Gå til innhold

God Router til "nas" bruk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ute etter en god router som og kan fungere fint som en NAS med en USB 3 eksterndisk.

Drømmen er en skikkelig NAS, men da jeg alikevell trenger en ny router tenker jeg å slå flere fluer i samme smekk.

 

Har en liten leilighet, så rekkevidde er ikke noe tema. Men 2.4 og 5GHz er greit å ha.

 

Er det Asus RT-AC68U som er veien å gå om man ikke vil blakke seg eller?

 

Mvh. Complexity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kravet er dualband og USB3, så står valget mellom RT-AC68, RT-AC56 eller RT-AC87. Hvis du vil slippe billig unna ved å droppe AC, så er RT-N65 et alternativ. Har selv en RT-AC56 som fungerer helt utmerket, men det mest fornuftige i forhold til pris/ytelse er kanskje RT-AC68. Funksjoner og GUI er vel likt, men forskjellene er antenner/dekning og teoretiske hastigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allright! Regner med jeg safer med en RT-AC68 da.

Eneste ulempe er at det ser ut som den bare kan stå veritkalt, og ikke ligge?

 

Har fra før en EA-N66 brukt som repeater som jeg har vært veldig fornøyd med, både med GUI og stabilitet, så regner med jeg blir fornøyd med denne og.

 

Men nå går jeg fra å leie til å eie, og kan endelig administrere mitt eget nettverk :D (dama syns jeg feilprioriterer litt)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Fikk routern i går og lekte litt med den da. Veldig fornøyd hittil! Med unntak av hastigheten på "NAS" delen. Får bare 3-5Mb/s fra en WD elements 2TB usb3 disk koblet i usb3 porten.. Samme disk leverer over 100Mb/s om man plugger den i maskinen.

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på her? Disken er NTFS og alt fungerer flott med unntak av hastighet.

Lenke til kommentar

Router/fw til NAS-bruk, ja...

 

Tja, jeg er veldig fornøyd med min. Har satt NASen på et eget VLAN uten nettilgang bortsett fra når jeg spesifikk åpner for patching, og all trafikk mellom NAS og andre maskiner må gjennom fw. Klarer likevel nesten 1 Gbps mellom laptop med SSD og NAS. Det bør gå, da brannmuren klarer 1.5 Gbps throughput. Men det er ikke en fw beregnet for hjemmemarkedet heller, da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...