Gå til innhold

[Løst] Hvorfor så mye dårlig PCI-E SSD?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på generielt, særlig fra intel.

 

Hvorfor er det så mange SSD disker derfra som er så dårlige på ytelse?

Man er heldig hvis man får 1 gigabit ut av lovet 2 gigabyte/s?

 

Prøvde Intel SSD 750 Series: Performance Unleashed men den gir langt dårligere ytelse på sokkel 1366.

 

Så må man ha PCI-E 3 generasjon eller nyere (LGA 1150 eller sokkel 2011) for å klare å få raskere?

Ellers må man gå for m.2 samsung SSD disker for laptop og konverte til PCI-E adapter?

 

Har fått det å fungere raskere, men jeg syns det er litt rart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, lurer på generielt, særlig fra intel.

 

Hvorfor er det så mange SSD disker derfra som er så dårlige på ytelse?

Man er heldig hvis man får 1 gigabit ut av lovet 2 gigabyte/s?

 

Prøvde Intel SSD 750 Series: Performance Unleashed men den gir langt dårligere ytelse på sokkel 1366.

 

Så må man ha PCI-E 3 generasjon eller nyere (LGA 1150 eller sokkel 2011) for å klare å få raskere?

Ellers må man gå for m.2 samsung SSD disker for laptop og konverte til PCI-E adapter?

 

Har fått det å fungere raskere, men jeg syns det er litt rart.

 

Det er ikkje intel sin feil, det er brukerfeil som gjør at ytelsen blir dårlig :) F.eks ha for dårlig hardware for f.eks  intel 750.

 

Det sier seg selv at man setter en pci-e 3.0 ssd på et hovedkort med pci-e 3.0. 3.0 gir høyere båndbredde, lavere overhead og lavere latency.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung m.2 SSD:

pci_e_SSD_samsung.jpg

Mens den samtidig kopierte fra en HDD, klarte 1100 MB/S lesehastighet uten belasting.

 

Intel 750:

Intel_PCI_e_SSD_2.jpg

 

http://s9.postimg.org/twci5s727/Intel_PCI_e_SSD.png

 

Uansett så kunne intel kommet med PCI-E 8x eller 16x så blir det mere nok båndbredde til alle hovedkort.

Har flere PCI-E 16x slot. Siden det finnes vel ikke adapter som funger å konverte fra PCI-E 8x til 4x generasjon 3.

 

Må jeg velge:

 

http://www.ebay.com/itm/NEW-Micron-P420m-1-4TB-PCIe-8x-Internal-Solid-State-Drive-SSD-MTFDGAR1T4MAX-/231549501510?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e96d0046

 

Eller finnes det flere raske SSD beregner for sokkel 1366? hvis jeg ikke tar helt feil skal 8x klare 4 GB/s som burde være rask nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De kunne sikkert kommet med pci-e 1.1 x 16, uten at det hadde blitt noe mere mening med det. Jeg kunne ønske de kom med pci-e 3.0 x 8 og at ssden utnyttet det til det fulle. Akkurat som min Areca 1883 raidkontroller :)

 

Slik:

 

areca1883cache.png

 

Det er ikkje bare hastigheten som er bedre med pci-e 3.0. Det er protokollen som er endret til å støtte masse greier :p

 

Les:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_3.x

 

 

As with other high data rate serial transmission protocols, the clock is embedded in the signal. At the physical level, PCI Express 2.0 utilizes the 8b/10b encoding scheme[22] to ensure that strings of consecutive ones or consecutive zeros are limited in length. This coding was used to prevent the receiver from losing track of where the bit edges are. In this coding scheme every eight (uncoded) payload bits of data are replaced with 10 (encoded) bits of transmit data, causing a 20% overhead in the electrical bandwidth. To improve the available bandwidth, PCI Express version 3.0 employs 128b/130b encoding instead: similar but with much lower overhead.

Many other protocols (such as SONET) use a different form of encoding known as scrambling to embed clock information into data streams. The PCIe specification also defines a scrambling algorithm, but it is used to reduceelectromagnetic interference (EMI) by preventing repeating data patterns in the transmitted data stream.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ja det hadde vært særlig gøy å prøvd det i:

 

ASRock X99 WS-E

Særlig når man har så mye PCI-E slots, men skulle nok tro det er samme PCI-E kontroller.

Så vet ikke om det fysisk er mulig å ha 3x overklokket Titan og tillegg 2 slike SSD disker PCI-E 8x gen 3 før hovedkortet er flaskehalsen.

 

Jeg har storebror Asrock x99 ws-e 10GB, og den har også 2x PLX bro som gjør at man får 4x pci-e x16 3.0. Uten å ha testet ville jeg da tro at man får 7x pci-e x8 om man bruker flere enn 4 porter.

 

edit: Jeppsipeppsi

 

If all seven slots are occupied, then the configuration is x8/x8/x8/x8/x8/x8/x16

 

Asrock er faktisk kongen av x99 hovedkort. Man får ALT på ett kort. Kjører nå 4600mhz 5960x og 3000mhz cl15 lett på dette kortet. Ganske deilig med 10Gbit lan hjemme også.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan er m.2 det finnes vel bare en standard?

 

Finnes jo hovedkort som har det ved PCI-E men blir dette ca like dårlig? Selv om det finnes m.2 SSD som klarer 1600 MB/S lesehastighet er det ikke det samme?

 

Syns det også er rart det ikke finnes kloneprogramvare med PCI-E SSD disker, mens med samsung eller intel satabaserte SSD finnes dette og ofte trimbaserte programvare.

 

Godt mulig dette er flyttet til UEFI? Så hovedkortet tar den jobben? Særlig de nyeste hovedkortene?

Så SSD diskene blir ikke tregere etter 1-2 år hvis man ikke formatterer ofte. Som sliter på SSD diskene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

M.2 er en kontakt/formfaktor

Den kan være fysisk wiret til pcie 3.0 (cpu lanes) 2 eller 4 v eller pcie 2.0 buss eller den kan være wiret til en satakontroller på hovedkortet.

M.2 kontakten i seg selv bestemmer ikke om protokollen er NVMe eller ahci hvis tilkoplet pcie buss 3.0 cpu eller 2.0 dmi.

Lenke til kommentar

Men hvordan er m.2 det finnes vel bare en standard?

 

Finnes jo hovedkort som har det ved PCI-E men blir dette ca like dårlig? Selv om det finnes m.2 SSD som klarer 1600 MB/S lesehastighet er det ikke det samme?

 

Syns det også er rart det ikke finnes kloneprogramvare med PCI-E SSD disker, mens med samsung eller intel satabaserte SSD finnes dette og ofte trimbaserte programvare.

 

Godt mulig dette er flyttet til UEFI? Så hovedkortet tar den jobben? Særlig de nyeste hovedkortene?

Så SSD diskene blir ikke tregere etter 1-2 år hvis man ikke formatterer ofte. Som sliter på SSD diskene.

 

Intel p3700 støtter iallefall trim, så da regner jeg med at 750 også har det. Er jo tross alt samme kontroller på begge :)

Lenke til kommentar

Har nå fått testet:

 

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Harddisker/SSD/SSD/M-2/Samsung-SM951-SSD--PCIe-M2-256GB-1600-1200MB-s---256-GB-bulk-134509-p0000116210.aspx

 

 

samsung_m_2_256_gb_ssd.png

 

Så dette er langt bedre en Intel SSD 750 sitt resultat. I følge digitalimpuls skal intel være best på I/O responstid mens m.2 skal være bedre på ytelse. Så vet ikke om det er riktig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har nå fått testet:

 

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Harddisker/SSD/SSD/M-2/Samsung-SM951-SSD--PCIe-M2-256GB-1600-1200MB-s---256-GB-bulk-134509-p0000116210.aspx

 

 

samsung_m_2_256_gb_ssd.png

 

Så dette er langt bedre en Intel SSD 750 sitt resultat. I følge digitalimpuls skal intel være best på I/O responstid mens m.2 skal være bedre på ytelse. Så vet ikke om det er riktig?

Dette er nesten samme som 3x 850pro i raid-0 :) m.2 ssden er hakket raskere på 4k rr. Noe som du vil ha. Sinnsykt mye ytelse på liten plass!

 

Om 750 får pci-3.0 og høy minne/cpuhastighet, så skal den være raskere på det meste. Dog sammy sin m.2 er konge den også. Fornøyd blir du nok uanZ ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du kan ikke si hvorfor Intel SSD 750 ga så dårlig resultat?

Denne er på PCI-E 16x spor hvis det skulle være til hjelp.

 

Kanskje programvaren til intel SSD disken er dårlig optimalisert for dette?

Eller at SSD disken har kryptering som krever mere båndbredde?

 

Tviler vel på crystaldiskmark er dårlig optimalisert for intel sine SSD disker men kan vel være det?

 

Vet du om man vil merke forskjell om den m.2 SSD hadde hat windows 7?

Eller må man ha windows 8.1 eller nyere for å få best ytelse?

 

Så uansett hvor rask SSD disk man har klarer man aldri å få windows 7 til å starte på 1 sekund.

Man må regne med minst 20-30 sekunder uansett maskinvare?

 

Hva hadde du brukt en slik SSD disk til vmware som virtualisering eller andre ting som gir mere løft?

Film og spill tviler jeg på hjelper i så stor grad.

 

Kanskje komplering av f.eks kildekode av "reactos" eller andre små operativsystemer?

Det krever veldig kraftig SSD og prosessor med mange kjerner hvis det skulle gå på par minutter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men du kan ikke si hvorfor Intel SSD 750 ga så dårlig resultat?

Denne er på PCI-E 16x spor hvis det skulle være til hjelp.

 

Kanskje programvaren til intel SSD disken er dårlig optimalisert for dette?

Eller at SSD disken har kryptering som krever mere båndbredde?

 

Tviler vel på crystaldiskmark er dårlig optimalisert for intel sine SSD disker men kan vel være det?

 

Vet du om man vil merke forskjell om den m.2 SSD hadde hat windows 7?

Eller må man ha windows 8.1 eller nyere for å få best ytelse?

 

Så uansett hvor rask SSD disk man har klarer man aldri å få windows 7 til å starte på 1 sekund.

Man må regne med minst 20-30 sekunder uansett maskinvare?

 

Hva hadde du brukt en slik SSD disk til vmware som virtualisering eller andre ting som gir mere løft?

Film og spill tviler jeg på hjelper i så stor grad.

 

Kanskje komplering av f.eks kildekode av "reactos" eller andre små operativsystemer?

Det krever veldig kraftig SSD og prosessor med mange kjerner hvis det skulle gå på par minutter?

Det var vel fordi du hadde kobla den til et pci-e spor som igjen er koblet til Sørbroa og har bare pci-e 2.0 fart..

 

Hvilket OS bruker du forresten?

 

Kanskje ikkje rart at 750 ikkje yter optimalt hvis du bruker win 7. Win 8.1 er å foretrekke for nvme og alt annet ny hardware. 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så driverne til SSD disken gjør ikke like bra jobb i windows 7 som den ville gjort for windows 8.1?

 

Operating Systems: Windows Web Server 2008 R2*, Windows 7 (64-bit)*, Windows 8, 64-bit*, Windows 8.1, 64-bit*, Windows Server 2012 R2*, Windows Server 2012*

 

Står vel ikke noe steder at den vil yte dårligere i windows 7.

Lenke til kommentar

Så driverne til SSD disken gjør ikke like bra jobb i windows 7 som den ville gjort for windows 8.1?

 

Operating Systems: Windows Web Server 2008 R2*, Windows 7 (64-bit)*, Windows 8, 64-bit*, Windows 8.1, 64-bit*, Windows Server 2012 R2*, Windows Server 2012*

 

Står vel ikke noe steder at den vil yte dårligere i windows 7.

 

Ikkje vet jeg, men jeg vet bare at windows 8 og 8.1 yter generelt bedre pga optimaliseringer til ssder. Windows 8 gjenkjenner ssder som ssder og ikkje harddisker. Noe som gjør at TRIM fungerer på ssder med hardware og bios/Orom/RST driver som støtter trim.

 

Hvis du vil ha bedre ytelse med ssd og nyere skjermkort, så er det bare å komme seg over på windows 8.1 med en gang. Slik er det bare. Verden går videre og det gjør OS også. Ved kjøp av windows 8.1 får man jo også win 10 som gratis oppgradering.

Lenke til kommentar

 

Hvis du vil ha bedre ytelse med ssd og nyere skjermkort, så er det bare å komme seg over på windows 8.1

Har windows 8.1 på andre maskiner, og testversjon av windows 10.

 

Grunnen for jeg beholder Windows 7 er at den er for bra til å byttes ut.

 

Man trenger både sidebar adons,  http://www.glass8.eu/download.html i tillegg til classicshell.net før windows 8.1 blir nesten som win 7.

Men da får man med dritt på kjøpet. Så blir ikke oppgradering før man slipper det og eldre spill funger bedre.

Godt mulig jeg byttet hovedkort før dette blir aktuelt.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du vil ha bedre ytelse med ssd og nyere skjermkort, så er det bare å komme seg over på windows 8.1

Har windows 8.1 på andre maskiner, og testversjon av windows 10.

 

Grunnen for jeg beholder Windows 7 er at den er for bra til å byttes ut.

 

Man trenger både sidebar adons,  http://www.glass8.eu/download.html i tillegg til classicshell.net før windows 8.1 blir nesten som win 7.

Men da får man med dritt på kjøpet. Så blir ikke oppgradering før man slipper det og eldre spill funger bedre.

Godt mulig jeg byttet hovedkort før dette blir aktuelt.

 

 

MÅ? Når jeg booter opp, så kommer jeg direkte på desktop. Metro har jeg ikkje sett siden windows 8 :p Jeg kan få opp metro, men man må jo ikkje. Akkurat nå så finnes det ingen grunn for å ha windows 7 synes jeg. Med mindre man vil ha en eldre OS med dårligere ytelse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...