Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reduksjon i lønn som følge av mistet vikariat (vanskelig å ordlegge)


Klatt3n

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har den siste tiden (omtrent ett år) fungert i en høyere stilling enn det jeg normalt har hatt i bedriften jeg er ansatt i, dette pga permisjon/sykdom hos en annen ansatt og jeg var den som var mest egnet til å midlertidig ta over stillingen. Nå har denne ansatte kommet tilbake, og fortalt meg at ledelsen ikke har rett til å tvangsredusere lønnen min med mindre det er greit for meg. Er det noe hold i dette? Jeg har lest litt på nettet og søkt litt, men det meste jeg finner av informasjon er ti, femten år gammelt. Jeg ble fortalt at det som skulle skje, hvis det ble gjort etter boka, var at lønnsforhandlingene mine i de neste årene kom til å bli fryst til jeg eventuelt nådde det trinnet jeg hadde per dags dato. Hvis dette stemmer, hvor sterkt stiller jeg da dersom arbeidsgiver plutselig reduserer lønnen min? (Er snakk om nærmere 50 kr per time, så det ville merkes kraftig på lønna) Minus her er at jeg ikke har kontrakt på denne ekstra betalingen, da vikariatet i grunn først skulle vare i en måned, men sykemeldingen til vedkommende jeg jobbet for ble stadig forlenget. Jeg har dog en rekke lønnsslipper å vise til hvor lønnssatsen står svart på hvitt.

 

Noen som har noe konkret info/lovdata å komme med, evt med kilder? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du midlertidig fungerer i en annen stilling har du ikke noe større krav på den stillingens lønn enn en ekstern vikar ville hatt, det vil si at så lenge den midlertidige fungeringen er lovlig faller alle den høyere stillingens goder bort når stillingens innehaver gjeninntrer i stillingen. Ditt samtykke til å redusere lønn forutsetter at hele eller deler av avtalen om fungering er bindende også etter at fungeringsperioden er over. Her må du ha særlige holdepunkter i fungeringsavtalen for å kunne konkludere med slik utvidet binding. 

 

For statens vedkommende er dette tariffbestemt i Hovedtariffavtalen i staten § 12 nr. 2. Et kjapt søk viser at det ikke er veldig mange tariffavtaler som har fungeringsbestemmelser. Myntoverenskomsten § 5 følger statens mønster, det samme gjør KS, mens i Telenoroverenskomsten og Finansoverenskomsten skal spørsmålet "vurderes konkret". Det kan synes som om offentlige og tidligere offentlige virksomheter følger statens mønster, mens private virksomheter overlater det til den enkelte bedrift å avtale med arbeidstakere/tillitsvalgte. 

Lenke til kommentar

I slike situasjoner er det vanlige at lønna di blir fryst til lønnsystemet tar deg igjen slik du har blitt fortalt. Om det er lovbestemt eller rett og slett en sedvane kan eg ikkje svare på. Eg har vore tillitsvalgt i 20 år, og faktisk aldri hatt behov for å finne ut av det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...