Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av bruktbil


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Som en del andre vil jeg starte med å si at jeg ikke har noe særlig peiling på bil :) For meg er det et fremkomstmiddel som skal ta meg og familien fra A til B på en trygg måte.

 

Så jeg hadde satt pris på litt tips og hjelp til valg av bruktbil.

 

Noen krav jeg har er at bilen skal være trygg, god på norsk vinterføre (blir en del kjøring over fjell tror jeg) og driftsikker.

 

Prisklassen jeg ser på er maks 100K, men selvfølgelig fint å kunne bruke mindre :)

 

Har satt opp et søk på Finn.no her men der stopper egentlig kunnskapen om valg av bil.

 

Så supert med litt feedback!

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få litt mer konkrete tips og forslag så tror jeg at du burde spesifisere dine behov litt bedre.

 

  • Hvor stor bil trenger dere?
  • Hvor mange er dere?
  • Behov for stasjonsvogn?
  • Ha plass til barnevogn?
  • Barneseter, evt. hvor mange og skal noen av dem være bakovervendt?
  • Bensin eller Diesel motor?

 

Om du kan svare på noen av disse punktene her, så er det nok litt enklere å finne noe som kan passe til deres behov.

 

Men generellt sett i denne prisklassen så ville nok jeg har sett på en eller annen japansk bil med ikke så altfor lang kilometerstand og har blitt fulgt opp med servicer og godt vedlikehold. Det synes lett om en bil har blitt passet på, eller kun har blitt kjørt for å si det slik.

Ingen kan jo garantere at en bestemt modell (eller merke) er feilfri, men det er oftere mindre feil på japanske biler etter hva jeg har erfart, lest og hørt så langt selv.

Lenke til kommentar
Okey, skal prøve å utdype det litt mer.

 

Q: Hvor stor bil trenger dere?

A: Mellomstor vil jeg si. VW Polo, Yaris o.l. er for liten f.eks.

 

Q: Hvor mange er dere?

A: 3 faste

 

Q: Behov for stasjonsvogn?

A: Behovet er egentlig ikke der per i dag, men skal ikke utelukke en stasjonsvogn

 

Q: Ha plass til barnevogn?

A: Nei

 

Q: Barneseter, evt. hvor mange og skal noen av dem være bakovervendt?

A: Ingen barneseter i nærmeste fremtid

 

Q: Bensin eller Diesel motor?

A: For en som ikke har peiling på bil så ser jeg kun på prisen, hehe. Og da blir det vel diesel per i dag (?)

 

 

Jeg har fra tidligere gode erfaringer med japanske biler, så jeg føler det ville vært et godt kjøp.

 

Etter en rask gjennomgang på Finn har jeg plukket ut noen biler, men vet ikke om dette er gode valg eller ei:

 


 


 


 


 


 


 


 


 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Som en bilselger sa til en kamerat av oss begge: Jeg har tre Passater stående her, de har du ikke lyst på.

 

VW har mye bra for seg, men om driftsikkerhet og lite problemer er ønsket vet de fleste at du kjøper noe annet. Den du har linket til er jo flott bil, men du har jo potensielt en turbo og dsg-kasse som kan bli dyre utgiftsposter dersom det blir problemer. Det er jo fra 120 K og opp problemene virkelig begynne å komme på de fleste biler.

 

Mazda er bra, men har vært noe plaget med rust. Volvo ruster lite og S40 er gode, sjekk at servoen er ok. S40 er en trang bil, spesielt bak. Innlasting i bakluke er trang også.

 

Skal du ha problemfritt bilhold er Toyota Avensis noe kjedelige, men utrolig gode biler. F.eks. en 1.8 Bensin fra 2007 - 2008.

 

 

Diesel er kjekt, men jeg ville sett litt på kjøremønsteret. Hvis du kjører mange korte turer og lite langkjøring er bensin å foretrekke da mange diesel-maskiner sotes ned hvis du bare kjører korte turer med mye kaldstart.

Endret av cybervision_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde identisk passat. God bil å kjøre meeeen.. 

 

Min var samme årsmodell og kjørt 3000 mindre når jeg kjøpte den i 2011. 

Fra jeg kjøpte den til jeg solgte den i fjor (3 år - 40000 km) så byttet jeg følgende:

 

Rattlåselektronikk (jaha? for det ryker jo ofte??) 7000.-

Låsekasser i bakdørene (standard vag feil) 10000.- (dyrt fordi det gikk mye tid pga barnesikring var på) 

Elektronisk håndbrekk (standard at ryker - Når jeg bestilte deler så sa gubben i butikken at "nå hadde du flaks - Disse ryker så ofte at vi ikke pleier å ha de på lager for vi blir så fort utsolgt") 5000.- per side bak + arbeid

Turbo 2x på 25000km (jepp.. dyrt)

Min ble i hovedsak brukt til bykjøring + noen ferier nedover danmark / tyskland

 

DSG kassen bør sjekkes.. noen gir skrapelyder ved girskifte som bør sjekkes. 

Svinghjulet er svært utsatt på disse (koster 25000!!! å bytte) 

Regreim  og vannpumpe bør ha vært byttet + multireima (16000.- koster servicen) 

 

Men du kan jo være heldig da :)

 

Hva med å se på en volvo v50 heller? Tror de er endel tryggere, men de er noe kjipere å kjøre? 

 

Så ville jeg faktisk vurdert bensin dersom du skal bruke den mest til bykjøring. Turboene har ikke så godt av å bli bykjørt. 

Dersom du kjører et stykke til eksempelvis jobb daglig så er diesel et ok alternativ. 

Jeg skulle selv kjøpe bensin etter alt pjattet med passaten men endte opp med audi a4 b8 (2012) med diesel selv for jeg kjører ca 4 mil daglig til/fra jobb så da skal turboen ha det fint.

Endret av ARJ
Lenke til kommentar
ARJ: Hehe, ja det var noen tusenlapper det. Godt at den jeg så på ble solgt i dag da.

 

Har sansen for Volvo, så kunne gjerne sett på det. Hva tenker du på når si sier kjipere å kjøre?

 

 

TheHaughom: Flere som anbefaler Toyota Avensis og jeg er ikke negativt til det.

 

 

flamethower1234: Av de du fant var Forden mest interessant, men 90 hk?

 

 

Etter litt mer surfing kom jeg også over disse:

 









 

Lenke til kommentar

En C30 er knøttliten og har to dører og liten bagasjeplass, altså lite praktisk for en familie. Mazda 3 er heller ikke store greia. B-klasse er heller ikke en stor bil, men de ruster som Fan så dette ville jeg sett bort i fra. Passat kan fort bli mye utgifter som tidligere nevnt. Du virker absolutt ikke interessert i bil, og da ville jeg absolutt gått for en avensis. En genial familiebil og Toyota bare holder og holder, noe så driftsikkert skal man lete lenge etter. De er dog litt kjedelige å se på, men dette gjør jo ikke noe for deg som bare skal ha et fremkomstmiddel!  

Lenke til kommentar

 

ARJ: Hehe, ja det var noen tusenlapper det. Godt at den jeg så på ble solgt i dag da.
 
Har sansen for Volvo, så kunne gjerne sett på det. Hva tenker du på når si sier kjipere å kjøre?
 
 
TheHaughom: Flere som anbefaler Toyota Avensis og jeg er ikke negativt til det.
 
 
flamethower1234: Av de du fant var Forden mest interessant, men 90 hk?
 
 
Etter litt mer surfing kom jeg også over disse:
 

 

90hk er normalt og greit for Forden.. Bilen er fin med god plass og du kan alltids prute ned prisen litt. Lav km stand er det også, ikke dyrt å reparere den på verksted. Hvis det er et så stort problem kan du gå kjøpe http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58866838&searchclickthrough=truemed 101hk. Mindre elektronikk i bilen er det også noe som er bra. De bilene du linket til har en km stand fra 90-150 000 om jeg ikke tar feil. Det er kanskje litt mye med tanke på at Forden med hele 101hk har bare kjørt 43 00km og koster bare 61500kr. Kjører du pent med den vil den holde ut i mange år framover. Ikke tenk at den er dårlig pga det er en eldre modell. Jeg ser du førstelink som var en Volvo. Plassen i bilen er ikke veldig stor med tanke på at dere er 3stk og som du sikkert vet er Volvo en Svensk bil. Det kan bli dyrt å fikse den på verksted. Mercedesen er en fin, men det kan være dyrt fikse den på verksted. Den er ikke kjørt veldig mye, men tenk på km stand for det.  Som sagt vil jeg anbefale deg Forden over pga lav km stand, fin pris men PRUT for det, billig å kjøre når det kommer til bensinkostnadene og ikke høye verkstedpriser i forhold til Mercedes, BMW, Volvo og jaah.... De dyre bilene. Toyota er også en fin og "billig" bil bil som du ikke skal se bort i fra. Volkswagen er mest kjørt og kåret i Norge som Norges mest kjørte og beste bil. Volkswagen Stasjonsvognene du linket til har 4.hjulstrekk  og er meget komfortable og fine.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

 

ARJ: Hehe, ja det var noen tusenlapper det. Godt at den jeg så på ble solgt i dag da.

 

Har sansen for Volvo, så kunne gjerne sett på det. Hva tenker du på når si sier kjipere å kjøre?

 

 

TheHaughom: Flere som anbefaler Toyota Avensis og jeg er ikke negativt til det.

 

 

flamethower1234: Av de du fant var Forden mest interessant, men 90 hk?

 

 

Etter litt mer surfing kom jeg også over disse:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60938270

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60994841

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56774774

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60460139

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61004627

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60997465

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58940858

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57301241

Bare virka litt billigere interiørmessig men nå er jeg vant til tysk og kjører ny audi selv.

Se om du finner deg en r-design heter det vel.. De er tøffeste utgavene av v50.. Bør vel finnes rundt 100k de nå

Lenke til kommentar

 

Da har jeg kommet frem til to Avensiser:
 
 
Stusser dog på at prisen er ca. det samme når den ene har gått 67 000 km mindre.
 
Det er vel nesten samme bil. Er det at den ene er diesel som gjør den dyrere eller noe annet?

 

Vil tro utstyrsnivået har en del å si på disse bilene også, den ene var jo en SOL utgave. Hvor strøkne de er er vanskelig å se på bildene, men det spiller jo en del inn det også. 

 

Jeg syns dog det var en ganske stor kilometerforskjell på de der for at prisen var nesten identisk. Regner med du lokkes mot den dyre pga diesel?

 

Man sparer selvfølgelig en del på diesel, men det spørs jo også hvor mye du kjører i løpet av ett år. Snart får vel vi med diesel restriksjoner på bykjøring også så blir spennende å se hvordan det går i fremtiden. Jeg personlig ville nok valgt den billigste pga. kilometerstanden, dette er dog om de er i ca. lik stand, noe det er vanskelig å vite noe om uten å se/prøvekjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...