det lureste du gjør er å spørre på et hondaforum.

Endret av cozmos
Lenke til kommentar

Falskluft? Bilen kan gjerne bli litt mongo og fortsette etter du har sluppet gassen, evt bli veldig rykkete. Har du falskluft vil den gå for magert, og bli helt jojo på tomgang. Har du skrudd ut pluggene å sett på de i det siste?

Veit ikkje kva du meiner med falskluft... men har montert eit nytt sportsfilter. Det var eit sportsfilter fra når eg kjøpte bilen, men det var alt for skittent til å rengjøres og brukes på nytt så derfor blei det byttet ut.

 

Tennpluggene var skiftet for eit par veker siden. Det hadde null effekt på dette problemet. Rykkingen er like voldsom.

 

Falskluft vil si at motoren drar luft andre steder (lekkasje) enn fra der den skal. Lufta skal passere luftmassemåleren før den går videre til motoren. På denne måten måler hjernen hvor mye luft som går inn til enhver tid, og spytter inn bensin deretter. Det hele finjusteres deretter med lambdasonden som sitter i eksosen for å få en optimal blanding.

 

Suger den falskluft, så vil det komme mer luft inn en hjernene registrer siden det går inn etter luftmassemåleren. Da vil den gi for lite bensin, og prøver hardt å kompensere for dette ved at den også registrerer mager blanding i eksosen.

 

Symptomer på falskluft er litt forskjellig, alt etter hvor stor lekkasjen er. Men som regel blir den ustabil på tomgang, og generelt rar oppførsel under pådrag, når du slipper gassen etc. Er lekkasjen litt stor vil man også til tider oppleve at motoren fortsetter å ruse seg et sekund eller to etter du slipper gassen. Nykking og nøling er også vanlig. Når jeg nevnte pluggene, så kan også disse fortelle mye om hvordan forbrenningen er. Hvis du skrur ut en eller to stykker, så vil du se at de er litt hvite om den går for magert.

 

Dette kan være greit å sjekke siden det er fort gjort og billig å sjekke. Gammel plastikk/gummi kan fort ha noen sprekker her og der. Spray med startgass rundt området etter lmm og inn til innsugsmanifolden for å sjekke. Bilen vil ruse seg hvis du treffer en lekkasje.

 

Heisann. Hva skjer hvis du prøver å gli bortover på 1.gir? Altså sett bilen i gir og kjør framovr uten å bruke gassen. Hvis den driver og nykker er det stor sjanse for at det er tennplugger\ledninger.

 

edit: leste alle postene utenom sistepost, det straffet seg :p For mye luft kan gi problemer med nykking. Kjøp startgass og spray litt rundt og se om den suger luft en plass den ikke skal. Hvis du har sportsfilter må du ha litt avstand mellom filteret og luftmengdemåleren, altså montere på et rør imellom. Jeg har ingen erfaring med japanske motorer, så aner ikke hvor de forskjellige tingene er.

Det lureste du gjør er å spørre på et hondaforum.

 

Trenger ikke avstand mellom sportsfilter og lmm. Nå er jeg ikke helt kjent med om det er luftmassemåler eller luftmengdemåler på denne, men det skal gå greit med luftmassemåler iallefall.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Heisann. Hva skjer hvis du prøver å gli bortover på 1.gir? Altså sett bilen i gir og kjør framovr uten å bruke gassen. Hvis den driver og nykker er det stor sjanse for at det er tennplugger\ledninger.

Å kjøre fremover bare med clutch går ikkje. Bilen blir kvelt. Eg må balansere turtallet med gassen før eg kan sleppe ut clutchen.

 

Dere snakker om lmm, men Honda bruker ikkje lmm. Dei bruker ein MAP-Sensor (Manifold Absolute Pressure). Om det har noko å seie veit eg ikkje...

 

Og ang. startgass. Kor får eg tak i det?

 

EDIT: Poster eit par bilder av motoren så dere muligens får eit bedre overblikk over kva som kan være galt.

 

imag0195l.jpg

 

Det er også eit par andre ting som har gitt meg hodebry. Og det er dette røyret, samt boksen (som eg mistenker kan være MAP-sensoren) som er vist på bildene under:

 

imag0196mx.jpg

 

 

imag0197l.jpg

Endret av Sovende Panda
Lenke til kommentar

Har nå vært på eit Honda verksted og funnet ut at problemet er dårlig kompresjon i sylinder nr. 4. Dei andre sylinderne hadde 11 bar, mens denne hadde 4 bar :S

Vil dette slite på motoren på sikt? Er det verdt å få det reparert? Evt. kor mykje koster det å fikse problemet?

 

Det er ikke en umiddelbar krise, men det er greit å få fikset så fort som mulig. Hvor mye det koster kommer an på hva som er gåent. Nå har du iallefall funnet ut at det lekker kompresjon et sted. Kan være alt fra gåen/treg ventil etc til stempelring. Har stempelringen vært gåen, så skulle du merket litt blårøyk av og til i eksosen, men satser på at det ikke er tilfellet.

 

Det kan også tyde på dårlig toppaking, men da vil du som regel få utslag på dårlig komp på to sylindre, det er sjelden at kun en syl har lav komp med sliten toppakning. Jeg ville først ha sjekka kammen, og ventilene for denne sylinderen.

 

En enkel måte å sjekke om ventilen tetter skikkelig er å helle for eksempel en liten skvett bensin eller olje ned i ventilen og se om det renner inn i sylinderen når den egentlig skal være lukket. Men du må vel regne med å demontere litt for å komme til dette, så det spørs hvor trygg du er på å skru motor om du bør begi deg ut på dette eller ikke.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Har nå vært på eit Honda verksted og funnet ut at problemet er dårlig kompresjon i sylinder nr. 4. Dei andre sylinderne hadde 11 bar, mens denne hadde 4 bar :S

Vil dette slite på motoren på sikt? Er det verdt å få det reparert? Evt. kor mykje koster det å fikse problemet?

 

Det er ikke en umiddelbar krise, men det er greit å få fikset så fort som mulig. Hvor mye det koster kommer an på hva som er gåent. Nå har du iallefall funnet ut at det lekker kompresjon et sted. Kan være alt fra gåen/treg ventil etc til stempelring. Har stempelringen vært gåen, så skulle du merket litt blårøyk av og til i eksosen, men satser på at det ikke er tilfellet.

 

Det kan også tyde på dårlig toppaking, men da vil du som regel få utslag på dårlig komp på to sylindre, det er sjelden at kun en syl har lav komp med sliten toppakning. Jeg ville først ha sjekka kammen, og ventilene for denne sylinderen.

 

En enkel måte å sjekke om ventilen tetter skikkelig er å helle for eksempel en liten skvett bensin eller olje ned i ventilen og se om det renner inn i sylinderen når den egentlig skal være lukket. Men du må vel regne med å demontere litt for å komme til dette, så det spørs hvor trygg du er på å skru motor om du bør begi deg ut på dette eller ikke.

Kan også sjekke stempelringene ved å helle litt olje ned i sylinderen med dårlig komp, og så ta en ny komp. test. Hvis kompresjonen da er noenlunde korrekt er stempelringen sliten.

 

Edit: Angående det røret i motorrommet så er dette noe som sikkert henger igjen fra bilen hadde original luftfilter-boks. Dette røret fører kaldluft inn i boksen. Ikke noe å bry seg om med andre ord.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...