Tomzern Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Hei! Når jeg får litt penger har jeg tenkt til å kjøpe meg ny harddisk!! Spørsmålet er om jeg skal kjøpe S-ATA eller vanlig?? Tjener jeg mye på å kjøpe S-ATA? Kan noen anbefale meg en S-ATA disk eller vanlig harddisk på mellom 80 og 120 GB eller mer?? Helst ikke langt over 1000-lappen... Mvh Tomzern :nice:
Dr_Ost Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Sjekk disse : -http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166212&hl= -http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=167070&hl= selv er jeg pro s-ata...
harald_ Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Fordelene med s-ata er: mye mer fremtidsrettet og mye mindre kabler ulempen er at de er dyrere. De yter merkbart bedre heller. Men jeg mener de er værdt prisforskjellen.
Playmofetish Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Maxtor S-ATA 120GB kr 984 Maxtor 120GB IDE kr 897 kr 87 i forskjell. Er da ikke store prisforskjellen det?
Simen1 Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Som sagt, sjekk disse trådene: Her og Her. Positivt: S-ATA er raskest. (Varabelt hvor mye, men skjelden over 10% raskere) S-ATA har tynnere kabler. (Som ikke er så mye til hinder for luftsirkulasjonen) S-ATA vil være mer kompatibelt med nye hovedkort på lang sikt (2år+) Negativt: S-ATA er noe dyrere (som regel 100-200kr) S-ATA krever et hovedkort som støtter det. (og de koster ofte litt ekstra) S-ATA krever driverdisk til kontrolleren under innstallasjonen. (Tror det ikke alltid er like enkelt å få tak i driver til Linux, FreeBSD osv)
nåvi Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 kr 87 i forskjell. Er da ikke store prisforskjellen det? Nei, men så må han også ha en S-ATA kontroller, da ryker det fort 3-400kr. I tillegg er kablene også litt dyrere. Noen disker trenger du også strømadapter til. Blir fort 500kr ekstra for S-ATA noe som tilsvarer en prisøkning på nesten 50%...
Bushnell Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 må da vel ikke ha s-ata kontroller når du har s-ata på hket? og jeg tror sånn strøm kabel følger med i prisen.. gjorde det hos meg vertfall
Loomy Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 kr 87 i forskjell. Er da ikke store prisforskjellen det? Nei, men så må han også ha en S-ATA kontroller, da ryker det fort 3-400kr. I tillegg er kablene også litt dyrere. Noen disker trenger du også strømadapter til. Blir fort 500kr ekstra for S-ATA noe som tilsvarer en prisøkning på nesten 50%... 500kr?? Nå må du roe deg her... Som Bushnell sier er det nok i dette tilfellet kontroller på HK og det følger nok med en s-ata-kabel enten med harddisken eller hovedkortet (eller begge). Strømadapteret er en stakkars femtilapp på clas'en
MrLee Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 hvis du skal ha SATA disk, husk å få en som er native SATA, og ikke en som bare har en SATA kontroller lodda på... det er bare Seagate (av de vanlige produsentene) som har gått over til å produsere rene SATA native disker, de andre produsentene lager fremdeles diskene som PATA med serial ATA converter på disken... www.extremetech.com fant ut at SATA disker som var laget som PATA med converter hadde høyere CPU bruk enn native SATA disker... så kjøp Seagate!
Playmofetish Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Mener bestemt at WD Raptor er 100% født i s-ata-land. De har jo laget en egen 10krpm disk til s-ata-grensesnittet... Men blant de andre diskene kan det nok godt stemme, så absolutt! Men resten av produsentene bør jo følge etter og gjøre det samme som seagate, og det kjapt som bare det! Nøtter ikke med en Lada med Mercedes-skall utapå vøtt! (a la Donald)
nåvi Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Oisann... jeg så bare på hvilke disker vedkommende hadde fra før og tenkte da at maskinen sikkert var eldgammel, altså ikke noe S-ATA kontroller. Når han allerede har S-ATA kontroller blir det selvfølgelig en hel del billigere! Det forrige hovedkortet med innebygd S-ATA kontroller jeg satte opp hadde forresten med 2 eksta S-ATA kabler Men fant ingen strømadapter såvidt jeg kan huske.
Playmofetish Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Strømadapter til s-ata følger som regel ikke med hovedkort, det er mer PSU sin oppgave å sørge for. De nyeste strømforsyningene har med s-ata har jeg sett. Når man kjøper harddisk over nett, er det nesten utelukkende "bulk", dvs ikke noe annet tilbehør enn selve disken. I de aller fleste tilfeller må man skaffe seg overgang selv, med mindre man kjøper en helt ny PSU.
MrLee Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Mener bestemt at WD Raptor er 100% født i s-ata-land. De har jo laget en egen 10krpm disk til s-ata-grensesnittet... Men blant de andre diskene kan det nok godt stemme, så absolutt! Men resten av produsentene bør jo følge etter og gjøre det samme som seagate, og det kjapt som bare det! Nøtter ikke med en Lada med Mercedes-skall utapå vøtt! (a la Donald) ja selvfølgelig, glemte WD Raptor, men så er den litt spesiell da
Simen1 Skrevet 12. november 2003 Skrevet 12. november 2003 Mener bestemt at WD Raptor er 100% født i s-ata-land. De har jo laget en egen 10krpm disk til s-ata-grensesnittet... Men blant de andre diskene kan det nok godt stemme, så absolutt! Følgende kan man lese om de nye Raptorene på StorageReview.comi dag: Interestingly, the new Raptors will still use an onboard PATA-to-SATA bridge disdained by many enthusiasts.
Tomzern Skrevet 12. november 2003 Forfatter Skrevet 12. november 2003 Hei og takk for alle svar! Jeg veit at jeg har skikkelig bedritne harddisker nå , og det er derfor jeg skal ha ny...Hadde ikke råd til det da jeg oppgraderte...Hehe...Har S-ATA kontroller og S-ATA kabler (fulgte med hovedkortet) så der blir det ingen ekstra kostnader...Hvis strømkontakten er den samme som på de gamle hovedkortene så har jeg det også på Q-TEC'en min Hva blir konklusjonen, burde jeg gå for S-ATA eller IDE?? Mvh Tomzern :nice:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå