Gå til innhold

Trenger hjelp til programering av LOGO PLS


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp til programering av en PLS (siemens) og må bruke programmet LOGO soft comfort. Jeg er elekriker lærling offshore og har fått i oppgave av chefen å ta en vanndonk og sette på niivåsensorer og magnetventiler til fylling av tømming av vann, styringen skal jeg programere på en PLS. Problemet er at jeg ikke har programert en PLS før, han prøvd å sette meg inn i programmet og programert i flere dager uten hell. 

 

Her er det PLS'en skal gjøre

-Hver 48time skal vannet byttes ut 

 

Jeg har tenkt slik:

Når det blir lavnivå på nivåsensoren for lavnivå så skal fyllinga starte så tenker det er nokk med en timer på tømmingen slik at hver 48 time skal tømmingen starte og når det da blir lavnivå så starter fyllingen og stopper når det blir høgnivå igjen, og så skal timeren starte igjen og dette skal skje igjen etter 48 nye timer. 

 

Jeg har montert nivåsensorene slik av de ligger i NC når det ikke er høgnivå/lavnivå og NO når det er høgnivå/lavnivå. 

 

Men får ikke til å programere PLS'en slik jeg vil, der er flere problem og jeg får ikke timeren til å begynde å telle pånytt etter dette har skjedd en gang... Trenger virkelig hjelp, har fått tidsfrist til lørdag med å bli ferdig med oppgaven. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke tilfeldigvis fagprøven du holder på med?  :hmm:

 

Vet ikke om dette hjelper deg, men her er slik jeg tenker:

Først må man sette opp navn på de forskjellige. Mitt forslag:
-Nivå for høy: S1
-Nivå for lav: S2
-Magnetventil for fylling: K1
-Magnetventil for tømming: K2

 

Da kan vi sette opp funksjonen på kretsen på følgende måte:

 

1) K1 stenges av at S1 blir aktivert (tanken er full)

2) S1 starter timer på K2 (48 timer nedtelling)

3) K2 aktiveres etter 48 timer og vannet renner ut (til laveste nivå)

Når vannstanden kommer under øverste nivå vil K1 åpne og tanken fylles igjen. Derfor må du legge inn en forrigling som forhindrer dette i å skje.

4) S2 deaktiveres og K2 stenger (tanken er nesten tom)

5) K1 åpner når K2 stenger

 

Hvordan du skal programmere dette må du nesten finne ut selv, men ett godt tips kan være å tegne det opp som et enlinjeskjema først for å få forståelsen av hvordan kretsen skal se ut. På den måten jeg har skrevet det ned nå er dette en uendelig prosess som bør gjøre at timeren din resettes for hver omgang og på den måten ikke skaper noen problemer.

 

Du kan jo sjekke ut denne linken for å se om det er noen tips og triks. Mener å huske at når jeg programmerte en pls på skolen for 15 år siden så måtte alle brytere kobles i enten NO eller NC, men vet ikke om det er slik lenger. Vi inverterte hvertfall de som var koblet "feil" i programmet. 

 

Lykke til!  :)

Lenke til kommentar

Dette kan løses veldig enkelt med 2 stk SR vipper og 1 "delay on" timer. Tom og fyll.rar

 

Vedlagt finner du en fil som inneholder programmet, har testkjørt det i simulator. Da jeg ikke vet hvilken type LOGO! du har, er det ikke lagt inn noe hardware oppsett. Timeren er satt til 5 sekunder for å gjøre testen litt mer medgjørlig, men dette er enkelt å endre til 48 timer.

 

Jeg har ikke løst oppgaven 100% for deg (du må tenke litt selv også, legge inverteringen korrekt for ditt anlegg)

 

Det fungerer som følgende. Begge mine Nivåsensorer er NO (0)når de ikke er betjent og (1) når de er betjent.

 

Vi tar utgangspunkt i at Tanken er tom:

I1=0

I2=0

Da vil PLS fylle tanken ved å sette B002/Q2=1 (Fylle)

 

Mens Q2 er aktiv, vil I2 bli høy etter hvert. Ingen ting skjer, og fylling vil fortsatt pågå.

 

Når vi når høyt nivå, skjer følgende:

I1=1

I2=1

Q2=0

Q1=0

Timer starter

 

Etter endt tid, vil timer sette B004/Q1=1, tanken tømmes.

 

 

Rinse and repeat.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...