Gå til innhold

hvordan er matbudsjettet per måned for en norsk student?


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei,

 

lurer på hvordan budskjettet per måned er for en vanlig student i norge? Altså det må kunne være et normalt budsjett hvor man ikke opplever noen sterke begrensninger, du kan spise variert og sunt.

 

Setter opp utgiftsskjema, så må nesten vite hvor mye dere legger på matposten hver måned?

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del har budsjettet variert fra 1500 til 3000 i måneden avhengig av hvordan økonomien har vært, men jeg har nok hatt dyrere bolig enn mange andre studenter. Med mange bedriftspresentasjoner med gratis middag og drikkevarer, og gratis varm mat på jobb, trenger ikke budsjettet være så veldig høyt. Jeg tror imidlertid det er få studenter som bruker mer enn 3000 pr. person på mat i løpet av en måned, om man ser bort fra restaurant- og gatekjøkkenmat. Så er nok studenter heller ikke kjent for å spise særlig sunt. Grønnsaker er forferdelig dyrt hos de store kjedene, og selv om media har mye fokus på latterlige lave priser på kjøtt så er dette supert for studenter – mange ville ikke hatt råd til å kjøpe kjøtt til middag om det ikke var for tilbudene. 45 kroner for en pakke kjøttdeig? Sikkert fornuftig, men nærmest umulig for de som lever kun på støtte fra Lånekassen og betaler leie for bolig i Oslo eller Trondheim.

Lenke til kommentar

minimum 100kr dagen.

går du under dette lever du på knekkebrød, ris og vann.

Med frokostblanding til 13 kr pakken, kneippbrød til 6 kr stykket og et halvt kilo spagetti til 6 kr for utskeielser i helga, så lever en billig. Tror en klarer seg med mindre enn 400 kr i måneden. 

 

Men her skulle en altså spise variert. Da har du sikkert rett i at en må doble utgiftene noen ganger. Alkohol hører ikke hjemme i et seriøst studentbudsjett, mener jeg.  Uansett må en jo slå til på gode tilbud og saumfare billigdisken med varer som er i ferd med å gå ut på dato. 

Endret av ærligøs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

minimum 100kr dagen.

går du under dette lever du på knekkebrød, ris og vann.

Med frokostblanding til 13 kr pakken, kneippbrød til 6 kr stykket og et halvt kilo spagetti til 6 kr for utskeielser i helga, så lever en billig. Tror en klarer seg med mindre enn 400 kr i måneden. 

 

Men her skulle en altså spise variert. Da har du sikkert rett i at en må doble utgiftene noen ganger. Alkohol hører ikke hjemme i et seriøst studentbudsjett, mener jeg.  Uansett må en jo slå til på gode tilbud og saumfare billigdisken med varer som er i ferd med å gå ut på dato. 

 

 

Høres ut som minst like mye stress som å bare jobbe 1 dag i uken og spise som en vil.

Lenke til kommentar

Klarer meg fint på 2000 per mnd (ca 65 kroner dagen). Gjelder bare å planlegge litt, og handle inn for en uke av gangen. Frukt og grønt og produkter som ikke er merkevarer handles på innvandrerbutikken. Merkevarer, samt fisk/kylling/kjøtt, handler jeg på Rema. Om jeg er ustrukturert så kryper det fort opp til 2500, og er jeg veldig strukturert så kan jeg få det ned i 1700-1800.

 

Alkohol er selvfølgelig ikke inkludert i dette budsjettet, det har sin egen post... :p

 

Frokost. Er stort sett smoothie, bløtkokt egg og svart kaffe. Noen ganger bare havregryn og noen kopper svart kaffe.

Lunsj. Er oftest middagsrester (passer alltid på å lage mye). Det blir fort lange dager, så det blir gjerne dobbel lunsj, hvilket gjerne er noen brødskiver eller en salat.

Middag. Går svært mye i fisk (kanskje 3-4 ganger i uken), litt kylling (gjerne hel, den fra prior koster rundt 50 kroner per kg...), og endel vegetar.

 

Eksempel på en uke:

Mandag: Kikertgryte med tomat og spinat

Tirsdag: Tom kha gai - thailandsk kyllingsuppe 
Onsdag: Torsk og søtpotet med røbeter
Torsdag: Laks i form med spinat
Fredag: Hvitløksterte
Lørdag: Hel kylling i ovn
Søndag: Pasta med mozzarella og cherrytomater.
 
Edit: Har i perioder jobbet opp mot 50% ved siden av studiet, hvilket raskt medførte et matbudsjett på nærmere det dobbelte. Digg det, men maten jeg spiser i de periodene er egentlig ikke så mye bedre. Da er det bedre å strukturere seg litt, slik at det man tjener ekstra går til hobbyer/reise/konserter osv, i stedet for mat.
Endret av blured
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

minimum 100kr dagen.

går du under dette lever du på knekkebrød, ris og vann.

Med frokostblanding til 13 kr pakken, kneippbrød til 6 kr stykket og et halvt kilo spagetti til 6 kr for utskeielser i helga, så lever en billig. Tror en klarer seg med mindre enn 400 kr i måneden. 

 

Men her skulle en altså spise variert. Da har du sikkert rett i at en må doble utgiftene noen ganger. Alkohol hører ikke hjemme i et seriøst studentbudsjett, mener jeg.  Uansett må en jo slå til på gode tilbud og saumfare billigdisken med varer som er i ferd med å gå ut på dato. 

 

kneip til 6kr smaker GRUFULLT. og spiser du brødet uten pålegg?

hva med litt frukt, juice etc til frokosten?

spaghetti til 6kr - det også uten tilbehør? kjøtt, salat, tomatsauce etc etc. blir raskt penger.

frokostblanding til 13kr pakken - husk melk også.

og selvfølgelig blir det en liten sjokolade eller litt nøtter etc som snacks i løpet av en dag.

Lenke til kommentar

 

 

minimum 100kr dagen.

går du under dette lever du på knekkebrød, ris og vann.

Med frokostblanding til 13 kr pakken, kneippbrød til 6 kr stykket og et halvt kilo spagetti til 6 kr for utskeielser i helga, så lever en billig. Tror en klarer seg med mindre enn 400 kr i måneden. 

 

Men her skulle en altså spise variert. Da har du sikkert rett i at en må doble utgiftene noen ganger. Alkohol hører ikke hjemme i et seriøst studentbudsjett, mener jeg.  Uansett må en jo slå til på gode tilbud og saumfare billigdisken med varer som er i ferd med å gå ut på dato. 

 

kneip til 6kr smaker GRUFULLT. og spiser du brødet uten pålegg?

hva med litt frukt, juice etc til frokosten?

spaghetti til 6kr - det også uten tilbehør? kjøtt, salat, tomatsauce etc etc. blir raskt penger.

frokostblanding til 13kr pakken - husk melk også.

og selvfølgelig blir det en liten sjokolade eller litt nøtter etc som snacks i løpet av en dag.

 

Kneippbrød er da helt greit det? Ja, ikke noe pålegg. Brødet fryses også og kan spises rett fra fryseren. En må bite litt, men det går. 

 

Kiwi har 2 liters pakke med appelsinjuice til 13 kroner. Men vann er like greit. 

 

Spagettien må jeg innrømme jeg hadde kjøttdeig til. Men jeg kunne klart meg uten. Det verste er ikke prisen på kjøttdeigen, men prisen på posen med kjøttdeigsaus. Den koster vel nesten 20 kr nå. Kjøttdeigen av svin er jo mye billigere, men da er bedre å peise på med ekstra spagetti fordi smaken av svinekjøttdeig ikke er god, synes jeg. 

 

Frokostblandingen trenger du ikke melk til. Den spises med skje rett fra pakken. I svake øyeblikk kan den røres ut i varmt vann. 

 

Ingen snacks. Jeg kjøpte ikke en M-pose til nesten 40 kr når det tilsvarte mer enn 6 kneippbrød. Latterlig dyrt med snop. 

 

Uansett har du et poeng når du antyder at en nøye gjennomgang kanskje ville avslørt at ting blir dyrere enn vi tror. For eksempel fikk jeg en kraftig oppvåkning da jeg oppdaget hva det egentlig kostet å spise spagetti med kjøttdeig og kjøttdeigsaus. 

Lenke til kommentar

Får cirka 7500 i mnd, betalte 3000 i leie for 9kvm i Kr.sand, 3300 for 13kvm i Oslo, 5000 for 13,5kvm i Trondheim. Har hatt alt fra 2000-4500kr i mat pr.mnd. Tatt i betraktning at de cirka 20,000kr man får i August og Januar går til leie, bøker, mat for den mnden og sparer restene til tannlege/tøy/frisør/lege ting, som ikke blir tatt med i det månedlige regnskapet, men forsatt er på en betraktelig sum. Når man har 2500kr i mnd på mat, så blir en liten ekstra kostnad som nytt vaskepulver, oppvaskpulver, hår-voks, såpe, dopapir/tørkepapir en sum som får bivirkninger resten av mnden. For ikke minst å glemme at hvert kvartal kommer det nettleie og strøm utgifter. Samt den mobil/internet/tv abonnement.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Jeg kjøper aldri brød siden jeg HATER det, men klarer likevel å leve på i underkant av 2000,-. Spiser heller ikke noe müshli, frokostblanding eller knekkebrød.  Alle matutgifter deles riktig nok med samboeren, men klarte å bruke rundt 1500-2000,- også før da jeg bare handlet til meg selv. Jeg kjøper veldig sjeldent noe mat ute på byen eller i kantina, da, og øl og dyre husholdningsartikler er ikke regnet med.

 

Til frokost spiser jeg nesten utelukkende middagsrester, og av dagligvarer så handler jeg ofte de rimeligste alternativene. Hver mandag så er det første jeg gjør å sjekke appen som heter Mattilbud, og gjør alltid store innkjøp 1-2 ganger i uka hvor det fort går 600-800 kroner. Kjøper aldri Salma eller biff, men hender jeg kjøper parmesan og litt dyre sauser. Kjøper aldri jalla dopapir.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Jeg kjøper aldri brød siden jeg HATER det, men klarer likevel å leve på i underkant av 2000,-. Spiser heller ikke noe müshli, frokostblanding eller knekkebrød.  Alle matutgifter deles riktig nok med samboeren, men klarte å bruke rundt 1500-2000,- også før da jeg bare handlet til meg selv. Jeg kjøper veldig sjeldent noe mat ute på byen eller i kantina, da, og øl og dyre husholdningsartikler er ikke regnet med.

 

Til frokost spiser jeg nesten utelukkende middagsrester, og av dagligvarer så handler jeg ofte de rimeligste alternativene. Hver mandag så er det første jeg gjør å sjekke appen som heter Mattilbud, og gjør alltid store innkjøp 1-2 ganger i uka hvor det fort går 600-800 kroner. Kjøper aldri Salma eller biff, men hender jeg kjøper parmesan og litt dyre sauser. Kjøper aldri jalla dopapir.

Jeg tipper disse turene på 600-800 kr, som blir rundt 4200 kr i mnden er til både deg og kona/mannen, og ikke den perioden du kjøpe kun til deg selv? Forsatt blir det et gjennomsnitt på 2100 kr uten at jeg skal si det er veldig langt unna det du sa med 1500-2000 kr.

 

Personlig føler jeg også det er lettere å kjøpe mat til 2 personer. Frysing av mat blir mye styr når alt av mat man kjøper idag er ment til flere enn en person.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Handleturene med store innkjøp er til meg og mannen, ja. Når jeg tenker meg om så bruker vi sjeldent over 1000,- på mat i uka. Når jeg ser  på DNB sin "Hva går pengene til?"-oversikt, brukte vi ~3500,- i mars og ~3600 i april. I mai brukte vi nesten 5k, men sånn går det jo når det er eksamensperiode og man har lyst på masse drætt. Vi har mye mat "på bok" hjemme siden vi alltid har noe i fryseren og i boden, så de ukentlige innkjøpene er for det aller meste ferskvarer. 

Lenke til kommentar

Bruker ikke Excel, en lærer ganske fort hvilke typer retter man kan lage, hvor mye en kan handle osv, for å havne innenfor ønsket budsjett. Men bruker Evernote til å samle matoppskrifter. Der har jeg fire tagger jeg legger inn for hver rett, slik at det går raskt å søke opp om jeg ønsker noe spesifikt. (Kunne sikkert laget en egen kategori for pris også, men er begrenset hvor mye tid jeg gidder å bruke på å summere/regne på det).

  1. Tidsforbruk (Under 20 min, 20-40min, 40-60min, over 60min)
  2. Kategori (Middag, frokost, lunsj, forrett, dessert, bakst, drikke)
  3. Mattype (Vegetar, Vegan, Storfe, Svin, Fisk, Får, Kylling, Pasta, Sjømat, Salat, Kjøttdeig, osv)
  4. Distrikt (Fransk, Italiensk, Thai, Norsk, osv...)

 

En av de mest kjente matbloggerne i Norge lager ukesmeny hun kommer ut med en gang i uka. Litt "damete", men mye bra der: Trines Matblogg / Ukesmeny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...