Gå til innhold

RYKTE: Nvidia snart klare med GTX 950 Ti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

Lenke til kommentar

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

 

Det blir alltid mye mer bang for for buck på nyåret. Også på nyåret....

 

Med den tankegangen kan du aldri kjøpe noe nytt ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

 

Det blir alltid mye mer bang for for buck på nyåret. Også på nyåret....

 

Med den tankegangen kan du aldri kjøpe noe nytt ;)

Feil. Teknologiskifter går i bølger, og enkelte bølger gir større forbedringer enn andre. Til neste år får vi både 14 nm og HBM, som gir stort potensiale for forbedringer innenfor både ytelse og strømforbruk, mye større enn de små endringene vi har sett i det siste. Du må huske på at AMDs nye 300-serie er for det meste bare 200-serie kort med nytt navn, og av 200-serien er de fleste der igjen bare 7000-serie kort med nytt navn igjen. Anandtech gir en forholdsvis god oversikt her:

 

http://www.anandtech.com/show/9387/amd-radeon-300-series/2

 

Den eneste forskjellen er egentlig bare litt økt klokkefrekvens. Samme gjelder for Nvidia til en viss grad, men Maxwell har vist seg å utgjøre store forskjeller i strømforbruk og temperatur sammenlignet med tidligere generasjoner.

 

Skal man kjøpe, lønner det seg å investere i nytt ved generasjonsskifter slik vi ser til neste år. Da får du mest for pengene og utstyret varer mye lengre før du trenger å oppgradere igjen. Som regel kan du hoppe over minst én generasjon ekstra (noen ganger 2) før man trenger å oppgradere, sammenlignet med hvis man kjøpte nytt utstyr i dag f.eks.

 

Hvis vi tar dette videre og ser på prosessorer, kommer Skylake til å bli en stor og god oppgradering. Ikke nødvendigvis bare på grunn av prosessoren, men fordi det nye brikkesettet kommer til å støtte DDR4 og SATA express osv. Jeg vil derfor anbefale å vente til man får både Skylake og nye GPUer med 14nm/HBM hvis man skal ha seg ny bærbar. Ved stasjonær er det mulig å beholde eksisterende skjermkort og bare bytte ut hovedkort/ram/cpu.

 

På mobilfronten er Samsung Galaxy S6 det man bør oppgradere til, pga. bytte til 14 nm og ekte 64-bits A57-kjerner. Snapdragon 810 hadde også vært bra, men varmeproblemer og det at den bruker 20nm gjør at det blir et dårlig kjøp, og det er bedre å vente på 820.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

Det blir alltid mye mer bang for for buck på nyåret. Også på nyåret....

 

Med den tankegangen kan du aldri kjøpe noe nytt ;)

 

Slike utsagn har folk kommet med siden hardware.no startet. Skjønn dette, det handler om å gjøre smart valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

 

Er det bekreftet at det kommer? Og bruker dem mye mindre strøm da eller?

Lenke til kommentar

 

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

Er det bekreftet at det kommer? Og bruker dem mye mindre strøm da eller?

 

 

Ja, det er bekreftet at det kommer. Krympingen til 16/14 mm vil garantert gi mindre strømforbruk. Men, det gir også Nvidia/AMD mer spillerom for å lage mer komplekse GPU-er for å gi mer ytelse, så vi vil garantert se skjermkort med TDP på f.eks. 250 W, mens skjermkort med dagens ytelse vil vi kanskje også få, men da med la oss si halvparten av strømforbruket og en mye lavere pris.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

 

Det blir alltid mye mer bang for for buck på nyåret. Også på nyåret....

 

Med den tankegangen kan du aldri kjøpe noe nytt ;)

Feil. Teknologiskifter går i bølger, og enkelte bølger gir større forbedringer enn andre. Til neste år får vi både 14 nm og HBM, som gir stort potensiale for forbedringer innenfor både ytelse og strømforbruk, mye større enn de små endringene vi har sett i det siste. Du må huske på at AMDs nye 300-serie er for det meste bare 200-serie kort med nytt navn, og av 200-serien er de fleste der igjen bare 7000-serie kort med nytt navn igjen. Anandtech gir en forholdsvis god oversikt her:

 

http://www.anandtech.com/show/9387/amd-radeon-300-series/2

 

Den eneste forskjellen er egentlig bare litt økt klokkefrekvens. Samme gjelder for Nvidia til en viss grad, men Maxwell har vist seg å utgjøre store forskjeller i strømforbruk og temperatur sammenlignet med tidligere generasjoner.

 

Skal man kjøpe, lønner det seg å investere i nytt ved generasjonsskifter slik vi ser til neste år. Da får du mest for pengene og utstyret varer mye lengre før du trenger å oppgradere igjen. Som regel kan du hoppe over minst én generasjon ekstra (noen ganger 2) før man trenger å oppgradere, sammenlignet med hvis man kjøpte nytt utstyr i dag f.eks.

 

Hvis vi tar dette videre og ser på prosessorer, kommer Skylake til å bli en stor og god oppgradering. Ikke nødvendigvis bare på grunn av prosessoren, men fordi det nye brikkesettet kommer til å støtte DDR4 og SATA express osv. Jeg vil derfor anbefale å vente til man får både Skylake og nye GPUer med 14nm/HBM hvis man skal ha seg ny bærbar. Ved stasjonær er det mulig å beholde eksisterende skjermkort og bare bytte ut hovedkort/ram/cpu.

 

På mobilfronten er Samsung Galaxy S6 det man bør oppgradere til, pga. bytte til 14 nm og ekte 64-bits A57-kjerner. Snapdragon 810 hadde også vært bra, men varmeproblemer og det at den bruker 20nm gjør at det blir et dårlig kjøp, og det er bedre å vente på 820.

Så kommer førstegenerasjonsargumentet, hvor man ikke bør kjøpe før andre generasjon på grunn av at man alltid får mye mer ut av eksisterende teknologi ved andre enn første generasjon.Så er det snart enda en ny arkitektur/teknologi i nærliggenhet, og sånn går rulla ut i det evige.. Man må nok bare sutte på fingern, ta den i været, og ta en sjangs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Førstegenerasjonsargumentet er noe helt annet. Da snakker vi om at det meste av førstegenerasjon av helt ny type teknologi (f.eks. første iPhone, iWatch osv.) har en tendens til å være umoden, har mer feil og et mindre programvareøkosystem. 

 

Skylake er en x86-prosessor, og de kom først ut i 1978. Skjermkort med 3d-akselerasjon kom ut på 90-tallet, og DDR-minne er en variant av SDRAM, som kom ut på 70-tallet. Dette er altså videreutviklinger av eksisterende og moden teknologi, og førstegenerasjonsargumentet gjelder dermed ikke. 

 

Du kan bruke argumentet når det gjelder HBM, som AMD blir den første til å komme ut nå med Fury-kortene sine, siden vi har for lite erfaringer med hvor bra/dårlig det er. Imidlertid er det som kommer til å brukes til neste år av Nvidia (og AMD) når de går over til 16/14 nm HBM2, altså andre generasjon. 

 

Jeg snakker ikke om å ta sjanser, men å bruke hodet - så fremt du ikke har ødelagt maskinen og trenger ny med én gang pga. jobb eller lignende, er noe av det dummeste du kan gjøre å kjøpe ny nå. Vent til Skylake + 16/14 nm gpu-er - det kommer til å bli lenge til vi ser et like stort hopp teknlogimessig igjen. Da vil også DDR4-prisene ha gått ned og stabilisert seg pga. økt etterspørsel, mens i dag brukes det nesten bare til servere og Haswell-E.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir ikke noe bytte før Q1 2016. Da har vi nye grafikkort basert 14 eller 16nm teknologi, kontra dagens 5 år gamle 28nm. Dette gjelder både AMD og Nvidia.

Disse siste skrikene fra Nvidia og AMD velger jeg å overhøre. Det blir mye mer "bang for the buck" på nyåret!

Det blir alltid mye mer bang for for buck på nyåret. Også på nyåret....

 

Med den tankegangen kan du aldri kjøpe noe nytt ;)

 

Slike utsagn har folk kommet med siden hardware.no startet. Skjønn dette, det handler om å gjøre smart valg.

De smarte leser fremtida i flere år fremover :D

 

----

 

Jeg har også et gtx 750ti strix i serveren. Digg at man ikkje trenger pci-e strømkabel til skjermkortet. Håper det nye bruker like lite strøm, og yter MYE mere :D 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er vel fortsatt vanlig at bilmodeller heter GTI? Uansett, jeg er så gammel at i mesteparten av mitt liv var de fleste biler uten innsprøytning. Så jeg har ikke glemt hvor mye GTI betydde. Og fordi bilparken er så gammel så er det fortsatt mange biler uten innsprøytning på veiene.

 

Men tilbake til Ti?

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...