Gå til innhold

Oppgradere fra Crossfire Radeon HD 6950 1GB til ?


Anbefalte innlegg

Hei :) 

 

Min maskin er snart fire år gammel og jeg ønsker å oppdragere skjermkortet. Har nå to stk 1 GB Radeon HD 6950 som har ytt helt ok. Men nå merker jeg at de siste spillene er ikke spillbar. 

 

Så jeg lurer på om dere har tips til hvilket grafikkort jeg skal gå for? Prismessig kan jeg gå opp mot 4000 kr. 

 

Har følgende konfig i boksen: 

 

PSU: Cooler Master Silent Pro M1000 1000W

MB: ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

CPU: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

RAM: Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

Systemdisken er SSD - spill ligger på en standard IDE. 

 

Stig,

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ganske likt i 1080p med 970/290x ( jeg har selv gtx970 msi twin frozer og bruker en skjerm 1080p).

 

I 1440p sies at 290x eller 970 blir mere hipp som hipp det også (spill avhengig kanskje).

Men at det endrer seg med R9 390 (ikke x). 390 er sikkert et godt valg om du foretrekker å fortsette med AMD.

 

Fant nesten samme diskusjonen hos reddit

http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3b6yny/discussion_gtx_970_vs_r9_390_vs_r9_290x/

 

Du finner sikkert noen benchmarks for spillene du spiller med sammenlikninger.

Lenke til kommentar

Rent ytelsesmessig er det ikke store forskjellen på GTX 970, 290X, og R9 390, som er de mest aktuelle kortene for din oppløsning. Men sånn rent praktisk sett:

R9 390 har 8GB VRAM, men GTX 970 og 290X har fortsatt mer enn nok VRAM i alle tilfeller på 1440p.

GTX 970 har halve (!) strømforbruket sammenlignet med R9 290X og R9 390, dette gir forskjeller i varmeproduksjon og støynivå.

GTX 970 har støtte for MFAA, som gir deg nesten like bra kvalitet som 2xMSAA med nesten like bra ytelse som 0xMSAA.

R9 390 og 290X har mer rå regnekraft og minnebåndbredde, men dette har ikke gitt noen fordeler i spill frem til nå. Mulig det vil gi utslag med dx12 når det begynner å bety noe om et par år, men sannsynligvis vil GTX 970 levere kompetetiv ytelse.

Nvidia er flinkere til å levere støtte for flere skjermkort om du skulle finne på å oppgradere til SLI/CFX i fremtiden som du gjorde med dine 6950, en del nyere titler som Witcher 3 og Dying Light har rett og slett ikke fungert skikkelig med CFX.

Både AMD og Nvidia har fungerende

 

Dessverre er ikke AMD like flinke til å konkurrere i 2015 som de har vært i 2008, 2009, 2010, 2011, og 2012 der de konsekvent leverte bedre ytelse per krone enn Nvidia uten å henge betydelig etter funksjonalitetsmessig, og i tillegg var tidligere ute på markedet med nye kort. R200-serien var knallbra da den kom ut i oktober 2013, men det fungerer vanvittig dårlig å relansere R200-serien nesten to år senere uten å gjøre annet enn å øke prisene sammen med et Fury-kort som AMD med fordel kunne lansert rimeligere eller i det hele tatt latt vær.

 

 

Kort oppsummert:

Kjøp GTX 970, AMD er ikke et reelt alternativ i dag.

Endret av N o r e n g
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

GTX 970 har støtte for MFAA, som gir deg nesten like bra kvalitet som 2xMSAA med nesten like bra ytelse som 0xMSAA.

Må spill støtte MFAA? Eller holder det med å sette på 2xMSAA og så fikser resten seg selv?

(+1 veldig bra innlegg :) )

 

Sett på MFAA i driveren og ønsket kvalitet i spillet, så får du det. Det er riktignok ikke alle spill som støtter det, men det er nå likevel en fin bonus :)

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3605/~/multi-frame-anti-aliasing-(mfaa)-supported-configurations-and-titles

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...