Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge garasje. hvem skal jeg kontakte?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge garasje ved siden av huset mitt og vil gjøre dette så fort som råd. Men dette viser seg da ikke å være så lett. Garasjen jeg skal bygge er 7x7m så blir på 49 kvm, siden da skal jeg slippe å søke. Problemet er at den kommer til å bli veldig nær eller nærmere enn en meter fra nabogrensen (en tom tomt). Samtidig som at dette området er grå sone (regulert til vei). Grunnen til at det er grå sone er fordi der ikke skal bygges no som fjerner sikt i svingen, no som garasjen min IKKE kommer til å gjøre.

 

Men hvem skal jeg kontakte for å få fritak fra noe sånt? Snakket med kommunen og de visste ikke hvem jeg skulle kontakte... De sa bare at statens vegvesen hadde ansvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe annet å komme med, enn at jeg har kjøpt ett hus der tidligere eier har fått dispanasjon fra Statens Vegvesen til å bygge garasjen nærmere veien enn det i utgangspunktet er lov. På eget ansvar.

 

Så det er nok korrekt at du må finne riktig mann/innstans i Statens Vegvesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående avstand til Fylkesveg/Riksveg, er det som nevnt Statens Vegvesen rette instans. Og du fikk svar fra kommunen også. Bare ta en telefon, så blir du satt over til en av de ansvarlige og så kan du drøfte problemet. I værste fall, må bare garasjen reduseres i størrelse. Slik er ganske vanlig.

 

Det er noen som eier den "tomme tomten" også - grunneier. Men jeg tviler på om han/hun ønsker å få en heftelse, på den tomten de skal selge. Så du bør nok holde deg til lovlig avstand, til den tomten.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Den tomme tomten er "fredet" siden vegvesenet sier der skal være god sikt. Garasjen min blir ingen hindring for sikt. De har bare overdimensjonert sonen, så det som egentlig er problemet mitt er at tomten er eigd av noen som har verge og dette betyr at jeg må snakke med noen på fylkeskommunen som styrer dette... Og det skal visstnok ta ganske lang tid siden det bare er 2 år siden de fikk ansvar for slike oppgaver. Lenge leve byråkratiet... Takk for gode svar :D

Lenke til kommentar

Kva er eigentleg problemet?

Om eg forstår det rett så har du ikkje tilstrekkelig areal til å bygge denne garasja utan at du får naboen, i dette tilfellet vegvesenet til å gi deg dispansasjon.

 

Frå 1 juli i år så vil du kunne sette opp ei slik garasje så lenge den står minst 1 meter frå tomtegrensa.

Dersom denne garasja gjer at det blir dårlig sikt på den eventuelle framtidige vegen så er det faktisk vegvesnet sitt problem. Dette til tross for at vegvesenet nok har kjøpt opp arealet under forutsettning om at dei gamle reglane om 4 meters avstand skulle være gjeldande. Dette er den logiske konsekvensen av at reglane blir endra.

 

Så slik som du forklarer saka så ser det ut som at du har alt på det reine og kan sette opp denne garasja utan å seie ifrå til nokon (så lenge du venter til 1 juli). Det er ikkje meir byråkratisk enn du gjer det sjølv.

Lenke til kommentar

Den tomme tomten er "fredet" siden vegvesenet sier der skal være god sikt. Garasjen min blir ingen hindring for sikt.

Da tror jeg, at jeg missforsto litt. Trodde det var problemer, på to forskjellige steder (sider) av påtenkt garasje. D.v.s. avstand til nabo og avstand til veg (sone med byggeforbud). Det siste blir og har vært brukt, i forskjellige situasjoner og gjerne inntegnet i reguleringsbestemmelsene.

 

Men løser du ikke problemet, ved å trekke deg minst 1 m, fra den omtalte grensen da?

 

Du forteller ikke hvilken type veg (kategori) dette er og det kan ha betydning. Hva mener du med, at din påtenkte garasje "ikke vil hindre sikt"? Har du sjekket, hva Statens Vegvesen mener med "fri sikt"? Tidligere så har "fri sikt" kravet vært 70 m langs Fylkesveg. Har ikke sjekket om dette er endret. 

 

I værste fall får du følge spillereglene, som du har anntydet.

Lenke til kommentar

 

Om eg forstår det rett så har du ikkje tilstrekkelig areal til å bygge denne garasja utan at du får naboen, i dette tilfellet vegvesenet til å gi deg dispansasjon.

 

Frå 1 juli i år så vil du kunne sette opp ei slik garasje så lenge den står minst 1 meter frå tomtegrensa.

Tror du missforstår litt. Dette har nok ikke noe med Naboloven (4m grensen) å gjøre. Men en "frisiktsone" langs en (trolig) riksveg/Fylkesveg å gjøre.

Lenke til kommentar
Frå 1 juli i år så vil du kunne sette opp ei slik garasje så lenge den står minst 1 meter frå tomtegrensa.

Dersom denne garasja gjer at det blir dårlig sikt på den eventuelle framtidige vegen så er det faktisk vegvesnet sitt problem.

Nei, det er nok ikke det, du... Vegvesenet trenger nemlig ikke å eie eiendommen for å nekte deg å bygge på/nært (enten avstanden er 4 eller 1m) den. Byggegrensa langs kommunale veier er (med mindre annet er nevnt i reguleringsplan) 15 meter fra midtstripa (evt der den ville ha vært) -det betyr ikke at kommunen selv eier 14m på hver side av den, altså 28m "vegbredde". For fylkes- og riksveier er tilsvarende avstand 50 meter; det betyr heller ikke her at Staten/Fylkeskommunen eier et 100 m bredt belte. De har derimot "båndlagt" det, slik at det er visse begrensninger på hvordan grunneier kan utnytte arealet.

 

Disse byggegrensene kan dispenseres fra, og da er det vegeier som må kontaktes...

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for god diskusjon folkens :) har snakket med vegvesenet om saken og de har fortalt meg at jeg må gjøre alt gjennom kommunen så sender kommunen søknaden videre til veivesenet (istedenfor at jeg er direkte link til veivesenet). Så dette kommer til å bli mange uker med døtid.

Lenke til kommentar

Takk for god diskusjon folkens :) har snakket med vegvesenet om saken og de har fortalt meg at jeg må gjøre alt gjennom kommunen så sender kommunen søknaden videre til veivesenet (istedenfor at jeg er direkte link til veivesenet). Så dette kommer til å bli mange uker med døtid.

Vet ikke om du fikk snakke med en ansvarlig person og hva du klarte å avklare, med Statens Vegvesen, utover det du skriver. Og det var en av tingene du skulle ta opp med dem. Det andre kunne vært å fått en uttalese/godkjenning (med tegning og nødvendig tekst). Det kalles å innhente godkjenning/krav, fra "andre myndigheter". Dette har vært brukt i bransjen i noen ti-år og jeg har gjort det mange ganger. Dette er ikke en søknad, men en uttaelse med krav, eller godkjenning, som kommunen er "avhenigig" av. De kunne ha hjulpet deg, hvis du stilte de rette spørsmålene.

 

En "byggesøknad", skal alltid sendes kommunen! Men hvis det ikke er innhentet uttalelser fra andre aktuelle mundigheter (kommunale og statlige), så sender kommunen søknaden videre til div. myndigheter for uttaelse. Kommunen KAN i visse tilfeller, overkjøre "andre myndigheter". Men, da skal de ha god grunn. Denne siste metoden, tar lengere tid og du er ikke sikker på at søknaden blir godkjent. Da får du den i retur, med nye krav. Og nye uker, eller måneder vil gå.

 

En slik byggesøknad vil alltid ta noe tid. Det kan gå en del uker og kanskje noen måneder før dette er godkjent. Og Fellesferien nærmer seg, så dette kan drøye. Kanskje en fordel å få et firma til å hjelpe deg med søknaden, så ikke formelle ting, sinker saksbehandlingen. Men, lykke til. :)

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...