Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Oki skal legge den ut nå snart, 

Hvordan går det med øvinga? har du fått øvd mye og føler du deg klar? 

 

Nei egentlig ikke skal begynne å øve nå, kom også opp i nynorsk, et fag jeg ikke mestrer. Mye tid har gått der, men skal begynne for gått å øve til den nå..

 

Jeg kom også opp i sidemål :( tok litt tid for meg å komme over det :) Lånte en nynorsk bok i dag, for å få en "nynorsk tankegang". :p

 

Takk for tentamen! :) Jeg likte bufferoppgaven 

Endret av abdihakin
Lenke til kommentar

 

 

 

Oki skal legge den ut nå snart, 

Hvordan går det med øvinga? har du fått øvd mye og føler du deg klar? 

 

Nei egentlig ikke skal begynne å øve nå, kom også opp i nynorsk, et fag jeg ikke mestrer. Mye tid har gått der, men skal begynne for gått å øve til den nå..

 

Jeg kom også opp i sidemål :( tok litt tid for meg å komme over det :) Lånte en nynorsk bok i dag, for å få en "nynorsk tankegang". :p

 

Takk for tentamen! :) Jeg likte bufferoppgaven 

 

Ja uff. Ville heller opp i R2 enn sidemål. Bufferoppgaven er bra. spesielt e) den gir deg en dyp forståelse over bufferkap.

Jeg likte også analyse oppgaven på kortsvarsoppgaven. jeg fikk 100%, læreren sa klarer dere den vil dere mest sannsynligvis klare analyse oppgaver på eksamanene

Lenke til kommentar

 

 

 

Oki skal legge den ut nå snart, 

Hvordan går det med øvinga? har du fått øvd mye og føler du deg klar? 

 

Nei egentlig ikke skal begynne å øve nå, kom også opp i nynorsk, et fag jeg ikke mestrer. Mye tid har gått der, men skal begynne for gått å øve til den nå..

 

Jeg kom også opp i sidemål :( tok litt tid for meg å komme over det :) Lånte en nynorsk bok i dag, for å få en "nynorsk tankegang". :p

 

Takk for tentamen! :) Jeg likte bufferoppgaven 

 

Tror du du kan legge ut del 2 snart? =)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Oki skal legge den ut nå snart, 

Hvordan går det med øvinga? har du fått øvd mye og føler du deg klar? 

 

Nei egentlig ikke skal begynne å øve nå, kom også opp i nynorsk, et fag jeg ikke mestrer. Mye tid har gått der, men skal begynne for gått å øve til den nå..

 

Jeg kom også opp i sidemål :( tok litt tid for meg å komme over det :) Lånte en nynorsk bok i dag, for å få en "nynorsk tankegang". :p

 

Takk for tentamen! :) Jeg likte bufferoppgaven 

 

Tror du du kan legge ut del 2 snart? =)

 

Ja, beklager glemte det helt ut. Hva syns du om del 1? 

Legger det ut nå 

Lenke til kommentar

Oi, fin tråd :) Jeg har et lite spørsmål jeg hadde håpet noen her kanskje kunne svare på. Det er egentlig et gangske dumt et, men har stått fast på det lenge.

 

Når et metall løses opp i svovelsyre, oksideres jern til jern(II). Men hvordan er halvreaksjonen for sulfationet? Jeg er ikke helt på jordet når jeg tenker at det er det som blir redusert? Klarer ikke finne reduksjonen i tabellene vi har fått utdelt av skolen.

Lenke til kommentar

Oi, fin tråd :) Jeg har et lite spørsmål jeg hadde håpet noen her kanskje kunne svare på. Det er egentlig et gangske dumt et, men har stått fast på det lenge.

 

Når et metall løses opp i svovelsyre, oksideres jern til jern(II). Men hvordan er halvreaksjonen for sulfationet? Jeg er ikke helt på jordet når jeg tenker at det er det som blir redusert? Klarer ikke finne reduksjonen i tabellene vi har fått utdelt av skolen.

Hei, 

Jern er et uedelt metall. Det betyr at det har et negativt reduksjonspotensial (E< 0 ). Hhar et reduksjonspotensialet på 0,00V og kan reduseres til H2. Alle uedle metaller, mindre reduksjonspotensial enn hydrogen, kan oksideres av H+-ioner. I ditt tilfellet er det ikke sulfat som regerer men H+

 

H2SO4 --> 2H+ + SO42-

 

Var det forståelig? Si ifra hvis det er noe av det jeg skrev som du ikke forstod :)

Lenke til kommentar

Noen som har gått gjennom eksempeloppgavene fra 2008? Stusser litt over løsningsforslaget til del 2, da jeg ikke klarer å bli enig med fasiten om [Cu2+] i mol/L i oppg. 3. Er heller ikke enig når det gjelder oppg. b3) på samme oppg. Får her 0,16 mL istedenfor 1,6 mL fordi det er snakk om 100 mL vannprøve. Konsentrasjonen må derfor ganges med 0,1 før det deles på den molare massen.

 

Si i fra hvis dere ikke vet om oppgavene, så skal jeg poste bilde. Har forresten eksamensheftet i kjemi 2.

Lenke til kommentar

Noen som har gått gjennom eksempeloppgavene fra 2008? Stusser litt over løsningsforslaget til del 2, da jeg ikke klarer å bli enig med fasiten om [Cu2+] i mol/L i oppg. 3. Er heller ikke enig når det gjelder oppg. b3) på samme oppg. Får her 0,16 mL istedenfor 1,6 mL fordi det er snakk om 100 mL vannprøve. Konsentrasjonen må derfor ganges med 0,1 før det deles på den molare massen.

 

Si i fra hvis dere ikke vet om oppgavene, så skal jeg poste bilde. Har forresten eksamensheftet i kjemi 2.

Hei,

 

Jeg vet ikke om oppgavene, kan du poste?

Lenke til kommentar

 

Noen som har gått gjennom eksempeloppgavene fra 2008? Stusser litt over løsningsforslaget til del 2, da jeg ikke klarer å bli enig med fasiten om [Cu2+] i mol/L i oppg. 3. Er heller ikke enig når det gjelder oppg. b3) på samme oppg. Får her 0,16 mL istedenfor 1,6 mL fordi det er snakk om 100 mL vannprøve. Konsentrasjonen må derfor ganges med 0,1 før det deles på den molare massen.

 

Si i fra hvis dere ikke vet om oppgavene, så skal jeg poste bilde. Har forresten eksamensheftet i kjemi 2.

Hei,

 

Jeg vet ikke om oppgavene, kan du poste?

 

Hvordan poster man bilde?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har gått gjennom eksempeloppgavene fra 2008? Stusser litt over løsningsforslaget til del 2, da jeg ikke klarer å bli enig med fasiten om [Cu2+] i mol/L i oppg. 3. Er heller ikke enig når det gjelder oppg. b3) på samme oppg. Får her 0,16 mL istedenfor 1,6 mL fordi det er snakk om 100 mL vannprøve. Konsentrasjonen må derfor ganges med 0,1 før det deles på den molare massen.

 

Si i fra hvis dere ikke vet om oppgavene, så skal jeg poste bilde. Har forresten eksamensheftet i kjemi 2.

Hei,

 

Jeg vet ikke om oppgavene, kan du poste?

 

Hvordan poster man bilde?

 

Nede til høyere finner du en plass der det står "Bruk full editor". Klikk på den så kan du laste opp vedlegg :)

Lenke til kommentar

- Materialer


- Antioksidanter


- Brenselceller


- Smelteelektrolyse


- Kompleksioner


- Alkaliniteten til vann


-Masseprosent


 


Noen som kan sjekke ut om de over nevnte punktene er relevante for kjemieksamen og evt, si kort om hva som er verdt å vite.


 


Lurer også på om hva som er viktig å kunne fra kapittel 10: Materialer fra boka "Kjemien stemmer", da vi ikke har rukket å gå gjennom det i klassen...

Lenke til kommentar

 

Oi, fin tråd :) Jeg har et lite spørsmål jeg hadde håpet noen her kanskje kunne svare på. Det er egentlig et gangske dumt et, men har stått fast på det lenge.

 

Når et metall løses opp i svovelsyre, oksideres jern til jern(II). Men hvordan er halvreaksjonen for sulfationet? Jeg er ikke helt på jordet når jeg tenker at det er det som blir redusert? Klarer ikke finne reduksjonen i tabellene vi har fått utdelt av skolen.

Hei, 

Jern er et uedelt metall. Det betyr at det har et negativt reduksjonspotensial (E< 0 ). Hhar et reduksjonspotensialet på 0,00V og kan reduseres til H2. Alle uedle metaller, mindre reduksjonspotensial enn hydrogen, kan oksideres av H+-ioner. I ditt tilfellet er det ikke sulfat som regerer men H+

 

H2SO4 --> 2H+ + SO42-

 

Var det forståelig? Si ifra hvis det er noe av det jeg skrev som du ikke forstod :)

 

 

Åjaa, tusen takk! :D

Lenke til kommentar

Hei dere :) Jeg kom også opp i kjemi 2 eksamen og håper på en 6-er. Er et sett jeg syntes var veldig vanskelig :o Noen som kan løse oppgave 5 del 2 fra kjemi 2 eksamen vår 2010 ? Teoretisk utbytte av sykloheksen ble et veldig rart svar for meg.. jeg sliter litt med å forstå fraksjonert destillasjon. Lurte på om masse til sykloheksen er summen av massene fra de ulike fraksjonene ? Oppgaven ligger ute på udir sin side. Passord: Eksempel med stor E

Lenke til kommentar

Hei dere :) Jeg kom også opp i kjemi 2 eksamen og håper på en 6-er. Er et sett jeg syntes var veldig vanskelig :o Noen som kan løse oppgave 5 del 2 fra kjemi 2 eksamen vår 2010 ? Teoretisk utbytte av sykloheksen ble et veldig rart svar for meg.. jeg sliter litt med å forstå fraksjonert destillasjon. Lurte på om masse til sykloheksen er summen av massene fra de ulike fraksjonene ? Oppgaven ligger ute på udir sin side. Passord: Eksempel med stor E

Mente høst 2010, ikke vår!

Lenke til kommentar

hvordan får jeg lagt ut filer ? kan legge ut vår tentamen (veldig mange gode oppgaver), og løsningsforslagene til eksamen H/V 2013 og 2014. Noen som har løsningsforslag på eksamen gitt ut tidligere enn 2013?

Hei. De andre løsningsforslagene for tidligere eksamener ligger ute her på innlegget.  Kanskje på side 1 eller 2.  Skal jobbe med den oppgaven du nevnte og se hva jeg får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...