Gå til innhold

Overgang fra 7D til nytt system. Tips og anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

 

Går for tiden rundt og tenker på om jeg skal selge mitt Canon 7D, med 3 objektiver og gå over til et nytt kamerasystem.

 

Bakgrunnen for dette er at for et halvt år siden fikk jeg et Fujifilm X100T, som et ekstra kamera jeg kunne ta med de gangene 7Den ble for stor å drasse på. Det hele endte med at 7Den har blitt liggende, og X100Ten har blitt brukt til det aller meste. Med unntak av noen situasjoner der jeg var fotograf i bryllup. Var da avhengig av å ha litt mer å spille på, enn hva Fujien kunne.

 

Ut i fra de bildene jeg fikk med 7Den var jeg ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg synes Fujien leverte mye skarpere bilder, og bedre bildekvalitet (dette gjelder på bilder inne i et rom med veldig dårlig belysning). Objektiver jeg har er 24-105mm f/4.0L, 17-40mm f/4.0L og 50mm f/1.8. Skal altså ikke stå på kvaliteten på disse.

 

Så derfor vil jeg kvitte meg med 7Den og heller gå over til noe annet. Kanskje speilløst? Ikke vet jeg. Har ikke fulgt så mye med i fotojungelen i det siste og lurer derfor på om noen kan komme med noen anbefalinger på hva jeg bør gå for.

 

Jeg trenger da å dekke de behovene der X100T ikke helt strekker til. Følgende er kriterier jeg ser etter:

  • Utskiftbar opptikk for å få mer å spille på hva gjelder brennvidder
  • Søker er obligatorisk
  • Kameraet bør takle sportsfotografering på en god måte
  • Bør takle innendørs fotografering i dårlig belysning
  • En brukbar filmfunksjon er også greit å ha

Har sett litt på Olympus OM-D E-M5 II og Fujifilm X-T1/X-T10. Kan dette være gode alternativer?

 

Ønsker ikke å bruke noe særlig penger på byttet, så prisklasse bør ligge på rundt hva jeg kan få for Canon-utstyret (ca. 15.000,-)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ut i fra de bildene jeg fikk med 7Den var jeg ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg synes Fujien leverte mye skarpere bilder, og bedre bildekvalitet (dette gjelder på bilder inne i et rom med veldig dårlig belysning).

Jeg vet ikke om du bruker JPG eller RAW når du tar bilder, typisk for 7D er at man må oppskarpe bildene veldig kraftig for å få bildene skarpe hvis man bruker RAW-formatet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tar bilder i RAW, og pleier å justere skarpheten i lightroom. Resultatet blir greit nok da synes jeg, men det blir liksom ikke helt crispy hvis jeg kan kalle det det.

 

Har sett litt på noen youtube filmer og lest litt om Fujifilm kameraene, og de frister veldig. Også med tanke på at jeg liker X100T så godt, så tror jeg disse kan falle i smak. Klarer dog ikke å bestemme meg for X-T1 eller X-T10...

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Hvis sport er viktig ville jeg i utgangspunktet holdt på 7D i hvert fall en generasjon til og sett an hvordan følgefokus utvikler seg på speilløse. Ser en del som hevder det er bra nok allerede, mens andre mener det er et godt stykke igjen før speilløst er konkurransedyktig. Mulig sannheten ligger et sted mellom, eller at kravene er veldig forskjellig. Så det spørs litt hvilken sport det er. Veldig mye raske bevegelser så holder jeg en knapp på speilrefleks fortsatt, litt mer bedagelig så kan sikkert et speilløst også fungere bra.

 

Når det gjelder 7D vs X100T så har Fujis sensorer noe bedre ytelse på høy ISO, men det blir også litt urettferdig å sammenligne et F2.0 fast brennvidde mot F4-zoomer i dårlig lys. 50mm F1.8 er nærmere, men der er brennviddene så forskjellige at det blir vanskelig å få sammenlignbare bilder.

Lenke til kommentar

Sportsfoto er ikke det jeg bruker mest tid på. Det er noe jeg synes er kjekt å ha i tilfelle jeg vil fange noen øyeblikk der det er litt fart i bildet. Så det du beskriver med litt bedagelig sport tror jeg kan passe mitt bruk.

 

Jeg tok de fleste bildene med 50mm objektivet, så rent innstillingsmessig er det nok greit å sammenligne, dog hvis vi ser bort i fra forskjellen i brennviddene. 

Lenke til kommentar

Hei,

 

 

 

Går for tiden rundt og tenker på om jeg skal selge mitt Canon 7D, med 3 objektiver og gå over til et nytt kamerasystem.

 

Bakgrunnen for dette er at for et halvt år siden fikk jeg et Fujifilm X100T, som et ekstra kamera jeg kunne ta med de gangene 7Den ble for stor å drasse på. Det hele endte med at 7Den har blitt liggende, og X100Ten har blitt brukt til det aller meste. Med unntak av noen situasjoner der jeg var fotograf i bryllup. Var da avhengig av å ha litt mer å spille på, enn hva Fujien kunne.

 

Ut i fra de bildene jeg fikk med 7Den var jeg ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg synes Fujien leverte mye skarpere bilder, og bedre bildekvalitet (dette gjelder på bilder inne i et rom med veldig dårlig belysning). Objektiver jeg har er 24-105mm f/4.0L, 17-40mm f/4.0L og 50mm f/1.8. Skal altså ikke stå på kvaliteten på disse.

 

Så derfor vil jeg kvitte meg med 7Den og heller gå over til noe annet. Kanskje speilløst? Ikke vet jeg. Har ikke fulgt så mye med i fotojungelen i det siste og lurer derfor på om noen kan komme med noen anbefalinger på hva jeg bør gå for.

 

Jeg trenger da å dekke de behovene der X100T ikke helt strekker til. Følgende er kriterier jeg ser etter:

  • Utskiftbar opptikk for å få mer å spille på hva gjelder brennvidder
  • Søker er obligatorisk
  • Kameraet bør takle sportsfotografering på en god måte
  • Bør takle innendørs fotografering i dårlig belysning
  • En brukbar filmfunksjon er også greit å ha

Har sett litt på Olympus OM-D E-M5 II og Fujifilm X-T1/X-T10. Kan dette være gode alternativer?

 

Ønsker ikke å bruke noe særlig penger på byttet, så prisklasse bør ligge på rundt hva jeg kan få for Canon-utstyret (ca. 15.000,-)

 

Det er ikke så enkelt å komme med en "fasit" for andre enn seg selv, men jeg kan jo skrive om mine egne valg, så kanskje det kan hjelpe deg litt videre.

Jeg har hatt de fleste kameraene fra Canon deriblandt 7D, 5D l, ll og lll, og samtlige L objektiver fra 24mm - 200mm og 24-70/2,8 og 70-200/2,8. Så tok jeg skrittet og nedgraderte fra alt dette, og gikk over til Fuji systemet med Fuji X-E2 som for en mnd siden ble byttet ut med Fuji X-T1 i stedet.

 

Dette Fuji systemet får jeg ikke fullrost nok, det gir meg alt jeg har behov for og er lite/kompakt nok til at jeg faktisk tar det med meg ut.

Den 29.06.2015 så kommer det en meget stor firmware oppdatering som gir Fuji X-T1 store utvidede muligheter, denne oppdateringen gir bl.a. mye raskere og mer avansert AF. Følgefokus er blandt tingene som virkelig blir forbedret, og så kommer det i tillegg enda flere fokusvalg.

Det eneste jeg har savnet litt fra Canon 7D og 5D lll har jo vært nettopp følgefokus, men det blir som sagt nå utbedret.

 

Nå mener jeg selvfølgelig ikke at Fuji er svaret for alt og alle personer, men jeg synes absolutt at dette systemet bør være med videre i din vurdering.

Sammen med Fuji X-T1 Graphite Silver Edition kameraet så har jeg kjøpt,

 

  • Fuji XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS
  • Fuji XF 23mm f/1.4 R
  • Fuji XF 35mm f/1.4 R
  • Fuji XF 56mm f/1.2 R

 

Det eneste jeg savner så langt er en skikkelig blits og et dedikert makroobjektiv med 1:1 gjengivelse, men i løpet av 2016 så kommer Fuji 120mm f/2.8 makro, så da er det muligheter for at jeg får det jeg ønsker meg der.

Når det gjelder blits, så følger det en ekstern blits med kameraet, men jeg vil ha en som har et høyere ledetall. Det finnes tilgjengelig

fra både Fuji og flere andre produsenter, jeg har bare ikke prioritert det så langt.

 

Lykke til med ditt valg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

 

 

Går for tiden rundt og tenker på om jeg skal selge mitt Canon 7D, med 3 objektiver og gå over til et nytt kamerasystem.

 

Bakgrunnen for dette er at for et halvt år siden fikk jeg et Fujifilm X100T, som et ekstra kamera jeg kunne ta med de gangene 7Den ble for stor å drasse på. Det hele endte med at 7Den har blitt liggende, og X100Ten har blitt brukt til det aller meste. Med unntak av noen situasjoner der jeg var fotograf i bryllup. Var da avhengig av å ha litt mer å spille på, enn hva Fujien kunne.

 

Ut i fra de bildene jeg fikk med 7Den var jeg ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg synes Fujien leverte mye skarpere bilder, og bedre bildekvalitet (dette gjelder på bilder inne i et rom med veldig dårlig belysning). Objektiver jeg har er 24-105mm f/4.0L, 17-40mm f/4.0L og 50mm f/1.8. Skal altså ikke stå på kvaliteten på disse.

 

Så derfor vil jeg kvitte meg med 7Den og heller gå over til noe annet. Kanskje speilløst? Ikke vet jeg. Har ikke fulgt så mye med i fotojungelen i det siste og lurer derfor på om noen kan komme med noen anbefalinger på hva jeg bør gå for.

 

Jeg trenger da å dekke de behovene der X100T ikke helt strekker til. Følgende er kriterier jeg ser etter:

 

  • Utskiftbar opptikk for å få mer å spille på hva gjelder brennvidder
  • Søker er obligatorisk
  • Kameraet bør takle sportsfotografering på en god måte
  • Bør takle innendørs fotografering i dårlig belysning
  • En brukbar filmfunksjon er også greit å ha
Har sett litt på Olympus OM-D E-M5 II og Fujifilm X-T1/X-T10. Kan dette være gode alternativer?

 

Ønsker ikke å bruke noe særlig penger på byttet, så prisklasse bør ligge på rundt hva jeg kan få for Canon-utstyret (ca. 15.000,-)

 

Det er ikke så enkelt å komme med en "fasit" for andre enn seg selv, men jeg kan jo skrive om mine egne valg, så kanskje det kan hjelpe deg litt videre.

Jeg har hatt de fleste kameraene fra Canon deriblandt 7D, 5D l, ll og lll, og samtlige L objektiver fra 24mm - 200mm og 24-70/2,8 og 70-200/2,8. Så tok jeg skrittet og nedgraderte fra alt dette, og gikk over til Fuji systemet med Fuji X-E2 som for en mnd siden ble byttet ut med Fuji X-T1 i stedet.

 

Dette Fuji systemet får jeg ikke fullrost nok, det gir meg alt jeg har behov for og er lite/kompakt nok til at jeg faktisk tar det med meg ut.

Den 29.06.2015 så kommer det en meget stor firmware oppdatering som gir Fuji X-T1 store utvidede muligheter, denne oppdateringen gir bl.a. mye raskere og mer avansert AF. Følgefokus er blandt tingene som virkelig blir forbedret, og så kommer det i tillegg enda flere fokusvalg.

Det eneste jeg har savnet litt fra Canon 7D og 5D lll har jo vært nettopp følgefokus, men det blir som sagt nå utbedret.

 

Nå mener jeg selvfølgelig ikke at Fuji er svaret for alt og alle personer, men jeg synes absolutt at dette systemet bør være med videre i din vurdering.

Sammen med Fuji X-T1 Graphite Silver Edition kameraet så har jeg kjøpt,

 

  • Fuji XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS
  • Fuji XF 23mm f/1.4 R
  • Fuji XF 35mm f/1.4 R
  • Fuji XF 56mm f/1.2 R
 

Det eneste jeg savner så langt er en skikkelig blits og et dedikert makroobjektiv med 1:1 gjengivelse, men i løpet av 2016 så kommer Fuji 120mm f/2.8 makro, så da er det muligheter for at jeg får det jeg ønsker meg der.

Når det gjelder blits, så følger det en ekstern blits med kameraet, men jeg vil ha en som har et høyere ledetall. Det finnes tilgjengelig

fra både Fuji og flere andre produsenter, jeg har bare ikke prioritert det så langt.

 

Lykke til med ditt valg :)

Takk, er ikke på jakt etter noe fasitsvar, men mere tips og erfaringer. Så ditt svar hjelper i massevis.

 

Leker litt med tanken på å selge X100T også hvis jeg ender opp med å gå for X-T1. Ser at de er ca. samme størrelse, og med et pannekake objektiv på X-T1 vil det vell bli litt av samme opplevelsen hva gjelder størrelse.

 

Hvordan er de objektivene du har kjøpt? Hvilke vil du anbefale å gå for i første omgang?

Lenke til kommentar

Du nevner jo også innendørs fotogradering i startinnlegget ditt, og jeg er meget fornøyd med hvilke iso-egenskaper Fuji X-T1 har, jeg vil plassere det i mellom 5D ll og 5D lll. Innendørs eller i annen svak belysning så synes jeg EVF fungerer meget bra og jeg benytter kameraet uten problemer på iso 6400. Det kan også heves opp enda et trinn om det er helt nødvendig, men da kan det bli litt synlige korn om en ikke eksponerer helt korrekt. Jeg benytter funksjonen auto iso uten problemer, men jeg har begrenset den funksjonen til iso 6400.

Søkeren/EVF er meget stor og flott, og inneholder en del praktiske løsninger jeg liker godt. Som f.eks. at informasjonen alltid er i nedgang, uansett om en tar bilder i høyde -eller breddeformat, fokusering, kan aktivere en vaterfunksjon etc.
Liker godt at en også kun kan benytte EVF, og at den aktiveres kun når en setter kameraet opptil øyet, det er en effektiv strømsparende funksjon.
Anbefaler en eye-cup forlenger, slik at en får kameraet litt ut fra nesa.

To ting kunne vært bedre, og det er batterikapasiteten og nakkeremma, den er meget stiv og "skarp" i kantene. Så en bedre polstret nakkerem og ekstra batteri er ting jeg vil anbefale.

Når det gjelder objektiver så er jeg meget fornøyd med alle sammen, men det som overrasker mest er det såkalte kit-objektivet Fuji XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. Det er utrolig gode egenskaper, og har kvaliteter langt høyere enn det som er vanlig fra kit-objektivene. Meget skarpt, god lysstyrke og rask AF. Det anbefaler jeg virkelig å ta med som en kit-objektiv løsning, for det har ytelser langt høyere enn det hva det koster. En effektiv bildestabilisering (OIS) er også en praktisk egenskap i enkelte situasjoner.

 

Jeg hadde nok satset på dette til og begynne med, så evt. valgt å utvide/oppgradere til andre/flere objektiver etter hvert som dine behov og ønsker blir mer fremtredende.

De tre andre objektivene er meget gode, og er helt på høyde med Canon sin L optikk, og de koster jo deretter også. Her er det Fuji 23/1.4 og Fuji 56/1.2 som virkelig er på topp, men om det er brennvidder som passer deg og dine behov er jo en helt annen sak....
Disse objektivene har jeg bare positive erfaringer med, og jeg kunne godt ha klart meg med kun disse to objektivene til alt. Fuji 56/1.2 er helt på høyde med Canon 85/1.2L, og er et helt ypperlig portrett objektiv etter min mening.

Fuji 35/1.4 er også meget bra, men om en gransker detaljer i 100% forstørrelse på pc-skjermen så ligger det et ørlite hår etter de andre,selv om forskjellene små.
Det er vesentlig mindre og mer kompakt, er ikke så kostbart og er virkelig verdt prisen etter min mening. Det benytter jeg ofte om jeg kun skal ha med et objektiv og vil reise lett. Den brennvidden passer meg og min type fotografering veldig bra, men det er jo ikke dermed sagt at den gjør det for alle.

Jeg benytter også ofte kun blenderprioritert innstilling, og da er det meget praktisk å ha blenderring på objektivene, det var for min del en meget positiv og praktisk ting.
Alle Fuji objektiver som har R i betegnelsen har blenderring.

Fuji XF objektiver er meget bra og av god kvalitet, XC serien er rimeligere, men er også av en svakere kvalitet (både optisk og mekanisk).

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...