Gå til innhold

Tips til bra jobber hvor det ikke krever høyere utdanning


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg er ingen selger, kontorrotte, kokk eller hjelpepleier.

Nå som vi har fått det utav verden, hvilke interessante jobber er der ute som ikke krever høyskole utdanning eller dyre kurs?

Jeg har brukt opp mine sjangser på å starte på flere utdanninger som jeg ombestemte meg på.

 

Det er ikke for å være kresen men jeg må se litt på mine styrker og svakheter.

Jeg verken trives eller er motivert for for stillestittende jobber, butikkjobber, sitte å svare på og skrive på mail eller ringe rundt for å selge.

 

 

Bra sider: Kreativ, liker problemløsning, var god i matte og logisk problemløsning men elendig i norsk skriftlig. Hadde over 5 i snitt på vgs, men liker meg best mef praktiske jobber. Liker å være aktiv, trener mye styrke, er praktisk anlagt og er flink til å lære meg nye ferdigheter(har hatt ekstremt mye hobbyer og interesser opp gjennom årene).

 

Leser meg gjennom finn.no men jeg sliter ekstremt med å finne jobber som kan virke interessante. Det er jo for det meste selger jobber eller jobber som krever utdanninger som jeg ikke har.

 

Så er det noen som har noen tips til spennende jobber? Er i en provisjonsjobb som det er lett å tjene dårlig i dersom en ikke får nok salg eller gjør for mye feil (feilbesyillinger og utgifter må en selv dekke av proviajonen)Det er en jobb som som en kan tjene bra i dersom er god selger. Men jeg trives rett og slett ikke med det eller føler at det er en jobb jeh passer til.

Jeg begynner egentligt å bli litt desperat på å finne noe mer trygt økonomisk (gjerne 8-16 jobb og ingen helg)

Brannmann eller produktutvikler kunne sikkert vært noe men trenger flere tips.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umulig å få jobber som krever diverse utdanning selv om du ikke har det. Hvis du finner en jobb på finn etc. som virker interresant der det ikke er 100% nødvendig å ha utdanning for å klare jobben så bør du søke. Det er mange kriterier en eventuell arbeidsgiver ser på, ikke bare skole.

 

En god CV kan få deg innkallt til et intervju, da har du på en måte en fot innafor med en gang. Hvis du blir innkalt så ser arbeidsgiveren også noe veldig positivt med deg som gjør at han kaller deg inn selv med manglende utdanning, det er i såfall et veldig godt tegn.

 

Det skader aldri å skrive en CV og sende den inn så hvorfor ikke? Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn no du kan trives med(du nevner jo brannmann eller produktutvikler), send åpen søknad til aktuelle bedrifter der du søker på "alle mulige jobber innenfor selskapet". Så tar du den jobben du blir tilbudt, biter tenna sammen og gjør en god innsats. Så setter du deg ett mål om hvor du vill komme innad i organisasjonen og jobber mot det.

Lenke til kommentar

Hva med f.eks jobb innenfor lager? Har ett par kamerater som driver med dette og trives godt. Kreves ofte truckførerbevis da, men dette fås jo over en uke og er ikke store kostnaden. Han ene begynte nettopp i lager på Asko, han tjener vel 230 kroner timen tror jeg det er. Noe tillegg når han jobber senvakter også. 

Lenke til kommentar

Hva med f.eks jobb innenfor lager? Har ett par kamerater som driver med dette og trives godt. Kreves ofte truckførerbevis da, men dette fås jo over en uke og er ikke store kostnaden. Han ene begynte nettopp i lager på Asko, han tjener vel 230 kroner timen tror jeg det er. Noe tillegg når han jobber senvakter også. 

 

Sykt

Lenke til kommentar

 

Hva med f.eks jobb innenfor lager? Har ett par kamerater som driver med dette og trives godt. Kreves ofte truckførerbevis da, men dette fås jo over en uke og er ikke store kostnaden. Han ene begynte nettopp i lager på Asko, han tjener vel 230 kroner timen tror jeg det er. Noe tillegg når han jobber senvakter også. 

 

Sykt

 

Har på ingen måte sagt det er sykt. Men det er ikke så lett å få en god lønn når man sitter der uten utdanning. Meg selv samt flere andre kamerater jobber steder som butikker/bensinstasjoner/Jensen møbler ol. og vi har alle mellom 150-160 kroner timen, så han har det mye bedre enn oss på lønnsfronten. Vi er alle 19 år uten annet enn vgs, det er ikke så store valget da forstår du vel. Man skal være fornøyd med 230 kroner i timen da. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sykt

 

Har på ingen måte sagt det er sykt. Men det er ikke så lett å få en god lønn når man sitter der uten utdanning. Meg selv samt flere andre kamerater jobber steder som butikker/bensinstasjoner/Jensen møbler ol. og vi har alle mellom 150-160 kroner timen, så han har det mye bedre enn oss på lønnsfronten. Vi er alle 19 år uten annet enn vgs, det er ikke så store valget da forstår du vel. Man skal være fornøyd med 230 kroner i timen da. 

 

 

Jeg synes det er sykt at en har så god lønn for å ratte rundt på en truck. Jobber selv som ing. innenfor automasjon og har mindre. Ikke mye, men fortsatt under. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Sykt

 

Har på ingen måte sagt det er sykt. Men det er ikke så lett å få en god lønn når man sitter der uten utdanning. Meg selv samt flere andre kamerater jobber steder som butikker/bensinstasjoner/Jensen møbler ol. og vi har alle mellom 150-160 kroner timen, så han har det mye bedre enn oss på lønnsfronten. Vi er alle 19 år uten annet enn vgs, det er ikke så store valget da forstår du vel. Man skal være fornøyd med 230 kroner i timen da. 

 

 

Jeg synes det er sykt at en har så god lønn for å ratte rundt på en truck. Jobber selv som ing. innenfor automasjon og har mindre. Ikke mye, men fortsatt under. 

 

Åjaa, beklager det! Tolket det som ironi jeg... Er helt enig i at dette igrunn er alt for høy lønn. Han kommer i tillegg rett fra vgs-benken og har null erfaring med truck, så han trenger nok ett par uker før han blir en god sjåfør. Kan si jeg er misunnelig der jeg flyr rundt som en slave på butikken og ikke får ett minutt mer pause enn det jeg er pålagt av loven, mens han chillern på trucken med 80 kroner mer i timen. 

Lenke til kommentar

Åjaa, beklager det! Tolket det som ironi jeg... Er helt enig i at dette igrunn er alt for høy lønn. Han kommer i tillegg rett fra vgs-benken og har null erfaring med truck, så han trenger nok ett par uker før han blir en god sjåfør. Kan si jeg er misunnelig der jeg flyr rundt som en slave på butikken og ikke får ett minutt mer pause enn det jeg er pålagt av loven, mens han chillern på trucken med 80 kroner mer i timen. 

 

 

 

 

Nå skal det sies at det er tungt fysisk arbeid med bonus for rask jobbing. Neppe mye "chilling" på trucken når man har såpass timeslønn. Ingeniør og andre utdannelser kaster mer av seg over tid, kroppen holder ikke ut en sånn truckjobb i 40 år. Men ja, det er muligheter for grei lønn uten utdanning for de som får jobb på riktige steder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har vurdert lager. Men har ikke trucklappen og ikke økonomi til å påkoste meg et truckfører kurs. Hadde jeg fått det gjennom nav hadde det så absolutt vært aktuelt.

 

 

Jeg har som oftest endt opp i salgsjobber. Noe jeg har funnet ut at så absolutt ikke passer til. Jeg blir rett og slett rastløs av å stå å prate med kunder eller svare på epost/telefon. Jeg har null motivasjon for å dra inn salget, men er allikevell serviceinnstilt og hyggelig. Jeg ender derimot med å kaste meg på alt av praktiske oppgaver som dukker opp (vareplukk, bygge om utstillinger etc etc). Etter 6 år innen salg er jeg også blitt såpass lei at jeg heller går med post, står bak en søppelbil etc etc, før jeg tar på meg en jobberbutikkjobb/salg jobb igjen. Jeg liker å ha noe fysisk å gjøre på jobb fremfor å prate med kunder hele dagen.

 

Jeg prøver også å tenke litt langsiktig hva jeg har lyst å drive med/skape meg en karriere innen.

Jeg har som sagt brukt opp mine utdanningsmuligheter. Så jeg må heller se på interne kurs (eller kurs via nav)

Jeg får ikke lån hos lånekassen.

 

Så kortvarige jobber:

Postbud, vareleveranse, lager, bemanningsbyråd, vekter, montør , treningsenter , flyplass?

 

Langsiktig:

Brannmann, oppfinner/grunder, treningsenter(senterleder) , produktutvikler, industriell design, jobbe for arkitektfirma +++

 

Helst ikke:

Butikkjobber, gatekjøkken, vaskehjelp,

 

Men penger må jo uansett inn.

 

Jeg setter derimot pris på alt av tips til diverse ufaglærte (/eller med bra interne kursing) jobber som en vanligvis ikke tenker på .

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Om jeg var deg ville jeg kontaktet firma som driver på byggeplasser(snekker, mur, flis osv) og spør om å være hjelpearbeider/håndlanger. Bit tenna sammen og start på "bunn", etter 5 år kan du ta fagbrev, etter dette kan du spe på med teknisk feks også gå videre til arkitekt, design osv. Mulighetene er mange, men det åstarte på bunn før så å avlegge fagprøve etter 5 år åpner mange dører! Brannmann kan du også søke deg inn på med fagbrev. Så dette virker absolutt veien å gå. 

 

Produktutvikler må du nok drømme lenge å hardt om, min svingerbror har master og har gått arbeidsløs i ett år... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja produktutvikling hadde nok måtte ha blitt gjennom grundervirksomhet. Så får se om jeg får anskaffe meg en 3d printer, /mini hobbyverksted, lese meg opp på nødvendig kunnskap, gå på startup weekend, mesh , (har CAD/DAK utdanning så har erfaring fra autocad og et par andre 3d design programmer), sette meg inn i litt apputvikling etc. mulighetene er mange, men det er vanskelig å slå gjennom.

Det kommer uansett til å være en hobby om det ikke blir noe virksomhet utav det.

 

Men nå i første omgang må jeg ha meg en trygg og fast jobb som kan betale ned lånekasselån og andre utgifter.

 

Sā alt fra flyplass bakkemannskap til vekter (om jeg får kurset dekket av nav) til vareleveranse.

Men om noen har noen flere tips til jobber. Jo mer jeg vet om jo mer kan jeg søke på :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Problemet er at det er svært mange om beinet på slike jobbar som ikkje krever verken utdanning eller kursing. Den einaste direkte kvalifikasjonen som eg ser at du har er at du er i god fysisk form.

 

Så då er det ikkje så voldsomt mange andre yrkesvalg enn ting som likner på det du sjølv har ramsa opp.

 

Dersom du har førarkort så vil kanskje budbilsjåfør være aktuelt? Eventuelt jobbe med å kjøyre ut kvitevarer og liknande? Kanskje kjøyre flyttebil? Det er mange som vil ha ein ung sterk mann til å bære slike tunge ting inn og ut av leiligheiter.

 

 

Ellers så vil du som mann være nærmast garantert jobb dersom du biter i det sure eplet og søker jobb som hjelpepleiar eller barnehageassistent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Eventuelle kurs som en kan få dekket gjennom nav eller den nye jobben er jo absolutt av interesse.

Jeg er vel på jakt etter tips til diverse jobber/yrker en vanligvis ikke tenker på. Slik at jeg kan spare mye tid på å korte ned søket på finn.no eller gā direkte innom hjemmesiden til diverse firmaer for å se om de har utlyst noen stillinger Eks er det mange karriere muligheter i bakkemannskap på flyplass som betaler godt (. Ta imot hellikopter på plattform ..Tbanefører og lokmotivfører er jobber hvor en får lønn under utdanningen. Diverse montørjobber

Det finnes med andre ord mange yrker/jobber som ikke krever høyere utdanning og hvor en heller kan jobbe seg oppover.

Mine sterke sider er at jeg liker å lære meg nye ferdigheter,jeg liker å stå på og ha noe fysisk å drive med på jobben fremfor jobber som hovedsaklig går ut på å prate/kundeservice/salg .

Mine svake siser er derimot at jeg ikke er noen god selger. Jeg er dårlig til ā avslutte et salg eller overtale noen til å kjøpe noe, jeg bruker lang tid på å svare på mail og har mye skrivefeil. Telefonsalg , oppsøkende-salg og butikk er med andre ord ikke jobber jeg føler jeg er riktig person for

Jeg har en provisjonsjobb nå , men det begynner å haste å finne noe annet ettersom jeg ikke har høyt nok salg til å ha en lønn som det er mulig å leve av.

 

Så istedefor å bruke veldig mye tid på å bla seg gjennom alle jobber som ligger ute på finn i Oslo/akershus er det ikke feil å få litt inspirasjon til hvor en kan lete for å finne en passende jobb:)

Lenke til kommentar

Hva med f.eks jobb innenfor lager? Har ett par kamerater som driver med dette og trives godt. Kreves ofte truckførerbevis da, men dette fås jo over en uke og er ikke store kostnaden. Han ene begynte nettopp i lager på Asko, han tjener vel 230 kroner timen tror jeg det er. Noe tillegg når han jobber senvakter også. 

jobber i  asko.250 kr timen som vikar :p i asko jobber man skift. enten 2 skift som gir 20% tillegg, eller 3 skift som gir 30% tillegg,

Lenke til kommentar

 

Hva med f.eks jobb innenfor lager? Har ett par kamerater som driver med dette og trives godt. Kreves ofte truckførerbevis da, men dette fås jo over en uke og er ikke store kostnaden. Han ene begynte nettopp i lager på Asko, han tjener vel 230 kroner timen tror jeg det er. Noe tillegg når han jobber senvakter også. 

jobber i  asko.250 kr timen som vikar :p i asko jobber man skift. enten 2 skift som gir 20% tillegg, eller 3 skift som gir 30% tillegg,

 

 

Hva er det dere driver å flytter rundt på lageret der borte egentlig, narkotika? Siden de kaster penger etter folk liksom :p

Lenke til kommentar

 

 

Hva er det dere driver å flytter rundt på lageret der borte egentlig, narkotika? Siden de kaster penger etter folk liksom :p

 

Asko- aka Norgesgruppen, aka  har  nesten 40% av matmarkedet i norge(eier kiwi, bunnpris,meny,spar, joker, med mer)

 

forsyner norge med mat vettu ;)   

 

btw...jobbet 45 t overtid...forrige måned...fikk utbetalt 41000 etter skatt :p

Endret av TheGaame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...