Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy bruk av minne, vises ikke i Taskmanager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være malware/ spyware av noen sort. Jeg fikk inn noe drit, husker desverre ikke navnet, fordi min lillebror hadde klart å trykke på noe flash/ java greier, søg til seg minne som F. Reinstallerte bare Windows med en gang så maskinen ble helt ren, den trengte det uansett :p

 

Hvilke spill spiller du? Det er noen spill som suger til seg minne over tid å Windows klarer ikke å frigjøre det selv om man slår av spillet. Har hatt det problemet med Lego Marwell og Lego Jurassic World. Sikkert noen andre situasjoner det kan skje også.

 

@H80; :wallbash:

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Spiller ARK: Survival Evolved.

Det skal vistnok bruke en del minne over tid.

Men problemet jeg ser er at maskinen bruker MYE mer minne enn nødvendig for å bare kjøre firefox og steam?
Problemet er at når jeg kjører ARK, så bruker maskinen 98-99% av all minnet, og ark bruker ca 2,5 - 3 GB minne. Hvor brukes resten? Hele maskinen går VELDIG tregt når jeg kjører spillte.

Om jeg starter maskinen på nytt så funker det fint i noen timer før maskinen begynner å gå tregt igjen pga minnet.

Lenke til kommentar

Det er mulig det er meg som er dum, men hvor har du postet spesifikasjonene for PC-en din?

 

Når du spiller spill, skal PC-en bruke 100% CPU og 100% RAM. Hvis ikke den gjør det, får du en dårligere spillopplevelse enn det du kunne fått.

Lenke til kommentar

Det er mulig det er meg som er dum, men hvor har du postet spesifikasjonene for PC-en din?

 

Når du spiller spill, skal PC-en bruke 100% CPU og 100% RAM. Hvis ikke den gjør det, får du en dårligere spillopplevelse enn det du kunne fått.

 

Hva er vitsen med å skrive slik tull, ja det er gøy å trolle litt men det blir bare masse unødvendige kommentarer å bla seg gjennom og alle forstår at du ikke er seriøs uansett...

 

Så hvis du har to 10 kjerners Xeon CPUer og 64GB minne så skal PC'en bruke alt, uansett spill? Gratulerer med å skrive det latterligste innlegget jeg har lest på diskusjon.no i år :rofl::w00t:

 

Edit; Litt feil

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Er RAM bruken høy etter du restarter maskinen og lar den stå en time eller no eller skjer det bare når du spiller ARK? Hvis det skjer pga ARK og RAM'en ikke blir tilgjengelig etterpå så er det bare Windows som ikke klarer å frigjøre den. Hvis det skjer når maskinen bare står der så er det malware/ spyware/ virus eller noe annet drit :p

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Er RAM bruken høy etter du restarter maskinen og lar den stå en time eller no eller skjer det bare når du spiller ARK? Hvis det skjer pga ARK og RAM'en ikke blir tilgjengelig etterpå så er det bare Windows som ikke klarer å frigjøre den. Hvis det skjer når maskinen bare står der så er det malware/ spyware/ virus eller noe annet drit :p

Nå har maskinen blitt restartet og vært påskrudd i 1 time uten bruk.

Med firefox oppe ligger jeg på 24% minne.. :)

 

Problemet ligger nok i at Windows ikke klarer å frigjøre minnet etter bruk.. :)

Lenke til kommentar

 

Så hvis du har to 10 kjerners Xeon CPUer og 64GB minne så skal PC'en bruke alt, uansett spill? Gratulerer med å skrive det latterligste innlegget jeg har lest på diskusjon.no i år :rofl::w00t:

 

 

Ja, når man spiller burde spillet bruke de ressursene det har tilgjengelig.

 

Jeg kjenner ikke til ARK, men RAM, CPU og skjermkortprosessorkraft kan for eksempel brukes til å øke draw distance, antall objekter, og FPS. Om spillet bruker det minnet (RAM) det har tilgjengelig, kan det bidra til å redusere/eliminere loading time. I mange spill er det veldig mye å gå på før spilleopplevelsen "mettes" (at man ikke merker forskjell selv om spillet drar mer ressurser). Stort sett er det GPU som begrenser, men det kan ofte være en fordel at spillet bruker f.eks 6 GB RAM fremfor 3 GB. 

 

Grunnen til at spill ikke kommer til å utnytte 20 kjerner og 64 GB RAM er ofte at utviklerne ikke ser det som sannsynlig at slike ressurser finnes hos spilleren. Det er forsvinnende få som har mer enn 8 GB RAM og 4 kjerner. En maskin med 20 kjerner og 64 GB RAM har dessuten svært sjelden et brukbart grafikkort.

Lenke til kommentar

 

Er RAM bruken høy etter du restarter maskinen og lar den stå en time eller no eller skjer det bare når du spiller ARK? Hvis det skjer pga ARK og RAM'en ikke blir tilgjengelig etterpå så er det bare Windows som ikke klarer å frigjøre den. Hvis det skjer når maskinen bare står der så er det malware/ spyware/ virus eller noe annet drit :p

Nå har maskinen blitt restartet og vært påskrudd i 1 time uten bruk.

Med firefox oppe ligger jeg på 24% minne.. :)

 

Problemet ligger nok i at Windows ikke klarer å frigjøre minnet etter bruk.. :)

 

Du/Dere kan jo prøve dette programet: https://bitsum.com/processlasso/

Om du prøver det, kan du si om det hjelper eller ikke :)

Lenke til kommentar

 

 

Er RAM bruken høy etter du restarter maskinen og lar den stå en time eller no eller skjer det bare når du spiller ARK? Hvis det skjer pga ARK og RAM'en ikke blir tilgjengelig etterpå så er det bare Windows som ikke klarer å frigjøre den. Hvis det skjer når maskinen bare står der så er det malware/ spyware/ virus eller noe annet drit :p

Nå har maskinen blitt restartet og vært påskrudd i 1 time uten bruk.

Med firefox oppe ligger jeg på 24% minne.. :)

 

Problemet ligger nok i at Windows ikke klarer å frigjøre minnet etter bruk.. :)

 

Du/Dere kan jo prøve dette programet: https://bitsum.com/processlasso/

Om du prøver det, kan du si om det hjelper eller ikke :)

 

Takk Kjetil, skal prøve ut programmet og gi tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...