Gå til innhold

Reklamasjon på allerede reklamert produkt


Anbefalte innlegg

Har ikke en "case" gående med noe firma, men lurer litt på noe "for future use": Hvis jeg sender inn en datakomponent til reklamasjon hos f.eks. Komplett, og får denne oppgradert får jeg vel nye fem år. Hvis dette produktet så går dukken, er det ytelsen på det nye produktet som er relevant for saken, eller det opprinnelige produktet?

Tankeeksempelet mitt (for den "datakyndige") er dette: kjøpt GTX 570, RMAet til GTX 580. Dør GTX 580, har jeg da krav på noe som minst yter som et GTX 570 eller et GTX 580? Objektivt sett ville jeg nok sagt GTX 570, men lovene her i landet er jo ofte i overkant på forbrukernes side, så mulig det også gjelder her...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på noe som tilsvarer GTX 570. Det er det du har avtalt å kjøpe, ikke 580. Det er mulig produsentens garanti gjelder og gir deg bedre rettigheter her, men du skal ved omlevering etter forbrukerkjøpsloven ha "tilsvarende vare", og "tilsvarende" vil her si tilsvarende det du har avtalt å kjøpe.

Lenke til kommentar

Har ikke en "case" gående med noe firma, men lurer litt på noe "for future use": Hvis jeg sender inn en datakomponent til reklamasjon hos f.eks. Komplett, og får denne oppgradert får jeg vel nye fem år. Hvis dette produktet så går dukken, er det ytelsen på det nye produktet som er relevant for saken, eller det opprinnelige produktet?

 

Tankeeksempelet mitt (for den "datakyndige") er dette: kjøpt GTX 570, RMAet til GTX 580. Dør GTX 580, har jeg da krav på noe som minst yter som et GTX 570 eller et GTX 580? Objektivt sett ville jeg nok sagt GTX 570, men lovene her i landet er jo ofte i overkant på forbrukernes side, så mulig det også gjelder her...?

 

Hver "fysisk" vare kommer med sin egen garanti. Den forrige garantien som du reklamerte på gjaldt den varen som feilet og gikk bort sammen med denne. Du får som regel enten eksakt samme vare som erstatning eller en bedre vare dersom den første ikke lenger kan skaffes, eller evt pengene tilbake i verste fall. Så du har rett i resonnementet og eksemplet ditt.

 

Husk likevel at det kan være "strings attached" i ulike butikker, så jeg ville forhørt meg med butikken på forhånd om hvordan de gjør dette... just in case. Men ha også i mente at slike regler kan endres over tid så om du er veldig nøye kan du spørre butikken også om de i tilfelle ville brukt regelverket som gjaldt da du kjøpte / erstattet varen eller de nyeste reglene... osv.

Lenke til kommentar

Det Herr Brun kommer med stemmer ikke helt med det vi har kommet fram til tidligere. 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167

 

Da kom vi vel fram til at omlevering ble likestilt med heving og kjøp av ny gjenstand.

Nei, det kom dere ikke fram til i den tråden. Den tråden handler om reklamasjonsreglene, ikke om verken selve mangelsvurderingen eller hvilke beføyelser man har. Det dere kom fram til i den tråden har for øvrig blitt bekreftet av Høyesterett i rt. 2013 s. 865. Det har derimot ikke blitt bekreftet at omlevering er "likestilt med heving og kjøp av ny gjenstand". Det er det nemlig ikke.
Lenke til kommentar

Litt motstridende info her, altså :p

 

Jeg kom til å tenke på at erstatningsvare behøver ikke å være en flunkende ny vare i ethvert tilfelle. Det kan f.eks være noe brukt eller reparert, eller kan du få din opprinnelige vare kun reparert avhengig av hva varen er. Det er klart at for datakomponenter er det sjelden noe som repareres, men du kan fortsatt  risikere å få en vare som funker helt Ok som den skal, men som altså ikke kommer direkte fra fabrikken.

 

Som sagt... det beste å er spørre på forhånd hvordan dette fungerer i en bestemt butikk for en bestemt vare. (Jeg har dessuten vært bort i tilfeller hvor du blir en kasteball mellom butikk og produsent, så det er greit å kun forholde deg til butikken hvor du kjøper varen og la de ta seg av produsenten).

Endret av vk
Lenke til kommentar

 

Litt motstridende info her, altså :p

 

Jeg kom til å tenke på at erstatningsvare behøver ikke å være en flunkende ny vare i ethvert tilfelle. Det kan f.eks være noe brukt eller reparert, eller kan du få din opprinnelige vare kun reparert avhengig av hva varen er.

 

Etter forbrukerkjøpsloven (§ 29) er det kjøperen som skal velge mellom omlevering og retting. Retting=reparasjon, omlevering = ny vare, ikke brukt. I utgangspunktet kan du ikke få en brukt vare med mindre du godtar det. Hvis det ene alternativet volder selgeren urimelige kostnader kan selgeren velge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...