Gå til innhold

Høyre felt fram mot kryss er buss/taxi only nesten helt fram - hva når det er kø?


grenness

Anbefalte innlegg

Se dette bildet:

post-107594-0-78737500-1433193754_thumb.jpg

 

Jeg ligger her i høyre felt som er merket "kun Buss/Taxi".

 

Framme i krysset skal jeg i høyre felt, men bak her så er det allerede fylt opp tett i tett.

 

Opphevelsen av "kun Buss/Taxi" skjer først 50 meter framme.

 

Hva gjør dere andre?

 

Det riktige er å respektere skiltingen, og holde venstre felt fram til kollektivfeltet oppheves, og der blinke seg inn i høyre felt.

Der vil man garantert bli stående lenge, fordi alle de som da har stått i høyre feltet i 200 meters kø ser på deg som en snik.

Samtidig sperrer man for trafikken i venstre feltet som ikke skal over i høyre feltet.

 

Jeg synes ikke det er noe stas at folk tuter og hytter med neven til meg, så stort sett ender jeg med å gjøre det trygge, nemlig som de fleste andre - og legger meg i høyre felt altfor tidlig.

Er jeg for feig?

 

Jeg leste politiet uttalte seg om dette fenomenet for en tid tilbake (tror det var Slemmestadveien ved Holmen/Asker), de var krystallklare på at de gjerne skriver bøter til bilistene i disse tilfellene, for, som han sa, her er det hensynet til kollektivtrafikken som skal veie tyngst. Bussene og taxier skal kunne ha fri bane nesten fram til krysset.

 

Kjør debatt! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt høyre felt fordi jeg mener det strider mot vegtrafikkloven §3 å presse seg inn nærmere krysset.
 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Det er smidigst for alle parter at man ligger i en ordnet kø og slipper forbi de kjøretøy som skal videre i venstre felt.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt høyre felt fordi jeg mener det strider mot vegtrafikkloven §3 å presse seg inn nærmere krysset.

 

Så din oppfatning er at §3 har forrang foran skilting på stedet?

 

Du kan ha rett - etter at jeg postet det opprinnelige innlegget søkte jeg litt mer etter eksempelet jeg viste til fra Asker, og der viste det seg at det ikke var politiet som sa skiltingen skulle følges, alt annet var ulovlig - det var det Vegvesenet som sa. De sa videre at de forventet at politiet ville håndheve skiltingen på stedet slik at bussen fikk fri bane.

Politiet derimot ga en kommentar om at de neppe ville bøtlegge da de forstod trafikantenes oppførsel.

 

Egentlig en ganske interessant artikkel som belyser en konflikt mellom de som bestemmer hvordan det skal være (Vegvesenet) og de som er satt til å håndheve bestemmelsene (Politiet), uten at journalisten finner noen grunn til å grave videre i denne interessante motsetningen, dessverre:

 

http://www.budstikka.no/nyheter/vurderer-a-stenge-av-omstridt-kollektivfelt-1.8238306

Lenke til kommentar

Jeg holder meg i det lovlige feltet inntil skilting gjør det lovlig for meg å kjøre i det høyre feltet.

At det da allerede befinner seg en gjeng med lovbrytere i det feltet er ikke mitt problem.

Jeg får presset meg inn før eller siden hvis noen skulle forsøke å stille seg til motverge.

Feltene er lagt opp slik for at bussen skal komme fram, ikke for at øvrig trafikk skal få bedre framkommelighet fram mot krysset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har stussa på denne avkjøring mye sjøl. Jeg legger meg ikke ut i høyre fil før kollektivfeltet oppheves, men det hender ofte at jeg blir hindra fra å legge meg inn (sjøl om jeg gjør det akkurat skilet), og lager dermed kø og sinne for dem bak. Veldig ubehagelig kryss.... Men det er jo i grunn ingen tvil om at det etter trafikkreglene er nettopp det som er riktig å gjøre, sjøl om det kjennes som at jeg sniker.

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...