Gå til innhold

Anbefalt tilbehør til fotografering


Anbefalte innlegg

For å dra inn litt annet enn "bæredingser"...

 

Hvis det er noen her som, i likhet med meg, liker portrettfotografering, så er en reflektor av et eller annet slag noe som absolutt bør inn i utstyrsbagen. Det går an å lage en selv, men de er såpass billige at det er bedre og enklere å kjøpe en. Jeg har et par stykker fra Lastolite, men bruker nok mest en tosidig som har en side med "sølv" og en side med "gull/sølv". Så kan jeg velge "glød".

 

Se forøvrig her: http://www.fotomagasinet.no/2013/09/guide-til-portable-reflektorer/

 

 

En ørliten ulempe er at det stort sett enten må stå på et stativ eller så må man bruke en assistent til å holde.

 

De er fine til å lage skygge med også, når man trenger det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Peak design sine sling produkter (slide og leash) er designet for å kunne brukes med sin versjon av clips så der kan du bruke stroppen som en sikring uten modifikasjoner.

Ser for meg at leash, når den er kortet ned til minste lengde, funker greit når du har klipsen festet på en ryggsekkreim eller tilsvarende. Når du har den i beltet så må du vel fort ha den så lang at du risikerer at kameraet deiser i bakken uansett. Den bør jo helst være så lang at du får kameraet opp til øyet og i tillegg har litt slakk.

Leash er nok best til det og det funker nok best hvis festet er på sekken eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

For å dra inn litt annet enn "bæredingser"...

 

Hvis det er noen her som, i likhet med meg, liker portrettfotografering, så er en reflektor av et eller annet slag noe som absolutt bør inn i utstyrsbagen. Det går an å lage en selv, men de er såpass billige at det er bedre og enklere å kjøpe en. Jeg har et par stykker fra Lastolite, men bruker nok mest en tosidig som har en side med "sølv" og en side med "gull/sølv". Så kan jeg velge "glød".

 

Se forøvrig her: http://www.fotomagasinet.no/2013/09/guide-til-portable-reflektorer/

 

 

En ørliten ulempe er at det stort sett enten må stå på et stativ eller så må man bruke en assistent til å holde.

 

De er fine til å lage skygge med også, når man trenger det...

Hvis man ønsker å gjøre portrettfotografering ute i naturen, kan man jo alltids "spikke" til noen grener e.l. som provisorisk stativ. En sammenbrettet reflektor veier lite og tar lite plass i sekken. Et stativ derimot, er litt mer å drasse på.

 

Noe jeg ALLTID har med i sekken (sammen med en del andre ting), er en leatherman, duct tape og TRE(!) lommelykter (en bitte liten som jeg kan putte i lommen, en ikke fullt så liten å ha i sekken, og en hodelykt). Disse tre lyktene veier kanskje 300 gram tilsammen og tar veldig lite plass. I tillegg til dette har jeg en slik led light festet til nøkkelknippet. Ikke glem ekstra batterier! Dog skal det sies at jeg er en del ute i nattemørket.

 

Varme klær (selv på sommeren) er også noe jeg vil anbefale å ha med i sekken. Superundertøy, lue, hansker, sokker og regntøy høres mye ut, men igjen, de tar lite plass og veier lite. Det man ikke har bruk for akkurat der og da, kan jo legges igjen (godt skjult) i bilen, hytta etc.

 

Hvis ønsket, kan jeg godt skrive opp en fullstendig liste her over det jeg tar med meg på fototur av hjelpemidler (selve kamerautstyret varierer litt, så det kan vel eventuelt tas opp i en annen tråd her på forumet?). Oppfordrer gjerne andre til å gjøre det samme selv. Alltid noen som har med seg noe smart andre ikke har tenkt på.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

 

Peak design sine sling produkter (slide og leash) er designet for å kunne brukes med sin versjon av clips så der kan du bruke stroppen som en sikring uten modifikasjoner.

Ser for meg at leash, når den er kortet ned til minste lengde, funker greit når du har klipsen festet på en ryggsekkreim eller tilsvarende. Når du har den i beltet så må du vel fort ha den så lang at du risikerer at kameraet deiser i bakken uansett. Den bør jo helst være så lang at du får kameraet opp til øyet og i tillegg har litt slakk.

 

Leash er nok best til det og det funker nok best hvis festet er på sekken eller noe i den duren.

 

Er det så lurt å feste denne "leashen" til sekken? Tenker da på hvis man etter en lengre slitsom tur "hiver" av seg sekken og glemmer at leashen er festet til den. Igjen tar jeg utgangspunkt i min egen distrehet her. Selv ville jeg heller hatt en festeløsning noe over vanlig beltehøyde, men separat fra sekken.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

 

 

Peak design sine sling produkter (slide og leash) er designet for å kunne brukes med sin versjon av clips så der kan du bruke stroppen som en sikring uten modifikasjoner.

Ser for meg at leash, når den er kortet ned til minste lengde, funker greit når du har klipsen festet på en ryggsekkreim eller tilsvarende. Når du har den i beltet så må du vel fort ha den så lang at du risikerer at kameraet deiser i bakken uansett. Den bør jo helst være så lang at du får kameraet opp til øyet og i tillegg har litt slakk.

 

Leash er nok best til det og det funker nok best hvis festet er på sekken eller noe i den duren.

 

Er det så lurt å feste denne "leashen" til sekken? Tenker da på hvis man etter en lengre slitsom tur "hiver" av seg sekken og glemmer at leashen er festet til den. Igjen tar jeg utgangspunkt i min egen distrehet her. Selv ville jeg heller hatt en festeløsning noe over vanlig beltehøyde, men separat fra sekken.

 

Hvis du forlenger den orginale reimen, og bruker den som "sikring". Ja, da er du trygg. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Peak design sine sling produkter (slide og leash) er designet for å kunne brukes med sin versjon av clips så der kan du bruke stroppen som en sikring uten modifikasjoner.

Ser for meg at leash, når den er kortet ned til minste lengde, funker greit når du har klipsen festet på en ryggsekkreim eller tilsvarende. Når du har den i beltet så må du vel fort ha den så lang at du risikerer at kameraet deiser i bakken uansett. Den bør jo helst være så lang at du får kameraet opp til øyet og i tillegg har litt slakk.

 

Leash er nok best til det og det funker nok best hvis festet er på sekken eller noe i den duren.

 

Er det så lurt å feste denne "leashen" til sekken? Tenker da på hvis man etter en lengre slitsom tur "hiver" av seg sekken og glemmer at leashen er festet til den. Igjen tar jeg utgangspunkt i min egen distrehet her. Selv ville jeg heller hatt en festeløsning noe over vanlig beltehøyde, men separat fra sekken.

 

Hvis du forlenger den orginale reimen, og bruker den som "sikring". Ja, da er du trygg. :)

 

Her henger jeg ikke helt med. Uansett om du bruker en leash med brems eller en sling, så er jo misjonen den samme, nemlig å hindre at kamera går i bakken. Hvis du da fester leash eller sling til sekken, og du "hiver" av deg denne, så vil jo det bety, i hvert fall i mitt hode, at leash/sling røsker med seg kameraet. Eller er det noe med teknologien her jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Tror dere snakker rundt hverandre (og vær så snill folkens, rediger vekk sitatpyramidene, det gjør tråden til et helvete å lese, spesielt på mobil).

Hvis du har klipsfestet montert på bæreselen på ryggsekken, og leash festet i klipsfestet, så bør den gjøre en ypperlig jobb som sikringsreim.

Med klipsfeste i beltet, så ser jeg ingen fornuftig måte å ha en sikringsreim som ikke samtidig er i veien når du skal bruke kameraet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var at hvis clips er festen i bæreselen til ryggsekken og du fester leash (eller en annen passende bærereim) til kameraet og bruker den reimen som en sling eller som en nakkestropp så vil ikke kameraet falle til bakken hvis du ikke skulle greie å feste kameraet til clips'en skikkelig. Tror du også vil få noen problemer med å kaste sekken ifra deg uten at du følger med og da.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke prøve å leke diktator her, men kanskje diskusjonen rundt clips vs reim/leash/sling blir vel mye i denne tråden? Nå har det blitt kastet ut en del erfaringer, ideer, forslag og skepsis rundt dette. Forslaget mitt er at vi kanskje kan la den ballen hvile, se på det som allerede har blitt kommentert her, og heller etter hvert gi tilbakemeldinger på ulike løsninger vi faktisk har prøvd, eller ...?

 

Til Sutekh. Beklager, jeg skal bli flinkere hva gjelder å unngå slike sitatpyramider, eller i det minste fjerne sitater som ikke har relevanse til egne kommentarer. Ser at disse sitatpyramidene kan både være forvirrende og slitsomme, og ikke minst, ofte helt unødvendig :hm:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Et ønske til videre diskusjon er å komme med forslag, ideer og erfaringer med hva som er bra å ha med seg på fototur utover det som kan betegnes som ... eh, direkte kamerautstyr. Jeg tenkte at i stedet for at alle skal komme med HELE pakkelisten sin, så kunne den enkelte av oss etter hvert bidra med ting andre ikke har bidratt med.

 

Her er et bidrag/forslag fra meg på noe av det man bør ha med (da selvfølgelig i forhold til hva slags fototur det er snakk om);

 

* Drikkeflaske med vann

* Duct tape

* Leatherman e.l.

* Lomme- og hodelykt (ikke glem ekstra batterier)

* Varme klær (også om sommeren) som lue, hansker, superundertøy, sokker og regntøy

* Sitteunderlag

* Litt hyssing

* Søppelpose(r )

* Tørkepapir

* Et lite håndkle

 

Til lengre turer med overnatting ute i terrenget har man selvfølgelig teltutstyret med. Uten å ramse opp de innlysende tingene som telt, sovepose, stormkjøkken e.l. osv. kan jeg anbefale en teltlykt. Selv kjøpte jeg denne;

 

http://www.amazon.com/Black-Diamond-Orbit-Lantern-Shadow/dp/B00FYK5EGG

 

Den er liten og lett, men den sprer lyset godt og lenge.

 

Jeg har også med meg en liten kikkert da det er tungvint og tregt å måtte hive opp og koble på teleobjektivet hver gang man ønsker å studere ting på avstand.

 

Egentlig så er min totale pakkeliste ganske lang, men det aller meste er små, lette ting.

 

 

Edit: Forresten, GPS er fint det, men hvis uhellet skulle være ute, er kart og kompass uvurderlig.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Når du prater om gps, så går det an å bruke telefonen sin gps for å logge posisjonen til hvor man er når bilder blir tatt. Når man kommer hjem så kan man geo tagge bildene. Jeg bruker en app som heter "GPSLogger" for selve loggingen, det som er bra med det programmet er at man kan stille inn frekvensen når telefonen sjekker posisjonen og dermed så vil ikke batteriet til telefonen bli så fort brukt opp. Jeg geo tagger bildene mine i lightroom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du prater om gps, så går det an å bruke telefonen sin gps for å logge posisjonen til hvor man er når bilder blir tatt. Når man kommer hjem så kan man geo tagge bildene. Jeg bruker en app som heter "GPSLogger" for selve loggingen, det som er bra med det programmet er at man kan stille inn frekvensen når telefonen sjekker posisjonen og dermed så vil ikke batteriet til telefonen bli så fort brukt opp. Jeg geo tagger bildene mine i lightroom.

 

Ja, der kom du jo med noe jeg ikke har tenkt på i det hele tatt :) . Apper altså.

 

Må innrømme at det er totalt fremmed territorium for meg, men værsågod, kom gjerne med flere tips om dette her :thumbup:

 

Ikke veier de noe, og ikke krever de mer plass enn størrelsen på mobilen :lol:

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...