Gå til innhold

Bytte ut 280X - så hva er egentlig det beste kjøpet nå?


Anbefalte innlegg

Mitt AMD R9 280X-kort skal bort, jeg vil ha noe nytt til gaming i 2560x1600 og etter hvert i 4K.

 

Hva er egentlig det beste kjøpet?

 

 

- brukt GTX 980 til 4000-4500kr

- nytt GTX 980 (Asus Strix modellen selges til 4800kr hos netonnet)

- GTX 980 Ti (billigste koster 6540kr).

- AMD Fury X (6800kr)

 

- På en fjern fjerdeplass kan jeg evt vurdere et brukt 290X som et ventekort...

 

 

 

 

Toppmodellene vil alle vel bli relativt raskt utdaterte pga nye kort neste år med krympet chip.

Så det kan jo være et argument mot de dyreste kortene.

 

Ellers synes jeg GTX 980 Ti virker som det beste kjøpet, hvis man ser bort fra prisen.

 

Fury X virker noe høyt priset, og mangler HDMI 2.0 - overklokker nok heller ikke så bra.

 

290X kanskje i en kort periode? Er jo grisebillig, selv om det blir veldig varmt.

 

 

 

Noen synspunkter?

 

Alt i alt heller jeg nok litt mot GTX 980 nå, kjøpe Strix-kortet og overklokke som bare det.

De brukte 980-kortene virker overpriset når de ligger bare hundrelapper under et nytt et.

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet vel sikkert R9 300 serien kommer muligens mot slutten av sommerferien eller mot høsten

Da burde vel GTX 980 TI falle noe i pris.

 

Hvorfor det? De konkurrerer vel ikke mot hverandre...

 

Holder heller en knapp på 290X - 300-serien er jo det samme kortet med et annet navn og høyere pris.

Lenke til kommentar

Personlig gikk jeg for et 980Ti. Det beste singel GPU-kortet på markedet (utenom Titan X) og jeg drar det jeg ønsker av spill. Planlegger også oppgradering til 1440 i løpet av kort tid.

 

Det er alltid noe nytt like rundt hjørnet eller neste år, samme er det neste år også. 980Ti er en fullt utviklet Maxwell GPU som får alt ut av chipen. Den nye chipen som kommer neste år er ny, og Nvidia vil sikkert ikke launche den med full pupp på første generasjon.

Lenke til kommentar

Du vet vel sikkert R9 300 serien kommer muligens mot slutten av sommerferien eller mot høsten

Da burde vel GTX 980 TI falle noe i pris.

Du er vel klar over at R9 300 serien allerede er lansert?

Ytelsen til Fury X gir ikke akkurat Nvidia noen grunn til å sette ned prisen på GTX 980 Ti

Lenke til kommentar
Gratulerer!

Du har klart å sitere et rykte som er flere måneder gammelt!

Siden den tid har AMD faktisk lansert kortet (navnet ble ikke R9 390X, det ble Fury X), resten av 300-serien er rebrands av 200-serien. Det har også kommet ut uavhengige tester av kortet, ikke fabrikkerte tall som er i det gamle ryktet du linker til.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Fury_X/31.html

Lenke til kommentar

Testene dine gir ikke poeng, om skjermkortet kan belastes 100%

 

perf_oc.gif

Dette er heller tall som gir mening.

Det er ikke mine tester, har er det du mener med belastes 100%?

 

bf3_2560_1440.gif

Ja, hvis det er overklokking du tenker på så kan vi jo se på et fabrikkoverklokket 980 Ti hvis du vil... Her er det selvsagt mulighet for å pushe det lenger... :)

Lenke til kommentar

Nvidia-skjermkort kan bli billigere i Norge

 

Snart kommer vel denne nyheten på tek.no så jeg lurer på når dette blir billigere.

Har aldri lest en så dum artikkel postet på et nettsted som lever av å skrive.

Grunnen til at de amerikanske prisene er lavere er fordi de ikke har 25% moms, og 980 Ti er ikke lavere priset fordi de fortsatt selger til 500 kr høyere pris enn "anbefalt" pris. Dessuten er det ingen grunn til å senke prisene på Nvidia-kortene når AMD er dumme nok til å legge seg på samme prislapp med høyere strømforbruk og samme ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall ennå ikke bestemt meg helt her.

 

Et billig brukt GTX 980 (maks 4000kr) er i hvert fall en god kandidat.

Kommer 980 Ti ned mot 6000kr, kan det også være bra.

 

290X kan jo være en mulighet med et godt kort til 1500-2000kr. (IKKE med referansekjøler)

Strengt tatt så bør jo den ytelsen egentlig holde til mitt bruk akkurat nå (1600p).

 

AMD Fury X virker litt dyrt i øyeblikket.

 

Blir uansett ikke masse spilling nå om sommeren, så jeg kan bruke litt tid på å bestemme meg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...