Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hagevanning og trykkberegninger


Anbefalte innlegg

I vår husholdning fremskaffes drikkevann fra en liten brønn, og vannmengde egner seg ikke for bilvask/hagevanning. Derfor ville jeg skaffe meg to 1000 liters tanker. Meningen er å kople inn to nippler i bunnen av disse to tankene, og kople på slanger av 3/8 dels eller noe slikt i et T-ledd.

 

Så er det store spørsmålet, med 1000 liter ca 1 meter over nippel, vil det trykket som vil utarte seg i bunnen av tankene gi nok trykk til å kunne fungere til vannspredere, for eks.? Det vanntrykk som kommer ut av tankene vil holde seg på ca samme høydenivå som nippeluttaket er montert.

 

Noen med peiling for utregning av trykk og om en slik oppsamling av vann i to tanker ville kunne egne seg, må gjerne skrive noen kommentarer her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I vår husholdning fremskaffes drikkevann fra en liten brønn, og vannmengde egner seg ikke for bilvask/hagevanning. Derfor ville jeg skaffe meg to 1000 liters tanker. Meningen er å kople inn to nippler i bunnen av disse to tankene, og kople på slanger av 3/8 dels eller noe slikt i et T-ledd.

 

Så er det store spørsmålet, med 1000 liter ca 1 meter over nippel, vil det trykket som vil utarte seg i bunnen av tankene gi nok trykk til å kunne fungere til vannspredere, for eks.? Det vanntrykk som kommer ut av tankene vil holde seg på ca samme høydenivå som nippeluttaket er montert.

 

Noen med peiling for utregning av trykk og om en slik oppsamling av vann i to tanker ville kunne egne seg, må gjerne skrive noen kommentarer her.

Ved full tank vill du ha rundt 100mBar i tappepunktet, normalt trykk i hageslange uttaket er vell 4Bar(4000mBar) eller noe slikt?

Lenke til kommentar

 

I vår husholdning fremskaffes drikkevann fra en liten brønn, og vannmengde egner seg ikke for bilvask/hagevanning. Derfor ville jeg skaffe meg to 1000 liters tanker. Meningen er å kople inn to nippler i bunnen av disse to tankene, og kople på slanger av 3/8 dels eller noe slikt i et T-ledd.

 

Så er det store spørsmålet, med 1000 liter ca 1 meter over nippel, vil det trykket som vil utarte seg i bunnen av tankene gi nok trykk til å kunne fungere til vannspredere, for eks.? Det vanntrykk som kommer ut av tankene vil holde seg på ca samme høydenivå som nippeluttaket er montert.

 

Noen med peiling for utregning av trykk og om en slik oppsamling av vann i to tanker ville kunne egne seg, må gjerne skrive noen kommentarer her.

Ved full tank vill du ha rundt 100mBar i tappepunktet, normalt trykk i hageslange uttaket er vell 4Bar(4000mBar) eller noe slikt?

 

Har du noen peiling på hvordan man regner ut trykket som vil danne seg med uttak i bunnen av tanken, med 3/8 dels koåpling? 2X100mBar er jo ikke særlig trykk å snakke om?

Lenke til kommentar

Trykket regnes enkelt ut fra høyden på vannet i tanken, det har ingenting å si om det er 10 000 liter eller 1 000 liter. Kun høyden fra nippelen og opp til vannoverflaten. Høyden i meter ganges med tettheten og tyngdekraften. Slik: 1* 9,81* 1000= 98 100 Pa = 0,1 bar. Huskeregelen er at 10m vannsøyle gir 1 bars trykk. I hagekrana har du mest sannsynlig 2-6 bar.

 

Skal du bruke dette vannet til vanning, kjøp ei pumpe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper de er på ca. samme nivå :) Er det ikke rundt 70% Norsk Tipping betaler ut? Høres ut som verdifallet første året på noe sånt.

Tror det ligger nærmere 50%.. Så som investering er det nok enda dårligere..

Trykket regnes med å gange høyde med massetettheten til væsken og 9,81 + evt overtrykk i tanken.

 

Edit, ser jeg var litt sent ute. Men ja, kjøp en pumpe:)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Trykket regnes enkelt ut fra høyden på vannet i tanken, det har ingenting å si om det er 10 000 liter eller 1 000 liter. Kun høyden fra nippelen og opp til vannoverflaten. Høyden i meter ganges med tettheten og tyngdekraften. Slik: 1* 9,81* 1000= 98 100 Pa = 0,1 bar. Huskeregelen er at 10m vannsøyle gir 1 bars trykk. I hagekrana har du mest sannsynlig 2-6 bar.

 

Skal du bruke dette vannet til vanning, kjøp ei pumpe.

Ja, dette er til hagevanning, bilvask. Finnes det da en løsning med trykkventiler som stopper/starter ei pumpe. Kanskje man enkelt bare skal ha en fjernkontroll i lommen, som starter/stopper pumpen?

 

Fra et aktuelt vann i nærheten er det en høydeforskjell på 8-10 meter, med ca 60 meters avstand. Det er vel høyden som er utfordringen med ei egnet pumpe, mer enn at vannet fraktes de 60 meterene, meg bekjent.

Lenke til kommentar

 

Tipper de er på ca. samme nivå :) Er det ikke rundt 70% Norsk Tipping betaler ut? Høres ut som verdifallet første året på noe sånt.

Tror det ligger nærmere 50%.. Så som investering er det nok enda dårligere..

 

Hva i all videste verden er det du siterer?? :)

 

 

Trykket regnes enkelt ut fra høyden på vannet i tanken, det har ingenting å si om det er 10 000 liter eller 1 000 liter. Kun høyden fra nippelen og opp til vannoverflaten. Høyden i meter ganges med tettheten og tyngdekraften. Slik: 1* 9,81* 1000= 98 100 Pa = 0,1 bar. Huskeregelen er at 10m vannsøyle gir 1 bars trykk. I hagekrana har du mest sannsynlig 2-6 bar.

 

Skal du bruke dette vannet til vanning, kjøp ei pumpe.

Ja, dette er til hagevanning, bilvask. Finnes det da en løsning med trykkventiler som stopper/starter ei pumpe. Kanskje man enkelt bare skal ha en fjernkontroll i lommen, som starter/stopper pumpen?

 

Fra et aktuelt vann i nærheten er det en høydeforskjell på 8-10 meter, med ca 60 meters avstand. Det er vel høyden som er utfordringen med ei egnet pumpe, mer enn at vannet fraktes de 60 meterene, meg bekjent.

 

Ja, det finnes pumpeautomater som går automatisk.

 

8-10 meter høydeforskjell er på grensen av hva som kan gå å suge opp (10 er nok over grensen...), men plasserer du derimot pumpa ved vannet og har 60 meter trykkslange er problemet løst. Ellers var vel forslaget egentlig å la pumpa suge fra 1000-liters-tankene.

Lenke til kommentar

 

 

Tipper de er på ca. samme nivå :) Er det ikke rundt 70% Norsk Tipping betaler ut? Høres ut som verdifallet første året på noe sånt.

 

Tror det ligger nærmere 50%.. Så som investering er det nok enda dårligere..

 

 

Hva i all videste verden er det du siterer?? :)

 

Oida her har det lurt med seg noen multisitater fra klokketråden gitt! Skylder på "paddå"(iPad) ;)

Lenke til kommentar

Salvesen, er du i rett emne/tråd?, eller har du gått tom for kaffe oppi koppen din :)

Om så, kan jeg forstå ditt innlegg her, under "Hagevanning".

Så var det temaet, hvordan få til hagevanning?

 

Fra en kamerat fikk jeg en SMS med henvisning til Jula.no.

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731109/

 

Her finner jeg hele løsningen, og glemmer disse 1000 liters tankene.

Trykk tank pumpen kan pumpe opp til 8 meters høyde og kan produsere vannstrøming/forbruk opp til 5000 liter per time. Tenkte at jeg kunne plassere denne pumpen på et 2-4 cm tykt brett med hjul, og tar denne inne for vinteren for innelagring.

 

Trenger jeg da noe annet? Kommentarer... 

Lenke til kommentar

TS. Regner med at du er klar over at pumpen du sikter til, må innebygges så pumpen er skjermet for bl.a. regn. Les også bruksanvisningen nøye, før du kjøper pumpen og deler.

 

For å utnytte slike pumper (det det er høydeforskjell), er det normalt en fordel å bruke ledninger av "stor" dim., på grunn av friksjon. Vil annta at det er en fordel å plassere pumpen noen meter over vannoverflaten, eks. 4 m. Da går ikke så mye effekt bort, ved å trykke oppover. Og med 4 m, kan det være en fordel med en sugeledning, som har større dim., enn normalt til pumpen.

 

Med en slik foreslått plassering, har du 4 meter til som skal overvinnes og totalt 60m lengde. Her er det også fordel med stor dim på ledningen, for å ikke tape for mye på friksjonen. Men slike slanger koster jo en del mer, enn vanlige hageslanger.

 

Grunnfors har pumper som er utviklet for å tåle regn og de har et stort utvalg av pumper. Men, de er nok i en annen prisklasse. (Vi hadde en slik på hjemstedet, for åkerbruk, bl.a. jordbær)

 

Før du bestemmer deg, forsøk å få kontakt med en ingeniør (helst VVS) på fabrikken, han han/hun gi deg viktige råd.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må litt tilbake til denne problematikken.

Ei pumpe fra jula.no til kr 999.- ville gjøre jobben for oss.

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731109/

 

Men, så viste det seg ved innkjøp av en drone med GPS måling, at lengden fra boligen og ut til vannet var langt lengre enn først antatt. Ca 75 meter måles i rett luftlinje, hvor boligen ligger en 3-4 meter høyere en vannets overflate. I beskrivelsen av pumpen benyttes 

Løftehøyde: 48 m     Innsugingshøyde: 8 m

 

 

Pumpen har 1" (ca 25 mm) inn og ut rør. Benytter meg av 32 mm rør (Chlas O. til 759 kr for 50 meter).

 

Innstigningshøyde er jo vanninntaket sin høyde=8 meter, men er disse 48 meteren maks lengde på denne? 

Så tenkte jeg, dersom jeg plasserer en 1000 liters vanntank ca 45 meter fra vannet og kjøper en ny tilsvarende pumpe, legger ut rør på 32mm ut til vannet, legger ut jordledning (som er jordet) til denne, kopler opp en nivåbryter i tanken for denne pumpen som starter/stopper med ønskelige bunn og topp nivåer i tanken.

 

Legger en ny 45 meters slangerør på 32mm som koples inn til pumpen som benyttes ved boligen. Plasserer innsugsslangen til pumpen ved boligen sin ende oppi 1000 liters plast tank. Tenkte biltema har 25 meters kabel for jord legging (PFSP) http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/46011

til kr 999,. for 50 meters lengde 1.5mm2. (pumpa trekker 1300W, mens 1.5mm2 skal klare omkring 2,2kW)

 

Kopler opp tilførselen med stikkontakt (sånn midl. opplegg - i "grå sonen"). Får tak på et "hundehus" el. lignende som pumpen nede ved vannet plasseres inni. Begge pumpene frakoples ved sen høstes tid for inne oppbevaring, men disse 32mm rørene, de bør jo tømmes før vinterkula setter inn, for å forhindre spreng med ising av vann?

 

Pumperøre (innsugning ved boligen) skal være lett å dreneres tørt, men hva med siste bit? Kan dette ordnes ved at man holde oppe slangens ende nede ved vannet og kjøre pumpen til det ikke kommer mer vann igjennom? ER det lurt at den kan bli kjørt tørt i innsug slangen? Noen med ideer her?

 

Er det noe her jeg må huske på? 

Lenke til kommentar

TS. Dette er ganske forvirrende og jeg stusset også litt første gang jeg kommenterte. Jeg hadde flere spørsmål og har vel blitt ennå mer forvirret nå. Det kan også bli litt forvirrende med begrepene her. Det nevnes innsugingshøyde og den burde være grei, det er jo sugehøyde fra bunn av pumpen og ned til vannoverflaten. Løftehøyde, er egentlig den høyden pumpen kan trykke vannet (i høyden = vannsøyle), forutsatt at en bruker samme dim., som er annbefalt. Men er det få meter en skal trykke vannet oppover, kan en øke dim. på "trykkrøret". 

 

  • For det første, hva skal du med de to tankene? En pumpe kan levere det vannet du trenger direkte, forutsatt at du plasserer den riktig.
  • Første setning, i 4.avsnitt. Du skriver: "Innstigningshøyde", dette er sugehøyden. Men her er det nok noen begrensninger, les bruksanvisning og anbeflalinger fra fabrikk. Normalt plasseres slike pumper nær vannintak og da er det begrenset vekt, pumpen skal suge opp. 1 liter vann = 1 kg.  45m vannslange, blir mye vann og vekt  på vann.
  • Jeg vet ikke hvordan tomt, eller terreng er og i forhold til vannintak. Men hvis det skulle være en høyde (skråning) som vannet må over, må dette taes henstyn til, når det gjelder sugehøyde. Forutsatt at du ønsker å suge vannet de nevnte 4 m og ikke trykke vannet det meste av høydeforskjellen.
  • Hvis tankene dine ikke er trykktanker (press fra pumpe), må tankene ganske høyt over plen og gårdsplass får å få brukbart trykk uten den ekstra pumpa. Pumpe nr. 2 kan ordne trykk. Men trolig vil en riktig plassert pumpe gjøre jobben og uten de tankene dine.
  • Kjøper du riktig type vannrør, kan vannet fryse i dem. Pumpene koble selfølgelig fra og settes frostfritt. 
  • Normalt så skal slike pumper aldri startes, uten at det er vann i dem og i sugeledning. Det må fylles i pumpe, eller over pumpe i trykkledning, før start. Fylle 40 meter slange + pumpe + sugerør?
  • Viser til ditt nest siste avsnitt. Aldri "tørrkjøre" pumpen!

Har jeg forstått dette rett, bør du nok kun skulle benytte deg av en pumpe, plassert nær vannet og 2 - 3 meter høyere, så ordner den vannet du trenger, uten de tankene og den ekstra pumpa. Er det komplekst, kontakt proffe som jeg tidligere har annbefalt.

 

Og, lykke til. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Åhh-du verden :) Jeg blir mer og mer lærd, og det skal dere ivrige skribenter ha en takk for. 

 

Forvirring er nok knyttet nært til to forhold, mitt svært lite fagområde innen pumping, og dels jula.no/chlasOhlson.no og de svar jeg mottar fra nevnte. Jula.no opererer med begrepet:  Løftehøyde, et begrep de fikk til å tilsvare LENGDEN på innsugsrør. Men, da er det herved avklart at dette er hvor mange meter fra pumpens uttak og opp i luften man kan presse vannet. TANKEN? Jo, den så sin verden da pumpen jeg kjøpte ikke ville kunne klare å frakte vannet "lengre" en de 48 metrene (ny måling viser ca 75 meter). Så kom "mellomtank" inn i bildet, men slik jeg leser her, bortfaller både den og en ekstra pumpe. "Penger spart=smart". Plasseringen av pumpen kan jo bli en 2/3 dels lengde av de 75 m, dvs. ca 50 meter fra bolig og 25 meter fra innsugssted. Så er det PE-rør som gjelder, leser jeg (stor takk :)). 

 

Typografi. Fra vannflaten går det jevn stigning, ca 3 meter på disse 75 meter. Fra boligens under et, og opp til hage areal som trenger vanning er det omkring 3-4 meter. Dersom jeg plasserer pumpen nær vannet, opp i en 2 meters høyde, tenker jeg dette skulle bli aldeles bra.  Tar en replay når systemet er oppe, og avslutter evt. om dette fungerte.

 

PF takk til alle skribenter! 

Lenke til kommentar

Plasseringen av pumpen kan jo bli en 2/3 dels lengde av de 75 m, dvs. ca 50 meter fra bolig og 25 meter fra innsugssted. Så er det PE-rør som gjelder, leser jeg (stor takk :)). 

 

Typografi. Fra vannflaten går det jevn stigning, ca 3 meter på disse 75 meter. Fra boligens under et, og opp til hage areal som trenger vanning er det omkring 3-4 meter. Dersom jeg plasserer pumpen nær vannet, opp i en 2 meters høyde, tenker jeg dette skulle bli aldeles bra.  Tar en replay når systemet er oppe, og avslutter evt. om dette fungerte.

 

PF takk til alle skribenter! 

Kommer med noen få kommentarer, selv om det ser ut som planen din nå er god. Ok, da er dette forklart og avklart. :) Fryktet at det kunne være noe problematisk terreng mellom van og hus, som kunne skape problemer.

 

De meterene horrisontalt har liten betydning (ser vi bort fra litt friksjon), så pumpen kan trykke vannet flere hundre meter horrisontalt uten mye tap av trykk. Det er som er viktig, er sugehøyde og løftehøyden. På løftehøyden (vannsølye) taper du bare da ca 1 - 2 m, i plan med u.eta og nye 3 - 4  m, for hagevanning oppe. Tapet blir vel da ca 48 - ca. 5m og du har da fremdeles igjen 43 m. vannsøyle. Og det blir ca 4 bar. Dette burde bli brukbart, uten at jeg er noen V.V.S. ing. 

 

Men husk det jeg skrev om fylling av vann, i pumpe og sugerør. Sjekk først bruksanvisningen.Men det blir mye vannfylling, hvis du plasserer pumpen langt fra vannet. Kanskje plassere pumpen nærmere vannet.

 

Grovt sett er det to forskjellige små pumper som blir brukt til vannforskyning. Din er av typen trykkpumpe, med liten sugehøyde og stor løftehøyde. Og så har vi de sugepumpene, med stor sugehøyde (mange ti-talls m) og trykk som skal være tilfredstillende for en husholdning. Den siste mye brukt når en borer etter grunnvann. Begreper kan varriere litt, men værst er utsalgssteder/byggevare forretninger og deres beskrivelser. Fabrikantere (de seriøse) er ganske entydige i begrepsbruk.  Lykke til.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er pumpen satt opp. Det er omkring 3 meters forskjell fra pumpens plassering og vannoverflate, tilbakeslagsventil med filter ligger omkring 40 cm under vannet. Sugeslangen 32 mm utv. og 29 mm innvendig av PEM typen ligger en svak kurve på omkring 10 meter fra start til slutt og er i 100 meters lengde.  Sugeslange fylles opp med vann, ca 35 liter, det samme gjøres et kammer i selve pumpen, ca 2 liter. Det er sjekket for at vannet i sugeslangen ikke lekker ut i andre ende, noe som skjedde helt fra starten av. Sugeslangen er nå tettet igjen i enden med tilbakeslagsventilen.

 

Men suge vann, det vil den ikke, bortsett fra de 3 literene som fylles opp i sugeslangen, da. Suge vann fra selv vannet, det vil den ikke.

 

Hva kan vi da sjekke ut? 

Lenke til kommentar

TS. Du har nok gjort noe feil. :)

 

Jeg forstår ikke hva du mener med, nest siste avsnitt. Så jeg vet ikke om dette har noe betydning.

 

Det som kanskje er mest sannsynlig, et at du har luft i pumpen. Men her er det flere mulige feilkilder, uten at jeg kjenner denne "trykkpumpa" og som tidligere nevnt, så er jeg heller ikke V.V.S. ing. Men viktig å følge bruksannvisningen, da spessielt montering av tilbakeslagsventil (m/slange), vannrett underlag for pumpen og det som står om fylling av vann i pumpe/sugeslange. Kanske pumpen også trenger vann i trykkslange (den for løftehøyden). Se anvisning, fra fabrikk.

 

1) Det kan være litt vanskelig å få ut all luft i pumpen, kun ved å fylle i pumpen. Og en kan også skape luftbobler, ved uforsiktig påfylling.

 

2) Og er ikke tilbakeslagsventilen montert riktig (vertikalt), kan den lekke vann. Og det var vel også problem i starten. :) Det kan være fordel med et "bend" (fåes i mange forskjellige vinkler eks. 15, 30, 45, m.m.) montert på slange, nær tilbakeslagsventil, eller  direkte på den. Kanskje bruke en kort slangebit i mellom. Lekker ventilen vann, klarer du ikke å skru igjen påfyllingsskruen på pumpen, uten at det suges luft inn via gjengene, før skruen er tett. Dette kan være årsaken til luft i pumpen. Og da virker den nok ikke. 

 

Et tips, du sjekker ikke om tilbakeslagsventilen lekker, ved å løfte den opp. Etter oppfylling, sjekker du vannivået i pumpen! Synker det, er noe feil på nedsiden av pumpen, enten det er koblinger, eller ventilen. La ventilen være, hvis den er rett montet.

 

3) Vet ikke om pumpen krever vann i trykkrørert. Men løser ikke foran nevnte ting problemet, eller åpenbare feil i.h.t. bruksanvisningen, har jeg et annet forslag. Det er at du monterer en T-forgrening nær høyeste punkt på trykkslangen. Vannet skal gå rett i mellom og så må du ha en "lokkeskrue" (vet ikke navnet) for kunne tette igjen. Og den delen av forgreningen må jo stå/peke oppover. Dette for at en person kan fylle vann (sakte) der, samtidig som en annen person passer pumpen og lukkeskruen. 

 

Før denne opperasjonen, må tilbakeslagsventilen være tett. Kontroll vannstand i pumpen, via påfyllingshullet. Er vannstanden den samme som sist du sjekket. Greit med minst en time og så sjekk. Så kan du gå til neste punkt, påfylling i trykkrøret.  

 

Og da må du ha hjelp. Når pumpen er oppfylt, kan du montere lokkeskruen på pumpen, men bare så vidt gjengene får feste. Så starter forsiktig påfylling på toppen (via t-forgreningen). Når vannet kommer jevnt ut, via gjengene på lokkeskruen, skrur du sakte igjen skruen, mens vannfyllingen på går på toppen av slangen. Fylingen på toppen må være konstant, til lokkeskruen er festet og tett. Så en 10 L bøtte med vann, burde gjør jobben. Sikkert en fordel med to personer på toppen, en til å holde størst mulig trakt (stødig og ikke i bunn av forgreningen), mens en annen fyller sakte. (En grunn til sakte fylling, er fare for luftbobler). De på toppen kan bare fylle videre, resten av vannet, etter at du har skrudd igjen lokkeskruen. 

 

 

Men før du starter på punkt 3, bør du forsike deg om at det ikke er kommet lufblærer, inn i pumpesystemet. Se bruksanvisning om det er beskrevet, lufting av pumpen. I så tilfelle, skal det være en skrue nederst på pumpen, som du kan åpne. Da tømmer du pumpen for både vann og luft. Når det er gjordt, skru igjen. Begynn å fylle pumpen på nytt og forsiktig, unngå luftbobler. Fyll helt opp til det renner ut av påfyllingshullet, skru igjen skruen og forsøk å starte pumpen. Hvis dette er det som er beskrevet i bruksanvisningen, skulle nå pumpen pumpe vann. Hvis ikke gå til punt 3.

 

Noen avskuttende kommentar. Du har en trykkpumpe og i prisnippet skal den pumpe vann fra pumpekammeret og opp trykkslangen. Pumpen suger egentlig ikke, men trekker opp vann på grunn av vakum. Du har en lang slange og det blir mye vann/vekt, som skal trekkes oppover til pumpen, via vakum. Dette kan skape problemer. Hvis ikke mine tips (eller andres) hjelper deg, bør du kontakte fabrikken og prate med en V.V.S. ingeniør, helst en som kjenner aktuell pumpe. 

 

Men en løsning kan være å bytte ut sugeslangen, med annbefalt dimensjon. En dårligere løsning, er å flytte pumpen lavere og nærmere vannintaket.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Siste avsnitt, som du ikke skjønte helt, etter  "3" tallet forsvant fem tallet, det betyr at meningen var å skrive at sugeslangen var fylt opp med ca 35 liter med vann  :hm: .

 

Dette er pumpen:

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731109/

 

Pumpehuset har et lite kammer, ca 2 liter. Hensikten med dette kammeret er at dersom sugeslangen er under 10 meter, vil det være tilstrekkelig med vann for å få til suging fra enden av sugeslangen, uten at sugeslange behøver å bli fylt med vann. Her er lengden over 10 meter, dvs. 100 meter, og sugeslangen må dermed selvfølgelig fylles opp med vann før oppstart. Fyller også opp dette to liters kammeret. Høyden fra vann inntak ved bunn/tilbakeslagsventil er under 4 meter, omkring 3-4 meter.

Du skrev: 2) Og er ikke tilbakeslagsventilen montert riktig (vertikalt), .." Det var førstens slik at enden av sugeslangen ikke var tett nok, og vannet som ble fylt i sugeslangen rant ut. Dette ble fikset med fortetting vha. "vulke tape". Så nå er denne tett. Hva som menes med "vertikalt" ser jeg ikke. Suge slangen ligger horisontalt, ca 40 cm under overflaten av vannet.

 

Sugeslangen er i manualen satt til innvendig Ø=1", siden det her er snakk om relativt lang slange, kjøpte jeg PEM rør 2 X 50 meter, utv. Ø=32 mm, innv. Ø= 29 mm. Koplet disse to lengder sammen og brukte gjenge tape for å sikre at skjøten er tett. Det renner ikke vann ut av denne koplingen.

 

Synes en T ledd like før inntaket av sugeslangen var en god ide. Kanskje man kan oppnå suging korrekt ved å fylle på T koplingens TOPP lokk, for så å skru igjen(?) når trykket har økt og vannet strømningen er jevnt? Men, systemet må vel oppfattes som lukket, med undertrykk i røret for sugeinntaket, for at dette skal fungere?

 

 

Naboen snakker om å flytte pumpen nærmere vannet, er dette lurt?

Naboen sitt sugesytem har en 30 graders bøy like før bunnventil med tilbakeslagsventilen. Skal se om en bøy (dvs, blir en lås) vil gi noen endringer? 

Lenke til kommentar

Prøv med kortere sugeslange, i alle fall midlertidig. Luftlommer kan være en utfordring, særlig med lang slange. Vet ikke hva slags kobling du har skjøtt slangene med, men gjengetape skal i utgangspunktet ikke trenges.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/866092

 

Et T-rør med en plugg eller kuleventil som man kan fylle opp sugeslangen gjennom er en god ide, men den må stenges når pumpa skal suge. Man kan eventuelt koble til en gjennomsiktig slange her, og holde den opp i lufta (høyere enn pumpehuset) og fylle den med vann, og så slå på pumpa og se hvordan den oppfører seg. Og stenge ventilen når den begynner å suge.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...