Gå til innhold

Er det verd å kjøpe nytt? (HK, CPU, RAM)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ASUS Rampage IV Formula, Socket-2011

ATX, X79, 4xDDR3, 4xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, SATA6Gb/

 

Intel® Core i7-3930K Processor (OC 4GHz, BSOD om jeg klokker det mer)

Socket-LGA2011, 6-Core, 3.2GHz, 12MB, 130W, Boxed,

 

Og 16GB 1600MHz RAM.

 

 

Er det noe vits i å oppgradere? Forslag? Om dere har forslag så er jeg mest interesert i Asus og Intel.

Har ett GTX 980 skjermkort. 

 

Hvis du ikkje klarer å overklokke 3930k mere enn 4ghz, så har du enten ELENDIG kjøler, eller så gjør du noe feil med overklokkinga :D

 

Finnes vel knapt noe eksemplar av 3930k som ikkje klarer 4.5ghz med bra nok kjøling. Selv bencha jeg 3930k på 5.2ghz på vann. 4800mhz var lett med Corsair h100 som er helt grei kjøler.

Lenke til kommentar

 

ASUS Rampage IV Formula, Socket-2011

ATX, X79, 4xDDR3, 4xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, SATA6Gb/

 

Intel® Core i7-3930K Processor (OC 4GHz, BSOD om jeg klokker det mer)

Socket-LGA2011, 6-Core, 3.2GHz, 12MB, 130W, Boxed,

 

Og 16GB 1600MHz RAM.

 

 

Er det noe vits i å oppgradere? Forslag? Om dere har forslag så er jeg mest interesert i Asus og Intel.

Har ett GTX 980 skjermkort. 

 

Hvis du ikkje klarer å overklokke 3930k mere enn 4ghz, så har du enten ELENDIG kjøler, eller så gjør du noe feil med overklokkinga :D

 

Finnes vel knapt noe eksemplar av 3930k som ikkje klarer 4.5ghz med bra nok kjøling. Selv bencha jeg 3930k på 5.2ghz på vann. 4800mhz var lett med Corsair h100 som er helt grei kjøler.

 

Kanskje han ikke øker volten  :hmm:  :rofl:

Lenke til kommentar

 

ASUS Rampage IV Formula, Socket-2011

ATX, X79, 4xDDR3, 4xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, SATA6Gb/

 

Intel® Core i7-3930K Processor (OC 4GHz, BSOD om jeg klokker det mer)

Socket-LGA2011, 6-Core, 3.2GHz, 12MB, 130W, Boxed,

 

Og 16GB 1600MHz RAM.

 

 

Er det noe vits i å oppgradere? Forslag? Om dere har forslag så er jeg mest interesert i Asus og Intel.

Har ett GTX 980 skjermkort. 

 

Hvis du ikkje klarer å overklokke 3930k mere enn 4ghz, så har du enten ELENDIG kjøler, eller så gjør du noe feil med overklokkinga :D

 

Finnes vel knapt noe eksemplar av 3930k som ikkje klarer 4.5ghz med bra nok kjøling. Selv bencha jeg 3930k på 5.2ghz på vann. 4800mhz var lett med Corsair h100 som er helt grei kjøler.

 

 

Kjøleren min gjør en fabelaktig jobb. (idle så ligger den på 35 grader)

Jeg bruker AI Suite II til klokkinga, men når jeg stresstester etter jeg har klokka til 4.2 så kræsjer maskinen når han starter opp Core 11.

Lenke til kommentar

Jeg har ganske likt oppsett som deg. Bare med annet hovedkort (Asus Rampage IV Extreme).

 

Før jeg snakker om overklokking så bottlenecker ikke denne prosessoren selv med 2x GTX 980 i sli ved stock hastigheter*

Jeg har kjørt den på 4,5 ghz i et år, men nå etter jeg tok en reinstall av maskinen, bios updates og alt, gadd jeg ikke en gang å overklokke den igjen. 

 

Jeg tenker også det må være noe gale om du ikke får klokket den stabilt over 4 ghz.

 

Du kan sitte volten til 1.350 uten at det skal gå ut over levetiden til prosessoren. Som er maks spesifisert av intel. Alt over der vil kunne redusere levetiden til prosessoren. Normalt får en klokket stabilt til ca 4.1-4.2 selv på en dårlig 3930k uten å justere volten.

 

De fleste chippene klarer 4,5 på rundt 1.3 volt. Min klarer 4,8 på 1,35 volt.  Jeg bruker en H100 kjøler med 4 vifter (Push/Pull). 

 

Hadde ikke store problemer med å klare 5 ghz, men da med 1,4 volt. Som noen sier er for høyt og andre sier er greit.

 

 

 

* Det er eksempler hvor en får en flaskehals, men det er i spesielle tilfeller f.eks ved spilling i veldig høye oppløsninger på spill som ikke er godt nok optimalisert for 6-core prosessorer.  http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2308709

Lenke til kommentar

 

* Det er eksempler hvor en får en flaskehals, men det er i spesielle tilfeller f.eks ved spilling i veldig høye oppløsninger på spill som ikke er godt nok optimalisert for 6-core prosessorer.  http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2308709

Nå har jeg ikke lest hele linken din, men så det var snakk om Tomb Raider, og Tomb Raider bruker jo ikke cpu. Så hvis TS i tråden på anandtech slet med dårlig ytelse i tomb raider med sli så er det noe annet.     4:30 i videoen

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Ser dette, dårlig eksempel. Jeg bare kom på selv at jeg slet litt med cpu når jeg skulle spille enkelte spill på tven i 4k. Så jeg googlet det for å se om noen hadde et lignende eksempel. 

 

Men glem det jeg sier er ikke noe logikk i det. Under normale omstendigheter sliter cpuen når en skrur ned oppløsninger og fpsen går i været.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Ser dette, dårlig eksempel. Jeg bare kom på selv at jeg slet litt med cpu når jeg skulle spille enkelte spill på tven i 4k. Så jeg googlet det for å se om noen hadde et lignende eksempel. 

 

Men glem det jeg sier er ikke noe logikk i det. Under normale omstendigheter sliter cpuen når en skrur ned oppløsninger og fpsen går i været.

Eller når du skrur ned oppløsninger og den ikke går oppover, da sliter cpu ihvertfall  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...