Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, godtfolk!  :w00t:

Nå kommer vel et spørsmål som er tatt stilling til vesentlig mange ganger, og det lyder som følger:

Jeg planlegger å studere ØKAD (Ja, jeg er enda en av de...) og går nå av med nesten 51 studiepoeng fra videregående skole, som betyr at jeg ikke kommer inn på NHH. I og med at jeg bor i Trondheim er det derfor naturlig å søke seg inn på HiST eller BI. Spørsmålet er åpenlyst nok: Hvilken skal jeg velge?  :hmm:

 

Uansett hvor jeg drar og hvem jeg spør, er det de samme svarene som går igjen. Folk er subjektive og beskytter det de mener er rett, som enten er: "Gå for BI. Det beste noensinne" eller "BI-folk er sett på som late og unnasluntrere. Ikke gå der, velg HiST". 

 

Når jeg forsøker å reflektere over det, er det i stor grad 50/50 argumenter for og i mot. BI er anerkjent for sine akkrediteringer, og har derfor merket seg internasjonalt som blant Europas beste økonomiskoler (og er nå lik med NHH). De tilbyr også et utvekslende år i Cass i London (UUUUUHHH :thumbs: ), noe som høres fint ut med tanke på at jeg kunne tenkt meg å ta mastergraden i London (eller eventuelt andre steder i verden). I tillegg ser jeg at i de fleste tilfeller av folk som har nådd langt med tilsvarende utdanning, har bakgrunn i BI.

Et annet argument pro-BI er det at man kan etablere kontakter (i og at med at det faktisk er en "rikmanns-skole", som kan være høyst gunstig dersom du er heldig).   

 

Men så har man igjen fordelene med HiST, eksempelvis er det gratis, og har høyere konkurranse. Dette vil si at sannsynligheten for dyktigere medelver øker, og de er derfor ansett som mer attraktiv av noen. 

 

Så, alt i alt, har dere noen meninger? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tipper jeg du vil få mange forskjellige høyst subjektive svar :)

 

Jeg gikk på BI. Og grunnen til det var råd fra familie. Jeg rådførte meg med de personene i familien som har godt over snittet gode jobber og de anbefalte meg å gå for BI. Dette begrunnet de med anerkjennelse i næringslivet, faglig innhold og kompetanse hos forelesere. Ingen av disse har selv gått BI dersom det skulle være tvil om det, men de sitter i lederjobber og har ansatt et par stk i sin karriere.

 

Mitt inntrykk av BI er at det er mye ymse som begynner der, men som faller av ila det første året. 2 og 3 var det stort sett bare de seriøse igjen. Og det er heller ikke noe walk in the park å fullføre en grad slik mange liker å mene.  

 

Send meg gjerne en PM for mer utfyllende detaljer om du lurer på noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tipper jeg du vil få mange forskjellige høyst subjektive svar :)

 

Jeg gikk på BI. Og grunnen til det var råd fra familie. Jeg rådførte meg med de personene i familien som har godt over snittet gode jobber og de anbefalte meg å gå for BI. Dette begrunnet de med anerkjennelse i næringslivet, faglig innhold og kompetanse hos forelesere. Ingen av disse har selv gått BI dersom det skulle være tvil om det, men de sitter i lederjobber og har ansatt et par stk i sin karriere.

 

Mitt inntrykk av BI er at det er mye ymse som begynner der, men som faller av ila det første året. 2 og 3 var det stort sett bare de seriøse igjen. Og det er heller ikke noe walk in the park å fullføre en grad slik mange liker å mene.  

 

Send meg gjerne en PM for mer utfyllende detaljer om du lurer på noe :)

Dette bekrefter vel mer eller mindre mine inntrykk. Kan jeg få spørre; hva holder du på med nå? Gjerne svar per melding dersom du vil det. Kan fort være at jeg sender deg en, for jeg kommer nok til å ha en del spørsmål etter hvert !

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å ta master har det vell ikke så mye å si. Arbeidsgiveren vil mest sannsynlig bare tenkte på master vitnemålet ditt. HiST er gratis og hvis du får bra karakterer der kan du ta master på NHH, BI eller i utlandet. Mastergraden til BI er annerkjent i arbeidslivet, mens bacheloren er kraftig underprioritert merker jeg

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å ta master har det vell ikke så mye å si. Arbeidsgiveren vil mest sannsynlig bare tenkte på master vitnemålet ditt. HiST er gratis og hvis du får bra karakterer der kan du ta master på NHH, BI eller i utlandet. Mastergraden til BI er annerkjent i arbeidslivet, mens bacheloren er kraftig underprioritert merker jeg

Hva legger du i underprioritert?

Lenke til kommentar

Bare for å skyte inn: HiST gir deg også meget gode karrieremuligheter i ettertid. Gode karakterer kan du få begge steder, og er du en vinnertype vil du antagelig få en god jobb uansett. Han ene gjesteforeleseren på HiST tok bachelor og master der, og er nå (i en alder av noen og tredve) mellomleder/sjef for en av avdelingene i Sparebanken Midtnorge med en del hundre ansatte under seg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du har tenkt å ta master har det vell ikke så mye å si. Arbeidsgiveren vil mest sannsynlig bare tenkte på master vitnemålet ditt. HiST er gratis og hvis du får bra karakterer der kan du ta master på NHH, BI eller i utlandet. Mastergraden til BI er annerkjent i arbeidslivet, mens bacheloren er kraftig underprioritert merker jeg

Hva legger du i underprioritert?

 

Jeg har 4,78 i snitt og er nå ferdig på BI, har dermed et karaktersnitt på A samtidig som jeg har arbeidserfaring. Jeg har vært på mange intervjuer hos gode selskaper og jeg har alltids vær den eneste med bachelorgrad fra BI på disse intervjuene. Med meg har det værte mange med bachelor fra NHH og ind.øker fra NTNU som har vært med lang i jobbprosessen. Men jeg har aldri opplevd å møte noen andre med en bachelor fra BI i en av disse jobbprosessene.

 

Men masteren fra BI er svær annerkjent i arbeidslivet, det skal den ha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har bestemt deg for å ta master så hadde jeg tatt bacheloren på HIST; rett og slett fordi man i jobbsammenheng senere kun vil bry seg om hvor du tok masteren. Det eneste du evt. må tenke på er at dersom du for eks. ønsker å ta en master på Cass, så vil det selvfølgelig være til din fordel om du har gått der et helt utvekslingsår, og har gode karakterer å vise til derifra. BI er eneste skole i landet per dd som tilbyr det.

 

Jeg går selv på BI og jobber med rekruttering; men dersom du uansett har planlagt å ta en master, så er det utvilsomt at det beste er å gå det gratis alternativet på HiST de tre første årene dine. 

Lenke til kommentar

Går selv på BI og trives veldig godt, gikk økad dette året, men begynner på finans til høsten. Vet ikke hvordan det er i Trondheim, men liker foreleserne her i Oslo veldig godt. Ja, det koster men hva får man egentlig for 200k idag? En fin bruktbil? Men VET du at du skal ta en master, og det finnes gode gratisalternativer, ta for all del disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg forsøker å reflektere over det, er det i stor grad 50/50 argumenter for og i mot. BI er anerkjent for sine akkrediteringer, og har derfor merket seg internasjonalt som blant Europas beste økonomiskoler (og er nå lik med NHH).

 

Jeg ville ikke lagt for mye i akkrediteringer og rangeringer. For det første koster akkrediteringene veldig mye penger, hvilket fører til at en del skoler velger dem bort. For det andre er rangeringer av skolene basert på mange faktorer, der studentene påvirker få av dem. Det er ikke tilfeldig at det for eksempel er mange britiske skoler på rangeringen til Financial Times. For øyeblikket deler BI og NHH 38. plass på Financial Times' rangeringer over europeiske businesskoler. I fjor var jeg på utveksling på skolen som ligger på 18. plass og jeg opplever både NHH og NHHs studenter som bedre.

 

I tillegg ser jeg at i de fleste tilfeller av folk som har nådd langt med tilsvarende utdanning, har bakgrunn i BI.

 

Akkurat det reflekterer bare at BI utdanner flere økonomer enn noen andre. Ifølge Wikipedia hadde BI 20094 studenter i 2014, hvorav alle studerer ulike retninger av økonomifag. Til sammenlikning hadde NHH 3413 studenter og HiST 8456 studenter, hvorav bare en del studerer økonomi. Altså kan BI være sterkt representert blant de suksessfulle, selv om skolen kanskje er dritt og bare en liten andel av studentene lykkes.

 

I tillegg er det, som du sier, en rikmannsskole. Studentene til BI er nok oftere ressurssterke i utgangspunktet enn studentene til HiST er og vil ha gode forutsetninger uansett hvor de studerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå på Hist. Jeg tar Master der, og de som kommer fra BI gjør det dårligere enn andre ift karakterer fra Bachelor-studiet. Dette er en klar trend på masterstudiet på HIST. 

 

Som finansdirektøren i en større bank ropte ut i klasserommet vårt (hvorav mange hadde gått på BI): "Ikke kast bort talentet ditt på BI!"

 

=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå på Hist. Jeg tar Master der, og de som kommer fra BI gjør det dårligere enn andre ift karakterer fra Bachelor-studiet. Dette er en klar trend på masterstudiet på HIST. 

 

Som finansdirektøren i en større bank ropte ut i klasserommet vårt (hvorav mange hadde gått på BI): "Ikke kast bort talentet ditt på BI!"

 

=)

Og dette har absolutt ingen sammenheng med at de som har gode nok karakterer tar masteren sin på BI selvfølgelig? ;)

 

BI krever snitt på B for master. HiST krever C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå på Hist. Jeg tar Master der, og de som kommer fra BI gjør det dårligere enn andre ift karakterer fra Bachelor-studiet. Dette er en klar trend på masterstudiet på HIST. 

 

Som finansdirektøren i en større bank ropte ut i klasserommet vårt (hvorav mange hadde gått på BI): "Ikke kast bort talentet ditt på BI!"

 

=)

 

 

Offentlige skoler gir som oftest offentlige jobber. Er du flink nok akademisk/faglig er det klart at det vil ordne seg til syvende og sist; men hvis du for eksempel vil begynne i et av de bedre konsulentselskapene (bcg/mckinsey), meglerhusene/finansinstitusjonene(dnb markeds/pwc etc), så er det kun BI, NHH og NTNU som i det hele tatt blir vurdert blant nyutdannede. 

Lenke til kommentar

Da er det jo fint at de som starter på HIST blir uteksaminert på NTNU, da. Og: det finnes andre private selskaper enn de store hvor du kan gjøre karriere og tjene mye (om det betyr noe). Tviler også på at alle de tusenvis av studenter som går ut av offentlige skoler jobber offentlig. Kanskje det er det de sier til dere i BI-bobla?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

 

Gå på Hist. Jeg tar Master der, og de som kommer fra BI gjør det dårligere enn andre ift karakterer fra Bachelor-studiet. Dette er en klar trend på masterstudiet på HIST. 

 

Som finansdirektøren i en større bank ropte ut i klasserommet vårt (hvorav mange hadde gått på BI): "Ikke kast bort talentet ditt på BI!"

 

=)

 

 

Offentlige skoler gir som oftest offentlige jobber. Er du flink nok akademisk/faglig er det klart at det vil ordne seg til syvende og sist; men hvis du for eksempel vil begynne i et av de bedre konsulentselskapene (bcg/mckinsey), meglerhusene/finansinstitusjonene(dnb markeds/pwc etc), så er det kun BI, NHH og NTNU som i det hele tatt blir vurdert blant nyutdannede. 

 

 

Dette stemmer ikke overhodet. Mange av de som går ut med Master nå har fått jobb hos f.eks PWC, BDO, EY osv. Offentlige skoler gir som oftest offentlige jobber? Nå er du på tynn is:P Ingen av de 7-8 jeg vet av som har fått jobb går til offentlige jobber. 

 

EY, PWC osv rekrutterer aktivt på skolen vår, og noen med relativt dårlig snitt (mellom c og b) får jobb i store konsulentselskap før de er ferdig med mastergraden.

 

BI Oslo er uten tvil bedre enn HIST, mens BI Trondheim derimot er dårligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så ordner det seg til slutt uansett dersom man er dyktig nok; men på generelt basis så er det sånn at offentlig økonomisk utdanning som oftest gir offentlige jobber. Nå snakker jeg på bakgrunn av de 2-300 jeg rekrutterer i året, og de 8-900 firmaet mitt rekrutterer i året til denne type stillinger; og jeg snakker om de typiske toppjobbene innenfor managment consultning (de 4 store) og de største meglerhusene. At revisorselskaper har presentasjoner på skoler mer økonomiske retninger er selvsagt. 

Lenke til kommentar

En tredel av Norges sysselsatte jobber i offentlig sektor. At det offentlige rekrutterer mye fra offentlige skoler er riktig. men at studenter fra offentlige skoler som oftest ender i offentlige jobber er feil, og det gjelder nok i liten grad de utdannelsene som tilsvarer BIs studier.

 

Hvis ikke man har lyst på en offentlig jobb, klarer man nok fint å få en privat jobb. Men det er ikke nødvendigvis noe galt i å jobbe i offentlig sektor.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...