Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf 05 - sigarettenner alltid på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner en annen ledning som har spenning kun når tenninga er på. F.eks. Acc til spilleren, eller kanskje remote fra spilleren.

Man får også "strømtyver" man kobler på i sikringsboksen som ikke krever kutting eller fastpressing på ledninger.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Finner en annen ledning som har spenning kun når tenninga er på. F.eks. Acc til spilleren, eller kanskje remote fra spilleren.

Man får også "strømtyver" man kobler på i sikringsboksen som ikke krever kutting eller fastpressing på ledninger.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

 

Enig med sedsberg. Men du kan også koble dette nøyaktig slik som du vil om du kjøper et relè. Om du setter styrestrøm til relè f.eks til en plass hvor bilen har +15 (spenning ved påslått tenning) .. På den måten slipper du å stjele spenning fra en komponent som kanskje trenger det.. Litt mer arbeid, men slik gjorde jeg det. Kan forklare deg hvordan du kobler dette om du vil.. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingen begge to!

Ja - kanskje et relè hadde vært best så man ikke stjeler fra noe annet komponent.
Du må mer enn gjerne forklare Bennyy, jeg personlig er ikke så flink på bil, men har en kamerat som kan skru. Bør vel være en smal sak å løse? :)

Lenke til kommentar

Hei igjen, ingen problem. Som sagt er det enklere å ta spenning rett fra +15, evt fra ACC om dette er en mulighet for deg.

 

 

Her har du en grei forklaring på oppkobling

 

180-12-nag-75824_l.jpg

 

Dette er et vanlig enkeltrelè. Det fungerer helt ypperlig til dette formålet. Selges på biltema for slikk og ingenting.

 

1. Du må finne en ledning som har +15. Dette gjøres enkelt med en prøvelampe eller multimeter. Finn en ledning som har 12V kun når du har vridd om nøkkelen til tenning på, men har 0V når tenning er av.

 

 

85 skal kobles til gods/chassi/minus.

86 kobles til ledningen som har +15 (tenningsstrøm)

87 kobles til forbruker (12V/sigarettender)

30 kobles direkte til konstantstrøm. Letteste her er vel å ta strøm som går fra den gamle ledningen til sigarettender, ellers må du ha en ny sikring her.

 

 

Der er 86 som styrer når du vil at der skal vær spenning i sigarettutaket. Så lenge du spenningsetter det stikket, så vil relèet aktiveres og du får spenning til uttaket ditt :)

Lenke til kommentar

I sikringsboksen på bilen min er det faktisk latterlig enkelt å bestemme om spenningen skal være på hele tiden, eller kun når tenningen er på.

I sikringsskapet er det mange sikringer som bare passer på riktig måte.

Sikringen til sigarettenneruttaket passer på to måter.

Venstre + midten, eller midten + høyre.

Sikringens plassering bestemmer om den påvirkes av tenningen.

 

Men det var en helt annen bil enn din. Mulig du har samme konstruksjon?

Lenke til kommentar

Tennings signal 15+ pleier ofte være gule eller blå ledninger. Det er hvertfall de fargene jeg slavisk går på når jeg leter etter et signal, og da finner du det som regel fort. Jeg tror ikke du trenger å lete langt unna tenneren for å finne 15+. Dette burde være en rask fiks uten mye kabelstrekking.

 

Mannen med Ljåen er inne på noe. Det er sjeldent jeg ser biler hvor sigarett tenneren alltid står på. Det er noe rart her, jeg mistenker at det fins en enkel måte å stille om dette på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...