Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dimmer for LED


Anbefalte innlegg

Hei, prøver igjen siden sist jeg spurte fikk jeg ikke så veldig mye svar:

 

Har noen prøvd:

Artikkelnummer   36-5444 LED-dimmer

 

 

Artikkelnummer   36-5475

Dimmer for LED

499,00

 

Over lengere tid og kan si hvilken jeg bør gå for hvis man må betale elektrikker for installasjon?

Vet noe ca hva det pleier å koste? Ville tippet rundt 1500-2000 kr å installere.

 

Derfor er det det viktig at dimmeren er av god kvalitet, clasohlson gir 2 års garanti som er veldig dårlig, det burde vel være 5 års reklamasjonsrett på slike ting. Fins jo de som har slike til 10-15 år også.

 

Det beste ville vært om det var LED inni dimmeren.

 

301-00.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har god erfaring med denne i kombinasjon med Philips Master LED-pærer (230V). Satte opp 2 dimmere på henholdsvis 9 og 10-11 stk. hver, og har ikke hatt noe trøbbel som helst. Dette satte jeg opp for 4-5 år siden. Denne har imidlertid ikke innebygget lysdiode dersom det er et sterkt ønske. Jeg har ikke prøvd den selv, men jeg vil tro at en UNILED+ fra Micromatic også fungerer bra. Har ikke prøvd den selv, men det sies at den dimmer bra alt som lar seg dimme. Den er også en del dyrere enn den forrige.

 

2 års garanti på produkt er ikke så dårlig. Reklamasjonsretten gjelder jo uavhengig av garanti, og den gjelder i 5 år. I tillegg så opererer bedrifter ofte med garantier på sin montering. Mener vi har 5 års garanti hos oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har denne dimmeren LED lys? slik at den viser det er koblet til strøm.

Siden man kan ikke vite om dimmeren eller LED pærene ikke virker hvis det ikke lyser.

Garanti er veldig uspesifisert? Mener du f.eks hvis man klarer å knekke plasten så kan man enkelt bytte den kostnadfritt?

 

Siden garanti hjelper lite hvis det er under 10 år, eller bedre betingelser en reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Disse to dimmerne jeg viser til har ikke LED indikator innebygget. Akkurat det hjelper deg ikke så mye ved en feilsøking heller, da det eventuelle indikatorlys bare viser om det er strøm inn på dimmeren, og ikke at dimmeren faktisk fungerer slik den skal og gir strøm ut.

 

Garanti er noe en leverandør eller en bedrift gir til sine kunder som en tjeneste. Det er så vidt jeg vet ikke noe krav om garanti på noe som helst, men reklamasjonsretten gjelder uansett. Det er nok mye på grunn av denne også at bedrifter og leverandører opererer med garanti. Dersom det kan vises til en brukerfeil som årsak til defekt utstyr så faller det som regel utenfor garanti og reklamasjon. Garanti gir deg i utgangspunktet bedre vilkår enn reklamasjon, da reklamasjon i seg selv egentlig bare er retten til å klage på utstyr eller arbeid. Men i praksis så skjer det vel sjelden at en legitim reklamasjon ikke gir samme utfall som de fleste garantier dekker.

 

Men ja, som sagt er en garanti noe som gjelder mellom kjøper og selger, som en tilleggstjeneste og ikke et krav eller en rett. Dersom du vil ha minimum 10 års garanti må du vel lete lenge tror jeg, og dersom det er et minimumskrav fra din side så er man en del tryggere med en vanlig bryter. En dimmer utsettes for mye mer belastning, og inneholder mye mer deler enn en vanlig "dum" bryter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Garanti gir deg i utgangspunktet bedre vilkår enn reklamasjon, da reklamasjon i seg selv egentlig bare er retten til å klage på utstyr eller arbeid

 

Godt mulig garantien er for land med dårlig reklamasjonsrett.

 

De fleste dimmere kommer vel fra kina inkludert Elko regner jeg med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Edit, fant ut at huset bruker IT nett, ikke TN, som gjør at dimmeren ikke kan brukes til annet en løs installasjon.

 

Vet noen om IT nett dimmere, eller må jeg bytte til TN nett?

 

What?

 

Dette spiller ingen rolle. Dimmer er dimmer, så lenge den får 230 V inn så er det greit. Dersom dimmeren stiller sånne krav til hvordan trafoen som forsyner huset er koblet så ville jeg skaffet meg en annen.

Lenke til kommentar

Siden jeg prøvde å koble ene lederen til dimmeren og den andre direkte til LED.

 

Du som antakelig er elektrikker kan du gi grunndige svar?

 

Slik ser jeg det antakelig er, er også 2 blå kontakter i vegg, men de er koblet sammen, en annen jeg snakket med sa at man skal følge standarden bryteren er i veggen da de blå er antakelig noe annet.

 

Prøvde dette som løs installasjon, men får kun TN nett å fungere (Standarden). Prøvd både L og N inn på dimmeren men fremdeles virker den ikke. Så kan du bekrefte IT nett (Høyre) praksisen kun funger til lysbryter? Så skal jeg endre fra IT\ til TN nett, må jeg ha elekrtikker å bytte alle kabelene til sikringen og til lampen som blir veldig dyrt? Antar IT nett brukes kun for å spare kabeler, vet ikke om man kan kalle det seriekobling?

 

it_vs_tn_nett.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

tror du skal ha en elektrikker ja...

 

IT/TT er fra gammel stander og TN er ny stander.. 

de legger ennå inn IT i nye hus (igjaffal det vi lærte på skolen.. skal ut i lære nå) men mest TN.. 

 

tror igjaffal det var slikt.. det eneste forskjelling på IT og TT er hvordan trafo siden er jordet og TN-C-S er jo 400v anlegg som du bruker en leder og nøytral (blå leder) for å få 230v..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er med å skaffe elektrikere er det kan bli veldig dyrt på små oppdrag, bare å bytte til dimmer og sette inn ekstra strømkontakt kan fort koste 10 000 kr. Da er det veldig mye man sparer på gjøre det selv.

 

Nå vet jeg ikke om det er slik man kan ta lærlinger, dette er jo trossalt veldig lett på TN nett.

Hadde gjort det selv hvis jeg hadde TN nett.

 

Kan du si hva man trenger å kjøpe inn av utstyr? Kanskje jeg kan gjøre den biten og elektrikkeren gjøre resten.

Er nok problematisk å skjøte kabler i vegg, hvis kablene først blir for korte. Er fort gjort det hvis kabelen er termintert i veggen eller bak strømbryteren.

 

Hadde først også tatt og lagt inn mellomvern men i følge:

 

et IT-nett er nøytralpunktet og faselederne isolert fra jord med et overspenningsvern

 

Trenger man da mellomvern i sikringskapet? Eller kan mellomværn og ligge utvendig av huset i mentallboks?

Kanskje like greit å installere en http://www.energinorge.no/nyheter-om-stroemmarkedet/oensker-spesifiserte-krav-til-nye-stroemmaalere-article9488-240.html men bare det koster 5000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

skaff deg en elektrikker så blir det gjort fagmessig så slepper du å få inn en elektrikker senere for å fikse det du har gjort feil (det kan bli dyrt) og det koster ikke 10 000 kr for små jobber.. de tar timesbetaling normalt og tror det ligger på rundt 4-500kr og for å sett inn en dimmer og en kontakt bruker de ikke mange timer på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du kan ikke si mere i detaljer forskjellen mellom IT\TN nett.

 

Verste som kunne skje er at kabelene blir svidde\brent.

 

Vet du om man hadde mellomvern i skringskapet i 2000 tallet? Mener det ble vanlig i 2010.

Men man vet jo ikke sikkert.

 

http://www.sinusmagasinet.no/artikler/2011/juni/otra_fagkurs/617

 

Finnes det noen krav, eldre bolig må koste på, f.eks konfyrvakt har vel blitt påbudt i nye bygg.

Ellers vet jeg ikke om noe mere, men vet ikke om er også påbudt for eldre hus, hvis man ikke skal bytte sikringskap.

Det er fordel å kunne dette så blir man ikke lurt å gjøre ting dyrere en nødvendig.

 

Vurder også å sette inn noe rj45 nettverkplugger i veggen, muligens så er det best å la en snekke eller elektrikker ta det? Ikke det er farlig å gjøre selv, men de skal nærme strømkabelene, så greit muligens å få de gjøre det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men du kan ikke si mere i detaljer forskjellen mellom IT\TN nett.

 

Verste som kunne skje er at kabelene blir svidde\brent.

 

Vet du om man hadde mellomvern i skringskapet i 2000 tallet? Mener det ble vanlig i 2010.

Men man vet jo ikke sikkert.

 

I ditt (og mesteparten av privatpersoner i Norge) tilfelle spiller IT/TN ingen rolle. Det har med forsyningen inn på huset ditt og nabolaget sitt å gjøre, forskjellen er hvordan trafoen er kobla.

 

Dersom kablene blir brent er det ikke fordi du har IT istedet for TN.

 

Hva mener du med mellomvern? I dag er det snakk om OV (overbelastningsvern aka hovedsikring), OSV (overspenningsvern) og deretter kombivern (sikringer med jordfeilbryter).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IT\TN nett kan vel ha betyning hvor lett det er å koble dimmere.

Nå vet jeg ikke om IT nett er mere risikofult med tanke på eksternt utstyr, d.vs få man forsyrrelse på strømnettet i et hus kan det påvirkes i hele nabolaget. Men det vet vel du bedre.

 

Tenker på noe slik: Mellomvern

Overspenningsvern.jpg

 

Men det kan vel være selv om man ikke finner slik i sikringskapet kan det være plassert i nabolaget, dog som grovvern på 400 volt.

Men det anbefales vel en for 230 volt som tar det som skader eller gjør småskader på elektrisk utstyr særlig LED\sparepærer.

 

Fant: http://lysbladet.no/revolusjon-i-sikringsskapet.5141962.html

5141962_2153673.png

Er dette noe vits å bytte til, om man har sikringer som er ca 15 år gammelt?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det gjør litt vondt :p

 

Nei, IT/TN har ingen innvirkning på kobling av dimmer, det avklarte vi tidligere. Ja, det er større sjans for at en jordfeil kan gå i nabolaget ved IT nett, men fordelingsmetoden er ikke noe du som enkeltperson har noen reell mulighet til å endre (uten store kostnader).

 

Det du kaller mellomvern er et overspenningsvern. Det kortslutter til jord ved overspenninger (lynnedslag). Disse finnes i mange størrelser, og på sensitivt utstyr anbefales å ha et finvern så nære utstyret som mulig, samt grovvern foran. Om det ikke er plassert i ditt anlegg så hjelper det ikke ditt anlegg. Også uavhengig av 230/400V.

 

Har du automatsikringer (noe jeg tar får gitt hvis det er bare 15 år) så ser jeg ikke noen grunn til å skifte ut. Har du jordfeilbryter? I så fall vil jeg tro du har en som går felles for alt, eller eventuelt for bad o.l.

 

PS: Jeg tror jeg forstår forvirringa. TN nett betyr ikke 400 V. På TN har du mulighet for 3-fas 400V, 2-fas 400V (uten at jeg har vært borti noe bruksområde for det), samt 1-fas 230V. På IT har man mulighet for 3-fas 230V og 2-fas 230V.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...