Gå til innhold

Trangen til å dele ting på nett


havfruee

Anbefalte innlegg

Den nye generasjonen har en ekstrem trang til å dele ting på nett. De ser verden gjennom mobilskjermen. Hva er det som gjør at øyeblikket ikke er verdig dersom det ikke foreviges? Er det ikke det som er sjarmen med livet, at ingenting varer evig? At man skal nyte det mens det varer?

Og dersom man ikke synes opplevelser gir mening uten at det foreviges, hva er det som får en til å tro at det plutselig gir mening dersom det legges ut på nett? Mest sannsynlig er det ingen som bryr seg uansett, med mindre de er inne og snoker for å sammenligne seg med deg. For det er det de gjør, sammenligner. Alle er bare opptatt av seg selv.

 

Hvorfor er det så mye mer interessant å vite hva Kim Kardashian driver med enn hva som skjer rundt seg? Hva er det som får folk til å se konserter gjennom mobilkameraet? Er ikke konserten verdt noe dersom den ikke filmes? Er det for å vise andre at du opplever noe? Og frokosten, hva med den? Er den meningsløs dersom den ikke legges ut på instagram?

 

De unge forflytter seg stadig rundt på nye nettarenaer, alt etter hva som er populært, for å dele de samme tingene. Bilder av mac'en på sengekanten, venninnegjengen som poserer i speilet, bord fulle av alkohol, nye merkeklær, og selvfølgelig; treningsbilder. Alt for å fremstå så perfekt som mulig. Jeg ser desverre ikke noe perfekt liv. Jeg ser bare usikkerhet og et rop om bekreftelse. På enkeltes selvportretter ser det ut som om de er kastet ut til ulvene. De spiller på det selvsikre blikket fra den beste vinkelen, men i øynene deres kan man se at de tenker "Hjelp, er jeg bra nok? Dette er hardt. Vær så snill å godta meg. Si at jeg er bra nok. Jeg er redd."

 

Hvorfor er det viktigere å dele at du har det bra, enn å nyte det for deg selv? Hvorfor er det viktig at andre vet hva du gjør? Hvis det ikke er meningsfullt nok til å kose seg for seg selv, da gir det ihvertfall ikke mening for en annen. Jeg synes bare dette fenomenet er veldig interessant, og utrolig trist. Jeg sier ikke at jeg ikke er en del av det, for jeg befinner meg midt oppi det, men jeg er ihvertfall klar over det, og det er jeg glad for. For når du først begynner å tenke etter, så er det lett å se hvor latterlig det hele er. Et spill, rett og slett - som jeg ikke makter å være en del av.

 

Hva tenker dere om dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt skrevet, og jeg er veldig enig med deg. Jeg bruker disse tjenestene selv, men der for pur kommunikasjon omtrent. Jeg deler iblant, men det er utrolig sjeldent. Sender som regel bilder i samtaler om det skal være noe. Ellers så har familien min en gruppe på Facebook hvor vi legger ut bilder av familiesamlinger osv, men det er bare koselig.

 

Tenkte også på at du nå motsier deg selv... Hvorfor følte du at du måtte dele dette? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt skrevet, og jeg er veldig enig med deg. Jeg bruker disse tjenestene selv, men der for pur kommunikasjon omtrent. Jeg deler iblant, men det er utrolig sjeldent. Sender som regel bilder i samtaler om det skal være noe. Ellers så har familien min en gruppe på Facebook hvor vi legger ut bilder av familiesamlinger osv, men det er bare koselig.

 

Tenkte også på at du nå motsier deg selv... Hvorfor følte du at du måtte dele dette? :p

 

Haha, jeg satt og tenkte på det mens jeg skrev! "Hvorfor sitter jeg og skriver ned det jeg tenker?" Er en vond sirkel som er umulig å komme seg ut av dette. Kanskje jeg skal ta en uke helt fri fra alle sosiale arenaer....... :p

Lenke til kommentar

Nei, man kommer seg ikke ut av den sirkelen :)

 

Men hvorfor bry seg? La folk ha disse hverdagslige problemene og lev ditt eget liv selv. Var til og med noen jeg kjente som ba om at jeg skulle like bildene de hadde lagt ut på instagram...Jeg liker det jeg vil, og jeg hadde aldri gjort det etter noen har spurt etter det. Nei da er det lite verdighet igjen hos den personen.

Lenke til kommentar

Nei, man kommer seg ikke ut av den sirkelen :)

 

Men hvorfor bry seg? La folk ha disse hverdagslige problemene og lev ditt eget liv selv. Var til og med noen jeg kjente som ba om at jeg skulle like bildene de hadde lagt ut på instagram...Jeg liker det jeg vil, og jeg hadde aldri gjort det etter noen har spurt etter det. Nei da er det lite verdighet igjen hos den personen.

 

Helt enig. Det blir for dumt når det popper opp i innboksen "Kan du like bilde mitt?" Da er liksom vitsen borte... hahah

Lenke til kommentar

Det kommer vel av at alle vil vise at de er "perfekte" som du skriver. Jeg ser det hver dag at folk sitter og glor på telefonen sin når de er sammen med venner og familie. Det taes bilde av det de holder på med, og legges ut overalt. Likes og kommentarer er viktig for å føle at en blir likt av de rundt seg. Det kan vel sammenlignes som en instant confidence booster hvis de får mange likes og komentarer på det de tar bilde av/gjør.

 

Som en sidenote så er det er og en del som tydeligvis synes at musikk er viktigere enn det de rundt dem snakker om, siden de går rundt med en propp i øret sammtidig som de snakker med vennene sine.

Lenke til kommentar

 

Hva tenker dere om dette?

Jeg tenker at samfunnet stadig når nye høyder i hykleri og overfladiskhet. Det var ille da jeg vokste opp på 80-tallet, men nå har vi en jo en parodi i n-te potens. Godt innlegg, forresten! Det å dele tanker er noe annet enn å dele bilde av frokosten sin på navnedagen sin på Facebook. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...