Gå til innhold

Feriepenger og lønn i tillegg?


Waldy91

Anbefalte innlegg

Hva gjør de i England f.eks.? Prøvde å forklare feriepenge-konseptet til ei venninne der, hun trodde vi var gale :p

Hvordan det er i Storbritannia vet jeg ikke, men i "frihetens hjemland" USA, mistenker jeg at man får lønn for akkurat de månedene/dagene/timene man jobber, absolutt ingenting den måneden man har ferie (i den grad man har rett på ferie...), og har selv ansvaret for å spare opp penger (i løpet av de 11 foregående månedene) til å leve av i feriemåneden. Eller "friheten" til å kunne bruke dem opp lenge før ferien kommer, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke dette med opptjent ferie versus opptjente feriepenger.

 

Jeg forstår at jeg får feriepenger i forhold til hva jeg jobbet i fjor, men jeg får vel ikke ferie avhengig av hva jeg jobbet i fjor?

 

Jeg har laget et eksempel for å klarne hodet mitt.

 

Eksempel: Sindre jobbet 100% 2015

 

2016 ferie hele juli måned

 

Lønn juni fra mai 30K

Feriepenger juni fra 2015 45K

 

Lønn juli fra juni 30K,-

 

Lønn august fra juli 0,-K

 

Lønn september fra august 30K

 

Jeg får altså full pott feriepenger og mister all lønn fra juli

 

------------------------------------

 

Eksempel: Sindre jobbet 0% 2015

 

2016 ferie hele juli måned

 

Lønn juni fra mai 30K

Feriepenger juni fra 2015 0,-K

 

Lønn juli fra juni 30K,-

 

Lønn august fra juli 0,-K

 

Lønn september fra august 30K

 

Jeg får ingen feriepenger og mister all lønn fra juli, som i det andre eksempelet, men ellers alt likt. Jeg sparer altså ikke opp ferie. Jeg kan ta ut 4 eller 5 uker uavhengig av om jeg har jobbet 0 eller 100% året før.

 

Det er bare feriepengene som varierer.

Endret av Sindre Rudshaug
Lenke til kommentar

 

Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

 

Lenke til kommentar

Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

 

 

I tillegg til dette kan en nevne at en har rett på full ferie såfremt en ble ansatt før 30 september og ikke har tatt ut ferie tidligere i året hos annen arbeidsgiver. Altså en trenger ikke å "tjene" inn ferie året før. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Så jeg forstår det altså rett at feriepenger og ferie er uavhengige av hverandre?

 

At ferie simpelthen betyr fri uten lønn, som en hvilken som helst ulønnet permisjon? Bare med plikt og rett som tillegg? Har intet med penger å gjøre?

 

De er på ingen måte uavhengige av hverandre, feriepengene er jo der for å dekke opp den ulønnede ferien. Det er vell også slik at man ikke skal ha feriepenger om en velger å ikke ta ut ferie. Atlså henger de veldig i hop. 

 

Men ja, ferie er fri uten lønn såfremt du ikke har noe ekstra betaling i avtalen(feks har vi 5 uker ferie der 4 uker og 1 dag er ulønnet mens de 4 dagene som er tariffestet er lønnet) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...