Gå til innhold

Ny stasjonær - 20.000 kr


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Etter 8 år siden siste bygging av pc, er det nå på tide igjen. Derfor trenger jeg noen råd til hva jeg bør gå for.

 

Den skal brukes til alt mulig, men med den prisen så skal det selvsagt spilles en del også. :)

Her er et oppsett jeg har laget så langt:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1545245&su=3297BF1B-69F0-4AB9-933A-CF2A88B69901

 

Hvordan ser dette ut?

Jeg har altså et budsjett på ca 20k, selv om jeg gjerne bruker mindre enn dette hvis det lar seg gjøre. Så "bang for bucks" setter jeg pris på. Budsjettet innebærer som dere kan se også en skjerm.

 

Noen tanker/spørsmål:

 

- Er hovedkortet overkill for en som ikke overklokker noe særlig? Det viktigste for meg her er stabilitet, og Asus har jeg hatt gode erfaringer med tidligere.

- 16GB ram er sikkert litt mer enn jeg trenger, men disse brikkene er på tilbud nå. :)

- Jeg ønsker en god 27" IPS 1440p skjerm, og den DELL-skjermen virker fin.

- Vil et GTX 970 kort kunne kjøre spill på høye innstillinger på en 1440p skjerm? Ønsker å spille FC4, GTA V, The Witcher 3, etc..

- Valgte en i7 i stedet for i5, pga at jeg liker å multitaske en del. Nødvendig?

- Er den EVGA 705 G2 PSU'n ålreit, og vil den greie å kjøre SLI en gang i fremtiden med 2 stk 970?

- Trenger jeg noen ekstra vifter i systemet, f.eks. til CPU?

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som solide valg over hele linja.

 

- Ingen grunn til å spare noen få hundrelapper på hovedkortet selv om du ikke har planer om Max OC.  Jeg er heller ingen stor overklokker, men kjøper alltid hovedkort ment for overklokkere.  For min del handler det om max stabilitet og å minimere potensielle svake ledd i kjeden.

 

- 16GB er akkurat passe.  8GB holder forsåvidt til de aller, aller fleste bruks-scenarier, men jeg var nær ved å bruke alle 8 flere ganger før jeg bygde maskinen jeg har i dag, så mer minne i denne maskinen var et enkelt valg.  Jeg har forresten samme rambrikker og er godt fornøyd.

 

- Jeg har forrige generasjon (U2711) og er særdeles fornøyd.  Din er neppe dårligere.

 

- Jeg har et Asus GTX 970 Strix og får gode tall i alt jeg spiller.  Ikke de samme spillene, men ting som Total War Rome II & Attila, Metro & Metro Last Light eller et fullmoddet Skyrim er heller ikke helt enkle å drive.

 

- Nødvendig?  Vet ikke.  Et stort pluss å ha?  Definitivt.

 

- Strømforsyningen burde enkelt klare å håndtere to kort i SLI.  Med delene på lista + et 970 til vil maskinen ligge rundt 450W under last (inkl. overklokking til 4.25GHz sånn for sikkerhets skyld).

 

- Kjenner ikke kabinettet, men jeg tviler på om det skulle være nødvendig.  Det er uansett ting du kan ta senere.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Hva med en Asus 28" 4K LED PB287Q i stedet?

Funker bedre til gaming med 1ms i stedet for 5 og det er asus seff. 

 

Edit: eller nvm, så du ville ha en IPS skjerm

 

Tror også at den vifta som følger med cpu'n din er rimelig shit, selv kjøpte jeg en noctua cpu vifte som holder den stabilt på 30-45grader idle og load. 

Endret av deaf
Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet, ville jeg lagt til 2000 kroner og gått for x99, da får du flere kjerner, pcie lanes og ddr4.

x99 vil også holde seg bedre i ytelse, og verdi på bruktmarkedet.

 

^^What he said.

 

Blir det 8 år til neste gang BØR du gå for X99. Og nå var det ikke akkurat en gaming skjerm du har funnet deg der med 6ms panel. Husk også at 1440p skjermer er ganske mye tyngre å drive enn 1080p (ca 75% tyngre). Bra da at du har planer om SLI med GTX970 om du går for 1440p skjerm. Det vil den PSU'en klare fint. Vurder i det minste å spink til denne skjermen om nødvendig. Pr. Nå finnes det ikke noe bedre, og den er jo ikke mye dyrere.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for gode svar alle sammen!

 

Jeg har sett litt på x99, og når jeg bytter ut komponentene til et slikt system, blir det ca 3000 kr ekstra. Og det på et allerede strukket budsjett.

Det er 8 år siden jeg har bygget pc, men det er fordi jeg har brukt laptop i mellomtiden. :) Nå er altså tiden inne for stasjonær igjen, og det kommer nok ikke til å gå 8 år før neste oppgradering. ;)

 

Ut i fra tester jeg har lest, så virker x99 ikke verdt det. Om noen år, når x99 helt klart vil være en fordel vs z97 for meg, så kan man nesten få nytt hovedkort og cpu for de ekstra 3000 kronene. Så jeg holder en knapp på at z97 er det mest fornuftige for meg nå.

 

Hvis jeg ønsker en ny cpu vifte i stedet for stock, hva bør jeg gå for? Som sagt blir det bare ørlite overklokking, så jeg trenger ikke noe voldsomme greier. Men en stillegående hadde vært fint. Kan denne være noe:

https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097

 

Eventuelt en annen som har fornuftig pris og kjøler fint, med hyggelig støynivå?

 

En annen liten ting: trenger jeg å kjøpe kjølepasta?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en titt på mange av oppgraderingspakkene på NetonNet. Har bygget en ganske lik maskin av 3-4 slike pakker. Landet på 11k med 970, 4790k, r5, 8gb ram, z97, 240gb ssd, 750w psu og den samme cpu vifta du linka til der. Mao: Det meste du har, minus os, skjerm, gaming 3 hovedkort, mindre ram og uten hdd.

 

Kort sagt: Sjekk ut pakkene på netonnet, du vil ikke angre. Sparer fort ett laken, kanskje mer.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en titt på mange av oppgraderingspakkene på NetonNet. Har bygget en ganske lik maskin av 3-4 slike pakker. Landet på 11k med 970, 4790k, r5, 8gb ram, z97, 240gb ssd, 750w psu og den samme cpu vifta du linka til der. Mao: Det meste du har, minus os, skjerm, gaming 3 hovedkort, mindre ram og uten hdd.

 

Kort sagt: Sjekk ut pakkene på netonnet, du vil ikke angre. Sparer fort ett laken, kanskje mer.

 

Godt tips, det hadde jeg helt glemt! :)

 

Da har jeg en liste:

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67250

 

Pluss en Dell U2715H og Windows.

 

Merker forøvrig at det er en del dyrere å handle pc-deler nå enn tidligere.

 

Tenker jeg bestiller denne  i løpet av helgen hvis ingen har noen innvendinger. ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for gode svar alle sammen!

 

Jeg har sett litt på x99, og når jeg bytter ut komponentene til et slikt system, blir det ca 3000 kr ekstra. Og det på et allerede strukket budsjett.

Det er 8 år siden jeg har bygget pc, men det er fordi jeg har brukt laptop i mellomtiden. :) Nå er altså tiden inne for stasjonær igjen, og det kommer nok ikke til å gå 8 år før neste oppgradering. ;)

 

Ut i fra tester jeg har lest, så virker x99 ikke verdt det. Om noen år, når x99 helt klart vil være en fordel vs z97 for meg, så kan man nesten få nytt hovedkort og cpu for de ekstra 3000 kronene. Så jeg holder en knapp på at z97 er det mest fornuftige for meg nå.

X99 er ikke 3000 kroner dyrere, men 1600 ;)

Da får du bedre cpu, som hjelper en del i nye spill.

Du får også raskere minne, som hjelper veldig i krevende spill. Se her

 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må dere slutte å rote bort alle i x99......

Ja x99 er bedre, MEN du merker IKKE forskjell i spill i dag.

x99 er mer fremtidssikkert? kanskje... men tror nok du klarer deg lenge uten.

 

Faktum er at skal du ha nytte av x99 så MÅ du innvistere mere.... ja du kan slippe unna med ca 1600.- ekstra.

men da har du ikke noe bedre!!

skal du ha nytte av x99 må du ha kjappere ram og flere brikker feks. du får 2400mhz på ddr 3 også! Skal du ha kjappere ddr4 må du vesentlig opp i pris.

Ja x99 er bedre på KREVENDE programmer, men du skal pina jobbe mye før du trenger det, du har IKKE nytte av det i spill. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke komponenter ville du gått for da, siden du mener man må investere mer for at x99 skal være bedre enn z97?
Hovedkortet er ihvertfall like bra, om ikke bedre.
Cpu er har flere pci lanes, kjerner og støtter DDR4. 
ddr4 er bedre enn ddr3, selv på samme hastighet. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er ddr4 omtrent dobbelt så raskt som ddr3 på samme hastighet. 
Du trenger ikke raskere ram på ddr4, hvorfor skulle du det? Og hvorfor flere brikker, så lenge du fyller opp en av kanalene så går det helt fint :) Hvis du skal ha 2400MHz på ddr3, så må du også opp i pris btw.

Hvis f.eks TS setter inn et til skjermkort senere, så vil cpu fort bli flaskehals i krevende spill.
Se f.eks har, det er 980 sli, men fortsatt omtrent det samme. 
http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

Lenke til kommentar

Jeg hadde klart gått for i7-4790.

 

Bildet du viser til må du sjekke prisforskjell på... ;-) Der er det 4770k vs 5960x.....

 

på 4790k vs 5820k er forskjellen på fps MAKS 2fps! søk på youtube.....

Drit i gnutube... (tube for noobs)

 

Overklokker man 5820 likt som 4790k, så vil 5820k få mye større overtak. 

Grunnen for at man ser lite forskjell er jo at de testes på stock hastighet. 3,6ghz (max boost) VS 4,4 ghz.. Siden 5820k overklokkes lett like høyt som det 4790k kan, så er det ikkje vanskelig å se hva som ER best. 4 VS 6 kjerner. I f.eks GTA V, vil man da få merkbart høyere minimumsfps.

 

Men samme for meg hva folk tror, jeg bare forklarer hvordan ting Egentlig er...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...