Gå til innhold

Erfaringer med Moholt studentby


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på NTNU til høsten, og søkte på studentbyer fra SiT. Men fordi jeg er født i '95 fikk jeg beskjed for noen uker siden at jeg mest sannsynlig ikke får hybel, og ble anbefalt å lete på privatmarkedet. I forrige uke signerte jeg kontrakt for en privat hybel, men i dag fikk jeg beskjed fra SiT om at det er en ledig plass for meg på Moholt. 

 

Jeg har en klausul med utleier om at kontrakten kan sies opp den første måneden med kun én måneds oppsigelsestid (i tilfelle man ikke møter karakterkravene til linja man har søkt). Leien er på 5000 inkludert strøm. Moholt er 1500kr billigere, men jeg lurer på om det er verdt det eller ikke. Hvilke erfaringer har dere med Moholt? Hvordan er standarden på hyblene? Hybelen jeg har skaffet meg er i Holtermannsveien, og er litt nærmere både skole og sentrum, men begge ligger greit til. 

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er 3. klasse siv.ing student på NTNU. Hadde valget vært mitt så hadde sagt nei til SiT og beholdt hybelen i Holtermannsveien. Moholt er gammelt og standaren der er lavere enn hos de nyere studenbyene, men leien er billigere. Jeg hadde heller søkt på bergstudentby, som er nyere og nærmere skolen, når jeg må til Moholt på en av kjellerne synes jeg og flere med meg at det er stress å dra opp dit, det er jo ett stykke unna byen. Det går buss så det er ikke noe problem, det er bare enklere å bo nærmere sentrum. Hadde flere venner som bodde der i 1 klasse, men alle flyttet iløpet av året til andre studentbyer eller til det private markedet. Ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar

Det som er litt dritt er jo at du får en måned med dobbel leie hvis du sier ja til Moholt, som du da må vente et par måneder på å få spart inn. Det er ofte slik at man får det man betaler for, og 5k for en privat hybel på Moholt høres ut som en god deal. Regner med at du også vil få et større rom her. Av SiT-hyblene på Moholt må du ofte belage deg på lite fellesareal og manglende fasiliteter som f.eks. oppvaskmaskin. For å gjøre det enda litt verre har jeg også hørt om dyr på kjøkkenet fra tidligere leieboere. Jeg ville gjort som han over foreslår - si ja til hybelen, men fortsett å søk på andre hybler fra SiT. Selv bor jeg på Berg, og her er det mye for pengene selv om huset jeg bor i er rehabilitert. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg vil kalle Moholt «greit til». Om du har fått hybel langt nord i Holtermanns veg (nærmere Prof. Brochs gate), og skal studere på Gløs, så er det MYE bedre. Hyblene på Moholt er billige, men ligger relativt langt unna og er ikke kjent for verdens høyeste standard. Dette er typisk den studentbyen «alle» studenter fra utlandet bor i, som fører til ganske stor gjennomtrekk av beboere siden de typisk bor der i et halvt til to år. Det er imidlertid mulig at SiT plasserer slike studenter i samme kollektiv – det skal jeg ikke si sikkert. Studentbyen regnes uansett som studentbyenes «ghetto», men veldig mange av studentene fra utlandet er jo veldig hyggelige så det trenger ikke være negativt utover at man må kommunisere på engelsk i starten.

Lenke til kommentar

Standarden er helt fin for studenter, og det tar mindre enn 15 minutter å gå til universitetet, har aldri noengang hørt om noen som har naboer der det bor 6+ i hybelen på moholt, er neppe noe som er vanlig overhodet. Moholt er et helt fint sted å bo, men som alle kollektiv-atktige steder har dine naboer endel å si. 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Standarden er helt fin for studenter, og det tar mindre enn 15 minutter å gå til universitetet, har aldri noengang hørt om noen som har naboer der det bor 6+ i hybelen på moholt, er neppe noe som er vanlig overhodet. Moholt er et helt fint sted å bo, men som alle kollektiv-atktige steder har dine naboer endel å si. 

 

AtW

 

Vet ikke hvor du har hatt hybel, men du har nok vært heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...