Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dimmer for LED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe i veien for å kjøpe den og få elektriker til å montere (hvitt selvsagt). Det eneste som skjer er at de skriver en kommentar i sluttkontroll/samsvarserklæring at de ikke har levert dimmeren og bare montert, og det er noe du er ansvarlig for selv (altså, montasjen er de ansvarlig for men ikke utstyret i seg selv). Gjorde det samme her om dagen da kunden hadde kjøpt inn mesteparten selv på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ingen krav til utstyr vi monterer annet enn at det er CE-merket og montert etter anvisning. Og selvfølgelig at det ikke er direkte berøringsfarlig, noe jeg vil tro CE-merket utstyr ikke er (har ikke noen kunnskap om den standarden i grunn). Men det skal godt gjøres å finne noe som er så dårlig laget at det ikke har CE-godkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis det er CE merket (Ikke China export) så skal det gå i stykker heller en at det er brannfelle?

Og det skal tåle normaltbruk uten at det skulle være noe risiko.

 

Venter frendeles på disse 2 dimmerne jeg har bestilt får jeg teste det før jeg bestiller eletrikker.

Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/CE-direktiver

 

Står ikke noe spesifikt, men det skal oppfylle sikkerhetskrav gitt av en europeisk komite.

 

Elektrikeren du hyrer kommer nok ikke til å gjøre annet enn å teste anlegget på vanlig måte når han er ferdig med jobben. De vil nok ikke ta dimmeren fra hverandre mer enn til å få montert den, og de kommer sikkert også til å skrive i samsvarserklæringen at dimmeren er noe du har skaffet selv. Dette har ikke så mye å si for deg, de går fortsatt god for jobben sin, men dersom det er en feil med dimmeren så faller dette utenfor elektroinstallatørens reklamasjon/garanti, og du må ta en eventuell reklamasjon med de du har kjøpt dimmeren av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis huset begynner å brenne, som kan skje hvis dimmeren blir overoppheter typisk det som kan skje ved lav kvalitet, så mener du elektrikkeren ikke kan holdes ansvarlig? Eller må jeg bevise at elektrikkeren har gjort en feil som er årsaken til brannen, før jeg får dekket eller kan kreve erstattning?

 

Da må man eventuelt ta det på forsikringen om man har innboforsikring, men spørs vel om de dekker det.

Særlig om det er kjøpt så billig da er risikoen større.

 

Det nytter vel ikke å kreve erstattning fra en kina levrandør, er man maks heldig får man pengene tilbake for dimmeren.

Men brenner det, så kan det bli dyrt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Trenger da ikke svartmale hele huset både innvendig og utvendig ;)

 

Dersom det usannsynlige skulle skje og det blir brann så ville det vært forunderlig i mitt hode om forsikringsselskapet krangler om premieutbetaling så lenge du kan vise til dokumentasjon på utført arbeide. Elektroinstallatøren går god for anlegget, men de nevner at du har kjøpt dimmeren selv i forhold til reklamasjon/garanti. Et branntilløp faller ikke normalt under reklamasjon/garanti det jeg vet, det er en forsikringssak. Og så lenge du kan vise til at anlegget er faglig utført (noe elektrikeren gir dokumentasjon på) og at dimmeren i det minste er CE merket så er du på trygg grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo i følge forbrukerkjøpsloven § 33.Erstatning

 

Men problemet er den ikke er kjøpt i norge, antakelig er det begrenset hvor mye man kan kreve erstattning, godt mulig det hadde blitt regress sak til butikken/levrandøren.

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_11

Lenke til kommentar

Kanskje greit nok det, jeg mente i forhold til forsikringspremie ved brann. Dette vil du nok ikke miste så lenge dimmeren er godkjent for installering i Norge (noe du sikker kan sjekke) og den er montert av en registrert elektroinstallatør. Saken blir nok litt annen dersom dimmeren din har en annen feil, enten at den ikke virker eller at den skader pærer f.eks. Da er dette noe du må ta med de du har kjøpt den av noe som i et slikt tilfelle sikkert kan være utfordrende.

 

Men, tilbake til virkeligheten:

1: Sjekk at dimmeren er godkjent for installering i Norge (CE merket).

2: Få elektriker til å montere.

3: Nyt levet med stilig belysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du er vel enig det burde være reset knapp på dimmere?

Slik har jeg erfaringer med clasohlson dimmere COTECH, om LED pærene ikke funger bra å dimmes, slår dimmeren seg av, da må man koble den ut eller ta sikringen før man får dimmet andre pærer.

 

Prøvde å høre om dimmeren er CE merket, men fikk bare svar "This dimmer works in EU".

Så det spørs vel om den er det.

 

Men det er ikke enkelt å vite, har hatt kina LED pærer fra ebay som funger greit, så forhåpeligvis er dette ikke stort problem.

 

Så det er elektroingeniør som må svare på CE godkjenning eller feil på dimmere, det er ikke vanlig elektrikkere sin oppgave, normalsett pleier elektroingeniør ikke jobbe med dette fordi det blir for dyrt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som menes med reset. Vanlige dimmere har bryterfunksjon. For Elko/ABB sine (ikke 2-pol) trykker man, og da slår man av/på og når man slår av så gir det samme funksjon som å ta sikringen (dimmeren blir strømløs).

 

Når jeg sier elektroinstallatør så mener jeg kort sagt firmaet du hyrer. Du får en elektromontør (en fjomp som meg) til å gjøre jobben, men det er firmaets installatør som juridisk sett er ansvarlig. CE merking skal komme klart frem av innpakkingen på produktet, samt merke på produktet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det standard 86-type switch socket som normalsett er standarden for strømbrytere i veggen?

 

Så har man den standarden vet man det er mulig å få dimmeren inn uten og måtte borre nytt hull i veggen.

Blir spennende å sjekke det med en annen dimmer, tror det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Her til lands bruker vi (meg bekjent) bare 3 forskjellige størrelser på bokser i skjult anlegg. Lampettboks (liten, brukes sjelden), veggboks (den du refererer til tror jeg, brukes til alt av brytere/stikk) og takboks (stor, brukes i dag til DCL uttak til nedhengte lamper). Veggboksene får man i både 1, 1,5 og dobbel størrelse (altså, vanlig rund eller halvannen størrelse avlang eller dobbel størrelse avlang).

 

TL;DR: Dersom dimmeren du har kjøpt passer det europeiske markedet så burde den passe i en vanlig veggboks, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...