Gå til innhold

Avslørt: Skylake kommer i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det (per dags dato) noen enheter som har ytelse nok til å kunne dra nytte av PCI 4.0 Express eller SATA Express?

 

SATA Express er nok ettertraktet da SSDer stanget i taket for dagens SATA 3.0 standard for mange år siden. Mange som har tatt ibruk PCI express sporet for å få høyere båndbredde, og nå slipper de det. For PCI-Express 4.0 må vi nok vente på neste generasjons skjermkort for å se en forskjell.

Lenke til kommentar

Iom at Skylake kommer i august og får mye av features fra X99 (virker nesten som blåkopi på en del ting). Er det like greit å da vente på Skylake eller har det fortsatt mye for seg å oppgradere fra X58/W3520 til X99/i7-5820 nå?

 

Arvtakeren til X99 blir for å lenge å vente for min del tror jeg, men skal jeg bygge noe nå vil jeg at det skal vare 4-5 år med kun trinnvise GPU og kanskje litt NVMe oppgraderinger underveis.

 

Er der at jeg veldig vurderer å bygge et "X99+i7-5820+980ti+M.2 SSD" oppsett for å forsøke å få hvertfall 3 år ut av den før jeg må bytte GPU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Iom at Skylake kommer i august og får mye av features fra X99 (virker nesten som blåkopi på en del ting). Er det like greit å da vente på Skylake eller har det fortsatt mye for seg å oppgradere fra X58/W3520 til X99/i7-5820 nå?

De to platformene er jo i litt forskjellige priskategorier?

Spørsmålet er vel antall kjerner. Trenger du flere CPU-kjerner en fire?

Lenke til kommentar

"Trenger" er en veldig ullen greie. Per akkurat nå, nei. For 4 år siden, ja, hvor jeg jobbet mye med VM hjemme. Til høsten, kanskje, da jeg muligens vil jobbe en del med VMs igjen.

 

Det viktigste for meg er at som med X58 plattformen jeg kjøpte i januar 2009, at jeg får 4-6 år levetid uten å føle behov for å oppgradere annenhvert år. X58 har vært en ekstremt god langsiktig investering for min del og det er noe slik jeg titter etter igjen. Hadde jeg vært en veldig aktiv gamer ville jeg kanskje heller gått for mer "det beste og nyeste" hvert andre år.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker nesten litt for godt til å være sant med en lansering kun litt over et halvt år siden forrige generasjon. Nesten samtlige nye prosessorserier har vært forsinket de siste årene så blir overasket om denne serien faktisk kommer i august.

 

Broadwell ble jo veldig forsinket, og en utrolig oppstykket lansering. Jeg er ikke helt sikkert, men etter det jeg husker er problemer med overgangen til 14nm FinFET en del av problemene med lanseringen av Broadwell. Det til tross for at Intel var tidligst ute med dette. (Den nærmeste utfordrer er jo low power CPUer i Samsung sin Exynos i S6). Dermed vil ikke dette være et problem for Skylake. Samtidig kan det absolutt by på problemer for Cannonlake. Likevel tror jeg ikke Skylake blir noe videre forsinket nå som den trøblete lanseringen av Broadwell er over. Dette er bare et problem som blir større og større, og krymping blir bare stadig vanskeligere og kostbart.

Lenke til kommentar

Har en i7 2600k selv, som jeg har lyst til og oppgradere, men har ikke helt sett vitsen før nå. Håper skylake blir et bra hopp. Tror ikke jeg gidder og vente på skylake-e.

Skylake(LGA 1151) kommer til å yte i samme klasse som tidligere firekjerner, det har lite for seg å oppgradere. Skylake-E kommer nok ikke før om minst ett år, hvis du vil ha mer ytelse enn en i7-2600K så kjøper du en i7-5820K som er allerede tilgjengelig i dag, og Skylake(LGA 1151) kommer ikke til å måle seg med den heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har en i7 2600k selv, som jeg har lyst til og oppgradere, men har ikke helt sett vitsen før nå. Håper skylake blir et bra hopp. Tror ikke jeg gidder og vente på skylake-e.

Skylake(LGA 1151) kommer til å yte i samme klasse som tidligere firekjerner, det har lite for seg å oppgradere. Skylake-E kommer nok ikke før om minst ett år, hvis du vil ha mer ytelse enn en i7-2600K så kjøper du en i7-5820K som er allerede tilgjengelig i dag, og Skylake(LGA 1151) kommer ikke til å måle seg med den heller.

 

Men støtte for f.eks. NVMe boot devices, litt flere PCIe lanes KAN rettferdiggjøre et evt kjøp. 

Kommer selvsagt helt an på behov og prisen det får, kontra X99.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis så er det ca. det samme, men teoretisk har nok 2.0x16 noe mer båndbredde enn 3.0x8.

 

Edit: Tabellen jeg limte inn så stygg ut så gå direkte til wiki.

 

 

Hvorfor tar det så himla lang tid å få spikret ned et "papirdokument" ?

 

Les:

 

 

On November 29, 2011, PCI-SIG announced PCI Express 4.0,[36] providing a 16 GT/s bit rate that doubles the bandwidth provided by PCI Express 3.0, while maintaining backward andforward compatibility in both software support and used mechanical interface. Additionally, active and idle power optimizations are to be investigated. Final specifications are expected to be released in late 2016
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...