Gå til innhold

Kombinert foto/ film til skole


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe inn et kamera til skole. Det skal nok primært brukes til film, men jeg vil også kunne bruke det som et stillbildekamera. Forleden så jeg en kar som filmet med det jeg antar var et speilreflekskamera. Kvaliteten ble super, så den etterpå. Lyden ok.

 

Noen erfaringer her? Konkrete forslag til kamera? Jeg ser for meg å filme undervisning som skal vises lærere. Selvsagt bør dette skje live, men det er det vel en pc som styrer. Dersom vi nå har kommet så langt at det er wifi på kamera, er det nærmest et must.

 

Kjør debatt!

Endret av j8rn_InnleggNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Forresten, finnes en løsning som er 2-3000 billigere?

Ja. Nikon har D5300, det er nok ikke store forskjellen på den tekniske kvaliteten, men det er noe forskjell i betjeningen.

 

Kan du være så snill å skrive 50 ord om hva du mener med det? Leste på nettet at at D5300 var meget enkelt å betjene nå, bortsett fra wifi. Jeg kan virkelig ikke noen verdens ting om dette. 

Lenke til kommentar

 

 

Forresten, finnes en løsning som er 2-3000 billigere?

 

Ja. Nikon har D5300, det er nok ikke store forskjellen på den tekniske kvaliteten, men det er noe forskjell i betjeningen.

Kan du være så snill å skrive 50 ord om hva du mener med det? Leste på nettet at at D5300 var meget enkelt å betjene nå, bortsett fra wifi. Jeg kan virkelig ikke noen verdens ting om dette.

Legg inn denne på YouTube: nikon d5300 vs d7200

 

Eller du kan se på denne direkte: http://youtu.be/BAtx2ebv_g0

 

 

Eller søk på det samme på Google. Du får masse svar...:-)

 

 

Lurer du på mer etter du har sett gjennom videoene, så er du hjertelig velkommen til å spørre.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at speilrefleks er begrenset til videopptak på maks 30 minutter (mange ennå kortere). Har det noe å si bør du vurdere noe annet. De har også dårlig autofokus mens du filmer, men mulig det ikke betyr noe for ditt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at speilrefleks er begrenset til videopptak på maks 30 minutter (mange ennå kortere). Har det noe å si bør du vurdere noe annet. De har også dårlig autofokus mens du filmer, men mulig det ikke betyr noe for ditt bruk.

Det er en relevant begrensing jeg ikke visste om. Flott.

Lenke til kommentar

 

 

 

Forresten, finnes en løsning som er 2-3000 billigere?

Ja. Nikon har D5300, det er nok ikke store forskjellen på den tekniske kvaliteten, men det er noe forskjell i betjeningen.
Kan du være så snill å skrive 50 ord om hva du mener med det? Leste på nettet at at D5300 var meget enkelt å betjene nå, bortsett fra wifi. Jeg kan virkelig ikke noen verdens ting om dette.

Legg inn denne på YouTube: nikon d5300 vs d7200

 

Eller du kan se på denne direkte: http://youtu.be/BAtx2ebv_g0

 

 

Eller søk på det samme på Google. Du får masse svar...:-)

 

 

Lurer du på mer etter du har sett gjennom videoene, så er du hjertelig velkommen til å spørre.

 

Flott. Har sett video og det virker vel som om den billigste vil duge. Begrensningen med 30 minutter film visste jeg ikke om, men det er neppe noe stort problem.

 

Jeg har en tanke om å kjøre direkte film via Youtube/ Hangouts on air. Er det noen grunn til at det ikke er mulig å kople kamera rett til en pc, starte sending, og sende rett fra kamera online?

Endret av jornandersen
Lenke til kommentar

Hvis video er det viktigste, kjøp et videokamera.

 

Hvis foto er det viktigste, kjøp et fotokamera.

 

 

Til en skole, hvor kanskje elevene skal bruke dette uten å måtte vente på tur, kanskje det beste er å kjøpe inn 1 stk videokamera og 1 stk fotokamera. Du burde fint kunne få begge to av god kvalitet for en samlet sum under 10.000,-.

 

Ikke glem å legge inn programvare for etterbehandling i budsjettet hvis dere ikke har dette fra før.

Lenke til kommentar

Det er en relevant begrensing ...

 

Siden det var relevant kan jeg jo komme med litt ekstra info.

 

Det er to begresninger på opptakslengde med speilrefleks (og alle (så vidt jeg vet) andre stillbildekameraer med video).

 

Det ene problemet er av teknisk art og har med maks størrelse på en videofil. Dette var større problem før, og begrenset mange kameraer til 10-15 minutter i beste kvalitet. Dette kan omgås ved andre filsystem på minnekortene elelr å skjøte mange opptak. Mange modeller har ikke denne begrensningen lenger, men det kan sjekkes på nettsider til produsentene.

 

Den andre begresningen som er 29 minutter 59 sekunder er økonomisk og skyldes at EU har en ekstra toll på videokamera som produsentene gjerne vil unngå. Merkelig for det er ikke mange mye det er snakk om og muligens bare noe som henger igjen av gammel vane. Jeg har ikke sett noen som har tatt bort denne grensen ennå, men kjenner på langt nær alle modeller. 

 

Selv om grensen på ett opptak er en halvtime kan du ta så mange opptak på rad du vil, men det vil bli noen sekunders pause mellom klippene.

 

Når det gjelder videokvaliteten er speilreflekser bra primært fordi det finnes masse flott optikk som gir kreative muligheter.

 

Dessverre er brukervennligheten ikke spesielt bra for speilrefleks når man filmer. Det er flere problemer. Søkeren kan for eksempel ikke brukes siden speilet er slått opp permanent mens opptaket pågår. Det betyr også at den vanlige autofokusmodulen ikke kan brukes og kameraet må bruke videosignalet for autofokus (det finnes unntak, for eksmpel Canon 7dII og 70D).

 

Denne type autofokus er mye tregere enn den vanlige autofokusen, til dels fordi speilrefleksoptikk ikke er designet for dette. Mange som driver med avansert bruk vil uansett (nesten) bare bruke manuell fokus og gjelder det dere også er ikke dårlig autofokus noe problem.

 

Ønsker dere utbyttbar optikk og stor sensor og vesentlig bruk for video vil et speilløst systemkamera sannynligvis være et bedre valg enn speilrefleks. Der kan søkeren brukes (gitt at det er en søker) og autofokusen fungerer raskere enn på speilrefleks. På stillbilder er det liten forskjell på speilløse og speilrefleks.

 

Er dere ikke spesielt interessert i liten dybdeskarpehet og andre kreative effekter, men bare ønsker å film forelseninger osv er nok et videokamera en bedre løsning, men det er dårligere på stillbilder. Kanskje to kameraer er beste løsning slik rogkas foreslår?

 

Mulighet for å streame live bør du sjekke før endelig valg, der kan det også være at du slipper unna 30-minuttersgrensen.

Lenke til kommentar

Skal det hovedsaklig filmes i lav oppløsning, Full HD eller 4K?

 

Når det gjelder filming så har Panasonic GH-modellene en høy stjerne hos semi-proffene på grunn av at Panasonic har prioritert video like høyt som stillbilder i betjening og instillinger. På DSLR er videostøtten normalt bare noe man har lagt til fordi alle andre kamera har dette.

Lenke til kommentar

Skal det hovedsaklig filmes i lav oppløsning, Full HD eller 4K?

 

Når det gjelder filming så har Panasonic GH-modellene en høy stjerne hos semi-proffene på grunn av at Panasonic har prioritert video like høyt som stillbilder i betjening og instillinger. På DSLR er videostøtten normalt bare noe man har lagt til fordi alle andre kamera har dette.

 

Det er filmet veldig mye i proffsammenheng med for eksempel Canon 5DII/III. For eksempel er det nå en god del år siden en episode av House MD ble filmet i sin helhet med 5DII. http://petapixel.com/2010/04/09/house-season-finale-filmed-entirely-with-canon-5d-mark-ii/ 

Broren min ble nominert til Emmy for Melting Point Greenland, filmet i sin helhet med Canon 5DIII:

Min D4 har helt grei autofokus med videofilming, men skal man filme seriøst er det manuell fokus og "focus pull" som gjelder. Spørsmålet som ikke er besvart her er om kameraet skal brukes av en skole som trenger å filme noe, eller om det skal brukes på en skole der elevene skal lære å filme. I siste tilfelle vil jeg anbefale innkjøp av "focus puller".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...