nukleuz Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Er det noen forskjell på ytelsen på skjermortet i spill hvis man bruker svideo utgangen til f.eks prosjektor? Jeg er klare over at oppløsningen blir litt dårligere.. men er det alt?? Takker og bukker for alle svar
cyberho Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 hei brukte S video sist helg det va gnake dårlig oppløsning men jeg så på film også og der va det samme som dvd .. rart d der...
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 Ja, de fleste tver har jo veldig dårlig oppløsning egentlig (kjipern det), men tror du ikke det problemet med oppløsning vil forsvinne når du bruker prosjektor med 1024x768 oppløsning. En annen ting, er det noen som vet hvordan oppløsning det er på tv utg. på 9600PRO eller 9800PRO? ..men ikke for å gjenta meg selv, men blir skjermkortet svekket ved bruk av tv-ut bortsett fra oppløsningen, altså vil jeg få like mange FPS i spill som jeg hadde gjort hvis jeg hadde spilt på PC skjermen? Er det noen smartinger der ute som har peiling på dette.. eller er det dumt spørsmål?
Rikky Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Hvis du har muligheten, bruk for all del VGA eller komponent til projektor.
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 Ja.. skulle gjerne brukt vga, men alt skal kobles inn gjennom forsterkeren å prosjektoren inne i en boks, så jeg får ikke jukset det til slik heller. Men, er virkelig komponent (ala mellom forsterker og cd spiller) bedre enn s-video? Eller mener du komponent med 3 separate kabler, for det er tre kabler + en s-video som går fra forsterker og ut til prosjektoren?? Isåfall hvis disse kablene er RGB, hvordan skal jeg da klare å dytte dem inn i skjermkortet da? Finnes det da en omformer for dette på markedet??
Rikky Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Metoder for overføring av bilde, rangert fra dårligst til best: Kompositt: En enkel rca/phonokabel, som regel gul. Ofte kommer disse som en trippel kabel, med gul hvit og rød. Dette er kompositt video, og venstre og høyre lydkanaler. Har ingenting med komponent å gjøre. S-video: Også kalt Y/C (luminans/krominans?) Altså to separate signaler i en kabel. Slår du disse to sammen, har du kompositt. RGB: RGB kan du få gjennom Scart-kabler (du kan også få kompositt/s-video gjennom Scart). Komponent: Tre eller fem kabler, som regel RCA eller BNC-plugger. Kun video. Regnes som den beste metoden å overføre video på. Så har du jo f.eks VGA og DVI som også er meget bra. Vet ikke hvor de blir plassert på den lista, trolig rett under komponent. Anbefaler at du kobler en kabel rett fra skjermkortet til projektoren, enten VGA->VGA eller VGA->komponent. Evt DVI hvis du har det.
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 Okey, takk for opplysningene Det var jo helt genialt, fordi det er faktisk 3 RCA kabler + en svideo nå mellom forsterker og prosjektor, så da er jo dem saken biff :nice: Takk! Vet du hvor man får kjøpt VGA/DVI til Komponent adapter? hehe.. jeg gleder meg som en unge til alt er på plass!
sedsberg Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 RGB og Komponent er vel egentlig akkurat det samme, bortsett fra kabelen? Scart-RGB sender R, G, B, Hsync og Vsync (evt. bare Csync) gjennom en og samme kabel, mens komponent sender akkurat de samme signalene gjennom separate coax-kabler. Mener at jeg ikke er så veldig langt på vidda nå.
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 Nei sedberg tror ikke du er på feil jorde hvertfall... ..men du har ikke noe anelse om hvor man kan få kjøpt VGA eller DVI til komponent omformer??
Lch Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 RGB og komponentvideo er ikke helt det samme, nei. Men du er ikke langt på viddene allikevel. RikkyRally: DVI sorterer over de andre, siden det ikke en noen DAC-trinn i mellom kilde og framviser. (DVI-etellerannet, det er noen forskjellige varianter der også)
Lynxman Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 RGB og komponent er IKKE det samme. Dessuten så er RGBHV (VGA) bedre enn komponent. Komponent fungerer ved at man har et luminanssignal (kalles for Y), et rød-"subtraksjonssignal" (Pr) og et blå-"subtraksjonssignal" (Pb). Fargesignalene bestemmer hvor mye rød og blå som skal trekkes fra. Søk på det, det er mye å forklare. nukleuz, sikker på at de tre RCA-kablene ikke er kompositt+stereo lyd (gul, rød og hvit plugg)? Det er ikke det samme som komponent. Komponentkontakter på projektoren har merkingen Y, Pr og Pb (eller Cr og Cb). Det aller beste til en projektor fra PC er DVI eller VGA (RGBHV). DVI har begrenset rekkevidde, kabelen bør helst ikke være lenger enn 7m ved XGA-oppløsning, men jeg har brukt 10m med hell. S-video er noe dritt! Dessuten får du ikke høyere oppløsning enn 720x576 (PAL) med S-video uansett da det skaleres til den oppløsningen før det går ut v skjermkortet. Det er heller ikke noen vits å kjøre lydsignaler til projektoren. Det heter forresten projektor, og ikke prosjektor. På www.avforum.no er det eget forum for PC koblet mot projektor (HTPC - Home Theater PC) mvh Tor Arne
sedsberg Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 https://www.dcpuraty.com/store/Product_Deta...roductCode=9A60 Er dette en sånn dingsboms du leter etter?? Jeg har sett monitorer med 5 Coax-kabler (med BNC-plugger). Hva kalles dette? Bare RGB/VGA? (Signalene var RGB+H/V-sync)
Lch Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Alle som har blitt tildelt et prosjekt har smertelig erfart at det ikke er en kjekk sak man kan se filmer med. Men er du sikker på at samtlige tv-ut brikkesett skalerer ned til PAL/NTSC native oppløsning på utgangen? Det høres forsåvidt helt logisk ut, jeg er bare litt usikker på om jeg ikke har vært borti et som gir ut det det skal gi ut. 'Vanlig' VGA er D-Sub, den andre kalles vel bare BNC, 3 for komponentvideo, 2 for synk. Er det færre innganger, er synken på en av de andre.
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 Jepp, jeg er sikker på at det ikke er lyd kabler, som du sa: "det er ikke vits i å kjøre lyd til prosjektoren" Kablene er mellom PROJEKTOR og forsterker, så meningen er at jeg skal koble Pcen min på komponent inng. på forterkeren og lyd fra pc gjennom sp/dif. Derfor trenger jeg denne ADAPTEREN som jeg ikke vet om finnes engang. hmm.. DVI kabel kan jeg ikke bruke fordi jeg ikke vil ha ledninger rundt omkring, (komponent og svideo kablene ligger i skjult annlegg)
Lynxman Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Jeg er ikke 100% sikker da jeg ikke har prøvd så veldig mange selv. Men det er sånn det skal være. Bildet ser ut som et bilde med høyere oppløsning (da ikoner og sånt er små) bortsett fra at det er veldig uklart på grunn av at det skaleres ned til 720x576. S-video er uansett et veldig dårlig signal i forhold til VGA. Bokser som forvandler komponent til VGA og omvendt kalles for "transcoder". Den som sedsberg linker til er en sånn, men det finnes mange varianter. Mange har innebygd TV-tuner, flere typer video-innganger og kan sende ut forskjellige oppløsninger på VGA-kontakten og fungerer dermed også som en switch til projektoren. Jeg bruker selv en Radeon 9500 og Athlon XP 1600+ basert HTPC i mitt hjemmekino og har en hjemmelaget VGA-kabel (RGBHV) koblet til en NEC HT1000 DLP-projektor. Jeg har også en 10m DVI-kabel men tror den ble skadet den en gang under nedmontering/flytting og jeg begynte å få "sparklies" så derfor bruker jeg VGA nå. Forskjellen på VGA og DVI er ubetydelig i praksis. nukleuz, de fleste ATI Radeon-skjermkort kan faktisk sende ut komponentsignal fra DVI-I kontakten. Man kan kjøpe en såkalt "component-dongle" fra ATI eller lage en selv. Jeg har ikke oversikt over hvordan en sånn må kobles, men det finnes nok flere plasser på nettet.
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 sedsberg: oKEY.. Jepp kamerat takk skal du ha, det var en sånnen dingseboms jeg leter etter (fy*aen dyr ja) ..bare håper det ikke er clasohslon kvalitet, så litt tvilsom ut jezz, takker å bukker for de bra svarene deres alle sammen.. nå skal jeg gå å fikle med anlegg jeg, hehe! tahustvedt: Ja.. genialt! det blir nok en transconder på meg i løpet av noen dager tenker jeg! Bare håper jeg finner en i norge, men det ordner seg sikkert etter litt telefonterror!
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 ..eller så gjør jeg det litt enklere ja å kjøper meg Radeon 9800 (trenger nytt skj.kort) med dvi og component-dongle, hvis det er for vanskelig å mekke dette selv...
nukleuz Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 søren å.. Jeg kom med litt feil info istad! Det ser ut som jeg må skaffe meg en transcoder ja, var å titta nå! Det viste seg at det ikke var komponent hverken ut eller inn på forsterkeren, så jeg må koble meg med Scart(RGB) inn i video inng. på dvd spilleren som har komponent utgang. Jeg tittet også på nettet etter en slik "dongle" ..der leste jeg i et forum at dette bare ble solgt til "gamle" R8500 kort og at de ikke vil funke på nyere kort, noe som jeg tar med en stor klype salt!
Lynxman Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Det var nytt for meg at det bare fungerer med R8500... hvor leste du det? Her er info om 9800 AIW og hvordan det kobles mot komponent: http://www.ati.com/support/connectors/aiw9...oouttoHDTV.html EDIT: Des om sa at det bare fungerer med 8500hadde nok feil. Her er info om "component dongle" fra ATI og det står spesifikt at den fungerer med vanlig 9800: http://mirror.ati.com/products/hdtvadapter/index.html
nukleuz Skrevet 8. november 2003 Forfatter Skrevet 8. november 2003 Okey, takk for de linkene, syntes det var litt underlig at den bare skal funke på 8500 selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå