Gå til innhold

- Den mest allsidige bærbar-prosessoren noensinne


Anbefalte innlegg

 

 

...Det andre at okkupasjon, tortur, kolonialisme/anneksjon, terrorisme osv. ikke blir mer/mindre legitimt hvorvidt du er et demokrati/diktatur; forbrytelser er forbrytelser...

Israel har absolutt ikke noe rent rulleblad, men dine påstander om Israel er bare løgn og vrangforestillinger. Det er på tide å legge bort ideologier. Trolig er det aller meste du eier produsert i et land som er mye verre enn Israel, så hvis du skal være konsekvent så foreslår jeg at du gir bort alt som faller under den kategorien. Det er så godt som ingen elektronikk som oppfølger kravene du setter.

 

Hva er løgn og vrangforestillinger? Kom igjen pek dem ut

 

Enten du kjøper en CPU, et skjermkort, en mobiltelefon, en laptop, en leke eller et klesplagg så har det nærmest garantert vært gjennom ett eller flere land som har mye mer alvorlige menneskerettighetsbrudd enn hva Israel beskyldes for. Å favorisere AMD-cpuer over Intel pga. Israel er tidenes dårligste unnskyldning og hykleri av verste sort. Hva er det du har brukt for å skrive dette innlegget da? Dette er like tullete som å boikotte H&M pga. barnearbeid og så gå på Cubus og kjøpe like ille varer der. Nei la oss nå sette strek for denne tullete ideologiske debatten, det er tross alt CPUer vi skal snakke om her. Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

...Det andre at okkupasjon, tortur, kolonialisme/anneksjon, terrorisme osv. ikke blir mer/mindre legitimt hvorvidt du er et demokrati/diktatur; forbrytelser er forbrytelser...

Israel har absolutt ikke noe rent rulleblad, men dine påstander om Israel er bare løgn og vrangforestillinger. Det er på tide å legge bort ideologier. Trolig er det aller meste du eier produsert i et land som er mye verre enn Israel, så hvis du skal være konsekvent så foreslår jeg at du gir bort alt som faller under den kategorien. Det er så godt som ingen elektronikk som oppfølger kravene du setter.

 

Hva er løgn og vrangforestillinger? Kom igjen pek dem ut

 

......

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt? Hadde du plutselig ingenting å presentere om Israel?

 

Edit: Fant ut at jeg allerede har diskutert Israel med deg i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620725&page=2

 

Pisspreiket og løgnene (som også ble tydelig tilbakevist) fra deg om Israel viser jo hvor lite kompetent du er når det kommer til denne konflikten. 

 

 

 

 

Enten du kjøper en CPU, et skjermkort, en mobiltelefon, en laptop, en leke eller et klesplagg så har det nærmest garantert vært gjennom ett eller flere land som har mye mer alvorlige menneskerettighetsbrudd enn hva Israel beskyldes for. Å favorisere AMD-cpuer over Intel pga. Israel er tidenes dårligste unnskyldning og hykleri av verste sort. Hva er det du har brukt for å skrive dette innlegget da? Dette er like tullete som å boikotte H&M pga. barnearbeid og så gå på Cubus og kjøpe like ille varer der. Nei la oss nå sette strek for denne tullete ideologiske debatten, det er tross alt CPUer vi skal snakke om her.

 

Igjen tillegger du meg moraliske plikter som du ikke engang kjenner til. Jeg er veldig politisk orientert, og følger da mye av min tankegang og mine valg etter politiske prinsipper (som du feilaktig pålegger ideologiske verdier, når den filosofiske teorien jeg følger på ingen måter er en idiologi). De områder jeg kan gjøre noe, gjør jeg det. Utover det, har jeg kontroll over om jobben pålegger med produkter jeg frivillig eller at jeg er begrenset i å velge alternative løsninger/produkter for noe.

 

At du kaller meg hykler for å gjøre dette er helt latterlig. Så folk som boikottet Sør-Afrika på 80-tallet var også hyklere for å ikke ha boikottet de 100 andre landene i verden med dårlige menneskerettighetssituasjoner, og for å ikke løst resten av verdens kriser? Det morsomme her er at mens du beskylder meg for alt dette så er du talsmann for å være apatisk og ikke gjøre noe som helst. 

 

Heller at jeg viser min standpunkt på en konflikt en ingen. Men igjen, du vet INGENTING om min situasjon, og hvor mange konflikter/saker jeg er involvert i.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Er ikke Intel sine moderne CPU'er også APU'er per se (i seg selv) ?

 

 

 

 

Tviler sterkt på at forbrukere generellt tenker på hvilket politisk ståsted de støtter ved kjøp av sin neste PC. Og jeg tviler sterkt på at de har kompetanse til å vurdere hvilket politiske bindinger som måtte ligge under teppet.

 

 

 

 

 

Selv har jeg gitt opp AMD. De skal gjerne ønskes tilbake i varmen, om de så leverer varene. Men, kun basert på det. Jeg har innsett at utviklingen har gjort best for Intel. At AMD vil måtte slite seg tilbake, eller konkurrere om andre markedsegmenter.

 

ATi var jo en gang store. Og kanskje AMD der har en god mulighet til å konkurrere (mot nVidia, og til de som ikke kan IT-historie, så er ATi nå eid av AMD). Men selv på skjermkort så føler jeg at "de fleste innrømmer" at nVidia er / ligger litt foran AMD.

 

Jeg husker tilbake i AMD Duron og AMD Athlon -tider, hvor jeg selv som forbruker bevisst valgte AMD, for å nøre opp om konkurransekraften deres, og for å bidra ørlite til en reell konkurranse. Også husker jeg at på de tider, så var det en venn som tviholdt på at Pentium 4 var best. Og den gang var jeg ikke helt enig. For jeg likte AMD, og ønsket dem jo vel i konkurransen.

 

Også siden var det noen smådrypp med kjøp av bærbar PC, og der var Intel nummer 1. Ingen tvil. Centrino-plattformen var suveren. Det fikk meg overbevist. Når jeg så andre venner slite med kjipe bærbare AMD-baserte PC'er. Siden så har jo Intel løpt fra AMD med kvantesprang. "my 5 cents".

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å vise ditt standpunkt til roten til Israels makt? Landet som i tillegg har ført utallige kriger i Midøsten basert på løgner, og lagd land som Irak og Afghanistan i ruiner, og regionen i kaos. Finner det vanskelig å være mot Israel, uten å være enda mer motstander av USA. Da kommer AMD inn i bildet, og det blir meningsløst å prøve å kjøpe CPU basert på politisk standpunkt. Alle er like gode/ille.

 

Da må du heller trekke inn ulovlig markedspraksis fra Intel.... Likevel blir det jo som sagt også irrelevant når Intel har så mye bedre CPUer. Du må akseptere å få en langt dårligere PC hvis du vil ha AMD. Når det er snakk om boikott, er nok dette et av de dårligere områdene å utføre det på. Det finnes utrolig mye å boikotte for moralske grunner. Det skal mye til for å overbevise folk om å nedgradere PCene sine kraftig, spesielt produsenter. Virker som en ganske håpløs kamp.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tviler sterkt på at forbrukere generellt tenker på hvilket politisk ståsted de støtter ved kjøp av sin neste PC. Og jeg tviler sterkt på at de har kompetanse til å vurdere hvilket politiske bindinger som måtte ligge under teppet.

 

 

Hva folk gjør er ikke min sak. Men her diskuterer vi for politisk motiverte forbrukerkjøp, og hvorvidt det er riktig/uriktig å gøre det. Jeg er som sagt svært politisk orientert, og lar det involvere store deler av mine valg. Jeg kommer garantert til å boikotte Qatar VM, selv om jeg er fotballentusiast og vil gå glipp av en turnering som jeg holder dyrt. Eller ta for eks. gaming: jeg boikotter spill av EA og Ubisoft på grunn av de lenge pågående uakseptable praksisene deres, som de aldri har oppriktig anerkjent eller fulgt opp.

 

Hva med å vise ditt standpunkt til roten til Israels makt? Landet som i tillegg har ført utallige kriger i Midøsten basert på løgner, og lagd land som Irak og Afghanistan i ruiner, og regionen i kaos. Finner det vanskelig å være mot Israel, uten å være enda mer motstander av USA. Da kommer AMD inn i bildet, og det blir meningsløst å prøve å kjøpe CPU basert på politisk standpunkt. Alle er like gode/ille.

 

 

Det er vesensforskjell her. Der AMD ikke har noen tilknytninger til den amerikanske statens overgrep og fobrytelser verden over (så vidt jeg vet), så er Intels nære tilknytning til den israelske staten og dets forbrytelser, som etablering av fabrikker på konfiskert palestinsk territorium, et kjent faktum. 

 

Jeg finner det underlig hvor kritisk du stiller deg til dette. Hvor har du vært når din egen stat har innført sanksjoner mot en lang rekke land, veldig nylig mot Russland? 

 

Du må akseptere å få en langt dårligere PC hvis du vil ha AMD.

 

Her overdriver du kraftig. I for eks. gaming, som er det jeg bruker mesteparten av tiden min på med desktop-PCer, så er en 8350 hva, 15% bak Intel-CPUer? Ikke "langt dårligere"...

 

Hva med å vise ditt standpunkt til roten til Israels makt?

 

Hva mener du? Driver du og dagdrømmer om hvorfor jeg har de standpunktene jeg har?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke Intel sine moderne CPU'er også APU'er per se (i seg selv) ?

 

 

 

 

 

Tviler sterkt på at forbrukere generellt tenker på hvilket politisk ståsted de støtter ved kjøp av sin neste PC. Og jeg tviler sterkt på at de har kompetanse til å vurdere hvilket politiske bindinger som måtte ligge under teppet.

 

 

Hva folk gjør er ikke min sak. Men her diskuterer vi for forbrukerkjøp, og hvorvidt det er riktig/uriktig å gøre det. Jeg er som sagt svært politisk orientert, og lar det involvere store deler av mine valg. Jeg kommer garantert til å boikotte Qatar VM, selv om jeg er fotballentusiast og vil gå glipp av en turnering som jeg holder dyrt. Eller ta for eks. gaming: jeg boikotter spill av EA og Ubisoft på grunn av de lenge pågående uakseptable praksisene deres, som de aldri har oppriktig anerkjent eller fulgt gjennom.

 

 

 

Ser du har rotet med quote-tags. En del quotes tekst kan tilsynelatende se ut til å være skrevet av meg, fordi de mangler debattants header. Du feil-inn-siterer meg.

Alt i spoiler framstår som feilsitert i innlegget ditt (at noen kan komme til å tro at jeg skrev alt det der):

 

 

 

 

 

 

Hva med å vise ditt standpunkt til roten til Israels makt? Landet som i tillegg har ført utallige kriger i Midøsten basert på løgner, og lagd land som Irak og Afghanistan i ruiner, og regionen i kaos. Finner det vanskelig å være mot Israel, uten å være enda mer motstander av USA. Da kommer AMD inn i bildet, og det blir meningsløst å prøve å kjøpe CPU basert på politisk standpunkt. Alle er like gode/ille.

 

Det er vesensforskjell her. Der AMD ikke har noen tilknytninger til den amerikanske statens overgrep og fobrytelser verden over (så vidt jeg vet), så er Intels nære tilknyttet til den israelske staten og dets forbrytelser, som etablering av fabrikker på konfiskert palestinsk territorium, et kjent faktum. 

 

Jeg finner det underlig hvor kritisk du stiller deg til dette. Hvor har du vært når din egen stat har innført sanksjoner mot en lang rekke land, veldig nylig mot Russland? 

 

Du må akseptere å få en langt dårligere PC hvis du vil ha AMD.

 

Her overdriver du kraftig. I for eks. gaming, som er det jeg bruker mesteparten av tiden min på med desktop-PCer, så er en 8350 hva, 15% bak Intel-CPUer? Ikke "langt dårligere"...

 

Hva med å vise ditt standpunkt til roten til Israels makt?

 

Hva mener du? Driver du og dagdrømmer om hvorfor jeg har de standpunktene jeg har?

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan ikke drite ..

 

 

Jeg vet ikke hva efikkan kan. Men jeg kan drite. Det skal jeg love deg.  :wee:

 

 

 

 

 

 

 

Nok en gang er det barnslig og korttenkt ideologi.

La meg få rive ned din fantasiverden og gi deg et par alvorsord:

- Svært mye av elektronikk, klær, leker og matvarer kommer fra regimer som kommuniststaten Kina eller lignende. Regimer som undertrykker sitt eget folk, sine arbeidere og politiske motstandere.

- Svært mye av ---"--- er laget med barnearbeid og/eller "slaveri".

- Svært mye av ---"--- er laget uten hensyn til miljøet.

 

Så hvis du ikke kan kjøpe en Intel-CPU fordi den er utviklet i Midtøstens eneste demokrati, så er det nesten ingenting du kan kjøpe i noen butikker. Hvis du ikke er konsekvent så er du enten uopplyst eller en hykler.

 

 

Ja, for å gå din kyniske og apatiske vei er bedre? Hadde du problemer med å komme over det punktet der jeg skrev "så lenge det lar seg gjøre praktisk"? Jeg er ikke Mahatma Gandhi og kan ikke redde verden, men jeg kan bidra der jeg kan. Du nevner miljø, uten å vite noe som helst om de steg jeg har tatt for å forbedre miljøfotavtrykket mitt mtp. kjøp av mat, og sjeldnere innkjøp av klær, elektronikk og andre miljøbelastende varer. 

 

Er også forkastelig og lite informert argumentasjon du bruker om Israel. Jeg kan innrømme at du tok meg på mine feil om Data-Hardware, som du angivelig vet mer om enn mye. Men det du skriver her om Israel er direkte misvisende. En ting er jo feilen i å kalle Israel regionens eneste demokrati (Tyrkia er det, selv om det såklart har mangler ved seg -- noe ikke akkurat Israel kommer unna med heller). Det andre at okkupasjon, tortur, kolonialisme/anneksjon, terrorisme osv. ikke blir mer/mindre legitimt hvorvidt du er et demokrati/diktatur; forbrytelser er forbrytelser. Alt det jeg nevnte ovenfor driver Israel med. At en stat bedriver regelrett kolonialisme og anneksjon av territorium i det 21. århundre er rett og slett forkastelig.

 

 

 

Om du boikotter Intel basert på at det har en prosessormølle i landet Israel, så boikotter du jo samtidig f.eks. Irland, hvor Intel også har en prosessormølle.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har fikset sitatproblemet nå (er utrolig dårlig måte de har lagt det opp for multisitat)

 

 

 

 

Om du boikotter Intel basert på at det har en prosessormølle i landet Israel, så boikotter du jo samtidig f.eks. Irland, hvor Intel også har en prosessormølle.

 

 

Ehhhh hva!? Dette skjønte jeg ikke. Siden jeg boikotter Intel på grunn av Israels praksis, så skal jeg boikotte Irland...??? 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Har fikset sitatproblemet nå (er utrolig dårlig måte de har lagt det opp for multisitat)

 

 

 

 

Om du boikotter Intel basert på at det har en prosessormølle i landet Israel, så boikotter du jo samtidig f.eks. Irland, hvor Intel også har en prosessormølle.

 

 

Ehhhh hva!? Dette skjønte jeg ikke. Siden jeg boikotter Intel på grunn av Israels praksis, så skal jeg boikotte Irland...??? 

 

Er det så vanskelig å forstå da?

 

Intel er en eier av fabrikker omkring i hele verden. Ja, du styrker Intel når du kjøper en prosessor fra dem. Det betyr ikke at Intel er israelske fordi det ligger Intel fabrikk i Israel. Det ligger Intel fabrikker i en rekke andre land også. Deriblant også i Irland.

 

Å ha et selskap i sitt land; det utløser skatter, gir arbeidsplasser, og gir kanskje også noen få ordrer til andre lokale firma. De Intel-ansatte drikker kanskje kaffe, og da kan det hende de kjøper den lokalt, istedetfor å få den brakt i fra USA. Disse små ordrene til andre firma er vesentlige. Fordi det skaper nye arbeidsplasser i landet, og det bygger kanskje opp et slags forretningsmessig grunnlag som kanskje kan eksistere når Intel evt. finner det for godt å dra ut pluggen. Sannsynligvis blir byggningsmasse bevart istedetfor å bli revet. Det er mye vinn-vinn-vinn ved å ha gigantiske pengesterke selskaper i landet sitt. Uansett hvilken nasjonalitet de har i ryggen.

 

Nå tror jeg at jeg beskrev ting litt tydeligere. Si gjerne i fra om noe var uklart.

 

Digresjon:

Jeg er forøvrig enig med at redigeringsmulighetene for innlegg ofte gir litt krøll. Heldigvis har vi koderedigeringsmuligheten. Jeg synes utviklerne bak tjenesten har gjort en kjempejobb, så kudos til disse. Det vil alltid være noe å flikke og reparere på. Vi overlever disse småplagene. Og kanskje det åpner øynene hos ihvertfall enkelte at det går an å redigere kode manuellt. Selv om det egentlig skulle være unødvendig. WYSIWYG er ikke alltid like rett fram å få til på nettjenester som diskusjon.no.

 

Rapporter de problemene du opplever til forumadmin. Så kan det hende de prioriterer noe over noe annet.

 

 

EDIT:

Sammenlikning:

 

La oss si du satt på nøkkelpåvirkningen til noens økonomi. Også vet du at de bedriver virksomhet i alle landets fylker. Fylke her blir for eksempelets skyld nasjonen. Vi velger at Oslo her sammenliknes med Israel. Dersom du klarte å påvirke pengeflyten til administrasjonen i Oslo, så ville du nådd målet ditt.

 

Kan hende Oslo gjør ting som du er sterkt uenig i. Så du ønsker nytt folk inn i ledelsen av Oslo. Slik at ting bedrer seg. Egentlig ønsket du at noen bombet Oslo, fikk fjernet de ekle innbyggerne fra kartet, men så stor maktpåvirkning besitter du ikke. Synd for deg.

 

Alle turistene som liker Oslo vil selvfølgelig bli påvirket av dine valg. Samt all handel som foregår med Oslo, etter at du har destabilisert dem. Men, ikke kun for Oslo. Ser du det nå. Ja for Hordaland, Finnmark og alle andre fylker som ledes av samme "organisasjon" vil bli destabilisert samtidig. Ihvertfall for en stund. Og det er jo litt uheldig.

 

Helliger virkemiddelet ditt målet LaMenthe? Du utsetter jo enormt mange mennesker for arbeidsledighet og kanskje en midlertidig eller vedvarende nød, alt etter hvilken region de tilhører og hvilket enkeltindivid man kikker på.

 

Drar man tilbake:

.. nå til "verdenskartet". Så er Irland et av de fire landene i forkortelsen PIGS (Portugal, Irland, Greece og Spania). Altså de aller fattigste nasjonene finansiellt for øyeblikket i Eurosonen. Finanskrisen har svekket disse nasjonene. Og vi har hørt spesiellt mye om Hellas (Greece). Om du dro Intel-pluggen fra Irland nå, så ville du gjort ubotelig stor skade på dem. Ser du ikke det?

Endret av G
Lenke til kommentar
 
 

 

Det er vesensforskjell her. Der AMD ikke har noen tilknytninger til den amerikanske statens overgrep og fobrytelser verden over (så vidt jeg vet), så er Intels nære tilknytning til den israelske staten og dets forbrytelser, som etablering av fabrikker på konfiskert palestinsk territorium, et kjent faktum. 

 

Jeg finner det underlig hvor kritisk du stiller deg til dette. Hvor har du vært når din egen stat har innført sanksjoner mot en lang rekke land, veldig nylig mot Russland? 

 

Du må akseptere å få en langt dårligere PC hvis du vil ha AMD.

 

Her overdriver du kraftig. I for eks. gaming, som er det jeg bruker mesteparten av tiden min på med desktop-PCer, så er en 8350 hva, 15% bak Intel-CPUer? Ikke "langt dårligere"...

 

Hva med å vise ditt standpunkt til roten til Israels makt?

 

Hva mener du? Driver du og dagdrømmer om hvorfor jeg har de standpunktene jeg har?

 

 

Enig i at det er en vesenforskjell, og at Intel er langt mer inne i dette. Likevel ville jeg jo sagt at det er ikke er bra, uansett graden av bra/dårlig. Hvis målet derfor er å kjøpe varer fra produsenter som ikke støtter noe slikt, blir det jo derfor umulig.

 

Når landet mitt innførte sanksjoner mot Russland fikk jeg enda en bekreftelse på at mye av utenrikspolitikken i Norge ikke styres fra Norge. Det er bare ledd i en maktkamp for å svekke Russland og dets innbyggere, ikke for å forbedre forholdene for mennesker. Tvert imot, disse sanksjonene skader vanlige folk i både Norge og Russland, samt andre kriserammede europeiske land. Disse sanksjonene er på linje med de mot Iran, og grunnen er makt, ikke for å prøve å bedre forhold for noen. I en maktkamp taper ofte de svakeste, og dermed bidrar sanksjoner mot Russland til forverrede forhold. 

 

Hvem har sagt at sanksjoner er det beste tiltaket? Sanksjoner har så mange ofre. Hvis Iran ikke var sanksjonert hadde de fint klart å holde Israel i sjakk. Som er grunnen til at de blir sanksjonert. Vesten har ikke som tradisjon å møte andre med respekt. Der har de noe å lære av land som Kina, som i mye større grad respekterer andre, og ikke prøver å tvinge alle til å se verden slik de gjør det. De blander seg ikke inn i maktkonflikter og skaper ustabilitet og problemer. De skaper kun verdiskapning.

 

Jeg ville heller sagt rundt 20%. Som sagt er det mye bedre å gå for en i3, som yter likt men hverken koster 50% mer eller bruker en del mer strøm. Jeg er på ingen måte overbevist om at det er verdt det, for noen sanksjoner som lett kan virke mot sin hensikt tom. Du er klar over at Intel investerer i klassen 10 milliarder dollar + i Israel for 10 nm? De har ikke penger til å legge ned og flytte selv om de har lyst engang. Dessuten foregår det meste av 14 nm produksjon i Irland og de blir dermed rammet hardest.

 

Jeg kommenterte ikke dine standpunkter. Jeg bare påpeker at USA er grunnlaget for Israels makt. De gir dem penger, våpen, teknologi osv. Samtidig svekker de andre stormakter (Iran). Allierer seg med andre som Saudi Arabia og Egypt. samtidig destabiliserer de kraftig resten av regionen. Uten USA ville ikke dagens Israel eksistert i den formen det er. De har tross alt blitt invadert av alle sine naboland, og de vant ikke den kampen alene. En av de beste måtene å støtte Israel er å støtte USA. Et sterkt nabolag og et Israel alene ville nok endret litt på styrkeforhold og innskrenket handlingsrommet til Israel kraftig.

Lenke til kommentar

 

Har fikset sitatproblemet nå (er utrolig dårlig måte de har lagt det opp for multisitat)

 

 

 

 

Om du boikotter Intel basert på at det har en prosessormølle i landet Israel, så boikotter du jo samtidig f.eks. Irland, hvor Intel også har en prosessormølle.

 

 

Ehhhh hva!? Dette skjønte jeg ikke. Siden jeg boikotter Intel på grunn av Israels praksis, så skal jeg boikotte Irland...??? 

 

Er det så vanskelig å forstå da?

 

Intel er en eier av fabrikker omkring i hele verden. Ja, du styrker Intel når du kjøper en prosessor fra dem. Det betyr ikke at Intel er israelske fordi det ligger Intel fabrikk i Israel. Det ligger Intel fabrikker i en rekke andre land også. Deriblant også i Irland.

 

 

 

Det er et veldig godt argument. Men siden jeg ikke vet hvilken prosessor som kommer fra hvilken fabrikk, må jeg gjøre det valget jeg føler er mest riktig for meg. Om du vet om en måte å finne ut hvor prosessorer man kjøper er produsert, hadde jeg vært veldig takknemmelig for forslag. Med Coca Cola, for eks., har jeg denne muligheten. Jeg kjøper aldri leskedrikker fra selskapet som er produsert utenfor norske grenser, især i søramerikanske land hvor fagforeningsledere og demonstranter mot dårlige arbeidstilstander har blitt likvidert av dødskvadroner med tilknytninger til selskapet.

 

Med det andre avsnittet ditt er jeg mer usikker hvor du er på vei hen? Det gir vel mening det du skriver, som er nettopp derfor jeg fordømmer Intels utbygging av fabrikker på konfiskert territorium. Du må huske på at skatter de betaler og arbeidsplasser de skaper og ellers andre goder de fører med seg går til den israelske staten, mens de sitter på ikke-israelsk territorium. Videre er det med på å etablere israelsk administrasjon over et område, og dermed fremskynde en eventuell israelsk anneksjon og legitimere okkupasjonen. Du kan ikke sammenligne det med sanksjoner av et land (som jo jeg ikke gjør). 

 

Det her er snakk om sanksjoner mot rene kolonialistiske virksomheter på OKKUPERT TERRITORIUM. Ikke sanksjoner mot Israel som stat. Den eneste sanksjonen vi bør påføre Israel som stat er den Amnesty of flere andre menneskrettighetsorganisasjoner har oppfordret: en våpensanksjon. Men det er jo noe europeiske nasjoner og USA nekter å gå med på.

 

 

Hvem har sagt at sanksjoner er det beste tiltaket? Sanksjoner har så mange ofre. 

 

 

Jeg er fullstendig imot sanksjoner av typen som innføres mot Iran, eller som USA i 50 år har utøvd mot Kuba, da det ene og alene er rettet mot befolkningen og ikke regimet. Russlands tilfelle vet jeg ikke mye om, men det hadde ikke overrasket meg om NATO-landene, med USA i spissen, har modellert sanksjonene for å gå utover befolkningen og. Det er noe som er helt vanlig praksis fra land som Storbritannia og USA; sanksjonsregimet mot Irak på 90-tallet sultet befolkningen fullstendig og gjorde dem bare mer avhengig av diktatoren deres. Enkelte FN-observatører som var i Irak på dette tidspunktet kalte jo sanksjonene for "folkemorderiske", og det er jo ikke langt fra sannheten: ca. 1 million liv gikk tapt som et resultat av disse sanksjonene. Det er helt vanvittig. Og det er jo ikke noe folk i den regionen glemmer; faktisk var dette en av klagemålene til Osama bin Laden, når han rettferdiggjorde 11/9-angrepene.

 

Men her er det viktig å skille mellom sanksjoner og. Hvis sanksjoner støttes av den overveldende majoriteten av befolkningen i et land, så er det fullt legitimt å innføre det. Utover det er jeg på nøyaktig samme linje som deg og G om saken. I Sør-Afrika, for eks., støttet de svarte sanksjonene mot dem. Og i tilfellet vi snakker om nå, så ønsker palestinerne sanksjonsregimer mot alle økonomiske foretak og praksiser i okkupert territorium. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Det du sier er at du gjerne putter Intel i stor gjeld, og setter dem minst 1 år tilbake i tid, fordi de har en fabrikk i okkupert området? 

 

Jeg, og mange andre her er veldig glad i teknologi, og teknologisk utvikling. Jeg synes ikke det er rett å hemme menneskehetens teknologiske fremskritt på grunn av dette. Spesielt ikke når det finnes andre måte å løse dette på. Det vil klart bli vanskelig, men en boikottkampanje som Intel faktisk merker vil være nærmere umulig å få til.

 

Det at Intel bygger fabrikker der er heller ikke hovedproblemet. Som sagt, hvorfor ikke ta problemet med roten? Det hjelper ikke å kutte av hodet av løvetannen, det spretter bare flere opp.

 

Ellers lurer jeg på hvor du kjøper elektronikk, når du er så streng med hva du kjøper. Det må jo være tilnærmet umulig å kjøpe noe som er 100% "rent"?

 

Du kan og tenke på det på en annen måte. Hvis den virkelige konflikter blir ordnet opp i, så vil Intel sin investering være viktig for regionens oppbygning. Fabrikken vil derfor og komme palestinere til gode, hvis de egentlige konflikten blir løst. Som sagt så betyr det en ren boikott mot verdens 2. største økonomi. Det kreves ganske mye folkelige støtte hvis du skal svekke makten til en supermakt. Israel er bare en konsekvens av amerikansk makt, og ambisjoner om å ha kontroll verden over.

Lenke til kommentar

 

 

Har fikset sitatproblemet nå (er utrolig dårlig måte de har lagt det opp for multisitat)

 

 

 

 

 

Om du boikotter Intel basert på at det har en prosessormølle i landet Israel, så boikotter du jo samtidig f.eks. Irland, hvor Intel også har en prosessormølle.

 

 

Ehhhh hva!? Dette skjønte jeg ikke. Siden jeg boikotter Intel på grunn av Israels praksis, så skal jeg boikotte Irland...???

 

 

Er det så vanskelig å forstå da?

 

Intel er en eier av fabrikker omkring i hele verden. Ja, du styrker Intel når du kjøper en prosessor fra dem. Det betyr ikke at Intel er israelske fordi det ligger Intel fabrikk i Israel. Det ligger Intel fabrikker i en rekke andre land også. Deriblant også i Irland.

 

 

Det er et veldig godt argument. Men siden jeg ikke vet hvilken prosessor som kommer fra hvilken fabrikk, må jeg gjøre det valget jeg føler er mest riktig for meg. Om du vet om en måte å finne ut hvor prosessorer man kjøper er produsert, hadde jeg vært veldig takknemmelig for forslag. Med Coca Cola, for eks., har jeg denne muligheten. Jeg kjøper aldri leskedrikker fra selskapet som er produsert utenfor norske grenser, især i søramerikanske land hvor fagforeningsledere og demonstranter mot dårlige arbeidstilstander har blitt likvidert av dødskvadroner med tilknytninger til selskapet.

 

Med det andre avsnittet ditt er jeg mer usikker hvor du er på vei hen? Det gir vel mening det du skriver, som er nettopp derfor jeg fordømmer Intels utbygging av fabrikker på konfiskert territorium. Du må huske på at skatter de betaler og arbeidsplasser de skaper og ellers andre goder de fører med seg går til den israelske staten, mens de sitter på ikke-israelsk territorium. Videre er det med på å etablere israelsk administrasjon over et område, og dermed fremskynde en eventuell israelsk anneksjon og legitimere okkupasjonen. Du kan ikke sammenligne det med sanksjoner av et land (som jo jeg ikke gjør). 

 

Det her er snakk om sanksjoner mot rene kolonialistiske virksomheter på OKKUPERT TERRITORIUM. Ikke sanksjoner mot Israel som stat. Den eneste sanksjonen vi bør påføre Israel som stat er den Amnesty of flere andre menneskrettighetsorganisasjoner har oppfordret: en våpensanksjon. Men det er jo noe europeiske nasjoner og USA nekter å gå med på.

 

 

Dessverre er jeg ikke så inni det.

 

Men, la oss si Komplett kjøper det de får has på. Da vil jo du som singler deg ut et produksjonsland drukne i at en annen kjøper den som er produsert i Israels Intel-fabrikk.

 

Sånn sett er det også vanskelig å få kontroll over.

 

Ellers vil du jo alltids kunne spørre Komplett eller hvem det er du handler i fra, om hvilket produksjonsland som står trykket på CPU'en. Det kan kanskje være vanskelig å få en selger som sitter på telefonsalg til å sjekke det opp. Men, kan hende de er greie og ordner det for deg. Et salg er tross at et salg. Å be om å få en som er produsert i Irland eller et annet land du liker bedre, er jo ikke store greiene egentlig, selv om det krever manuell behandling. Det meste er jo datastyrt, selv plukkingen.

 

Eller du kan gå til din lokale dataforhandler, og be dem om å åpne esken. CPU'esker har ofte ikke vært forseglet en gang. Ihvertfall ikke de jeg har mottatt i fra PS.no, PCutstyr.no, MPX.no, Komplett.no, men det begynner jo å bli en stund siden jeg selvbygget.

 

Nå har CPU'er et langt nummer. Om fabrikk er innbakt der vet jeg ikke sikkert. Men, kanskje noen durkdrevne hardware entusiaster kan besvare dette spørsmål !??

 

Tar bare en for eksempelets skyld:

BX80648I75930K

 

https://www.komplett.no/intel-core-i7-5930k-socket-lga2011-3/822373

 

 

Israel har betydelige antall måter å tjene penger, utover hva eventuelle amerikanske statsborgere kan spytte inn. Og hva de selger Jaffa-appelsiner for.

 

F.eks. er de veldig høyteknologiske. De drar til på den ene etter den andre arenaen. Stamcelleforskning og stamcellebehandling. De lager deler i titan (titanium). De har sikkert noe business rundt atomforskningen sin. De har sikkert avtaler om å produsere deler til amerikanske fly. Og det ene med det andre. Så arbeidsplasser tipper jeg det er en del av "nedi der".

 

Jeg tipper at Israel har ganske mye å gå på. Men, Irland til sammenlikning sliter jo litt mere. Der hadde det vært enklere å lage en mer betydelig knekk for økonomien.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_of_living_in_Israel

 

Dette har jeg aldri slått opp i før. Det er ikke rart Israel tviholder på retten til å annektere land bit for bit, dag for dag. Økonomisk så er utbyggingen en del av et digert kakestykke:

 

Since its establishment, the State of Israel has declared that adequate housing for all residents is a matter of the highest priority. Massive budgets have been invested in solving housing problems, and construction is one of the country's most important industries.%5B16%5D Residential construction accounts for a large share of the economy in terms of both investment and product. Nearly half of the state's development budget is earmarked for housing. In 1992, residential construction investment consumed 6.2 percent of the GNP

Dersom nært halvdelen av Israels utviklingsbudsjett går til utbyggelse av hus, så minner jo dette om en usunn kreftsvulsts vekst. Det er ihvertfall sørgelig for de som måtte ta parti med palestinerne.

 

Jeg selv synes begge parter er like jævlige, men at palestinerne som under-dogs, og de vil vel forresten alltid forbli under-dogs, de lider fryktelig når Israelittene går i offensiven.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det jeg og har sagt, Broadwell produseres ikke i Israel. Det vil nok ikke Skylake heller bli, med tanke på at Intel gjør fabrikken klar for cannonlake: http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/09/23/intel-invests-6-billion-in-israel-to-create-advanced-chip-manufacturing-facility/

Det er grunnen til at Intel ikke bare kan stenge ned fabrikken. Den vil være viktig for å fortsette ledelsen mot 10 nm, og de vil ha store produksjons og finansielle problemer om  fabrikken blir lagt ned i dag. Det kan jo få den positive konsekvensen at Intel må produsere ved Samsung sin fabrikk i Sør-Korea hvis Intel rammes hardt nok av dette. Det vil jo si at utviklingen av high end 10 nm CPUer vil stå stille en stund. Når så mange enheter er avhengige av Intel sine CPUer, og det bestemmer lanseringen til PC produsenter vil dette bety en stopp i utvikling i PC industrien. Jeg ser virkelig ikke for meg hvordan det er en ønskelig løsning.

Lenke til kommentar

 

Dessverre er jeg ikke så inni det.

 

Men, la oss si Komplett kjøper det de får has på. Da vil jo du som singler deg ut et produksjonsland drukne i at en annen kjøper den som er produsert i Israels Intel-fabrikk.

 

Sånn sett er det også vanskelig å få kontroll over.

 

Ellers vil du jo alltids kunne spørre Komplett eller hvem det er du handler i fra, om hvilket produksjonsland som står trykket på CPU'en. Det kan kanskje være vanskelig å få en selger som sitter på telefonsalg til å sjekke det opp. Men, kan hende de er greie og ordner det for deg. Et salg er tross at et salg. Å be om å få en som er produsert i Irland eller et annet land du liker bedre, er jo ikke store greiene egentlig, selv om det krever manuell behandling. Det meste er jo datastyrt, selv plukkingen.

 

Eller du kan gå til din lokale dataforhandler, og be dem om å åpne esken. CPU'esker har ofte ikke vært forseglet en gang. Ihvertfall ikke de jeg har mottatt i fra PS.no, PCutstyr.no, MPX.no, Komplett.no, men det begynner jo å bli en stund siden jeg selvbygget.

 

Nå har CPU'er et langt nummer. Om fabrikk er innbakt der vet jeg ikke sikkert. Men, kanskje noen durkdrevne hardware entusiaster kan besvare dette spørsmål !??

 

Tar bare en for eksempelets skyld:

BX80648I75930K

 

 

 

Hei, dette var jeg ikke klar over faktisk. Tusen takk skal du ha, det skal jeg sjekke ut! Jeg har absolutt ingen ønsker om å bedrive handlinger som forårsaker borgere i Irland negative økonomiske bivirkninger.

 

 

Dersom nært halvdelen av Israels utviklingsbudsjett går til utbyggelse av hus, så minner jo dette om en usunn kreftsvulsts vekst. Det er ihvertfall sørgelig for de som måtte ta parti med palestinerne.

 

Jeg selv synes begge parter er like jævlige, men at palestinerne som under-dogs, og de vil vel forresten alltid forbli under-dogs, de lider fryktelig når Israelittene går i offensiven.

 

 

Jeg tar det nøytrale ståstedet mtp. boikotting jeg og. Dette er noe som er fremlagt av menneskerettighetsorganisasjoner i henhold til praksiser på okkupet territorium. Det Israel driver på med går imot Folkeretten, og den internasjonale domstolen har tom. klart og tydelig bestemt dette. Man trenger heller ikke å være over gjennomsnittet bekjent med politikk for forstå at det de bedriver er kolonialisme i det 21. århundret, rett og slett.

 

 

Ser ut som alt som ikke er 22nm er "trygt".  :p

 

Nå har jeg hørt at Israel eller Israel "vennlige" grupper aktivt er inne og redigere alt som har med Israel å gjøre inne på Wikipedia. For øyeblikket står det på Wikipedia at Kiryat Gat ikke ligger i "disputed territory".

 

Hvis du har lest boka The Israel Palestine-conflict: Image and Reality, vil du se hvor enormt bedrageri, feilfinformasjon, fabrikasjoner og annet som israelere bedriver i den konflikten. Ta eksempelet du ga. "Disputed territory" i seg selv er en begrep oppfunnet av israelere. Det er ingenting "disputed", da Resolusjon 242 fra 1967 (året da de tok over disse områdene ved krig) i tillegg til en bestemmelse fra den internasjonale domstol i 2004 har gått gjennom saken og bestemt at det er okkupert territorium -- sånn i tilfelle noen ikke skjønte det opplagte allerede...

 

Edit: Men slike ting ignoreres fullstendig i strømmen av feilinformerte og løgneriske fakta om konflikten i alle land. Spesielt i USA, der israelsk lobbyvirksomhet står sterkt. Stephen Hawking fikk jo en flodbølge av kritikk når han bestemte seg for gjennomføre sitt akademiske boikott ved å ikke reise til Israel (hvorav "he should stop using Intel chips in the computer he lives on" var et typisk argument fra denne siden).

 

 

Det er grunnen til at Intel ikke bare kan stenge ned fabrikken. Den vil være viktig for å fortsette ledelsen mot 10 nm, og de vil ha store produksjons og finansielle problemer om  fabrikken blir lagt ned i dag.

 

Eller så kan de bare flytte det lenger inn i Israel? De visste forutsetningene allerede når de bestemte å bygge det ut da; det er ikke annerledes nå. Det er ingen israelere som vinner på å gå ut av territoriumet: de som har bygd bosetninger der mister jo sin eiendom. Selskaper mister et lukrativt område utføre sin praksis. Enkelt bedrifter henter ut ressurser (som ikke tilhører dem) derfra. Alt dette er uanset ULOVLIG. Det er på okkupert territorium.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Tror det var i PC World papirmagasinet en gang på nittitallet, det ble skrevet om Intel sin fabrikk i Irland. Der får man innblikk i hvor avansert byggverk et slikt fabrikkanlegg virkelig er. Det har muligens vært ymse artikler fra Hardware.no, men jeg husker dem ikke lengre. Den artikkelen var veldig inngående ihvertfall, fra PC World. Noen kan jo kanskje spør Kurt Lekanger som har fartstid i PC World om informasjon om den artikkelen. Kurt er jo en sentral person i Tek.no nå, så..

 

En prosessormølle, består av flere etasjer for luftgjennomstrømmingens skyld. Inn og ut har luftsluser som blåser svært kraftig luft over deg. Du må kle deg i spesielle drakter, som er saumfart for løse fibre. Bruke hårnett, og ymse fottøy. En støvpartikkel er nok til å potensiellt å kunne ødelegge en prosessorkjerne. Støvpartiklene kan være flere tusen ganger, og kanskje også millioner ganger større enn en skarve strømkrets i en prosessorkjerne.

 

Tenk deg hva et løst hårstrå kan forårsake. Så kostnadene ved å bygge og utvikle disse fabrikkene er skyhøye. Det er ikke bare gratis å flytte en slik fabrikk vekk fra okkupert territorium (utført av Israelere). Ventilasjonssystemene er så sykt dimensjonerte at man har vanskelig for å fatte det.

 

Det holder minst clean room standard.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er problemet med denne typen fabrikker. Det er ikke som fabrikkene som var i Tyskland f.eks. De kunne de ganske greit flytte ut(etter andre verdenskrig). Disse anleggene derimot må bygges opp fra grunnen, og mye av kostnadene er å bygge det til å oppfylle alle krav, og som sagt kan det ikke være mikropartikler i produksjonsområdet. Jeg tviler på at de klarer å beholde mye av verdien med en eventuell flytting. Planlegging og konstruksjon vil og ta lang tid. Det er sannsynligvis litt sent nå. Samsung som ligger bak Intel kunngjorde jo sin 14 milliarder dollar fabrikk for rundt en måned siden. Det betyr jo at planen allerede er klar. Dermed vil jo Intel med stor sannsynlighet ikke rekke 10 nm hvis de skal flytte.

 

Jeg regner med at Intel var ganske klar over at det ikke var israelsk territorium. Det var vel gjerne grunnen til at de valgte lokalisasjonen. Er jo godt mulig de fikk tomta veldig billig. Israel har inngått avtaler med Intel slik at Intel betaler veldig lite skatt i Israel. Det er jo stor sannsynlighet for at området fabrikken står på var "gratis" tomt for Israel.

 

Ellers så skriver Gabri3L selv at han ikke stoler på informasjonen som står på wikipedia, og satte "disputed territory". Tror derfor han er ganske klar over akkurat det du skrev som svar til han :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...