Gå til innhold

TEST: Intel Compute Stick


Anbefalte innlegg

Forskjellen i ram skyldes at Windows er mer sulten på ram enn Linux. Markedsprisen på 1 GB ram (differansen) ligger på ca 50 kr. Et 32 GB micro-SD kort koster bare 10 pund. Windows-lisensen drar helt klart opp prisen den også (ca 200-250 kr).

 

PS. Sjekk ut flere varianter. For eksempel Archos PC stick, Lenovo Ideacentre Stick 300 og iWill Helium/Beelink Pocket P1 Z3735F. Disse skal være vifteløse konkurrenter (muligens ikke den fra Lenovo). Et kjapt dx.com-søk viser at Beelink-pinnen også selges under et annet navn for 818 kr.

 

Personlig står jeg over denne første generasjonen på grunn av GPU-ytelse og i Intels tilfelle også vifta. Neste generasjon regner jeg med får bedre GPU. Kanskje en nedstrippet utgave (6-8 EU) av Skylake sin integrerte grafikk med eDRAM. Da bør til og med 4K videoer gå som smurt. Edit: Jeg var vist ikke helt oppdatert. Intel har allerede kommet med oppfølgeren Atom x5 og x7. De har 12 EU GPU. Regner med disse vil yte vesentlig bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for de hos som kjøper inn RAM og eMMC disker (feilaktig markedsført som SSD av enkelte butikker),

for å produsere denne, vil nok ikke variasjonen i innkjøps prisen være så stor med tanke på hvor mye de kjøper inn.

 

Men for en sluttbruker, som ikke kan lodde ut de gamle brikkene og sette inn større

(selv Linux sier vel ikke nei takk til mer RAM og lagringsplass?), vil nok prisforskjellen lønne seg.

SItter da igjen med en ledig micro-SD slot som kan kan fylle opp for "10 pund" :-)

 

 

Hvor finner du prisen for Windows lisensen ?

Den er vel i utgangspunktet produsert/levert med "Bing" varianten.

http://www.howtogeek.com/195934/what-exactly-is-windows-8.1-with-bing-do-i-have-to-use-bing/

Windows 8.1 with Bing costs $0 for computer manufacturers to include on their laptops and tablets. That’s right — there’s no licensing fee at all. It’s designed so computer manufacturers can offer cheap laptops like HP’s forthcoming $200 Windows laptop. The manufacturer can keep all the money from the device without paying Microsoft a cent

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-329093

Jeg har akkurat kjøpt Intel Compute Stick og viftelyden er knapt hørbar. Ikke mer hørbar enn min Asus HTPC eller lyden av en ekstern harddisk med "snurredisk" når den spinner opp. Ikke la viftelyden stoppe dere, men jeg skal rapportere tilbake med mer info når jeg får prøvd den ut litt mer... :-)

 

 

Skal det ta flere timer med "preparing to install" for å installere windows 10 på denne, etter to timer med nedlasting av windows 10 også? :-(

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hmmm. Mobilen min ville ikke la meg redigere min tidligere post så jeg lager en ny. Det tok hele natten å installere Windows 10 på intel compute stick og jeg sovnet ca. klokken 03:00 da den var 20 prosent ferdig... men da jeg våknet var den installert og funker dritbra. Jeg hadde åtte faner oppe I Chrome uten problemer, trenger man egentlig flere? Skal prøve flere uansett. Jeg har ikke prøvd streaming av film fra viaplay/YouTube ennå men skal prøve litt senere. :-)

REDIGERT:
Der fant jeg ut hvordan jeg redigerer på mobil... :)

REDIGERT 2: Jeg prøvde å spille film på viaplay men jeg tror jeg har for dårlig linje.. samme hakking som på min ASUS HTPC til fem tusen... så da prøvde jeg YouTube med 1080 oppløsning (full HD) og forhåndslastet videoen og da spilte den helt uten hakking. Jeg har innstillingene på intel compute stick på "balanced", ikke høyeste ytelsesinnstilling.

Kommer sikkert tilbake med mer... :)

 

 

REDIGERT 3 ca. klokken 20:30. Hvis viften lager litt lyd mens man spiller fullHD... hva betyr det for opplevelsen? Klarer ikke TV'en å overdøve den? Det gjør i alle fall min...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Har prøvd å spille 1080 fullHD film fra ekstern harddisk og det går helt uten hakking, og compute stick blir ikke varmere enn at man kan ta på den med fingrene uten at det er ubehagelig, det blir mer som en god lunk. Men hvis man låser maskinen og kommer tilbake og skal starte opp filmen igjen så tar det 10 sekunder kanskje mer, før den starter avspillingen igjen. Jeg kjører den kun i "balanced" mode, og gidder ikke tukle med BIOS. Jeg bruker VLC Mediaplayer. Og det går fint å koble til ekstern harddisk som drives av egen strømforsyning. Men det er begrenset hvor mange ting man kan koble på USB HUB hvis man bruker HUB'en uten strømforsyning. Noen som tør å prøve å koble til en USB-HUB med strømforsyning? :-) Jeg kan bare plugge ut harddisken hvis jeg vil koble på DVD/BluRay leser/brenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...