Gå til innhold

Sivilingeniør NTNU


Anbefalte innlegg

Hei, 
har en diskusjon angående tittelen sivilingeniør og hvor du kan få den! Er det kun på NTNU du kan få den, eller er det andre universiteter som gir denne tittelen? Hvis du bygger på en bachelor blir det master og ikke siving., uansett hvor du går(med unntak av NTNU)? 
Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er MSc = sivilingeniør? Er det slik at hvis du tar en master som er teknologi-rettet så får du siving. tittel uansett hvor du tar det?  

 

 

 

Du får ikke tittelen uansett hvor du tar utdanning.

Som en konsekvens av tilpasninger til internasjonale forhold gjennom Bologna-prosessen får nyutdannede kandidater i dag tittelen master i teknologi heller enn siv.ing. Denne standarden ble vedtatt i 2002, som et resultat av Kvalitetsreformen. Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ble dette imidlertid sterkt kritisert, og 9. desember 2003 ble det vedtatt at kandidater fra teknologistudiene ved NTNU får graden Master i teknologi/sivilingeniør.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sivilingeni%C3%B8r

 

 

Så tittelen er borte og man har en grad som bekrefter at man har tatt utdanning som ville tilsvart tittelen istedet. For å svare på spørsmålene dine om påbygging av bachelor og hvor man tar graden henn så står det på samme linken.

For å bli master i teknologi/sivilingeniør kan man studere ved Universitetet i OsloNorges teknisk-naturvitenskapelige universitetNorges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås, Universitetet i Agder,Universitetet i BergenUniversitetet i StavangerUniversitetet i TromsøHøgskolen i NarvikHøgskolen i TelemarkHøgskolen i ÅlesundHøgskolen i VestfoldHøgskolen i Buskerud og Høgskolen i Østfold. Man kan bli sivilingeniør enten ved å velge et 5-årig løp eller ved å ta først en 3-årig ingeniørutdannelse, med full fordypning i matematikk for så bygge videre med en 2-årig mastergrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men er MSc = sivilingeniør? Er det slik at hvis du tar en master som er teknologi-rettet så får du siving. tittel uansett hvor du tar det?  

 

 

På vitnemålet vil det vel stå "Master of Science", men alle teknologirettede mastere kaller seg vel selv for siv.inger. Jeg og alle jeg kjenner gjør iallfall det. Jeg gidder ikke å si at jeg er "Master of science" i energi og miljø.

Lenke til kommentar

 

 

Men er MSc = sivilingeniør? Er det slik at hvis du tar en master som er teknologi-rettet så får du siving. tittel uansett hvor du tar det?  

 

 

På vitnemålet vil det vel stå "Master of Science", men alle teknologirettede mastere kaller seg vel selv for siv.inger. Jeg og alle jeg kjenner gjør iallfall det. Jeg gidder ikke å si at jeg er "Master of science" i energi og miljø.

 

 

på vitnemålet står det "Master i Teknologi/Sivilingeniør" faktisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kupper tråden. 
Jeg kommer ikke inn på opptak til direkte siv.ing. For høy poenggrense for min del. Men jeg leser at NTNU tilbyr intern overgang fra årsstudium direkte til 3.semester på 5årig masterprogram. 

 

Flere av de årsstudiumene som er relevant for den sivilingeniør-utdanningen jeg vil inn på, klarer jeg med OK margin (ca 5.0). 

 

Er dette en hemmelig bakdør til sivilingeniør-utdanningen? :hmm: 

 

Endret av Inventory
Lenke til kommentar

Begynte på bachelor i matematikk ved NTNU i høst, med plan om å søke intern overgang til Bygg- og Miljøteknikk. Dette ordnet seg, og jeg var med i fadderperioden, var med på Teknostart og har fått godkjent overgang til bygg fra og med høsten av. Tok de emnene som gjelder for bygg, og kan dermed gå direkte inn i 2. klasse til høsten igjen. 

Lenke til kommentar

 

Hvor leste du dette? Jeg kan aldri tenke meg at det er direkte enkelt å gå over fra årsstudium til sivilingeniør. NTNU slo allerede hardt ned på interne overganger mellom ulike sivilingeniørstudier for noen år tilbake.

 

 

Står litt om det her: 

http://www.ntnu.no/studier/opptak/overgang

 

Jeg fikk nå i vår innvilget overgang til sivlingeniørutdanning i fysikk og matematikk. Så det er da mulig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

 

Hvor leste du dette? Jeg kan aldri tenke meg at det er direkte enkelt å gå over fra årsstudium til sivilingeniør. NTNU slo allerede hardt ned på interne overganger mellom ulike sivilingeniørstudier for noen år tilbake.

 

 

Står litt om det her: 

http://www.ntnu.no/studier/opptak/overgang

 

Jeg fikk nå i vår innvilget overgang til sivlingeniørutdanning i fysikk og matematikk. Så det er da mulig.

 

Hei 

Kan du pliss beskrive hvorfor du valgte fysmat?

Er det vanskelig studie?

Må man ha talent for matte og fysikk for å klare studie?

Lenke til kommentar

 

 

 

Men er MSc = sivilingeniør? Er det slik at hvis du tar en master som er teknologi-rettet så får du siving. tittel uansett hvor du tar det?  

 

 

På vitnemålet vil det vel stå "Master of Science", men alle teknologirettede mastere kaller seg vel selv for siv.inger. Jeg og alle jeg kjenner gjør iallfall det. Jeg gidder ikke å si at jeg er "Master of science" i energi og miljø.

 

 

på vitnemålet står det "Master i Teknologi/Sivilingeniør" faktisk

 

På det engelskspråklige så vil det stå master of science.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...