Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grunnvann og rettigheter.


burobengen

Anbefalte innlegg

Jeg har ei hytte og 2 mål, oppe i Østerdalen. Naboen og vi har felles grunnvanns anlegg.  Det er boret etter vann på tomta vår, og hydrofor anlegget står på naboens eiendom. Litt uvennskap har det blitt, men enden på visa er at han nå vil kutte ut vannet på vår side. Og det ser ikke ut til at vi mer er på talefot.

Hva slags rettigheter har jeg? Kan jeg demontere det som nå er i borehullet, (Pumpe og prk rør)? For så å bygge mitt eget anlegg. Det er jo tross alt min tomt! 

Selvfølgelig ville det være best om vi ble enige, men denne mannen ligger i sak med flere i fra bygda, og er ikke så lett og ha med å gjøre. 

Noen forslag?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det foreligger ingen avtaler. 

 

Det er mulig jeg ikke helt forstår situasjonen, men dette virker ekstremt lite sannsynlig. Man lager ikke en slik ordning uten en form for avtale. Husk at avtaler også kan være muntlige. 

 

Hvor lenge har dette anlegget stått der det står? Hvem eier det? Er noe (relevant) tinglyst på eiendommene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprinnelig så var det to brødre som bygde dette. Videre så tok datter over naboeiendommen av sin far, hun bor der nå med sin mann som er min bror. Jeg kjøpte med tanke på at det er greit med familie som nabo, men den gang ei sa Thordenskjold. Lang historie kort: Han vil stenge ut vannet på min eiendom. Han påstår at anlegget er han sitt, noe det ikke finnes papirer på. Brønhulett med pumpe er på min side, tanken med el-installasjon  på hans side. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

 

Det foreligger ingen avtaler. 

 

Det er mulig jeg ikke helt forstår situasjonen, men dette virker ekstremt lite sannsynlig. Man lager ikke en slik ordning uten en form for avtale. Husk at avtaler også kan være muntlige. 

 

Hvor lenge har dette anlegget stått der det står? Hvem eier det? Er noe (relevant) tinglyst på eiendommene?

 

Kan ikke finne noen form for vannavtaler i tinglysningen. Anlegget er over 20 år gammelt! Og dessverre er dette laget i god tro av to brødre. Og det som er ekstremt lite sannsynlig, er dessverre her virkelighet.

Endret av burobengen
Lenke til kommentar

Få tak i nøyaktig innmålinger for å sjekke om du har rett i at brønnen er på din side. Uten papirer på hvem som eier hva så tenker jeg det kan være flere måter å dele det på:

 

1. Dele der grensa går fysisk. Koble fra de to delene og så eier dere det utstyret som står på hver deres tomt.

2. Dele som i nr 1, men kjøpe ut hans tank og el-installasjon og flytte det til din side av grensa.

Lenke til kommentar

Få tak i nøyaktig innmålinger for å sjekke om du har rett i at brønnen er på din side. Uten papirer på hvem som eier hva så tenker jeg det kan være flere måter å dele det på:

 

1. Dele der grensa går fysisk. Koble fra de to delene og så eier dere det utstyret som står på hver deres tomt.

2. Dele som i nr 1, men kjøpe ut hans tank og el-installasjon og flytte det til din side av grensa.

Takk! Det er et fysisk skille mellom våre eiendommer. Dette er målt opp av kommunens landmåler. Brønnen er boret 5 meter inne på min side.

Endret av burobengen
Lenke til kommentar

Jeg er redd jussen her fort kan bli vanskelig. Jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg forstår alle detaljene i saken, men jeg kan si litt kort om ting som kan bli relevant. 

 

For å ta regelen for grunnvann først, fra vannressursloven § 44:

 

§ 44. (rådigheten over grunnvann)

Grunnvannet tilhører eieren av den grunn som grunnvannet befinner seg i eller under, hvis ikke annet følger av særlige rettsforhold. Ligger en grunnvannsforekomst under flere eiendommer, ligger den til eiendommene som sameie med et partsforhold som svarer til hver eiendoms areal på overflaten. Lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameige § 10 annet ledd gjelder ikke for disse sameiepartene.

Rådigheten over grunnvann må utøves i samsvar med kravene i §§ 10 og 15 annet og tredje ledd. Uttak av grunnvann skal begrenses til det grunnvannsmagasinet tåler.

For skade eller ulempe som følge av utøvelse av rådighet over grunnvann, gjelder reglene i kapittel 9 om erstatning for skade tilsvarende så langt de passer.

 

 

Så i utgangspunktet er det ditt vann, men det er ikke så hjelpsomt siden vi nesten garantert har med "særlige rettsforhold" av en eller annen art å gjøre.

 

 

Jeg vil gjette på at den opprinnelige (muntlige?) (stilltiende og forutsetningsvise?) avtalen var at anlegget skulle eies i sameie mellom eierne av de to eiendommene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6 Utgangspunktet er da at hver part eier halvparten av hele systemet, og partene deler på kostnader. Hvis det finnes dokumentasjon på hvem som har betalt for strøm og vedlikehold kunne det gi pekepinn i så måte.

 

En annen mulighet er kanskje at hver eier og vedlikeholder "sin del", men at den andre har rett til vann/nytte av anlegget. Dette kunne ordnes med servitutter på eiendommene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1968-11-29 

 

Saken kan kompliseres av reglene for hevd i hevdsloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1966-12-09-1Jeg antar at anlegget ikke er "løsøre" (?), og i så fall er hevdstiden 20 år. Etter lovens ordlyd foreligger det antakelig ikke hevd. (Hvor mange år har det gått siden anlegget ble bygd, og hvem har eid de respektive eiendommene, og hvor lenge, siden da?)

 

Man har også regler for "ekstinksjon" (utslettelse) av rettigheter ved tinglysning, etter tinglysningsloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1935-06-07-2 Men det krever vanligvis (aktsom) god tro, og man kan ikke ekstingvere hevdede rettigheter ved tinglysning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Naboer skal en stelle pent med og uvennskap fører ikke noe bra med seg. Det beste er at dere forsøker å komme til et kompromi, når det gjelder dette med vannet. Men litt vellvilje, kan også uvennskapet løses. Tenker ikke på at dere må bli/være venner, men gode naboer. :)

 

Vær litt smidig og overbærende, uansett årsak. Desverre så blir mange "konger på hauen", når de får seg eiendom. Og da blir det lett konforntasjoner, hvis en ikke tar litt hensyn til hverandre. Dette gjelder alle former for naboskap. Det er selvfølgelig et felles anlegg, selv om vannet kommer fra din tomt. 

Endret av Friluftskar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...