Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brannalarm og sprinklerannlegg


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en 70kvm leilighet med to soverom.

 

Den hører til i et fem år gammelt moderne borettslag.

 

I stuen har jeg tre sprinklere som dekker hele stuen samt kjøkkendelen av stuen. Jeg har en sprinkler på hvert soverom. Det er en sprinkler på vaskerommet og en på badet. I gangen er det to sprinklere. Ja, det er til og med en sprinkler i min 3 kvadrat store bod.

 

Leiligheten min er med andre ord 100% dekket av sprinkleranlegg. I tillegg har jeg et pulverapparat hengende i den innvendige boden.

 

Det jeg lurer på er... Jeg har flyttet inn hit nylig og kan ikke se noen spor til at forrige eier har hatt brannvarslere hengende i taket. Er ikke dette litt rart? Er det slik at man ikke trenger brannvarsler når man har slike anlegg? Er sprinkleranlegget koplet til en alarm slik at man våkner dersom det brenner om natta?

 

Jeg så egentlig for meg at jeg burde kjøpe 3 seriekoblede trådløse alarmer og henge en i midten av stua/kjøkken og en på hvert soverom.

 

Hva synes dere? Er det noen her som kan litt om dette temaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Kravet til brannvarslingsanlegg/røykvarsleranlegg gjelder selv om det er installert et sprinkelanlegg. Sprinkelanlegget er for å berge byggningen fra total nedbrenning, samt forsinke spredningen av brannen til naboleilighetene, men det vil ikke berge liv. De enkelte sprinklene løser ut en og en og blir trigget av høy varme.

 

Det er krav til branndetektor (les optisk røykdetektor) i hver boenhet og i hver etasje. Minstekravet er at lydnivået er minst 60dB målt ved hodeputen i alle rom som er beregnet for overnatting. Det kreves imidlertid ikke detektor inne på hvert soverom, men det er sterkt å anbefale.

 

Videre så er det krav om dobbel stømforsyning, både 230V kontinuerlig nettdrift, men også batteridrift (i detektor eller i sentral). Dette kravet har kommet de senere år og gjelder nå også for gamle anlegg!! Det er ikke krav om kablet (eller trådløs) seriekobling, men det kan anbefales.

 

Det er boligens eier som er ansvarlig for at anlegget er i forskriftsmessig stand. I utleieboliger påhviler det boligeier et ekstra krav til ettersyn og test, samt dokumentasjon av ettersynet.

 

De detaljerte kravene vil følge av hvilken rissikoklasse og hvilken brannklasse boligen er deffinert under. Det lokale branntilsynet har god kompetanse og har ansvaret for periodisk kontroll av fyringsted, brannslukkere og varslingsanlegg. I noen tilfeller vil det også gjelde krav til rømningsveier og merking av sådanne. Har du ikke hatt besøk av branntilsynet så kan du bestille dem til å komme på befaring. Dette er gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...