Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hytteutleie


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Jeg ønsker å kjøpe hytte, men har ikke så god råd. Jeg tenkte å kjøpe en enkel hytte, helst i Nordmarka. Selv om hytta primært er til egen bruk, så tenkte jeg litt på om jeg skal leie den ut i perioder.

 

Men er det realistisk å kunne leie ut en hytte uten innlagt strøm og vann og med utedo?

Turistforeningen har jo flere ubetjente hytter. Er det stor etterspørsel på disse?

 

Vil det være realistisk å kunne få leid ut en slik enkel hytte i Nordmarka? Jeg tenkte da på folk som er interessert i å ha tilgang til flotte turområder. De kunne f.eks. overnattet på hytta i noen dager, og hatt den som base, også kunne de tatt småturer mens de var der...

 

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs sjølvsagt kva du tenker du vil ta i leige for hytta. Fordelen med å leige ei hytte framfor å bruke turistforeininga sine hytter er at du har ein private "base" som du skriver der ein fint kan legge igjen utstyr som ein ikkje trenger på den aktuelle turen.

 

Men personleg så er eg av den oppfattninga av at nytten med å ha ei slik hytte må være at du kan oppbevare turutstyret ditt der, slik at terskelen for å komme seg ut på tur er langt lavare sidan du slepp å dra med deg alt mulig av utstyr frå leiligheita og frakte dette til turområdet kvar gong. Så eg trur langtidsutleige nok er meir aktuelt enn kortidsutleige.

Lenke til kommentar

TS. Stusser litt på din første setning. Tviler på om hytter i Nordmarka er så billige, selv de spartanske. De koster kanskje ikke millioner, men du må nok regne med en del hundre tusen, litt avhengig om tomten er bygslet, eller selveid. Har du sjekket prisnivået og om du kan få lån?

 

Mange grunner til at folk kjøper hytte. De mest vanlige er vel for å ha hytta disponibel for seg selv og eventuelt familie. Og noen kjøper hytte mer for pengeplassering og samtidig som de kan bruke hytta noe selv. De som bruker hytta lite, leier ofte ut, spessielt i populære hyttestrøk.

 

Har en hytte, er det praktisk å ha noe (eller alt aktuelt) utstyr på hytta. Ved utleie kan dette bli missbrukt av andre. Da vil jeg tro at en lagrer mindre (og billigere) ting der, som det ikke er så farlig med. (Forutsetter da at det ikke er mulig på løse inn private ting, som det sjelden er på små og spartanske hytter). Da mister hytta noe nytteverdi for eieren. Kun mine tanker.

 

Selfølgelig kan du leie ut. Prisnivå vet jeg lite om, hverken døgnpris eller ukes/måneds, eller åremål. Men det er mange måter, å leie ut på. Alt fra en dag/helg (pr. avtale) og til åremål (med rett til eget bruk spessielle uker/perioder).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg kjøper hytta fordi jeg ønsker å bruke den selv, men vurderer å leie den ut av og til, men ikke mer enn en uke om gangen, slik at jeg kan bruke den selv ved behov. Jeg så for meg at folk kan leie den for noen dager, f.eks. i forbindelse med at de går fra hytte til hytte. Selv kunne jeg tenkt meg å leid en privat hytte fremfor å leie via DNT, ettersom en kanskje ikke vet om det er plasser der (jeg har ikke leid via DNT før, men ser for meg at det kan være litt vanskelig å få bestilt).

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg var på en DNT hytte selv, men det er jo ikke sånn at du bestiller plass. Du går inn, om det er ubetjent må du ha en nøkkel, men det er en standard nøkkel som passer alle hyttene til DNT og som du enten kjøper eller leier av DNT. Men selve hytta er det first come, first served.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...